Motor problemen? OPGELOST!
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Motor problemen? OPGELOST!
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen.
Mijn '99 forester heeft problemen. De subaru (roosendaal) heeft niks kunnen vinden en ik snap er niks meer van.
Wat er gebeurd:
Meestal als de motor op temperatuur is merk ik een verschil in het toerental. Hierna gaat die slechter lopen. Het toerental stationair varieerd van 700 tot 1200. Het ene moment draait die met 1000rpm en een paar tellen later loopt die op of zakt.
Tijdens het rijden zakt het toerental eerst als ik gas geef daarna stijgt het. Als ik gewoon rij en volgas geeft gaat die met een paar schokken vooruit en daarna gewoon normaal.
De motor stopt soms ook volledig als ik afrem voor een stoplicht. Bij het intrappen van de koppeling zakt het toerental zonder waarschuwing en als die eenmaal uitgevallen is dan start die de eerste minuten erg lastig.
In de afgelopen maanden heb ik al vervangen:
Krukassensor
Benzinefilter
Luchtfilter element
Klep achterluchtfilter schoongemaakt
Een maand geleden was het ineens weg nadat ik de boutjes van de map en iacv vervangen had en gister vanuit het niets was het weer. Alle hulp is welkom
Mijn '99 forester heeft problemen. De subaru (roosendaal) heeft niks kunnen vinden en ik snap er niks meer van.
Wat er gebeurd:
Meestal als de motor op temperatuur is merk ik een verschil in het toerental. Hierna gaat die slechter lopen. Het toerental stationair varieerd van 700 tot 1200. Het ene moment draait die met 1000rpm en een paar tellen later loopt die op of zakt.
Tijdens het rijden zakt het toerental eerst als ik gas geef daarna stijgt het. Als ik gewoon rij en volgas geeft gaat die met een paar schokken vooruit en daarna gewoon normaal.
De motor stopt soms ook volledig als ik afrem voor een stoplicht. Bij het intrappen van de koppeling zakt het toerental zonder waarschuwing en als die eenmaal uitgevallen is dan start die de eerste minuten erg lastig.
In de afgelopen maanden heb ik al vervangen:
Krukassensor
Benzinefilter
Luchtfilter element
Klep achterluchtfilter schoongemaakt
Een maand geleden was het ineens weg nadat ik de boutjes van de map en iacv vervangen had en gister vanuit het niets was het weer. Alle hulp is welkom
Laatst gewijzigd door KevinHoogendam op 04 jul 2019 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Kan van alles wezen,vacuüm lek,MAP,vervuilde IACV(je hebt deze niet losgehaald toevallig )
De Subaru dealer heeft de knippercode uitgelezen viewtopic.php?f=4&t=4322&p=46878&hilit= ... ker#p46878
Gr. Quikfit
De Subaru dealer heeft de knippercode uitgelezen viewtopic.php?f=4&t=4322&p=46878&hilit= ... ker#p46878
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Geen check engine lampje
Subaru dealer las alleen een melding op de pingelsensor. Hoe ze die uitgelezen hebben weet ik niet.
Zelf heb ik zo.n bluetooth odb geval geprobeerd, dat werkte niet dus wellicht die knippercode zo is bekijken. Hopelijk vind ik daar wat mee.
De iacv heb ik schoongemaakt (was aardig zwart van binnen) en een nieuwe pakking ligt al een maand in het dashboardkastje. Heb ik begin december niet vervangen omdat de problemen ineens weg waren.
Subaru dealer las alleen een melding op de pingelsensor. Hoe ze die uitgelezen hebben weet ik niet.
Zelf heb ik zo.n bluetooth odb geval geprobeerd, dat werkte niet dus wellicht die knippercode zo is bekijken. Hopelijk vind ik daar wat mee.
De iacv heb ik schoongemaakt (was aardig zwart van binnen) en een nieuwe pakking ligt al een maand in het dashboardkastje. Heb ik begin december niet vervangen omdat de problemen ineens weg waren.
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Maar heb je hem uit elkaar gehaald of losgemaakt viewtopic.php?f=4&t=4013&p=44308&hilit=iacv#p44308KevinHoogendam schreef:De iacv heb ik schoongemaakt (was aardig zwart van binnen) en een nieuwe pakking ligt al een maand in het dashboardkastje. Heb ik begin december niet vervangen omdat de problemen ineens weg waren.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Uit elkaar halen krijg ik niet voor elkaar (5 ster torx). Los gehaald heb ik em wel.
Mijn iacv is anders dan die uit het linkje. Die heeft 3 holtes, de mijne maar 2.
Mijn iacv is anders dan die uit het linkje. Die heeft 3 holtes, de mijne maar 2.
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Heb je aan die gaskleppositiesensor zitten rommelenKevinHoogendam schreef:Uit elkaar halen krijg ik niet voor elkaar (5 ster torx). Los gehaald heb ik em wel.
Mijn iacv is anders dan die uit het linkje. Die heeft 3 holtes, de mijne maar 2.
Lees de reactie van dj rene » 21 Jan 2018 15:14 even door viewtopic.php?f=4&t=4013&p=44308&hilit=iacv#p44308
Trouwens...als je een pakking hebt liggen dan moet je die monteren,dan weet je zeker dat het dicht zit.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Gaskleppositiesensor? Geen idee waar die zit.
Pakking ga ik zo gelijk monteren. Gelukkig heb ik die tijd onder werktijd
Het gekke is dat de auto het de ene keer wel en de andere keer. Er zit geeb regelmaat in.
Pakking ga ik zo gelijk monteren. Gelukkig heb ik die tijd onder werktijd
Het gekke is dat de auto het de ene keer wel en de andere keer. Er zit geeb regelmaat in.
Is het al vrijdag?
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Die zit op je IACV...er zit een stekker aan.KevinHoogendam schreef:Gaskleppositiesensor? Geen idee waar die zit.
Info https://forums.nasioc.com/forums/showth ... p?t=781242
Gr. Quikfit
Laatst gewijzigd door quikfit op 10 jan 2019 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Als dat van de foto van hierboven het zwarte deel is, dan ben ik daar niet aangeweest. Die kreeg ik niet uit elkaar vanwege de boutjes (gelukkig).quikfit schreef:Die zit op je IACV...er zit een stekker aan.KevinHoogendam schreef:Gaskleppositiesensor? Geen idee waar die zit.
Gr. Quikfit
Is het al vrijdag?
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Ik heb net de check engine knipper methode gedaan.
De volgende codes kwamen eruit.
21
23
24
26
31
De volgende codes kwamen eruit.
21
23
24
26
31
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Sorry ik bedoel op de gasklep.KevinHoogendam schreef:Gaskleppositiesensor? Geen idee waar die zit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Motor problemen?
11 Crankshaft Position Sensor
12 Starter Signal
13 Camshaft Position Sensor
14 Fuel Injector No. 1 (Legacy, Impreza, Justy, SVX)
15 Fuel Injector No. 2 (Legacy, Impreza, Justy, SVX)
16 Fuel Injector No. 3 (Legacy, Impreza, Justy, SVX)
17 Fuel Injector No. 4 (Legacy, Impreza, SVX)
18 Fuel Injector No. 5 (SVX)
19 Fuel Injector No. 6 (SVX)
21 Engine Coolant Temperature Sensor
22 Knock Sensor
23 Mass Air Flow Sensor Circuit
24 Idle Control System Malfunction
24 ISC Valve (Stick)
24 Open/Short in ISC Valve Circuit
25 Fuel Injector 3 and 4 (XT6)
26 Intake Air Temperature Sensor
27 ATF Temperature Sensor Circuit
28 Knock Sensor #2
29 Crankshaft Position Sensor 2
31 Throttle Position Sensor Circuit
32 A/F Sensor #1 System
32 A/F Sensor #2 System
32 Oxygen Sensor
33 Vehicle Speed Sensor
34 EGR solenoid valve
35 CPC System
36 Turbine Speed Signal
37 Rear O2 Sensor Circuit / A/F Sensor Circuit Malfunction
38 Torque Control Signal #1
38 Torque Control Signal #2
38 Torque Control Signal System
38 Torque Permission Signal
39 Traction Control System
41 Air/Fuel Adaptive Control
42 Idle Switch
43 Accelerator Pedal Switch
44 Turbocharging Pressure Control Signal
45 Pressure Sensor
46 Neutral or Parking Switch or Circuit
47 Fuel Injector
48 Lean Burn System
49 CO Resistor
51 Neutral Position Switch
52 Parking Brake Switch (Exc. Justy)
53 Antenna
53 Anti-Quick Operation Mode
53 Communication Error (Time Over)
53 EGI Control Module EEPROM
53 IMM Circuit Failure (Except Antenna Circuit)
53 IMM Control Module EEPROM
53 Key Communication Failure
53 Reference Code Incompatibility
53 Use of Unregistered Key
54 Air Intake System
55 EGR Valve Lift Sensor
56 EGR System
57 Canister Control System
58 Air Control System
61 Air Suction Control Solenoid Valve
62 Exhaust Manifold Valve Negative Pressure Control Solenoid
63 Fuel tank pressure sensor (Impreza)/Blower fan switch (Justy)
64 Relief Valve Control Solenoid Valve 1
64 Relief Valve Control Solenoid Valve 2
65 Differential Pressure Sensor
66 Twin Turbocharger System(H)
66 Twin Turbocharger System(S)
66 Twin Turbocharger System(T)
66 Two Stage Twin Turbocharger System
67 Exhaust Manifold Valve Positive Pressure Control Solenoid
68 Turbocharging Pressure Control Output Signal #2
71 Shift Solenoid Valve
72 Shift Solenoid #2 Circuit
73 Low Clutch Timing Solenoid Circuit
74 Brake Clutch Timing Solenoid Circuit Malfunction
75 Line Pressure Duty Solenoid Circuit
76 Brake Clutch Pressure Duty Solenoid Circuit Malfunction
77 Lock-Up Duty Solenoid Circuit
78 Tiptronic Solenoid System
79 Transfer Clutch Duty Solenoid Circuit
81 Torque Up Control Valve
85 Charger System Circuit Malfunction
86 CAN (Communication System)
87 Variable Induction Solenoid Valve Circuit Malfunction
88 Fuel Pump Circuit Malfunction
89 VVT Systems (L)
89 VVT Systems ®
91 TCS Relief Valve
92 Electrical Generation Control Signal Circuit Malfunction
93 Vehicle Speed Sensor #1 Circuit
94 Lateral G Sensor Signal Circuit Malfunction
12 Starter Signal
13 Camshaft Position Sensor
14 Fuel Injector No. 1 (Legacy, Impreza, Justy, SVX)
15 Fuel Injector No. 2 (Legacy, Impreza, Justy, SVX)
16 Fuel Injector No. 3 (Legacy, Impreza, Justy, SVX)
17 Fuel Injector No. 4 (Legacy, Impreza, SVX)
18 Fuel Injector No. 5 (SVX)
19 Fuel Injector No. 6 (SVX)
21 Engine Coolant Temperature Sensor
22 Knock Sensor
23 Mass Air Flow Sensor Circuit
24 Idle Control System Malfunction
24 ISC Valve (Stick)
24 Open/Short in ISC Valve Circuit
25 Fuel Injector 3 and 4 (XT6)
26 Intake Air Temperature Sensor
27 ATF Temperature Sensor Circuit
28 Knock Sensor #2
29 Crankshaft Position Sensor 2
31 Throttle Position Sensor Circuit
32 A/F Sensor #1 System
32 A/F Sensor #2 System
32 Oxygen Sensor
33 Vehicle Speed Sensor
34 EGR solenoid valve
35 CPC System
36 Turbine Speed Signal
37 Rear O2 Sensor Circuit / A/F Sensor Circuit Malfunction
38 Torque Control Signal #1
38 Torque Control Signal #2
38 Torque Control Signal System
38 Torque Permission Signal
39 Traction Control System
41 Air/Fuel Adaptive Control
42 Idle Switch
43 Accelerator Pedal Switch
44 Turbocharging Pressure Control Signal
45 Pressure Sensor
46 Neutral or Parking Switch or Circuit
47 Fuel Injector
48 Lean Burn System
49 CO Resistor
51 Neutral Position Switch
52 Parking Brake Switch (Exc. Justy)
53 Antenna
53 Anti-Quick Operation Mode
53 Communication Error (Time Over)
53 EGI Control Module EEPROM
53 IMM Circuit Failure (Except Antenna Circuit)
53 IMM Control Module EEPROM
53 Key Communication Failure
53 Reference Code Incompatibility
53 Use of Unregistered Key
54 Air Intake System
55 EGR Valve Lift Sensor
56 EGR System
57 Canister Control System
58 Air Control System
61 Air Suction Control Solenoid Valve
62 Exhaust Manifold Valve Negative Pressure Control Solenoid
63 Fuel tank pressure sensor (Impreza)/Blower fan switch (Justy)
64 Relief Valve Control Solenoid Valve 1
64 Relief Valve Control Solenoid Valve 2
65 Differential Pressure Sensor
66 Twin Turbocharger System(H)
66 Twin Turbocharger System(S)
66 Twin Turbocharger System(T)
66 Two Stage Twin Turbocharger System
67 Exhaust Manifold Valve Positive Pressure Control Solenoid
68 Turbocharging Pressure Control Output Signal #2
71 Shift Solenoid Valve
72 Shift Solenoid #2 Circuit
73 Low Clutch Timing Solenoid Circuit
74 Brake Clutch Timing Solenoid Circuit Malfunction
75 Line Pressure Duty Solenoid Circuit
76 Brake Clutch Pressure Duty Solenoid Circuit Malfunction
77 Lock-Up Duty Solenoid Circuit
78 Tiptronic Solenoid System
79 Transfer Clutch Duty Solenoid Circuit
81 Torque Up Control Valve
85 Charger System Circuit Malfunction
86 CAN (Communication System)
87 Variable Induction Solenoid Valve Circuit Malfunction
88 Fuel Pump Circuit Malfunction
89 VVT Systems (L)
89 VVT Systems ®
91 TCS Relief Valve
92 Electrical Generation Control Signal Circuit Malfunction
93 Vehicle Speed Sensor #1 Circuit
94 Lateral G Sensor Signal Circuit Malfunction
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Motor problemen?
Het kan heel goed de temperatuur sensor zijn.
Op de eerdere modellen zitten er namelijk twee, eentje voor je dashbord en de andere voor de ECU.
De redenatie hiervoor:
Onder een bepaald toerental val je terug op closed loop fuelling (Dus Lucht Massa Meter - Lambda sensor).
Stationair is dit dus ook het geval.
Bij een verkeerde temperatuur gebruikt hij een verkeerde brandstof tabel die of te rijk is, of niet rijk genoeg.
De lambda zal dit opmerken, en meer of minder lucht proberen toe te voegen met de IACV om dit in balans te krijgen en weer te corrigeren.
Helaas is dit niet een heel snel process en kan het extreem gaan lopen schommelen.
Als alles goed gewerkt heeft in de huidige configuratie, zou ik vooral niet aan de fijne afstelling van de IACV en TPS gaan lopen rotzooien.
Er is ergens een procedure om IACV na te meten met een multimeter, auto op contact maar niet lopend.
Ik persoonlijk proberen het signaal van de temperatuur sensor even te loggen om te kijken of die stabiel blijft en geen idiote waardes weergeeft.
*Edit* ik zie je codes, dat is iets minder... al die sensoren zitten samen op een gedeelde stekker op de motor kabelboom geloof ik.
Op de eerdere modellen zitten er namelijk twee, eentje voor je dashbord en de andere voor de ECU.
De redenatie hiervoor:
Onder een bepaald toerental val je terug op closed loop fuelling (Dus Lucht Massa Meter - Lambda sensor).
Stationair is dit dus ook het geval.
Bij een verkeerde temperatuur gebruikt hij een verkeerde brandstof tabel die of te rijk is, of niet rijk genoeg.
De lambda zal dit opmerken, en meer of minder lucht proberen toe te voegen met de IACV om dit in balans te krijgen en weer te corrigeren.
Helaas is dit niet een heel snel process en kan het extreem gaan lopen schommelen.
Als alles goed gewerkt heeft in de huidige configuratie, zou ik vooral niet aan de fijne afstelling van de IACV en TPS gaan lopen rotzooien.
Er is ergens een procedure om IACV na te meten met een multimeter, auto op contact maar niet lopend.
Ik persoonlijk proberen het signaal van de temperatuur sensor even te loggen om te kijken of die stabiel blijft en geen idiote waardes weergeeft.
*Edit* ik zie je codes, dat is iets minder... al die sensoren zitten samen op een gedeelde stekker op de motor kabelboom geloof ik.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
21 Engine Coolant Temperature Sensor
23 Mass Air Flow Sensor Circuit
24 Idle Control System Malfunction
24 ISC Valve (Stick)
26 Intake Air Temperature Sensor
31 Throttle Position Sensor Circuit
Dit zijn wel de leukere meldingen als je over 3 weken op vakantie wil.
Morgen maar even langs de dealer en goed uit laten lezen en dan maar kijken wat er gedaan moet worden.
23 Mass Air Flow Sensor Circuit
24 Idle Control System Malfunction
24 ISC Valve (Stick)
26 Intake Air Temperature Sensor
31 Throttle Position Sensor Circuit
Dit zijn wel de leukere meldingen als je over 3 weken op vakantie wil.
Morgen maar even langs de dealer en goed uit laten lezen en dan maar kijken wat er gedaan moet worden.
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Volgens mij heeft ie daar (gelukkig) niet aangezeten,die code 21 kan inderdaad de rest van de codes veroorzaken.Mrdjc schreef:Als alles goed gewerkt heeft in de huidige configuratie, zou ik vooral niet aan de fijne afstelling van de IACV en TPS gaan lopen rotzooien.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Motor problemen?
Tsja, lijkt erop dat je het 1 en ander hebt losgetrokken met het contact aan want zoveel foutcodes....
Ik zou ze eerst wissen en even een weekje gaan rijden en daarna weer uitlezen.
Of naar een dealert gaan, in Volkel zit een subaru specialist (garage Nuland) die hem voor jou kan uitlezen.
Is al tig jaren subaru dealer dus vanaf het begin en heeft veel kennis.
Temperatuursensor kan, meer merken gebruiken er 2.
Koppelingssensor zou je ook kunnen controleren op de goede werking of heb je een automaat??
Rijdt hij op LPG en hoe is het met de klep speling al kan het sowieso geen kwaad om dat even te controleren.
Bestel vooraf dan de klepdekselpakkingen en de o-ringen van de bougiegaten.
En omdat je de motor dan gemakkelijker kan ronddraaien even de bougies eruit halen en vervangen voor nieuwe NGK bougies.
Eric
Ik zou ze eerst wissen en even een weekje gaan rijden en daarna weer uitlezen.
Of naar een dealert gaan, in Volkel zit een subaru specialist (garage Nuland) die hem voor jou kan uitlezen.
Is al tig jaren subaru dealer dus vanaf het begin en heeft veel kennis.
Temperatuursensor kan, meer merken gebruiken er 2.
Koppelingssensor zou je ook kunnen controleren op de goede werking of heb je een automaat??
Rijdt hij op LPG en hoe is het met de klep speling al kan het sowieso geen kwaad om dat even te controleren.
Bestel vooraf dan de klepdekselpakkingen en de o-ringen van de bougiegaten.
En omdat je de motor dan gemakkelijker kan ronddraaien even de bougies eruit halen en vervangen voor nieuwe NGK bougies.
Eric
Re: Motor problemen?
Kijk even links achter de motor, (Schutbord zijde) op de hoek tussen versnellingsbak en motor, als het goed is zitten daar drie stekkers.KevinHoogendam schreef:21 Engine Coolant Temperature Sensor
Morgen maar even langs de dealer en goed uit laten lezen en dan maar kijken wat er gedaan moet worden.
Haal die zachtjes een voor een los, en kijk voor vocht/roest of iets in de stekkers.
Er zit namelijk een afsluitrubber in als het goed is, die wel eens scheef wil gaan zitten en er water in kan blijven staan.
Ik weet alleen niet welke stekker het om gaat zonder er zelf naar te kijken. De Crank en Cam position, zowel als de lambda en MAF gebruiken geloof ik shielded bedrading, dat is een signaal draad die net als coax een gevlochten mantel om de centrale draad heeft, en zijn kompleet zwart geloof ik.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Ik heb morgen een afspraak bij de subaru in zuid beijerland. Die mag hem uitlezen en dan even verder kijken hoe en wat.
Tot zover bedankt allemaal. Ik ben nu al een stuk wijzer dan ik was. Vooral die knipper methode is erg handig en die kende ik nog niet.
Tot zover bedankt allemaal. Ik ben nu al een stuk wijzer dan ik was. Vooral die knipper methode is erg handig en die kende ik nog niet.
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Trek de maf sensor eens los en kijk eens hoe hij dan loopt. Dat is de sensor die tussen het luchtfilter en gasklep zit.
Re: Motor problemen?
Voor je daar heen gaat.
Trek je kabels (een voor een) van je bougies, en kijk of deze met olie bedrenkt zijn. Enn steek ook je vinger (of houten stokje) in het gat om te checken of dat er olie in het bougiegat staat. Controleer dit bij alle bougies.
Olie bij een bougie? Lees dan even verder.
De kleppendeksel wil bij de subaru boxer nog wel eens gaan lekken op het bougiegat. Dan gaat er olie in dat gat staan rond je bougie en je kabel. En dit geeft géén check engine.
De poot met olie werkt niet volledig meer mee. En dan gaat je auto op minder dan 4 poten lopen, en dat loopt verre van lekker.
Maak het gat olievrije om te beginnen, en dan loopt hij al weer een eind goed. Een lange rit doet de olie soms ook deels verdampen wat voor beter lopen zorgt. Maar niet lang, want dit is nog niet de volledige oplossing.
Als je pech hebt moet je dan je kleppendekselpakkingen laten vervangen, en dan zeker vooral ook de bougiepakkingringen.
Maar als je geluk hebt los je het op met het aandraaien van alle schroeven van de beide kleppendeksels (links en rechts! twee kleppendeksels! unne boxert hè). Vast is vast, maar als dit het probleem is kun je diverse schroeven makkelijk 1/8 of 1/4 aandraaien.
Wat het ook zal blijken te zijn. Succes!
Trek je kabels (een voor een) van je bougies, en kijk of deze met olie bedrenkt zijn. Enn steek ook je vinger (of houten stokje) in het gat om te checken of dat er olie in het bougiegat staat. Controleer dit bij alle bougies.
Olie bij een bougie? Lees dan even verder.
De kleppendeksel wil bij de subaru boxer nog wel eens gaan lekken op het bougiegat. Dan gaat er olie in dat gat staan rond je bougie en je kabel. En dit geeft géén check engine.
De poot met olie werkt niet volledig meer mee. En dan gaat je auto op minder dan 4 poten lopen, en dat loopt verre van lekker.
Maak het gat olievrije om te beginnen, en dan loopt hij al weer een eind goed. Een lange rit doet de olie soms ook deels verdampen wat voor beter lopen zorgt. Maar niet lang, want dit is nog niet de volledige oplossing.
Als je pech hebt moet je dan je kleppendekselpakkingen laten vervangen, en dan zeker vooral ook de bougiepakkingringen.
Maar als je geluk hebt los je het op met het aandraaien van alle schroeven van de beide kleppendeksels (links en rechts! twee kleppendeksels! unne boxert hè). Vast is vast, maar als dit het probleem is kun je diverse schroeven makkelijk 1/8 of 1/4 aandraaien.
Wat het ook zal blijken te zijn. Succes!
Re: Motor problemen?
Mocht je daar nou niet verder komen, laten we hopen van wel, dan zit er in Ransdaal Zuid-Limburg een Subaru dealer waar de beste Subaru monteur van Europa en de op drie na beste van de wereld werkt...
KevinHoogendam schreef:Ik heb morgen een afspraak bij de subaru in zuid beijerland. Die mag hem uitlezen en dan even verder kijken hoe en wat.
Tot zover bedankt allemaal. Ik ben nu al een stuk wijzer dan ik was. Vooral die knipper methode is erg handig en die kende ik nog niet.
Forester 2011 FB20
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Ik heb haar net uit laten lezen. Cijfers zagen er goed uit, geen storingscodes. Alleen de front o2 sensor is wat langzaam, maar doet wel zn werk, verder kwam er niks speciaals uit.
Ik heb wel gelijk 4 nieuwe bougies mee, die gaan er binnenkort nog in.
Ik heb wel gelijk 4 nieuwe bougies mee, die gaan er binnenkort nog in.
Is het al vrijdag?
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Iets van 5 euro p.s.SP-Boxer schreef:Wat betaal je nu voor 4 bougies bij de dealer?
Is het al vrijdag?
Re: Motor problemen?
Owww, dat valt me alles mee voor een dealerprijs. Elders zul je ruim €3,-/stuk betalen.
Ik ging er al vanuit dat de dealer wel €35,- voor een setje zou rekenen.
Ik ging er al vanuit dat de dealer wel €35,- voor een setje zou rekenen.
"I feel Legacy"
Re: Motor problemen?
Maar je problemen zijn nu weg?KevinHoogendam schreef:Ik heb haar net uit laten lezen. Cijfers zagen er goed uit, geen storingscodes. Alleen de front o2 sensor is wat langzaam, maar doet wel zn werk, verder kwam er niks speciaals uit.
Ik heb wel gelijk 4 nieuwe bougies mee, die gaan er binnenkort nog in.
En ze hebben aangeraden om een nieuwe lambdasonde te monteren? Aangezien die traag van begrip is?
Uitlaat is 100% dicht?
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- KevinHoogendam
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11
Re: Motor problemen?
Lambdasonde gaf hij wel aan als mogelijke optie. Die ga ik denk ook maar preventief vervangen nu ik nog brezan korting heb.quikfit schreef:Maar je problemen zijn nu weg?KevinHoogendam schreef:Ik heb haar net uit laten lezen. Cijfers zagen er goed uit, geen storingscodes. Alleen de front o2 sensor is wat langzaam, maar doet wel zn werk, verder kwam er niks speciaals uit.
Ik heb wel gelijk 4 nieuwe bougies mee, die gaan er binnenkort nog in.
En ze hebben aangeraden om een nieuwe lambdasonde te monteren? Aangezien die traag van begrip is?
Uitlaat is 100% dicht?
Gr. Quikfit
De uitlaat is in oktober door de apk gekomen nadat deze met gungum bewerkt is. Staat ook op de vervangplanning.
Klein dorpje, contant betalen je kent het wel. Ik was 33.50 kwijt voor 4 bougies en uitlezen a 17.50.SP-Boxer schreef:Owww, dat valt me alles mee voor een dealerprijs. Elders zul je ruim €3,-/stuk betalen.
Ik ging er al vanuit dat de dealer wel €35,- voor een setje zou rekenen.
Is het al vrijdag?