Wat staat er?
De code van de Forester die ik op het oog heb???
Dat zou ik knap vinden als men niet weet om welke Foz het gaat...
Er staat op waar ik op moet letten, dus vraag ik het op bij de verkopende partij....
Yoda74 schreef:Wat staat er?
De code van de Forester die ik op het oog heb???
Dat zou ik knap vinden als men niet weet om welke Foz het gaat...
Er staat op waar ik op moet letten, dus vraag ik het op bij de verkopende partij....
De motorcode die geschikt is om op LPG te rijden van een Forester van 2007 waar jij interesse in hebt...EJ20F
Bij de huidige lpg injectie sets is al jaren geen vermogen verlies meer kan ik je verzekeren want die ring (restrictor)met venturie zit al heel lang niet meer in het inlaattraject, ik meen vanaf 1995 en dan heb ik het over koltec.
Gas ecu kijkt nu naar de benzine injectie tijd en stuurt
zijn lpg injectoren iets langer open.
LPG armer voor betere actieradius??
(Armer betekent snellere inbranding van de kleppen.)
Nog nooit van gehoord en heb zelf zat installaties ingebouwd.
Daarbij kon je altijd een stationair mengsel en het mengsel
op 3000+ rpm afstellen volgens inbouw handleiding.
Afwijken deed je daar nooit van en heb nog nooit iemand horen
klagen over het lpg verbruik.
Daarna kwamen de injectie lpg sets en kon je alleen de lage- en hoge druk afstellen.
Herinner me anders een verhaal van Marnix, waarbij hij aangaf dat LPG standaard te arm wordt afgesteld. Om goed te lopen zou je 25% meer verbruiken dan op benzine. Dat is iets dat de consument niet zo snel accepteert.
Heb totaal geen ervaring met LPG, maar ik herkende het verhaal van hummie hier wel in.
Lpg werdt afgesteld op plusminus 3000 rpm waarbij het co 0,4% moest zijn gemeten voor de katalysator.
Bij de huidige injectie systemen heeft hij net als benzine een rijk/arm mengsel.
De lambda pendelt dan en dit is voor de goede werking van de kat.
Zet je hem te arm dan krijg je toch weer een vermogens verlies.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 23 jan 2019 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
erichendri schreef:Lpg werdt afgesteld op plusminus 3000 rpm waarbij het co 0,4% moest zijn gemeten voor de katalysator.
Bij de huidige injectie systemen heeft hij net als benzine een rijk/arm mengsel.
De lambda pendelt dan en dit is voor de goede werking van de kat.
Zet je hem te arm san krijg je toch weer een vermogens verlies.
Eric
Zo werd dat bij ons ook gedaan met de oudere systemen,1,5% co stationair en maximaal 0,5% bij 3000 toeren.
Daarna proefrijden of de auto goed reed.
Ik heb met mijn Forester SG in 6,5 jaar zo'n 255.000 kilometer gereden op lpg, en af en toe op benzine. Koude start was op benzine en na een paar minuten rijden ging ie automatisch over op lpg. Wat ik deed was beide tanks volgooien en gaan. Na ongeveer 2 a 3 maanden was de benzinetank half leeg door alle koude starts en warmrijden (dan rijdt de auto beslist niet het zuinigst). Dan schakelde ik de lpg uit om de resterende benzine op te stoken omdat die niet eeuwig houdbaar is, en om de benzine injectoren te spoelen zeg maar. Zal wel tussen mijn oren gezeten hebben maar het hielp wel. Je ontkomt er niet aan om af en toe ook benzine te tanken.
Het verbruik op benzine was 1 op 11 en op lpg 1 op 8,8 gemiddeld. Een verschil van 20 procent.
Verschil in vermogen heb ik nooit gemerkt. Wel gebeurde het soms dat de lpg het niet kon bijhouden als ik eens stevig door trok met weinig gas in de tank. Dan hikte de auto een klein beetje en schakelde naar benzine maar heeft nooit tot gevaarlijke situaties geleid.
Dat hikken ken ik uit een Volvo 360 met ik dacht Vialle.
Inderdaad, bij bijna leeg inhouden.
Kon er dan nog, mits energiezuinig, zo'n 35 km mee rijden.
Niet regelmatig doen wegens magere en dus hetere verbranding.
Subarumouse schreef:Dat hikken ken ik uit een Volvo 360 met ik dacht Vialle.
Inderdaad, bij bijna leeg inhouden.
Bij een bijna lege tank kan dat ook normaal zijn. LPG zet relatief veel vocht af in de tank (door de druk) wat onderin gaat zitten omdat de LPG lichter is.
Dit kom ik op diverse sites tegen waaronder de Engelse Wiki:
There's at least 1 exception from this rule - MY'07 EJ20F engine. Most likely F stands for bi-Fuel (engines prepared for LPG). This engine model has reinforced engine valves. This is unconfirmed info, based only on users' experience and observations.
Dus erg zeker lijkt het niet.
Mijn Subaru specialist durft ook niet met zekerheid te zeggen dat dit zo is.
Ben benieuwd of ik daar ergens zekerheid over kan krijgen.
Die info klopt wel hoor. Subaru had hier in NL in 2007 een aktie waarbij je een Forester op lpg kon kopen tegen slechts 900 euro meerprijs. De installatie werd door een lokale lpg specialist ingebouwd voordat de auto aan de klant werd geleverd.
De Forester die ik gehad heb is zo'n aktiemodel geweest.
Je zou ook kunnen informeren bij Subaru Nederland maar ik weet niet of die nog informatie heeft van 12 jaar geleden.
Overigens had in de Engelse Wiki niet moeten staan "reinforced engine valves" maar "reinforced engine valve seats". Het zijn de klepzittingen die inslaan door slijtage en niet de kleppen zelf.
Volgens mijn Subaru specialist kon je de EJ20 optioneel met geharde klepzittingen bestellen, maar lijkt me dan toch sterk dat ze dat dan allemaal hadden?? Of zie ik dat verkeerd?
Of werden de Foresters in 2007 allemaal met EJ20F geleverd, onafhankelijk van of je lpg wilde of niet?
LPG LAAT je inbouwen. Dat mag je niet zelf, dus moet je toch al naar een specialist. Gewoon even gaan vragen bij het adres waar je het in wilt laten bouwen. Die weten het je exact te vertellen, en helpen je graag zodat je later ook terug komt voor het inbouwen.
@quikfit: Dat lijkt me logisch, ik probeer alleen te doorgronden wanneer of onder welke omstandigheden de EJ20F's geleverd zijn. Wanneer kreeg je een EJ205? En wanneer een EJ20F?
Yoda74 schreef:Ik probeer alleen te doorgronden wanneer of onder welke omstandigheden de EJ20F's geleverd zijn. Wanneer kreeg je een EJ205? En wanneer een EJ20F?
Misschien kan je er een mailtje aan wagen naar Subaru NL,zij zijn de enige die je opheldering kunnen verschaffen...of verwarring.
Sowieso kan je zelf gewoon lpg inbouwen, er zijn er zat die het ook overzetten in hun nieuwe auto.
Maar voordat je lpg op je kenteken krijgt zul je het ingebouwde moeten laten keuren bij en lpg specialist.
Deze meldt hem nadat hij hem nagelopen heeft af bij de RDW, net als bij een apk en ook hier
is er kans op een steekproef.