Stekker secondaire luchtklep los
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Als het CC lampje maar uitgaat na het starten anders heb je er nog niets aan.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de kleppen te vernieuwen i.p.v. een fop-systeem te monteren.De kleppen gaan vrij lang mee en hoeven maar 1x op een autoleven vervangen te worden...prijzig zijn ze wel,ik heb ze ooit in Duitsland besteld(leverancier bestaat niet meer)
Links (OEM Nr: 14845AA220) Rechts (OEM Nr: 14845AA230)
187,19 € incl. voor de linker en
149,62 € incl. voor de rechter
2x pakking a 6,72 € incl.
Opsturen naar NL 20,75
Gr. Quikfit
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de kleppen te vernieuwen i.p.v. een fop-systeem te monteren.De kleppen gaan vrij lang mee en hoeven maar 1x op een autoleven vervangen te worden...prijzig zijn ze wel,ik heb ze ooit in Duitsland besteld(leverancier bestaat niet meer)
Links (OEM Nr: 14845AA220) Rechts (OEM Nr: 14845AA230)
187,19 € incl. voor de linker en
149,62 € incl. voor de rechter
2x pakking a 6,72 € incl.
Opsturen naar NL 20,75
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Volgens mij is de pomp ook stuk. Dat meende ik o te maken uit de woorden van de dealer. Ik ga ze erover aan de tand voelen.
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Volgens mij is de pomp ook stuk. Dat meende ik op te maken uit de woorden van de dealer. Ik hoor de pomp oom niet als hrt contact erop gaat. Ik ben ook niet voor dit soort fopvoorzieningen. Ik ga de dealer er zeker over aan de tand voelen, temeer omdat dit een subarudealer is. Vind het niet prettig om als proefpersoon voor dit experiment (want ik heb het gevoel dat het dat is) te dienen.
Re: Stekker secondaire luchtklep los
De pomp is een dure,ik heb hier bedragen van 600€uro voorbij horen komen,een pomp van een Smart of Vectra is ook pas te maken
Het systeem werkt alleen in de eerste 20 a 30 seconden bij de koude start,een fopsysteem dat dit systeem uitschakelt is goedkoper.
Als de auto goed rijd en het verbruik zo'n 1:11 is zou ik me niet teveel zorgen maken.
Info
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... 0&start=40
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... tra#p46368
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... lep#p25491
Gr. Quikfit
Het systeem werkt alleen in de eerste 20 a 30 seconden bij de koude start,een fopsysteem dat dit systeem uitschakelt is goedkoper.
Als de auto goed rijd en het verbruik zo'n 1:11 is zou ik me niet teveel zorgen maken.
Info
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... 0&start=40
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... tra#p46368
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... lep#p25491
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Ik hoop dat ze het netjes oplossen, want zoals je zelf aangeeft, zijn de bevindingen van velen met deze dealer prima...RJS schreef:Volgens mij is de pomp ook stuk. Dat meende ik o te maken uit de woorden van de dealer. Ik ga ze erover aan de tand voelen.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Tja... Ik wil het even aanzien. Heb per slot van zaken een half jaar garantie. Auto reed naar Denemarken op en neer bij 120 km p/u een op 10, met dakbak en op de heenweg een kerstboom op het dak. Niet beter of slechter dan de vorige.
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Nog even wat plaatjes van het gefröbel onder de motorkap van mijn Forester.
De pijltjes geven de plek van de wijzigingen aan...
Luchtklep bestuurderszijde: doorgeknipte draden...
Luchtklep passagierszijde: deze stekker ligt los. Bij bevestiging wordt de accu binnen 24 uur leeg getrokken...
Waar het zogeheten kastje zit weet ik niet.
De pijltjes geven de plek van de wijzigingen aan...
Luchtklep bestuurderszijde: doorgeknipte draden...
Luchtklep passagierszijde: deze stekker ligt los. Bij bevestiging wordt de accu binnen 24 uur leeg getrokken...
Waar het zogeheten kastje zit weet ik niet.
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Lol, en ik onderweg naar Oostenrijk maar denken: “welke halve zool neemt er nu een kerstboom op het dak mee naar zijn vakantieadres”.
Jij dus
Inmiddels wel 100% dat die stekker voor het leegtrekken van de accu zorgt? Want dat was dan ook een onjuiste conclusie van de dealer.
Jij dus
Inmiddels wel 100% dat die stekker voor het leegtrekken van de accu zorgt? Want dat was dan ook een onjuiste conclusie van de dealer.
"I feel Legacy"
Re: Stekker secondaire luchtklep los
ja, 100% zeker. Stekker erop, accu leeg. Verschillende keren geprobeerd. Gelukkig heb ik een heel mooie jumpstarter gekocht, dus ik kom altijd weer weg. Overigens heb ik sinds ik aankwam in Denemarken geen knipperend cc-lampje meer gezien. Dat geeft de burger moed.
Inderdaad kerstboom op het dak naar DK. En dan te bedenken dat heul veul kerstbomen uit DK worden geïmporteerd. Mijn vrouw is bang dat als we op 22 december aankomen alles is uitverkocht of dat we met de lelijke restjes te maken krijgen. Nu is het een soort traditie geworden... Ik heb er zelfs een speciaal rek voor gefabriceerd en zeg er maar niks meer over...
Inderdaad kerstboom op het dak naar DK. En dan te bedenken dat heul veul kerstbomen uit DK worden geïmporteerd. Mijn vrouw is bang dat als we op 22 december aankomen alles is uitverkocht of dat we met de lelijke restjes te maken krijgen. Nu is het een soort traditie geworden... Ik heb er zelfs een speciaal rek voor gefabriceerd en zeg er maar niks meer over...
Re: Stekker secondaire luchtklep los
https://www.adverts.ie/engine-parts/sub ... r/15593771
Ik denk dat de dealer dit kastje erin gezet heeft (of iets vergelijkbaars). Helemaal onderaan staat een aantal foutcodes dat wordt uitgezet door dit kastje. Vraag is natuurlijk wel of dat uitzetten alleen gerelateerd is aan het secundaire luchtsysteem of dat het altijd gebeurt. Een aantal codes is ook in verband te brengen met andere mankementen. P0410 bijvoorbeeld heeft ook betrekking op het functioneren van de katalysator aan de linker kant. Moet er toch niet aan denken dat die code altijd wordt gewist terwijl er toch echt wat aan de hand is met sensor of de katalysator.
Ik denk dat de dealer dit kastje erin gezet heeft (of iets vergelijkbaars). Helemaal onderaan staat een aantal foutcodes dat wordt uitgezet door dit kastje. Vraag is natuurlijk wel of dat uitzetten alleen gerelateerd is aan het secundaire luchtsysteem of dat het altijd gebeurt. Een aantal codes is ook in verband te brengen met andere mankementen. P0410 bijvoorbeeld heeft ook betrekking op het functioneren van de katalysator aan de linker kant. Moet er toch niet aan denken dat die code altijd wordt gewist terwijl er toch echt wat aan de hand is met sensor of de katalysator.
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Als je toch een half jaar garantie hebt zou ik het volgende doen. De auto uitgebreid laten keuren door een Subaru specialist en vervolgens met de eventuele gebreken terug gaan naar de dealer.
Het plaatsen van zo'n kastje verdiend zeker niet de schoonheidsprijs indien dit door de dealer gedaan is. Zelf zou ik in ieder geval linea recta terug gaan naar de dealer.
Het plaatsen van zo'n kastje verdiend zeker niet de schoonheidsprijs indien dit door de dealer gedaan is. Zelf zou ik in ieder geval linea recta terug gaan naar de dealer.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Zolang het verbruik niet toeneemt en de motor goed loopt/trekt...dat is een goede indicatie dat er niets aan de hand is.RJS schreef:Moet er toch niet aan denken dat die code altijd wordt gewist terwijl er toch echt wat aan de hand is met sensor of de katalysator.
Als je blijft twijfelen kan je ook Subaru Nederland bellen of mailen en vragen wat zij ervan vinden dat een dealer dit soort ''grappen'' uithaalt.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat Subaru Nederland zich hierin ooit mengen gaat.Dit is gewoon een kwestie tussen koper en verkoper.Wel is het een vorm van reparatie waar je best je twijfels over kunt hebben maar verboden is het niet.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Verboden zal het misschien niet zijn maar een dealer hoort wel aan bepaalde eisen te voldoen,en of Subaru NL het met deze werkwijze eens is...dat zal ie zelf moeten uitvinden(zich niet laten afschepen bij de klantenservice)sufos schreef:Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat Subaru Nederland zich hierin ooit mengen gaat.Dit is gewoon een kwestie tussen koper en verkoper.Wel is het een vorm van reparatie waar je best je twijfels over kunt hebben maar verboden is het niet.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Ik heb de dealer een pittige mail geschreven vandaag. Eens zien hoe deze daarop reageert. Ik koop niet voor niks een auto bij een dealer...
Re: Stekker secondaire luchtklep los
De auto gaat 13 feb terug naar de dealer om het gedoe met het kastje op te lossen. Saillant: als de stekker rechts onder de motorkap los ligt doet de achterruitverwarming het niet. Daar kom je ook pas achter in de vrieskou. Met de stekker erop is de ruit heul snel schoon. Blijkbaar wordt dat circuit ook onderbroken. Enfin, ze mogen hem wat mij betreft een week houden om ervoor te zorgen dat alles naar behoren functioneert. De auto start trouwens wat lastig in koude omstandigheden (startmotor draait wel rond maar de motor slaat laat aan). Daar moeten ze dus ook naar kijken. Verder ontbreekt er een klemmetje van de plastic dorpel aan de rechterzijde. Voor de garantietermijn verloopt ga ik nog een keer naar Rudy voor een checkup.
Re: Stekker secondaire luchtklep los
In ieder geval positief dat de dealer welwillend is om de boel op te lossen, al is dat eigenlijk ook niet meer dan logisch. Een check up is heel verstandig en daar komt altijd wel iets uit hoe klein dan ook. Benieuwd hoe het afloopt, maar ik neem aan dat je het vervolg ook wel meldt.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Hmm,zeer waarschijnlijk heb je,je stroomvreter gevonden.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Hallo RJS,
Laat starten: Brandstofdruk of matige accu.
Het is mogelijk dat de startmotor zoveel stroom nodig heeft dat er te weinig overblijft voor het aansturen van injectie en of ontsteking.
Dus accu (leverdatum?) en circuit doormeten.
Benno
Laat starten: Brandstofdruk of matige accu.
Het is mogelijk dat de startmotor zoveel stroom nodig heeft dat er te weinig overblijft voor het aansturen van injectie en of ontsteking.
Dus accu (leverdatum?) en circuit doormeten.
Benno
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Dank je Benno. Nu is ie laatst doorgemeten en toen bleek de accu OK. Maar het is nu wel een stuk kouder.
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Even een update. De auto staat sinds donderdag bij de garage. Vrijdag werd ik halverwege de dag gebeld. Het stroomprobleem zou aan toch aan de radio (een nieuwe Pioneer DAB) liggen. Ik gaf maar weer eens aan dat als de stekker van het secundair luchtsysteem aangesloten is de accu in een dag leeg is en wanneer de stekker los ligt er geen problemen zijn. Ook niet met de Pioneer aan boord. Maar het zou toch aan de radio liggen. Eind van de middag belde de monteur weer. Er was een lek gevonden, ook zonder dat er een radio was aangesloten. Daar was ik wel blij mee, want dat gaf aan dat ik tenminste niet gek ben... Ze gaan er weer verder naar kijken. Vanwege de losliggende stekker van het secundair luchtsyteem ben ik ervan overtuigd dat het probleem daar zit. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Ik houd jullie op de hoogte.
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Zou er toch een beetje een vervelende bijsmaak aan overhouden als je min of meer voor "gek" wordt verklaard doordat je vermoedens niet gelooft worden. Goed dat ze nu alsnog een lek gevonden, het zal nu wel op korte termijn opgelost worden.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Ik krijg de indruk dat ze alles in het werk stellen om de luchtkleppen niet bij het probleem te betrekken. Fop systeem eruit en luchtkleppen vervangen!...Maarja...dat kost geld.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Zover wil ik niet gaan. De monteur is van goede wil. Weet dat natuurlijk niet zeker, maar mijn intuitie zegt dat ie het echt wil oplossen. Had ie ook niet hoeven terug te bellen. Overigens hebben ze ook een van de twee lambdasondes vervangen.
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Update: ik heb de auto terug. Uiteindelijk bleek er sprake te zijn van een kapot relais van de ventilator. Dat bleef min of meer hangen en veroorzaakte een lekstroom. Blijkbaar werd er door het aansluiten van de stekker rechts op het secundair luchtsysteem een circuit gesloten. Ik kan me niet herinneren dat ik de ventilator ooit heb horen lopen. Enfin de storing lijkt weg.
Er was ook een vermoeden dat het in mijn nieuwe pioneer radio zat. Er zit nu even een originele radio van Subaru in. Voorstel was om zo even een paar weken te rijden om te zien of de lege accu verleden tijd is. Daarna installeer ik de pioneer weer om te zien wat er dan gebeurt.
Voorts is er een nieuwe lambdasonde geïnstalleerd. De oude was kaduuk en veroorzaakte de P0030 code.
Alles werkt nu naar behoren. De lambdasonde lijkt de motorkarakteristiek te hebben verbeterd. Ik heb aanzienlijk meer trekkracht onderin en de motor pakt ook beter op.
Al met al ben ik tevreden.
Ik heb gedurende de dagen dat de auto bij Kleinwier stond goed contact gehad met de monteur. Die heb ik in ieder geval leren kennen als terzakekundig. Hij vertelde me dat ik de vijfde Forster van 2006 e.v was die met een voorziening is uitgevoerd om een kapot secundair luchtsysteem te omzeilen. Volgens de monteur werkt het feilloos. Ze vragen 500 euro voor de installatie. Dat is het kastje en de arbeidskosten. De monteur bezwoer me dat het geen invloed heeft op de APK.
We gaan het maar eens proberen zo. Mocht daartoe aanleiding zijn, dan meld ik me weer.
Er was ook een vermoeden dat het in mijn nieuwe pioneer radio zat. Er zit nu even een originele radio van Subaru in. Voorstel was om zo even een paar weken te rijden om te zien of de lege accu verleden tijd is. Daarna installeer ik de pioneer weer om te zien wat er dan gebeurt.
Voorts is er een nieuwe lambdasonde geïnstalleerd. De oude was kaduuk en veroorzaakte de P0030 code.
Alles werkt nu naar behoren. De lambdasonde lijkt de motorkarakteristiek te hebben verbeterd. Ik heb aanzienlijk meer trekkracht onderin en de motor pakt ook beter op.
Al met al ben ik tevreden.
Ik heb gedurende de dagen dat de auto bij Kleinwier stond goed contact gehad met de monteur. Die heb ik in ieder geval leren kennen als terzakekundig. Hij vertelde me dat ik de vijfde Forster van 2006 e.v was die met een voorziening is uitgevoerd om een kapot secundair luchtsysteem te omzeilen. Volgens de monteur werkt het feilloos. Ze vragen 500 euro voor de installatie. Dat is het kastje en de arbeidskosten. De monteur bezwoer me dat het geen invloed heeft op de APK.
We gaan het maar eens proberen zo. Mocht daartoe aanleiding zijn, dan meld ik me weer.
Re: Stekker secondaire luchtklep los
En zit de beruchte stekker nu aangesloten, of niet?
"I feel Legacy"
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Ja, die zit aangesloten.
Re: Stekker secondaire luchtklep los
500 euro voor de installatie van zo'n fopkit? Lees ik dat goed? Voor 150 meer hadden die secundaire kleppen vervangen kunnen worden. Had je ook geen vreemde storingen meer gehad.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Stekker secondaire luchtklep los
Ik heb 336 €uro betaal in Duitsland voor beide kleppen maar als de luchtpomp stuk is,dat is wel een dure jongen.
Maar 500,- €uro is inderdaad absurd.
Gr.Quikfit
Maar 500,- €uro is inderdaad absurd.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157