Forester 2007 op lpg zetten

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Yoda74 »

Hallo allemaal.

Na een paar Subarus gehad te hebben ben ik overgestapt naar een Volvo C30 diesel, maar zit er over te denken om terug te gaan naar mijn favo merk.
Het liefst rijd ik weer een Forester, ik twijfel nog even over een automaat omdat file rijden met mijn oude handgeschakelde Forester Sf5 niet echt een pretjes was.
Mijn voorkeur gaat nu uit naar een circa 2007 Forester 2.0. (Sg9?)
Gezien mijn kleine 30.000km/jaar wil ik misschien weer lpg in laten bouwen.
Het kleppen stellen is bij deze motor echter een crime.
Wat zijn de ervaringen met dit type motor op lpg en is het slim om dit nu nog in te laten bouwen?
Mijn oude sf5 heb ik toen een Vialle lpi in laten leggen, zonder verdere problemen, maar volgens mij is Prins tegenwoordig de marktleider.
Klepsmering lijkt me slim om het kleppen stellen uit te stellen.
Heeft lpg nog toekomst of is het over een paar jaar niet meer te krijgen?

Graag hoor ik jullie meningen

Groet Harold
Laatst gewijzigd door Yoda74 op 21 jan 2019 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door quikfit »

Ik kan het je niet aanraden,de kleppen slaan in en stellen kost een berg geld.(motor eruit)
Mede forumlid Louis heeft een tonnetje of drie/vier op gas gereden...maar aangezien de vele reacties kan ik het juiste topic niet vinden.
Hier vind je zijn reacties en ervaringen van Louis; search.php?author_id=393&sr=posts (word wel even zoeken)

Gr. Quikfit :mrgreen:

P.S. Subaru diesels moet je ook links laten liggen!
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Louis »

Let bij een 2007 Forester op de motorcode op het chassisplaatje. Als er EJ20F staat heeft de motor geharde klepzittingen en is die geschikt voor lpg (als dat er al niet in zit). Kleppen stellen iedere 90.000 kilometer. En ja, dan moet de motor eruit. Dat is zo'n dure klus dat je kan afvragen of het de besparing nog waard is. Na 3 keer kleppen stellen (dan staat de teller inmiddels op 360.000!) zijn de koppen op en kan je afvragen of een motorrevisie zinvol is. Ik vond bij mijn Forester van niet want er zat veel meer groot onderhoud aan te komen en heb hem weggedaan bij 355.000 kilometer.
Staat er EJ205 dan is de motor niet geschikt voor lpg. Lekker op benzine laten draaien.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Yoda74 »

Kijk daar heb ik wat aan, bedankt QuickFit en Louis.
Subaru diesel zat niet in de planning, te veel slechte verhalen over.
@Louis: Jij had dus een EJ20F neem ik aan?
Een SG5 is dus een beter keuze? Helaas wel wat zwakker en ouder.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Louis »

Ja Yoda, ik heb een SG9 gehad met de EJ20F motor op lpg.
Financieel is de SG5 een betere keuze omdat deze motor wat eenvoudiger is, ook wat onderhoud betreft. Motor hoeft er niet uit bij het kleppen stellen en dat scheelt een boel.
Het verschil in vermogen vind ik wel meevallen, ik rij nu een Legacy met 125 pk.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Subarumouse

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Subarumouse »

Hallo Harold,

Ik heb beide modellen naast elkaar gehad, een 2006+, waar de motor er uit moet, met 158PK en een SG 2004 met 125 pk die ik nu nog heb.
Op onze nachtelijke ritten naar Polen was de 158 pk vanaf zo"n 160 km per uur sneller met een hogere top.
Dit doordat je zo"n goede 1000 toeren verder kunt doordraaien.
In het normale verkeer is het verschil nihil.
Als je wat pittiger rijdt, koop dan geen automaat wegens het vermogensverlies in de bak plus het (kleine) LPG verlies, samen wellicht wat teveel.
Mijn 125 pk 2004 loopt op de TomTom, ook met tegenwind, over de 180. wind mee over de 190...... fabrieksopgave is 180......
Hij is goed ingereden en onderhouden met nu 250.000 km.
Overigens, de 2004 was volgens TÜV / Auto Motor Sport in 2012 de auto met de minste problemen, beter dan 2e Porsche en Toyota....
Daarom heb ik bewust deze gekocht met toen 138000 km.
Succes met de zoektocht.

Benno
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door erichendri »

Gewoon kopen en lpg laten inbouwen, ik rijdt zelf met een prins.
Heb ik bij 280k in laten bouwen.
Zelfs met de dure klepstelbeurt is op lpg rijden goedkoop.
Reken het voordeel maar uit en stellen kost ongeveer 1200€.
Is ook een mooi momentje om de snaar te doen, die moet er toch vanaf.
En bij een 125 pk motor moet je ze elke 35k stellen à ongeveer 150€.


Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 21 jan 2019 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Yoda74 »

Ik heb een SF5 gehad met de 2.0 van 125pk en handbak.
dit is in principe dezelfde motor als in de SG5.
Gewoon met handbak vind ik hem geen strepentrekker maar snel genoeg.
Aangezien ik helaas regelmatig file rijd en ik de SF5 met handbak niet fijn vond in de file ging mijn voorkeur uit naar een automaat. Aangezien de 2.0 met 125pk daarmee naar mijn zinnen te langzaam wordt ging mijn voorkeur uit naar een 158pk Forester Automaat, dat kan qua snelheid nog net. Nog liever zou ik een Turbo op Lpg hebben, maar dat wordt door diverse Subaru garages sterk afgeraden. De keuze is niet reuze meer bij Subaru om vlot redelijk wat kilometers te maken en ook nog op je portemonnee te letten....
Na de SF5 heb ik een 2,5 ltr Outback gehad, daar de Lpg set in over laten bouwen met de benodigde aanpassingen, maar de Outback heeft toch wel wat issues gehad, de SF5 was probleemarmer en reed prettig (behalve in de file) vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een Forester.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door quikfit »

Hier hoor je vaak dat er weinig tot geen verschil zit tussen de 125pk en 158pk en dat de 158 pk alleen sneller is vanaf 160km per uur,ineens tellen de pk's niet meer mee!?
Dit is pure onzin,de 158pk automaat is 1,5 seconden sneller en de de handbak 1,7 seconden op de sprint van 0-100km per uur,de 125pk versie is kansloos.
Eén a twee seconden wat is dat nou?...Dat is een straatlengte verschil! ;) Na de honderd te hebben aangetikt word het verschil alleen maar groter.
Mocht je een 158pk Forester gevonden hebben met gas en/of waar je gas laat inbouwen...sta erop dat de klepspeling gecontroleerd word en wanneer nodig gecorrigeerd word :!:
Laat de klepspeling/controle vastleggen op papier :!:

Succes met de zoektocht. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door RJS »

Hier hoor je vaak dat er weinig tot geen verschil zit tussen de 125pk en 158pk en dat de 158 pk alleen sneller is vanaf 160km per uur,ineens tellen de pk's niet meer mee!?
Dit is pure onzin,de 158pk automaat is 1,5 seconden sneller en de de handbak 1,7 seconden op de sprint van 0-100km per uur,de 125pk versie is kansloos.
Eén a twee seconden wat is dat nou?...Dat is een straatlengte verschil! ;) Na de honderd te hebben aangetikt word het verschil alleen maar groter.
Ik ben net overgestapt van de 125 pk motor naar de 158pk motor. De laatste motor is eenmaal op gang absoluut aanzienlijk krachtiger. Maar onderin wint de versie met 125 pk. Daarmee kon ik bij 50-60 km/uur gemakkelijk in de vijfde versnelling rijden. Dat gaat met de 158pk versie niet. In de stad rijd ik meestal in vier. De oude auto was onderin naar mijn idee toch echt soepeler. Maar wat rijdt de nieuwe fijn op de snelweg... Vanaf ca 2000 toeren is het verschil weg.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door quikfit »

Natuurlijk rijden ze niet het zelfde.
Als je onder de 2000 toeren wat verwacht moet je een diesel rijden.
In de stad in z'n vier...dat is misschien als je een constante snelheid rijd,niet als je wilt versnellen,probeer de derde versnelling eens,vind je auto veel fijner.
Dat ''nieuwe rijden'' is in mijn ogen een drama.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door DucATIRadeon »

over het "nieuwe rijden" deel ik je mening over, en wellicht vele met ons...
echter, ja cliché, het gaat om het "milieu". minder vlees eten ook trouwens, en van alles kan je kanker krijgen.

toch moet ik zeggen, dat de meeste autofabrikanten hier al rekening mee houd met de automaat bakken; kijk alleen al naar mijn CVT outback: constant (of weinig) belasting drukt de bak de motortoeren naar zo laag mogelijk. vraag je meer belasting dan pas gaat ze korter gearen en toerental omhoog. hoeveel omhoog? tja als je mij vraag zou ik als autofabrikant zeggen zo laag mogelijk, zo veel als nodig.

anyhow, een automaat doet het al voor je, anders moet je jezelf vooruit roeien en dat constant doen kun je ook flauw van worden kan ik me voorstellen....tja, gewoonte van de mens he: lekker lui. dus schakelen we maar wat minder. er is voor alles wel wat te zeggen, het beste is doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.

on topic: over LPG kan ik niet meepraten helaas.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door quikfit »

De mijne is nog ''oldskool''...maar het lage toerental is meer voor de modernere motoren,ik heb eens een nieuwe Audi gehuurd(automaat)...6x schakelen tot 45km per uur...7x tot de 60km per uur en max 1100 toeren. :o
Ik heb zelf een 2.0l Mondeo uit '98 gereden met 130pk...vanaf 35km per uur in zijn 5 volgas...en het ging vooruit,langzaam maar zonder horten en stoten.Doe je het zelfde met bijvoorbeeld een 1.4 Kia met 130pk uit 2016...dan is er niemand thuis...40 in zijn 3 en dan wegrijden is al onmogelijk.Je blijft schakelen. :(

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door DucATIRadeon »

das het gekke: bij onze forester 2011 (ben al vergeten of het een SH of SG is, maar lig met de FJ20 ketting aangedreven DOHC en 150pk) is er onder de 2000rpm niemand thuis in de 1 en 2. dat vraagt om verlegen momenten bij een oprit (niet snelweg) als ik niet snelgevoeg de koppeling intrap voor toeren en meteen weer laat opkomen...of ik moet als de brandweer in "Lo" schakelen!
je het is een tikje van de CVT. Eric zei het al een keer eerder, een CVT is "anders" rijden, en ik behoor tot de distributie mensen die "Eem schakel'n moet'n" tussen de 2 auto's.

en hoe leuk ik handbak ook mag vinden (zelf in control), de CVT "doet wat" met je en dat begin ik wel te waarderen, in de positieve zin!
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door RJS »

Ik zeg niet dat het een beter is dan het ander. Moet er alleen wel even aan wennen. En het is dat diesel duur is door hoge vaste lasten, want anders kocht ik zeker een diesel. Ik heb een voorkeur voor power onderin.

Van een benzinemotor verwacht ik die kracht bij lage toerentallen natuurlijk niet. Maar uk merk gewoon dat de nieuwe Forester brommerig is als je wat gas bij geeft in 5 bij 50-60 km. Dat had de vorige niet. Wel als je in die omstandigheden flink gas gaf natuurlijk. Valt me ook op dat de Forester uit 2006 net zoveel toeren draait bij 100 km als de vorige uit 2001.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door quikfit »

Maar vanaf 4000 toeren is het feest. :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door DucATIRadeon »

dat is het zeker!
Subarumouse

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Subarumouse »

Hallo
Ik heb geschreven onder de 160 geen GROOT verschil... zeker geen secondEN.
Wat jij zegt over 0 tot 100 kan kloppen, maar waarom?
Omdat je met de 125 pk uitvoering rond 90 van 2 naar 3 moet en bij de 158 net erboven. Het schakelen kost tijd.
(Langer doorhalen omdat de begrenzer op een hoger toerental zit / de motor een hoger max toerental heeft)
Als ik het goed heb heeft de 158 uitvoering ook een langere totaaloverbrenging waardoor hij in het directe vergelijk op lagere snelheden niet veel sneller is.
Je kunt het eigenlijk alleen maar vergelijken als je met deze twee auto's tegelijk achter elkaar rijdt onder dus gelijke omstandigheden zoals s'nachts op een lege autobaan ruim 700 km naar Polen.
We hebben beide auto"s ruim 8 maand naast elkaar gehad om dit vergelijk te kunnen maken.

Ook de 2007 legacy touring met 168 pk die mijn zoon nu heeft loopt bij verder doortrekken op wat hogere snelheden pas duidelijk weg.
Dit o.a. door een betere stroomlijn bij gelijk gewicht.

Een wat kromme gelijke ervaring heb ik ook gemaakt met een 400 cc 13 pk Honda 1 cilinder en met onze 350 cc Subaru 2 cilinder met 30 pk op een bochtig circuit.
13 en 30 pk is toch wel een groot verschil...... maar in dit geval door lage topsnelheden door veel bochten enigszins vergelijkbaar.

Benno
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door erichendri »

Turbo benzine motoren leveren tegenwoordig ook hoge koppels
bij lage toerentallen.

Eric
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Yoda74 »

Ik heb gevraagd naar de motorcode, ik wacht nog op een antwoord.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door quikfit »

Yoda74 schreef:Ik heb gevraagd naar de motorcode, ik wacht nog op een antwoord.
Staat toch in de 2e reactie van dit topic?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Yoda74 »

Wat staat er?
De code van de Forester die ik op het oog heb???
Dat zou ik knap vinden als men niet weet om welke Foz het gaat...
Er staat op waar ik op moet letten, dus vraag ik het op bij de verkopende partij....
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door quikfit »

Yoda74 schreef:Wat staat er?
De code van de Forester die ik op het oog heb???
Dat zou ik knap vinden als men niet weet om welke Foz het gaat...
Er staat op waar ik op moet letten, dus vraag ik het op bij de verkopende partij....
De motorcode die geschikt is om op LPG te rijden van een Forester van 2007 waar jij interesse in hebt...EJ20F :!: :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Yoda74 »

Dat was duidelijk ja

Moet ik nog wel weten of er een EJ20F in de Forester ligt die ik op het oog heb....
Dus heb ik de verkoper gemaild met die vraag... :lol:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door quikfit »

Hier is het identificatieplaatje.
Bijlagen
IndentificatieplaatjeJPG.JPG
IndentificatieplaatjeJPG.JPG (23.41 KiB) 8408 keer bekeken
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Yoda74 »

Van mijn toekomstige Forester???
Ben je helderziend misschien?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door quikfit »

Nee van de mijne,maar nu weet je hoe die eruit ziet ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Yoda74 »

Haha, ja dat klopt :D
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door Yoda74 »

Het is een EJ20F
Toch maar even gaan kijken...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2007 op lpg zetten

Bericht door erichendri »

Bij de huidige lpg injectie sets is al jaren geen vermogen verlies meer kan ik je verzekeren want die ring (restrictor)met venturie zit al heel lang niet meer in het inlaattraject, ik meen vanaf 1995 en dan heb ik het over koltec.
Gas ecu kijkt nu naar de benzine injectie tijd en stuurt
zijn lpg injectoren iets langer open.
LPG armer voor betere actieradius??
(Armer betekent snellere inbranding van de kleppen.)
Nog nooit van gehoord en heb zelf zat installaties ingebouwd.
Daarbij kon je altijd een stationair mengsel en het mengsel
op 3000+ rpm afstellen volgens inbouw handleiding.
Afwijken deed je daar nooit van en heb nog nooit iemand horen
klagen over het lpg verbruik.
Daarna kwamen de injectie lpg sets en kon je alleen de lage- en hoge druk afstellen.

Eric
Plaats reactie