Olie rond bougies

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Olie rond bougies

Bericht door snoef »

De motor nog eens bekijkend, zag ik dat er wat olie rond de bougies ligt. Links en rechts. Was dit nou erg of niet? En waar komt het vandaan? Bij de koppakking omhoog? Ik kon het zo niet vinden in de historie. Bedankt alvast.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olie rond bougies

Bericht door quikfit »

Vermoedelijk lekken de bougiegatrubbers...bobines demonteren en kijken of daar olie op zit,als ze droog zijn komt het ergens anders vandaan.

Als het deze rubbers zijn is het slim om meteen de klepdeksels mee te nemen aangezien die ook los moeten.
Als er teveel olie bij de bougies komt kan de auto gaan inhouden of rot gaan lopen.
Mochten de bougiegatrubbers goed zijn...dan zou ik de plaatsen waar het vettig is schoonmaken en na een tijdje rijden kijken of je een vers (lek)spoor ziet.
Hou voor de zekerheid het peil van je olie en koelvloeistof in de gaten zolang je niet weet wat er lekt en wat de oorzaak is. :!:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Olie rond bougies

Bericht door snoef »

Oef, klinkt erger dan ik dacht. Waar zitten die rubbers, en olie aan de buitenkant kan toch eigenlijk geen kwaad? Bedankt in ieder geval. Ik ga het goed in de gaten houden en de bobines opzoeken... en mijn garage consulteren. Ik meld me terug als ik meer weet. Peil van de olie gaf een verbruik van 1/2 liter aan op 4000km. Geen andere zichtbare of te ruiken lekkage naar buiten of via de uitlaat. Motor ruikt wel licht als hij warm is geworden. Kan die olie rond de bougies zijn. Ziet eruit of die olie eruit is gezweten.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olie rond bougies

Bericht door quikfit »

Als er alleen olie aan de buitenkant zit kan het een klepdekselpakking wezen...maar jij hebt het over beide kanten...ik zou het even laten controleren.
Er zit niet teveel olie in het blok?

Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Olie rond bougies

Bericht door snoef »

Dank je Quikfit, voor je extra meedenken. Nog eens gekeken vanmorgen en er zit rechtsvooor wat meer dan linksvoor. Ik heb recentelijk wat meer op stoffige wegen gereden en toen ik gisteren keek, was het nogal vochtig door zware regenbuien. Het lijkt meer een combinatie van zandstof en olie, kwa effect ws ook iets versterkt door wat vocht. Dus ws iets groter kans op olie zweten vanuit de pakkingen. Nu heb ik wel eergisteren een halve liter olie bijgevuld, want de peilstok gaf aan midden tussen de twee gaatjes op een recht stuk wegdek en van mijn garage had ik gehoord dat de auto op 4000km al wel wat olie had verbruikt, dus dat leek nu ook weer het geval. Dus teveel olie door bijvullen van die halve liter, lijkt me klein. Ws dus toch niet veel aan de hand , maar ik houd je info in mijn achterhoofd en zal ik de volgende keer met mijn garage bespreken. Weer wat wijzer geworden, waarvoor dank.
Vriendelijke groet, Bart
Forester 2011 FB20
Plaats reactie