Motor problemen? OPGELOST!
Re: Motor problemen?
Trek de maf sensor eens los en kijk eens hoe hij dan loopt. Dat is de sensor die tussen het luchtfilter en gasklep zit.
Re: Motor problemen?
Voor je daar heen gaat.
Trek je kabels (een voor een) van je bougies, en kijk of deze met olie bedrenkt zijn. Enn steek ook je vinger (of houten stokje) in het gat om te checken of dat er olie in het bougiegat staat. Controleer dit bij alle bougies.
Olie bij een bougie? Lees dan even verder.
De kleppendeksel wil bij de subaru boxer nog wel eens gaan lekken op het bougiegat. Dan gaat er olie in dat gat staan rond je bougie en je kabel. En dit geeft géén check engine.
De poot met olie werkt niet volledig meer mee. En dan gaat je auto op minder dan 4 poten lopen, en dat loopt verre van lekker.
Maak het gat olievrije om te beginnen, en dan loopt hij al weer een eind goed. Een lange rit doet de olie soms ook deels verdampen wat voor beter lopen zorgt. Maar niet lang, want dit is nog niet de volledige oplossing.
Als je pech hebt moet je dan je kleppendekselpakkingen laten vervangen, en dan zeker vooral ook de bougiepakkingringen.
Maar als je geluk hebt los je het op met het aandraaien van alle schroeven van de beide kleppendeksels (links en rechts! twee kleppendeksels! unne boxert hè). Vast is vast, maar als dit het probleem is kun je diverse schroeven makkelijk 1/8 of 1/4 aandraaien.
Wat het ook zal blijken te zijn. Succes!
Trek je kabels (een voor een) van je bougies, en kijk of deze met olie bedrenkt zijn. Enn steek ook je vinger (of houten stokje) in het gat om te checken of dat er olie in het bougiegat staat. Controleer dit bij alle bougies.
Olie bij een bougie? Lees dan even verder.
De kleppendeksel wil bij de subaru boxer nog wel eens gaan lekken op het bougiegat. Dan gaat er olie in dat gat staan rond je bougie en je kabel. En dit geeft géén check engine.
De poot met olie werkt niet volledig meer mee. En dan gaat je auto op minder dan 4 poten lopen, en dat loopt verre van lekker.
Maak het gat olievrije om te beginnen, en dan loopt hij al weer een eind goed. Een lange rit doet de olie soms ook deels verdampen wat voor beter lopen zorgt. Maar niet lang, want dit is nog niet de volledige oplossing.
Als je pech hebt moet je dan je kleppendekselpakkingen laten vervangen, en dan zeker vooral ook de bougiepakkingringen.
Maar als je geluk hebt los je het op met het aandraaien van alle schroeven van de beide kleppendeksels (links en rechts! twee kleppendeksels! unne boxert hè). Vast is vast, maar als dit het probleem is kun je diverse schroeven makkelijk 1/8 of 1/4 aandraaien.
Wat het ook zal blijken te zijn. Succes!
Re: Motor problemen?
Mocht je daar nou niet verder komen, laten we hopen van wel, dan zit er in Ransdaal Zuid-Limburg een Subaru dealer waar de beste Subaru monteur van Europa en de op drie na beste van de wereld werkt...
KevinHoogendam schreef:Ik heb morgen een afspraak bij de subaru in zuid beijerland. Die mag hem uitlezen en dan even verder kijken hoe en wat.
Tot zover bedankt allemaal. Ik ben nu al een stuk wijzer dan ik was. Vooral die knipper methode is erg handig en die kende ik nog niet.
Forester 2011 FB20
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Ik heb haar net uit laten lezen. Cijfers zagen er goed uit, geen storingscodes. Alleen de front o2 sensor is wat langzaam, maar doet wel zn werk, verder kwam er niks speciaals uit.
Ik heb wel gelijk 4 nieuwe bougies mee, die gaan er binnenkort nog in.
Ik heb wel gelijk 4 nieuwe bougies mee, die gaan er binnenkort nog in.
Is het al vrijdag?
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Iets van 5 euro p.s.SP-Boxer schreef:Wat betaal je nu voor 4 bougies bij de dealer?
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Owww, dat valt me alles mee voor een dealerprijs. Elders zul je ruim €3,-/stuk betalen.
Ik ging er al vanuit dat de dealer wel €35,- voor een setje zou rekenen.
Ik ging er al vanuit dat de dealer wel €35,- voor een setje zou rekenen.
"I feel Legacy"
Re: Motor problemen?
Maar je problemen zijn nu weg?KevinHoogendam schreef:Ik heb haar net uit laten lezen. Cijfers zagen er goed uit, geen storingscodes. Alleen de front o2 sensor is wat langzaam, maar doet wel zn werk, verder kwam er niks speciaals uit.
Ik heb wel gelijk 4 nieuwe bougies mee, die gaan er binnenkort nog in.
En ze hebben aangeraden om een nieuwe lambdasonde te monteren? Aangezien die traag van begrip is?
Uitlaat is 100% dicht?
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Lambdasonde gaf hij wel aan als mogelijke optie. Die ga ik denk ook maar preventief vervangen nu ik nog brezan korting heb.quikfit schreef:Maar je problemen zijn nu weg?KevinHoogendam schreef:Ik heb haar net uit laten lezen. Cijfers zagen er goed uit, geen storingscodes. Alleen de front o2 sensor is wat langzaam, maar doet wel zn werk, verder kwam er niks speciaals uit.
Ik heb wel gelijk 4 nieuwe bougies mee, die gaan er binnenkort nog in.
En ze hebben aangeraden om een nieuwe lambdasonde te monteren? Aangezien die traag van begrip is?
Uitlaat is 100% dicht?
Gr. Quikfit
De uitlaat is in oktober door de apk gekomen nadat deze met gungum bewerkt is. Staat ook op de vervangplanning.
Klein dorpje, contant betalen je kent het wel. Ik was 33.50 kwijt voor 4 bougies en uitlezen a 17.50.SP-Boxer schreef:Owww, dat valt me alles mee voor een dealerprijs. Elders zul je ruim €3,-/stuk betalen.
Ik ging er al vanuit dat de dealer wel €35,- voor een setje zou rekenen.
Is het al vrijdag?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor problemen?
Lambdasonde moet je bij de dealer kopen helaas, vraag korting of gratis montage.
Op sondes van de onderdelen grossiers lopen ze niet goed, al zijn van hetzelfde merk.
Velen zijn je voor geweest en hebben dat ervaren.
Eric
Op sondes van de onderdelen grossiers lopen ze niet goed, al zijn van hetzelfde merk.
Velen zijn je voor geweest en hebben dat ervaren.
Eric
Re: Motor problemen?
Ik lees anders ook dat er mensen zijn die een prima ervaring hebben met een niet originele.
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2728
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2728
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
En het is weer zover. Ik begin er inmiddels flink de pest in te krijgen.
Vanochtend aangekomen op mijn werk en ik merkte al verschil in rijgedrag. Op het moment van parkeren merk/voel ik de auto hoger stationair gaan draaien. Normaal draait deze zo rond het streepje voor de 1000rpm. Nu zat hij er boven.
Bij gas geven weer even inhouden voor hij toeneemt in toeren en bij gas los weer terugvallen in toeren tot net boven uitvallen.
Vanochtend aangekomen op mijn werk en ik merkte al verschil in rijgedrag. Op het moment van parkeren merk/voel ik de auto hoger stationair gaan draaien. Normaal draait deze zo rond het streepje voor de 1000rpm. Nu zat hij er boven.
Bij gas geven weer even inhouden voor hij toeneemt in toeren en bij gas los weer terugvallen in toeren tot net boven uitvallen.
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
beetje off topic: dat lijstje met foutcodes zou eigenlijk ergens apart moeten staan. Te handig om niet bij de hand te hebben.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: Motor problemen?
Dit lijstje is gewoon op het internet te vinden...en anders maak je toch een fotootje met je telefoon!?ReinO schreef:beetje off topic: dat lijstje met foutcodes zou eigenlijk ergens apart moeten staan. Te handig om niet bij de hand te hebben.
EDIT: Link toegevoegd https://www.obd-codes.com/trouble_codes ... d-cars.php
Gr.Quikfit
Laatst gewijzigd door quikfit op 18 apr 2019 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Ik heb het lijstje ook op mijn telefoon opgeslagen. Dan heb je het altijd bij de hand.ReinO schreef:beetje off topic: dat lijstje met foutcodes zou eigenlijk ergens apart moeten staan. Te handig om niet bij de hand te hebben.
Beetje jammer dat ik sinds een maandje een nieuwe baan heb en dus niet meer in de baas zn tijd onder de motorkap kan duiken. Nu moet ik dat allemaal in mn eigen tijd gaan doen
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Geen foutcode Wat is er in de tussentijd gedaan aan de auto Zoals Eric al zei...hoe zit het met je temperatuur sensor van de ECU (kost niet veel)KevinHoogendam schreef:En het is weer zover.Vanochtend aangekomen op mijn werk en ik merkte al verschil in rijgedrag. Op het moment van parkeren merk/voel ik de auto hoger stationair gaan draaien.
Normaal draait deze zo rond het streepje voor de 1000rpm. Nu zat hij er boven.
Bij gas geven weer even inhouden voor hij toeneemt in toeren en bij gas los weer terugvallen in toeren tot net boven uitvallen.
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld
Zijn er bepaalde weersomstandigheden waar dit zich openbaart (vochtig en temperatuur bijvoorbeeld)
Vacuüm slangen controleren en alle stekkers contacten inspuiten met WD40 o.i.d.
Verder is het niet makkelijk de oorzaak te vinden vanachter een toetsenbord...
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Foutcode / check engine heb ik nog niet aangezien. Ik heb de auto geparkeerd, uitgezet en daarna geprobeerd te starten en dat wou die niet.quikfit schreef:Geen foutcode Wat is er in de tussentijd gedaan aan de auto Zoals Eric al zei...hoe zit het met je temperatuur sensor van de ECU (kost niet veel)KevinHoogendam schreef:En het is weer zover.Vanochtend aangekomen op mijn werk en ik merkte al verschil in rijgedrag. Op het moment van parkeren merk/voel ik de auto hoger stationair gaan draaien.
Normaal draait deze zo rond het streepje voor de 1000rpm. Nu zat hij er boven.
Bij gas geven weer even inhouden voor hij toeneemt in toeren en bij gas los weer terugvallen in toeren tot net boven uitvallen.
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld
Zijn er bepaalde weersomstandigheden waar dit zich openbaart (vochtig en temperatuur bijvoorbeeld)
Vacuüm slangen controleren en alle stekkers contacten inspuiten met WD40 o.i.d.
Verder is het niet makkelijk de oorzaak te vinden vanachter een toetsenbord...
Gr.Quikfit
Temperatuur sensor van de ECU zou ik niks over durven te zeggen.
Kleppen voor het laatste gesteld, geen idee. Staat wel op de onderhoudsplanning om te laten doen.
Weersomstandigheden niet specifiek. Alle keren dat het gebeurde leek het te gebeuren wanneer de motor op temperatuur was. Laatste keer was het opgelost met het vervangen van de IACV bevestigingsboutjes en pakking. Gezien die pakking niet zoveel kost heb ik alvast een nieuwe besteld.
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Accupool kwartiertje eraf/loshalen...en dan proberen te starten!?
Brandstoffilter wel eens vervangen
Gr.Quikfit
Brandstoffilter wel eens vervangen
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
De vorige keren bij dit probleem was meestal een kwartiertje/halfuurtje wachten voldoende om gewoon weer te kunnen starten.quikfit schreef:Accupool kwartiertje eraf/loshalen...en dan proberen te starten!?
Brandstoffilter wel eens vervangen
Gr.Quikfit
Brandstof filter, krukaspositie sensor, luchtfilter element, olie filter en olie zijn eind 2018/begin 2019 nog gedaan.
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
blijkbaar genereert hij 'kleine ' foutjes, die stapelen tot een niet meer te starten auto.
Een ecu reset lost het tijdelijk op, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. De polen tegen elkaar tikken geeft een betere reset
zodat je naar een goede diagnose kan rijden.
Je beschreven symptomen doen me erg denken aan die van mijn forester: bleek achteraf gewoon de te strakke kleppen te zijn.
Verschil: 1 maal goed warm ging alles een stuk beter en startte hij gewoon wel.
Een ecu reset lost het tijdelijk op, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. De polen tegen elkaar tikken geeft een betere reset
zodat je naar een goede diagnose kan rijden.
Je beschreven symptomen doen me erg denken aan die van mijn forester: bleek achteraf gewoon de te strakke kleppen te zijn.
Verschil: 1 maal goed warm ging alles een stuk beter en startte hij gewoon wel.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: Motor problemen?
En die trage lambdasondeKevinHoogendam schreef:Brandstof filter, krukaspositie sensor, luchtfilter element, olie filter en olie zijn eind 2018/begin 2019 nog gedaan.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Nog dezelfde, ik ben trager met vervangen.quikfit schreef:En die trage lambdasondeKevinHoogendam schreef:Brandstof filter, krukaspositie sensor, luchtfilter element, olie filter en olie zijn eind 2018/begin 2019 nog gedaan.
Gr.Quikfit
Gister middag en avond ben ik gewoon weggeweest met de fozzy en weer helemaal niks aan de hand. Dus we kijken het weer even aan.
Is het al vrijdag?
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Update 38duuzend:
Wat er in de afgelopen maanden vervangen is:
krukaspositie sensor
luchtfilter element
benzine filter
bougies
klop sensor
aandrijfriemen airco en dynamo
Het probleem houdt nog steeds. Het is wel minder dan eerst, maar de auto heeft nog wel moeite met herstarten als deze uitvalt.
De laatste 2 keer dat ik het merkte, was er een voelbaar verschil in het rijden op het moment supreme zeg maar. Dit was direct nadat ik over een drempel reed en over een overgangsdeel op de snelweg. Alsof de auto door een schok het probleem krijgt.
Wat er in de afgelopen maanden vervangen is:
krukaspositie sensor
luchtfilter element
benzine filter
bougies
klop sensor
aandrijfriemen airco en dynamo
Het probleem houdt nog steeds. Het is wel minder dan eerst, maar de auto heeft nog wel moeite met herstarten als deze uitvalt.
De laatste 2 keer dat ik het merkte, was er een voelbaar verschil in het rijden op het moment supreme zeg maar. Dit was direct nadat ik over een drempel reed en over een overgangsdeel op de snelweg. Alsof de auto door een schok het probleem krijgt.
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
KevinHoogendam schreef:Wat er in de afgelopen maanden vervangen is:
Maar nog geen lambdasonde...
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Die moet ik nog doen.
Het zou ook iets met de temperatuursensor kunnen zijn. Want vaak gebeurd het als de motor op temperatuur is.
Het zou ook iets met de temperatuursensor kunnen zijn. Want vaak gebeurd het als de motor op temperatuur is.
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Hmm,als de garage zegt dat de lambdasonde traag is had ik die eerst vervangen,mijn ervaring is dat een niet goed werkende lambdasonde vaak een te rijk mengsel geeft en dat vind een motor die op temperatuur is niet fijn.KevinHoogendam schreef:Die moet ik nog doen.
Het zou ook iets met de temperatuursensor kunnen zijn. Want vaak gebeurd het als de motor op temperatuur is.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Die auto is gewoon onder invloed van iets.
Vanochtend bij het starten om naar werk te gaan weer een rommelige start. Opbouwen in toeren met stapjes om uiteindelijk met +2000rpm te draaien en ik hoefde niet eens gas te geven om te kunnen rijden. In zn 2 gewoon met 2200 toeren rijden tot het 1e stoplicht 500 meter verderop en daarna pas normaal draaien. Eenmaal op de snelweg helemaal niks aan de hand.
Ik ga nu maar gewoon is filmen bij iedere keer dat ik em start en dan knal ik wel wat op youtube, want anders zou ik niet weten hoe ik dit hier moet plaatsen.
Vanochtend bij het starten om naar werk te gaan weer een rommelige start. Opbouwen in toeren met stapjes om uiteindelijk met +2000rpm te draaien en ik hoefde niet eens gas te geven om te kunnen rijden. In zn 2 gewoon met 2200 toeren rijden tot het 1e stoplicht 500 meter verderop en daarna pas normaal draaien. Eenmaal op de snelweg helemaal niks aan de hand.
Ik ga nu maar gewoon is filmen bij iedere keer dat ik em start en dan knal ik wel wat op youtube, want anders zou ik niet weten hoe ik dit hier moet plaatsen.
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Ik zit meer te denken dat je een probleem hebt met het gasklephuis. Heb he ooit al eens geprobeerd om die te resetten?
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Ik zou niet weten hoe dat moet.Norge schreef:Ik zit meer te denken dat je een probleem hebt met het gasklephuis. Heb he ooit al eens geprobeerd om die te resetten?
Een maand of 4/5 geleden is die nog schoon gemaakt door de garage.
Is het al vrijdag?