Pagina 3 van 7

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 09 jul 2019 10:39
door quikfit
Ik had van de week wat tijd teveel :? ...en heb de knock-sensor van mijn auto uit nieuwsgierigheid er ook even naast gehangen.
Het is duidelijk dat deze er niet voor niets opzit...pingelen bij het leven.
Ik kan het dus niet aanbevelen :!: Tenzij je,je motor in de soep wilt laten lopen.
Het pingelen van de motor wordt waargenomen als een ratelend en tikkend metaalachtig geluid en is vooral goed hoorbaar bij de lagere motortoeren.
Het beste is een originele/nieuwe knock-sensor te monteren :!:

https://www.mvwautotechniek.nl/pingelen/

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 09 jul 2019 11:02
door LucienS
Inmiddels 1800km verder, auto loopt als een zonnetje.
Ik hoor ook echt geen enkel ratelend of tikkend geluid vanuit het vooronder maar eindelijk een blok dat mooi klinkt en presteert.

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 09 jul 2019 11:06
door quikfit
LucienS schreef:Inmiddels 1800km verder, auto loopt als een zonnetje.
Ik hoor ook echt geen enkel ratelend of tikkend geluid vanuit het vooronder maar eindelijk een blok dat mooi klinkt en presteert.
:okeee:

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 09 jul 2019 11:18
door LucienS
Als je hem op een andere plek hangt moet je volgens mij wewl de ECU resetten, anders gaat ie nog uit van de oude waardes en probeert dat te compenseren (?)

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 09 jul 2019 12:07
door quikfit
LucienS schreef:Als je hem op een andere plek hangt moet je volgens mij wewl de ECU resetten, anders gaat ie nog uit van de oude waardes en probeert dat te compenseren (?)
Als je hem weghangt compenseert ie helemaal niets meer ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 09 jul 2019 12:24
door erichendri
Hoeft niet echt, hij leert ook weer de nieuwe situatie bij.
Slecht lopen kan ook komen dat de pingelsensor een resonantie waarneemt van de hitteschilden uitlaat, geluiden motor of versnellingsbak.
Neem aan de Rudy de sensor heeft opgehangen om te proberen.
Hier mee doorrijden zou ik ook niet adviseren.
Iets meer richting de bak verplaatsen hoor je ook wel eens.
Anders toch een nieuwe kopen.
Overigens kan je met je app zien wat je voorontstekung doet, de ecu verlaat deze als er een trilling wordt geregistreerd door de knoksensor.

Eric

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 09 jul 2019 14:10
door quikfit
erichendri schreef:Hoeft niet echt, hij leert ook weer de nieuwe situatie bij.
Slecht lopen kan ook komen dat de pingelsensor een resonantie waarneemt van de hitteschilden uitlaat, geluiden motor of versnellingsbak.
Neem aan de Rudy de sensor heeft opgehangen om te proberen.
Hier mee doorrijden zou ik ook niet adviseren.
Iets meer richting de bak verplaatsen hoor je ook wel eens.
Anders toch een nieuwe kopen.
Overigens kan je met je app zien wat je voorontstekung doet, de ecu verlaat deze als er een trilling wordt geregistreerd door de knoksensor.

Eric
Bij mij was het gewoon een experimentje ,ik heb geen last van inhouden.
En wachten totdat hij(bij mijn auto)de nieuwe situatie misschien gaat bijleren,daar ga ik niet op zitten wachten gezien de pingelgeluiden en het gemis aan input van de pingelsensor om de ontsteking te verlaten...wat dus niet meer kan als die loshangt.
Mijn experiment was uit nieuwsgierigheid en ik deel gewoon mijn ervaringen...wat mensen daarmee doen moeten ze zelf weten,bij mij zit ie er weer op. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 09 jul 2019 18:31
door LucienS
Rudy heeft dit gemonteerd als zijnde blijvend.
Mijn auto loopt na 10 maanden eindelijk naar behoren, word ik hier weer angstig van de berichten dat deze oplossing funest kan zijn voor mijn motorblok.
Ik weet het ff niet meer.

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 09 jul 2019 18:33
door quikfit
LucienS schreef:Rudy heeft dit gemonteerd als zijnde blijvend.
Mijn auto loopt na 10 maanden eindelijk naar behoren, word ik hier weer angstig van de berichten dat deze oplossing funest kan zijn voor mijn motorblok.
Ik weet het ff niet meer.
Zolang je geen pingelgeluiden hoort is er geen probleem.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 09 jul 2019 18:55
door LucienS
Aah okay, ik houd t in de gaten, na zojuist weer wat heerlijke Tsjechische bergweggetjes te hebben bedwongen met een meer dan tevreden klinkend blok..

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 15 jul 2019 11:26
door LucienS
erichendri schreef:Hoeft niet echt, hij leert ook weer de nieuwe situatie bij.
Slecht lopen kan ook komen dat de pingelsensor een resonantie waarneemt van de hitteschilden uitlaat, geluiden motor of versnellingsbak.
Neem aan de Rudy de sensor heeft opgehangen om te proberen.
Hier mee doorrijden zou ik ook niet adviseren.
Iets meer richting de bak verplaatsen hoor je ook wel eens.
Anders toch een nieuwe kopen.
Overigens kan je met je app zien wat je voorontstekung doet, de ecu verlaat deze als er een trilling wordt geregistreerd door de knoksensor.

Eric
Hoi Eric,

Hoe kan ik dat in de app zien, onder welke noemer?

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 15 jul 2019 22:07
door erichendri
Ignition, staat vaak de graden bij.

Erid

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 21 jul 2019 23:15
door LucienS
erichendri schreef:Ignition, staat vaak de graden bij.

Erid
Ik kan het helaas niet vinden binnen de Torque app. Benaming ignition zie ik nergens, ook niet bij toe te voegen fucties. Iemand misschien tips?
Ik ben nu trouwens 4000km, inclusief een vakantie in de bergen verder. Ik durf nu toch wel te zeggen:
Problem solved dankzij positieve tips en aanbevelingen vanuit dit forum. Heel veel dank @allen!!

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert

Geplaatst: 22 jul 2019 08:49
door Mr.Q
In Torque heet het volgens mij Timing Advance.

Greetz, Q

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Geplaatst: 16 nov 2019 11:36
door RJS
Ik heb nu ook goede ervaringen met het 'verplaatsen' van de pingelsensor. Beter nog, de motorkarakteristiek is behoorlijk veranderd. De motor pakt veel beter op en van inhouden is geen sprake meer. Eerlijk gezegd vond ik de auto voorheen nogal een luie dweil. Nu merk je het 50 PK verschil tussen mijn vorige Forester en de huidige wel degelijk. Rudy van Nuland gaf aan dat dit inderdaad een kwaaltje is bij het 2006 model. Hij gaf ook aan deze 'truc' al vele malen te hebben toegepast zonder gevallen van motorschade. Hij raadde me wel aan merkbenzine te tanken voor de zekerheid.

Al met al is mijn Forester nu toch wel wat aangepast. De secundaire luchtkleppen worden elektronisch omzeild en dan nu de verplaatsing van de knocksensor. Maar de auto rijdt er prima door, dus ik maak me geen zorgen.

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Geplaatst: 24 nov 2019 17:17
door LucienS
RJS schreef:Ik heb nu ook goede ervaringen met het 'verplaatsen' van de pingelsensor. Beter nog, de motorkarakteristiek is behoorlijk veranderd. De motor pakt veel beter op en van inhouden is geen sprake meer. Eerlijk gezegd vond ik de auto voorheen nogal een luie dweil. Nu merk je het 50 PK verschil tussen mijn vorige Forester en de huidige wel degelijk. Rudy van Nuland gaf aan dat dit inderdaad een kwaaltje is bij het 2006 model. Hij gaf ook aan deze 'truc' al vele malen te hebben toegepast zonder gevallen van motorschade. Hij raadde me wel aan merkbenzine te tanken voor de zekerheid.

Al met al is mijn Forester nu toch wel wat aangepast. De secundaire luchtkleppen worden elektronisch omzeild en dan nu de verplaatsing van de knocksensor. Maar de auto rijdt er prima door, dus ik maak me geen zorgen.
Mooi dat het bij jou ook heeft gewerkt. Hier ook superblij dt ik deze ingreep heb laten doen. Nu is het een echte auto.. (op basis van V-Power)

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Geplaatst: 29 nov 2019 14:20
door RJS
Ik kon gewoon ron95 blijven rijden, vertelde Rudy...

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Geplaatst: 29 nov 2019 14:21
door RJS
Als het maar merkbenzine is.

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Geplaatst: 29 nov 2019 14:22
door RJS
Is een nieuwe pingelsensor duur by the way?

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Geplaatst: 29 nov 2019 14:37
door quikfit
RJS schreef:Is een nieuwe pingelsensor duur by the way?
Tachtig,negentig €uro...origineel.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Geplaatst: 29 nov 2019 15:26
door erichendri
Klopt, maand geleden van de legacy vervangen.

Eric

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Geplaatst: 29 nov 2019 15:29
door quikfit
erichendri schreef:Klopt, maand geleden van de legacy vervangen.
Liep ie niet lekker?

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Geplaatst: 29 nov 2019 18:20
door RJS
Valt mee. Zal ik toch nog eens voorleggen aan Rudy. Beter erop dan eraf.

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Geplaatst: 29 nov 2019 23:23
door erichendri
Lampje ging branden en hield in.

Eric

Knock sensor boosdoener

Geplaatst: 05 dec 2019 10:24
door snoef
Navraag bij Rudy van Nuland leerde me dat ook mijn FB20 motor kan worden geholpen met deze correctie.
Ik rijd nu al zo'n anderhalf jaar rond met mijn auto en heb het altijd jammer gevonden dat hij niet zo pittig was als mijn 2003 2.0X SG. Ik weet het aan Subaru's doorgeslagen doel de auto zo zuinig mogelijk te maken, dit echter terwijl bij de introductie van de motor door Subaru juist werd vermeld dat er meer trekkracht onderin en midden was bereikt. Toen ik de proefrit ging maken voor de aankoop, trok de auto als een beer, maar toen heb ik 'm ook flink in de toeren gejaagd. Daarna in Zuid-Limburg viel, vergeleken mijn mijn SG, me de mindere trekkracht wel al enorm tegen. Door dit draadje en mijn recente accu wissel ben ik er nu inmiddels zeker van dat de knock sensor precies dat is wat mijn auto ook traag heeft gemaakt tot aan 4000 toeren. Van wat ik heb opgemaakt uit meerdere internationale posts, komt het probleem vaak voor bij auto's die de 100.000 km zijn gepasseerd. De knock sensor zelf kan defect zijn, of als hij nog goed is, pakt hij verkeerde bijgeluiden op alsof er gepingeld wordt. Zoals ik ook al in een paar posts van Eric heb gelezen.
Wat ik er ook uit heb begrepen, is dat de correctie dus niet de auto "méér" dan bedoeld is laat presteren, maar juist laat presteren zoals in het oorspronkelijke ontwerp de bedoeling was. Daardoor kun je dus gewoon op ron95 blijven rijden als je dat echt wilt. De auto wordt weer zuiniger met benzine omdat de motor weer efficienter met de brandstof omgaat. Met een probleemsensor wordt immers wel de juiste hoeveelheid benzine gevuld, maar wordt de ontsteking zodanig verlaat dat de kracht er al uit is. Dat betekent dat je extra veel toeren moet maken om kracht te ontwikkelen en de anti pingel werking van de sensor op te heffen. Ik ga het probleem zo gauw mogelijk laten verhelpen door Rudy, maar ben nu al erg blij te weten dat het gevoel niet bij mij tussen de oren zat, maar echt bij de knock sensor. Ik verheug me ook al op het lagere benzineverbruik. Hoe de trekkracht van de motor gaat toenemen, heb ik gelukkig al even kunnen ervaren na mijn accuwissel, daar is niks mis mee. Superblij.
RJS schreef:Ik kon gewoon ron95 blijven rijden, vertelde Rudy...

Re: Knock sensor boosdoener

Geplaatst: 06 dec 2019 18:35
door LucienS
snoef schreef:Navraag bij Rudy van Nuland leerde me dat ook mijn FB20 motor kan worden geholpen met deze correctie.
Ik rijd nu al zo'n anderhalf jaar rond met mijn auto en heb het altijd jammer gevonden dat hij niet zo pittig was als mijn 2003 2.0X SG. Ik weet het aan Subaru's doorgeslagen doel de auto zo zuinig mogelijk te maken, dit echter terwijl bij de introductie van de motor door Subaru juist werd vermeld dat er meer trekkracht onderin en midden was bereikt. Toen ik de proefrit ging maken voor de aankoop, trok de auto als een beer, maar toen heb ik 'm ook flink in de toeren gejaagd. Daarna in Zuid-Limburg viel, vergeleken mijn mijn SG, me de mindere trekkracht wel al enorm tegen. Door dit draadje en mijn recente accu wissel ben ik er nu inmiddels zeker van dat de knock sensor precies dat is wat mijn auto ook traag heeft gemaakt tot aan 4000 toeren. Van wat ik heb opgemaakt uit meerdere internationale posts, komt het probleem vaak voor bij auto's die de 100.000 km zijn gepasseerd. De knock sensor zelf kan defect zijn, of als hij nog goed is, pakt hij verkeerde bijgeluiden op alsof er gepingeld wordt. Zoals ik ook al in een paar posts van Eric heb gelezen.
Wat ik er ook uit heb begrepen, is dat de correctie dus niet de auto "méér" dan bedoeld is laat presteren, maar juist laat presteren zoals in het oorspronkelijke ontwerp de bedoeling was. Daardoor kun je dus gewoon op ron95 blijven rijden als je dat echt wilt. De auto wordt weer zuiniger met benzine omdat de motor weer efficienter met de brandstof omgaat. Met een probleemsensor wordt immers wel de juiste hoeveelheid benzine gevuld, maar wordt de ontsteking zodanig verlaat dat de kracht er al uit is. Dat betekent dat je extra veel toeren moet maken om kracht te ontwikkelen en de anti pingel werking van de sensor op te heffen. Ik ga het probleem zo gauw mogelijk laten verhelpen door Rudy, maar ben nu al erg blij te weten dat het gevoel niet bij mij tussen de oren zat, maar echt bij de knock sensor. Ik verheug me ook al op het lagere benzineverbruik. Hoe de trekkracht van de motor gaat toenemen, heb ik gelukkig al even kunnen ervaren na mijn accuwissel, daar is niks mis mee. Superblij.
RJS schreef:Ik kon gewoon ron95 blijven rijden, vertelde Rudy...
Verwacht niet te veel dat hij zuiniger wordt. Ik heb wel een zware rechtervoet maar stabiel verbruik van 1 op 10..

Re: Forester 2.0 X houdt in / stottert *OPGELOST*

Geplaatst: 07 dec 2019 10:38
door RJS
Nou ik haal gemakkelijk 1 op 11, 1 op 12. In de zomer op lange afstanden 1 op 12.5. Maar ik rij niet veel korte afstanden. Veel snelweg en constante snelheden. Ik heb dezelfde ervaring als Snoef.

Re: Knock sensor boosdoener

Geplaatst: 07 dec 2019 11:44
door snoef
Ben ik me bewust van Lucien. Inderdaad wat je boven de 3500 toeren rijdt, zal niet veel uitmaken, snelweg dus. De rechtervoet is inderdaad ook van grote invloed op het bezineverbruik. 100 i.p.v. 130 scheelt enorm, zeker als je geen 6 maar 5 versnellingen hebt. Maar ik rijd ook graag in het heuvelland en daar zal ik het ook zeker gaan merken. Daar rijd ik nu in 2 Lo gear of 1 Hi als het stijl wordt, maar als het wordt zoals na mijn accuwissel, wat te verwachten is, dan wordt het rijden pas echt weer leuk. Ik wist toen niet wat me overkwam in deze auto even ineens zoveel kracht onderin te voelen. Geweldig dat het knock sensor probleem nu eens goed belicht is.
Ik denk dat ik uiteindelijk het gecombineerde verbruik ook al omlaag krijg RJS omdat ik als hij behandeld is niet meer steeds hoeft te "voelen" hoe sterk de auto is door flink in de toeren te gaan.
RJS schreef:Ik kon gewoon ron95 blijven rijden, vertelde Rudy...
Verwacht niet te veel dat hij zuiniger wordt. Ik heb wel een zware rechtervoet maar stabiel verbruik van 1 op 10..[/quote]

Re: Knock sensor boosdoener

Geplaatst: 10 dec 2019 19:05
door LucienS
snoef schreef:Ben ik me bewust van Lucien. Inderdaad wat je boven de 3500 toeren rijdt, zal niet veel uitmaken, snelweg dus. De rechtervoet is inderdaad ook van grote invloed op het bezineverbruik. 100 i.p.v. 130 scheelt enorm, zeker als je geen 6 maar 5 versnellingen hebt. Maar ik rijd ook graag in het heuvelland en daar zal ik het ook zeker gaan merken. Daar rijd ik nu in 2 Lo gear of 1 Hi als het stijl wordt, maar als het wordt zoals na mijn accuwissel, wat te verwachten is, dan wordt het rijden pas echt weer leuk. Ik wist toen niet wat me overkwam in deze auto even ineens zoveel kracht onderin te voelen. Geweldig dat het knock sensor probleem nu eens goed belicht is.
Ik denk dat ik uiteindelijk het gecombineerde verbruik ook al omlaag krijg RJS omdat ik als hij behandeld is niet meer steeds hoeft te "voelen" hoe sterk de auto is door flink in de toeren te gaan.
RJS schreef:Ik kon gewoon ron95 blijven rijden, vertelde Rudy...
Laat je het hier weten als de ingreep heeft plaatsgevonden en je ervaring(en)?
Mijn Forester begon pas na een paar 100 kilometers echt lekker te lopen, ECU moest wennen aan de nieuwe situatie..

Re: Knock sensor boosdoener

Geplaatst: 11 dec 2019 08:22
door snoef
Zal ik doen Lucien. Ik heb een afspraak voor a.s. vrijdag. Vreemd dat de Forester pas na een paar 100 km echt lekker ging lopen. Als je de accu hebt losgehaald is hij immers reset? Dat ervoer ik even na mijn accuwissel. Hoe dan ook, als hij pas weer na een paar 100 km echt gaat trekken, dan teken ik daar ook voor :) Van Volkel terug naar de Noordzee is 146 km, dus dat gaat wel goed komen.
LucienS schreef: Laat je het hier weten als de ingreep heeft plaatsgevonden en je ervaring(en)?
Mijn Forester begon pas na een paar 100 kilometers echt lekker te lopen, ECU moest wennen aan de nieuwe situatie..