Bobine op bougie (Coil on plug)

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
gerrelt
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 nov 2008 12:53

Bobine op bougie (Coil on plug)

Bericht door gerrelt »

Hoi Subaristen,

Ik heb voor mijn Alfa motor nieuwe bougie kabels nodig... Echter, nu had ik het idee opgevat om mijn motor om te bouwen naar CoP van Subaru.
Dan ben ik van mijn bougiekabels af.

Op het Alfa forum heb ik al een topic gestart om te kijken of het haalbaar is, zie link naar Alfa forum topic.
Daar zijn ze nogal kritisch, maar volgens mij is het nog steeds haalbaar mits de ohmse waarden van de bobines een beetje overeenkomen met die van de originele bobines. En de afmetingen moeten goed zijn.
Vandaar deze twee vragen aan de Subaru kenners:

1. Wat zijn de ohmse weerstanden van deze bobines?
en
2. Hoe lang/breed zijn ze? Ik heb niet heel erg veel ruimte rond de bougies. Ik zit redelijk snel tegen de fuel rail aan.

Groeten!

Gerrelt.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Bobine op bougie (Coil on plug)

Bericht door LeoneTurbo »

Ik zal eens voor je kijken, maar het is wel WRX (2001 en later) wat ik heb liggen. Er zijn nog twee versies, namelijk Legacy Turbo (1992-1994) en Impreza GT Turbo (1994-1996) die COP hebben.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Bobine op bougie (Coil on plug)

Bericht door Bram_R »

dan zal ik morgen eens kijken naar de Legacy Turbo versie.

Overigens zou bij mij tzt ook een setje wel weg mogen. Ik ga voor Bosch bobines als vervanging van de coil-on-plugs.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
gerrelt
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 nov 2008 12:53

Re: Bobine op bougie (Coil on plug)

Bericht door gerrelt »

Geweldig, heren!

@Bram: Waarom vervang je ze door bobines?

Ik heb dit topic gevonden: nasioc forum topic .

Zijn sommige jaargangen coil-on-plugs niet zo goed ofzo?

En weet iemand wat de functie is van de "Ignitor" waar zet het in het topic over hebben? Bij eerder modellen zit deze apart, en bij latere modellen zit ie op de plug.
Een soort transistor ontstekings dingetje ofzo?
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Bobine op bougie (Coil on plug)

Bericht door Bram_R »

gerrelt schreef:Geweldig, heren!

@Bram: Waarom vervang je ze door bobines?

Ik heb dit topic gevonden: nasioc forum topic .

Zijn sommige jaargangen coil-on-plugs niet zo goed ofzo?

En weet iemand wat de functie is van de "Ignitor" waar zet het in het topic over hebben? Bij eerder modellen zit deze apart, en bij latere modellen zit ie op de plug.
Een soort transistor ontstekings dingetje ofzo?
Zie de foto's hieronder, foto met bobine met bougie ernaast en eentje met bougie erin geklikt. In laatste geval met meetlint ernaast. Vanaf cilinderkop t/m bovenkant bobine dus ong. 135mm.
Als je nog meer info nodig hebt hoor ik het wel, ik heb deze delen gewoon los liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Waar je overigens wel rekening moet houden is de bevestiging op het blok. Aan de kant van de coil waar de bougie ingedrukt wordt zit een verend plaatje. Deze maakt het contact met de bougie. De coil zelf wordt vastgezet met twee boutjes (door de messing busjes) op het blok. Je cilinderkop moet dus ook wel iets van een bevestiging hebben om de coil goed op de bougie te houden.

Marnix weet het je antwoord op de ignitor denk ik wel waarom dat nog verschilt per bouwjaar. Volgens mij is de ignitor een soort van laagspannings-verdeler. M.a.w. die bepaalt welke bougie wanneer vonkt. Lijkt me idd een transitor-schakeling.
Zoals ook in dat Nasioc topic te lezen (en nog bedankt voor de link) op de oude coils zitten de transistors in de ignitors, later in de bobine. De ECU zal wel 5V uitsturen en hiermee de massa per coil schakelen van de permanente 12V die op de coils staat.

Waarom ik naar de Bosch HEC 716 coils ga? Volgens de info die ik las op o.a. Legacy Central, stond deze coil goed aangeschreven als vervanging voor de coil-on-plug van de Legacy en wordt dan ook wel vaker gebruikt bij deze toepassing. Dan ga ik idd. ook weer bougiekabels gebruiken.
Ik ga als mijn XT straks rijdt wel eerst lekker rijden met de originele set-up hoor. Voordat het blok overging, had 'ie wel een beetje last van een onregelmatige idle, wat o.a. dus aan de coils zou kunnen liggen. We kijken er uiteraard nog wel een keertje goed naar.


Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
gerrelt
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 nov 2008 12:53

Re: Bobine op bougie (Coil on plug)

Bericht door gerrelt »

Hey Bram,

Heel erg bedankt voor de fotos! top!

Ik ga maar es met een meetlint de motorruimte in om te kijken of het gaat passen.

Dat met die bevestiging zal misschien nog wel een probleempje worden. Dat betekent dat ik een stevige beugel inmekaar moet knooien om ze goed tegen de bougies aangedrukt te krijgen... Dat zou een showstopper kunnen zijn, ik heb er niet veel ruimte.
Hmmm...als een subaru CPU de ignitor aan stuurt met 5 volt...dat zou ook geen goed nieuws zijn.

Jij gaat dan in de toekomst 4 van die Bosch bobines inbouwen?

Groeten,
Gerrelt.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Bobine op bougie (Coil on plug)

Bericht door Bram_R »

gerrelt schreef:Hey Bram,

Heel erg bedankt voor de fotos! top!

Hmmm...als een subaru CPU de ignitor aan stuurt met 5 volt...dat zou ook geen goed nieuws zijn.

Jij gaat dan in de toekomst 4 van die Bosch bobines inbouwen?

Groeten,
Gerrelt.
Graag gedaan hoor.

Die 5V is een beetje een gok, maar ik dacht dat veel output naar sensoren ed ook allemaal op 5V gingen. Kan zijn dat voor de ignitor er wel 12V als stuurspanning wordt uitgestuurd, maar dit kan Marnix waarschijnlijk beter aanvullen.

Ik ga idd 4 van die Bosch bobines inbouwen en dan met 4 (korte) Magnecor kabels richting de bougie.

Mocht je deze coils willen bestellen, geef me dan even een seintje, ze zijn nl. niet in de buurt te koop...

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Plaats reactie