oliepeil controleren

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

oliepeil controleren

Bericht door snoef »

Oliepeil controleren, hoe doe je dat goed?
Tot nu toe heb ik het peil altijd op een zo recht mogelijk stuk ondergrond bekeken en altijd was de stand max. Maar eerlijk gezegd was dat erg moeilijk te zien, want altijd was er wel een film over het peilgedeelte. De stok zit er immers ook schuin in. Bij de oliewissel was er toch minder olie overgebleven dan de vermoede max.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: oliepeil controleren

Bericht door SP-Boxer »

Bij het wisselen krijg je nooit alles er uit. In de FSM staat ook hoeveel olie er bij een wissel in gaat. (met en zonder filter) Dat is minder dan de totale oliecapaciteit.

Met aflezen hebben veel mensen moeite. Geen idee waarom...
De FB motor zal niet heel anders zijn verwacht ik. Peilstok eerst netjes schoonvegen, dan kortstondig terugduwen en weer uittrekken. Als je onder de kap staat te kijken, dan heb ik het oliekannetje op de peilstok altijd recht staan (dus niet ondersteboven). Bij het uittrekken kijk ik dan altijd aan de zijde waar het Etje en het Fje staat. (linkerkant v/d peilstok)
Is bij mij altijd hetzelfde niveau als ik meerdere keren achter elkaar peil. Gek genoeg hebben andere mensen andere ervaringen.
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: oliepeil controleren

Bericht door snoef »

Dank je voor de snelle reactie SP-Boxer,

Met de SG had ik geen moeite, herinner ik me nu, want die had een andere peilstok. De peilstok van de FB20 heeft echter een geel kunststof oog als houvast en de stok zelf is plat. Lijkt ook door een bocht te moeten onderin naar de olie. Daardoor sleep je altijd wat olie mee terug en zie je niet of het van het oliebad komt of dat het is meegesleept uit de buis. Ik heb wel eens van iemand gelezen die de auto een dag liet staan met de peilstok eruit en dan, met een droge buis, de droge peilsok erin deed om zo de olie te peilen :)


SP-Boxer schreef:Bij het wisselen krijg je nooit alles er uit. In de FSM staat ook hoeveel olie er bij een wissel in gaat. (met en zonder filter) Dat is minder dan de totale oliecapaciteit.

Met aflezen hebben veel mensen moeite. Geen idee waarom...
De FB motor zal niet heel anders zijn verwacht ik. Peilstok eerst netjes schoonvegen, dan kortstondig terugduwen en weer uittrekken. Als je onder de kap staat te kijken, dan heb ik het oliekannetje op de peilstok altijd recht staan (dus niet ondersteboven). Bij het uittrekken kijk ik dan altijd aan de zijde waar het Etje en het Fje staat. (linkerkant v/d peilstok)
Is bij mij altijd hetzelfde niveau als ik meerdere keren achter elkaar peil. Gek genoeg hebben andere mensen andere ervaringen.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: oliepeil controleren

Bericht door hummie »

Peilstok goed droog maken en goed kijken waar hij nat is. Bij dunne nieuwe olie is het inderdaad niet altijd overduidelijk maar je kunt het wel zien. En anders een paar keer doen.

Wanneer peilen? Warm of koud maakt niet uit. Vrij snel of morgen ook niet, zolang de olie na het afzetten van de motor maar even heeft kunnen zakken. Wel is warme olie nog dunner dus dan misschien nog een minescuul stapje moeilijker te zien bij heldere olie.
Vroeger aan de benzinepomp gewoon ter plekke net nadat de klant aan was komen rijden.

En ik weet even niet of deze/mijne het heeft, maar veel peilstokken hebben randjes, streepjes in ruitvorm of gaatjes om het duidelijker te krijgen.
Subarumouse

Re: oliepeil controleren

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Mijn ervaring is, dat het peilen met de meeste auto's duidelijker is dan met o.a. mijn SG 2004.
Ik laat de peilstok er altijd een paar minuten met open oliedop er uit liggen en liefst altijd met koude motor peilen, ook na het bijvullen.
Dit omdat de olie door de zwaartekracht in een staande motor sneller zal zakken dan in een boxer.
Bij de onze tot de bovenste inkeping / gaatje bijvullen, tot bij het F(ull) teken.
Slechts 1 keer direct peilen is niet betrouwbaar omdat je verschillende waarden krijgt bij snel peilen.
Ik vermoed ook veroorzaakt door het meeslepen van olie.
Volgens het instructie boekje moet het oliekannetje op de peilstok niet op de kop staan.
Volgens het boekje bijvullen vanaf half tussen de merktekens, dus niet tot het minimum wachten of zelfs droog rijden...

Benno
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: oliepeil controleren

Bericht door quikfit »

snoef schreef:Dank je voor de snelle reactie SP-Boxer,

Met de SG had ik geen moeite, herinner ik me nu, want die had een andere peilstok. De peilstok van de FB20 heeft echter een geel kunststof oog als houvast en de stok zelf is plat. Lijkt ook door een bocht te moeten onderin naar de olie. Daardoor sleep je altijd wat olie mee terug en zie je niet of het van het oliebad komt of dat het is meegesleept uit de buis.
Klopt,doordat de peilstok iets gebogen zit zie je aan beide zijden van de peilstok twee verschillende peilwaardes,ikzelf hou de laagste aan,je ziet ook tijdens het bijvullen(elke keer een beetje)dat het laagste peil steeds hoger komt en het hoge peil steeds op de zelfde plek staat(dit is de olie die aan de binnenkant van de buis)
Het maximum peil word aangegeven door een gaatje!

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
1548163853470793.jpg
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: oliepeil controleren

Bericht door hummie »

...dus bovenste gaatje kan open zijn, zolang het onderste gaatje maar dicht is met olie. Zoals ik al zei zie je daaraan meteen dat het oliepeil goed staat.

Koud en lang staan hoeft echt niet. Ook niet bij boxer. Zoals ik ook al zei is een paar minuten genoeg.
Forester instructies boekje...
boekje.png
boekje.png (58.76 KiB) 8147 keer bekeken
Subarumouse

Re: oliepeil controleren

Bericht door Subarumouse »

Hummy,

Het gaat mij er om dat de olie altijd op een gelijk moment gepeild word en om Zeker te zijn dat je niet te snel na het stopzetten kijkt.
Zoiets als altijd op hetzelfde moment en niet de ene keer koud en de volgende keer warm / heet.
Bovendien, onze auto's (Forester) vul je van min. naar max. met 1 liter. Er zijn echter ook auto's waar dit een halve liter is waardoor je sneller verkeerd zit.(Polo TDI?)
Dat bij elke keer tanken is uit voorzichtigheid van de fabrikant met de tegenwoordig 5 jr garantie of je hebt een olieslurper.
In andere gevallen is dit hooguit zinvol als je een dichtgekoekte oude auto hebt die normaal alleen korte ritjes doet en opeens vol gas naar bijv. Italië moet.

Volgens mijn Duitstalig Forester handboek:
"Direkt nach dem Fahren oder bei WARMEM MOTOR kann wegen der Wärmeausdehnung des Öls ein Motorölstand zwischen dem oberen Ölstand und der Nutenmarkierung angezeigt werden.
Dies ist auf die thermische Ausdehnung zurück zu führen.
Um ein überfüllen mit Motoröl zu vermeiden, niemals Motoröl über den oberen Ölstand nachfüllen"

Zie bovenstaande peilstok foto. (C. Quikfit)

Benno
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: oliepeil controleren

Bericht door snoef »

Wat een fijne en behulpzame reacties allemaal mensen!

Ja, in de SG 2003 ging 10W40 geloof ik en in de SH FB20 had ik 0W20 :) De 5W30 die er nu weer in zit, zal dus weer beter "leesbaar" zijn.
Paar minuten wachten, perfect, eerst peilstok eruit en peilbuis laten leeglopen, ook goed idee!
Fijn dat ik het nu weer wel goed in de "gaten" kan houden, want ik zag nooit verschil, terwijl er dus wel iets uit was, door zweten en misschien een beetje verbruik. Uitlaat is altijd mooi grijs van binnen na de rit en motor loopt mooi. :okeee:

Vriendelijke groet,
Bart
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: oliepeil controleren

Bericht door hummie »

Subarumouse schreef:Hummy,

Het gaat mij er om dat de olie altijd op een gelijk moment gepeild word en om Zeker te zijn dat je niet te snel na het stopzetten kijkt.
Zoiets als altijd op hetzelfde moment en niet de ene keer koud en de volgende keer warm / heet.
Als je in acht neemt dat bij vrijwel elke middenklasser tussen het laagste en hoogste pijl een liter is dan scheelt het tussen helemaal koud (nu vandaag) en warm geen 5cl hoor. Dat is verwaarsloosbaar.
De meeste mensen die ik ken hebben een grotere afwijking op de benodigde bijvul hoeveelheid.
Subarumouse

Re: oliepeil controleren

Bericht door Subarumouse »

Helemaal koud tot helemaal heet is het verschil in volume plus wat er nog ergens in de motor en toebehoren hangt, zeker bij een liggende motor t.o.v. een staande.
Des te sneller na de stop gepeild, des te groter het verschil.
Op de boven per foto geplaatste peilstok kun je kijken naar het verschil tussen max en de absolute max dat is (in afstand ) 1/5e van een liter en geen 1/20e
Daarom vul ik de olie ook niet in 1 keer bij maar in 2 keer, dus na een pauze waarin de olie kan zakken.
Het is nu eenmaal een mindere motor om correct bij te vullen dan de meeste andere en dat is gemakkelijker thuis dan onderweg, dus meestal in koude staat.
In het algemeen: hoe jonger de auto, hoe minder vloeistoffen in de motor, des te kritischer de normen.
Alfa dubbelnokker meer dan 7 liter olie, Fiat 2000TC dikke 5 liter, mijn Forester 4 liter, Polo 2,75 liter(?)
Ik weet dat elke gewone motor een reserve heeft maar waarom moet je die opzoeken?

Benno
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: oliepeil controleren

Bericht door erichendri »

Hier doe ik het ook zoals eerder gemeld door......
Paar minuutjes de peilstok eruit laten en san peilen.
Altijd goed.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: oliepeil controleren

Bericht door snoef »

De keren dat ik dit al eens eerder had gelezen, begreep ik er altijd uit dat dit was om de olie terug te laten gaan naar beneden in het blok vanaf onder de zuigers. Maar logischer is natuurlijk dat de olie uit de peilbuis ook eerst weg moet zakken voordat je een goede peiling kunt doen. :okeee: Helemaal in control nu. Bedankt allemaal!

erichendri schreef:Hier doe ik het ook zoals eerder gemeld door......
Paar minuutjes de peilstok eruit laten en san peilen.
Altijd goed.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: oliepeil controleren

Bericht door hummie »

Subarumouse schreef:Helemaal koud tot helemaal heet is het verschil in volume plus wat er nog ergens in de motor en toebehoren hangt, zeker bij een liggende motor t.o.v. een staande.
Des te sneller na de stop gepeild, des te groter het verschil.
Ten eerste geeft het onderhoudsboekje aan (zie hierboven) dat een paar minuten genoeg is. Warme olie zakt juist heel snel.
Daarnaast zal je olie nooit helemaal zakken. Er blijft altijd olie hoger in de motor hangen, bij de kleppen bijvoorbeeld.
Je gaat benzine tanken, en daarna kun je gewoon gaan peilen en is dit gewoon correct.
Subarumouse schreef:Op de boven per foto geplaatste peilstok kun je kijken naar het verschil tussen max en de absolute max dat is (in afstand ) 1/5e van een liter en geen 1/20e
Ik weet niet of dit een reactie op mij is, maar dat zei ik niet.
Ik zei dat het verschil tussen helemaal koud peilen en op bedrijfstemperatuur geen 5cl is.
Subarumouse schreef:Daarom vul ik de olie ook niet in 1 keer bij maar in 2 keer, dus na een pauze waarin de olie kan zakken.
Het is nu eenmaal een mindere motor om correct bij te vullen dan de meeste andere en dat is gemakkelijker thuis dan onderweg, dus meestal in koude staat.
Ik peil wanneer het mij uit komt en ik vul het bij waar het nodig is. Ongeacht voor de deur koud, of warm onderweg.

Bijvullen is gewoon simpel, en de tweede keer peilen is niet nodig. Tussen minimum en maximum is een liter. Op basis daarvan kun je 'berekenen' hoeveel olie je bij moet vullen.
Staat hij in het midden tussen min en max, dan gooi je er een halve liter bij en dan staat hij weer op max. Staat hij op een kwart van onderen dan vul je driekwart liter bij en staat hij weer max. Dat hoef je niet meer extra te peilen want dat klopt gewoon exact.
(alleen kleine motoren 0.7L en zo hebben 3/4 liter tussen min en max, en dan ook weer te 'berekenen' op basis van de peilstok)
Subarumouse schreef:Ik weet dat elke gewone motor een reserve heeft maar waarom moet je die opzoeken?
Helemaal mee eens. Als het oliepeil redelijk tussen de twee lijntjes staat is het voor mij goed en doe ik er niets mee omdat dat op dat moment niet nodig is. Daarom staan die twee lijntjes er ook (iets tussen de gaatjes).
Subarumouse

Re: oliepeil controleren

Bericht door Subarumouse »

Dan heb ik een afwijkende auto en motor die bij het meermaals peilen binnen enkele seconden een afwijkende hoeveelheid aangeeft.
Dus: je begint mogelijk met een verkeerde stand.....
Korte samenvatting van de handleiding op pag. 11-18:
12 Nachdem Öl in dem Motor nachgefült wurde, muss der Messstab verwendet werden um den richtigen Ölstand sicher zu stellen.
14 Motor laufen lassen bis zur Betriebstemperatur, abstellen und ein par Minuten warten, den Olstand erneut prüfen und falls notwendig nachfüllen.....
11-16 Um ein Überfüllen mit Motoröl zu vermeiden, bei KALTEM Motor niemals Motoröl über den oberen Ölstand nachfüllen. (Gaatje bij F markering)
Vanwege het feit dat een doorgeslagen kering of pakking veel geld kan kosten en in het extreem geval dat er veel te veel ingegooid word, kan de motor zelfs kapot lopen doordat de krukas in de olie draait..... (Olie slaat kapot, gaat schuimen, lucht in de olieleidingen) doe ik het zoals beschreven in de handleiding.
Ik weet overigens niet bij hoeveel olie een Subarukrukas in de olie draait! Bij Honda en Subaru karts weet ik het wel.....
Als iemand vind dat men e.a naar eigen regels en ideeën moet doen moet men dat doen.

Overigens, kleppendeksels, uit blik of gegoten, altijd alle schroeven of bouten in een bepaalde volgorde aantrekken en dus elk even veel.
Dit iv.m. mogelijk kromtrekken en juist daarom lekken.

Benno
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: oliepeil controleren

Bericht door hummie »

Subarumouse schreef:11-16 Um ein Überfüllen mit Motoröl zu vermeiden, bei KALTEM Motor niemals Motoröl über den oberen Ölstand nachfüllen. (Gaatje bij F markering)
Vanwege het feit dat een doorgeslagen kering of pakking veel geld kan kosten en in het extreem geval dat er veel te veel ingegooid word, kan de motor zelfs kapot lopen doordat de krukas in de olie draait..... (Olie slaat kapot, gaat schuimen, lucht in de olieleidingen) doe ik het zoals beschreven in de handleiding.
Dat is zo snel niet hoor. Dan moet je inderdaad wel veel te veel boven het max bijvullen.

Kijk even naar het plaatje hieronder en reken even mee.
Tussen min en max is een liter.
De inkeping op de peilstok in de afbeelding links is het maximale wat mag, mogelijk is, kan zonder dat het fout gaat.
Als je dat inschat zit je al snel op 20%. Dat is 0,25 L wat je teveel er in zou kunnen doen. En een kwart liter uitschieten ??? dan ben je behoorlijk onoplettend aan het klooien. :mrgreen:

Neem dan even mee dat het verschil tussen koud en warm peilen geen 0,05L bedraagt waardoor je veiligheidsmarge veel groter is. Je ziet op de peilstok ook streepjes binnen gaatjes. Deze geven je de marge.
Zelfs als je hem koud tot max zou vullen en hij warm de 0,05L erboven zou staan zit je nog ruim binnen de veilige marge van 0,25L. En je ziet ook dat de fabrieks-margestreepjes zelfs minder zijn dan het ultieme veiligheidsmax. Dus zelfs als je koud op het gaatje zou bijvullen blijf je daaronder. Niks aan de hand.
Been there, done that.

Er wordt allemaal erg paniekerig om gedaan, maar je rijdt de boel zo snel niet kapot hoor. Ik heb weleens gehad (door nog onbekende lekkage) dat de olie wel een liter onder min stond, en nog steeds niets kapot gereden. Nee, klopt, dat moet je niet vaak of altijd doen. :)

Koud of warm maakt niet uit. Houdt je oliepeil tussen de streepjes op de peilstok (niet de gaatjes) en het staat altijd goed en binnen alle marges.

Afbeelding
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: oliepeil controleren

Bericht door SP-Boxer »

Olie peilen stelt geen donder voor en lang wachten is inderdaad nergens voor nodig. 5min is meer dan zat. De olie is tenslotte warm en in 5min is 98% gewoon teruggezakt in het carter.

Maar hé, als mensen willen peilen wanneer de motor koud is, dan is dat ook prima.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: oliepeil controleren

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Olie peilen stelt ook geen donder voor en lang wachten is inderdaad nergens voor nodig. 5min is meer dan zat. De olie is tenslotte warm en in 5min is 98% gewoon teruggezakt in het carter.
Juist. Twee drie minuten is al meer dan genoeg.
En je mag zelfs op het scherpst van de snede werken. Peil je na een halve seconde en vul je meteen bij tot het max dan is er nog niks aan de hand. De minimale afwijking blijft ruimschoots binnen de marge die je hebt (de inkeping waar je nóóit boven mag).
En zo lang je ook maar een halve milimeter olie op je peilstok ziet is er ook nog niet zo veel aan de hand. De meeste middenklassers hebben een liter of 5 olie. Dan rijdt je je motor echt niet meteen kapot als je twee liter bij moet vullen (i can tell, vroeger meermalen gehad).
Natuurlijk is het het beste als je je peil tussen min en max houdt, maar daarbuiten heb je nog genoeg ruimte om een keer een klein ietsje te ver te gaan mocht het even niet lekker lopen.

En mij interesseert het ook niet of iemand warm of koud peilt. Ik leg het alleen maar uit dat het weinig uit maakt, in tegenstelling wat meerdere anderen suggereren. Ik peil wanneer het mij uit komt, warm of koud interesseert mij niet.
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: oliepeil controleren

Bericht door Wout-P11 »

"trekt peilstok eruit"
"kijkt hoe het peil is"
"pleurt er zo nodig wat bij"
"rijdt weg"

Wat voor een wetenschap moet je hier verder op los laten?
Het is zo gemaakt dat zelfs een chimpansee het kan.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: oliepeil controleren

Bericht door SP-Boxer »

Topic opgeschoond.
"I feel Legacy"
Plaats reactie