Stekker secondaire luchtklep los

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Liep zonet even een paar dingen na onder de motorkap. Af dat de stekker van de secundaire luchtklep aan de passagierslijst los lag. Heel vreemd... Ik heb af en toe een knipperend cc lampje, wat erop kan wijzen dat er iets mis is met het secundaire luchtklep systeem. Meteen maar even gestart. Alles OK. Vreemd dat de CEL niet aanging bij een losliggende stekker...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door SP-Boxer »

Heeft de dealer het dan wel naar behoren opgelost??? Of was dit de kort door de bocht oplossing?
Hier was toch al iets mee voor aankoop?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door quikfit »

Het CEL lampje doet het wel als je het contact aanzet?
Mocht er weer een foutcode uitkomen in de toekomst dan moet je gewoon naar de dealer/garage gaan en eisen dat ze het oplossen,laat ook alles op papier zetten wat ze gedaan hebben zodat je geen ''welles nietes'' spelletjes hoeft te spelen als de garantie termijn voorbij is.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Zal ik ook zeker doen. Ik hoop inderdaad niet dat het is zoals SP het beschrijft. Dat zou ik een dealer ook onwaardig vinden. Zou me ook bevreemden aangezien der dealer in Zwijndrecht wel goed bekend staat, reden om de auto daar te kopen.

Ik zal vanavond als de motor geheel is afgekoeld weer starten om te zien of ik weer een knipperend cc lampje krijg. De CEL doet het overigens bij het aanzetten van het contact.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door erichendri »

Het cel lampje moet tijdens het rijden gaan branden, dan heb je een storing.
Dat hij bij contact aan even gaat branden is ter controle dat hij het doet.
Is ook voor de apk nodig.
Olielampje en nog een paar gaan ook branden bij contact aan.
Net als abs, de airbag etc....

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door SP-Boxer »

Laten we hopen dat ik het mis heb. Zwijndrecht heeft inderdaad een goede naam.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

En toen deed ie het niet meer. Gisteren die stekker weer vastgezet. Vanmorgen geen stroom meer. Helemaal niets. Meteen garage gebeld. Die verwezen naar de mobiliteitsservice van Subaru door, waar ik een jaar recht heb op service. Daar stond ik niet in het systeem. Garage weer gebeld, met een monteur gesproken. Bleek dat die stekker niet voor niets los hing. Er schijnt in de auto een kastje te zitten dat er voor zorgt dat het secundaire luchtsysteem is uitgeschakeld. Zag ik ook al in een andere topic. Zou me niet verbazen als dit toch het cc lampje veroorzaakt zo nu en dan. Met het terugplaatsen van de stekker heb ik wellicht een circuit gesloten.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door SP-Boxer »

Duidelijk verhaal. Ben vooral heel benieuwd of dat kastje er al in zat toen de dealer de auto als inruiler verkreeg, of dat het een oplossing van de dealer is.
Mocht dat laatste het geval zijn, dat vind ik het voor een officiële dealer toch wel een "kort door de bocht" oplossing.

Goede nieuws voor non-turbo rijdend NL is echter wel dat er dus mogelijkheden zijn om het secundaire luchtsysteem te omzeilen. Er uit programmeren ging alleen bij de turbo. De non-turbo rijders waren tot op heden toch aangewezen op een nieuwe pomp/kleppen!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door quikfit »

Ik had hier op het forum al eens gelezen over een ''fopsysteem'' dat 400 Dollar koste.
Van een dealer verwacht ik dat ie de auto origineel houd,er is zelfs een kans dat je bij de APK een keurmeester treft die ziet dat er hier geknoeid is met een milieu systeem/maatregel(stekker los).Als dit systeem een CEL zou geven word je auto ook afgekeurd.

Trouwens...als je toch de boel wilt flessen wat betreft het CEL lampje...sluit hem dan aan op het oliedruk lampje,ben je van al je foutcodes af. :idea:

Kastje.... https://www.autosteenvoorde.nl/p0410

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door SP-Boxer »

Ik was het vergeten, maar nu je er over begint, komt het weer langzaam terug. Die auto Steenvoorde is volgens mij wat vroeger de Gebr. Stuivenberg waren. Destijds best een prima dealer herinner ik me.

Van de dealer verwacht ik inderdaad origineel houden.
Hopelijk is de knipperende cc geen gevolg van het kastje, want dat betekent dat het kastje geen 100% uitkomst biedt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Zit nu bij de dealer. Ze snappen er niks van. Accu loopt rap leeg maar de stekker lijkt geen effect te hebben. Ik heb een radio ingebouwd een paar weken geleden, maar die werkt perfect.

Ik zal ze vragen naar het kastje.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Ik ben zelf geen fan van 'kastjes' om systemen te foppen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door quikfit »

RJS schreef:Zit nu bij de dealer.Ik heb een radio ingebouwd een paar weken geleden, maar die werkt perfect.
Die gaat over het contact...dus sleutel eruit radio dood? Origineel doet de radio het vanaf de accessoire stand.
Er branden geen lampjes in de achterbak of handschoenen kastje o.i.d.?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Het lijkt toch de radio te zijn, hoewel het me verbaast. Die zit er al twee weken in en werkt prima en tot gisteren (als dat de oorzaak is) zonder problemen. Maar er is sprake van een lekstroom en als de radio wordt ontkoppeld is de lekstroom weg. Nu heeft een radio natuurlijk altijd wat stroom nodig om zijn instellingen te behouden natuurlijk, maar hier lijkt het te gaan om een behoorlijke lekstroom. Nou ja: ik kan altijd de zekering eruit trekken natuurlijk, voor de zekerheid. Bij de dealer geven ze aan dat ze het al wel eens eerder hebben meegemaakt dat de radio voor dergelijke euvels zorgt, maar dat gaat erbij mij niet in. Ik ga zo alles nog eens nalopen.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Mag wel een ander topic starten. Ga zo bij de autohifiboer de boel eens even laten doormeten.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Ik heb de auto bij de autohifiboer even laten meten. De radio trekt zoals verwacht wat stroom, net als de startblokkering, maar alles binnen de marges: 0,09 ampere als ik me goed herinner. Accu is in goede staat. Ik snap niet waarom mijn accu leeg was vanmorgen. Morgen gaan we het zien. Ik heb voor de zekerheid een jump starter gekocht.

De dealer vertelde me dat zij het kastje geplaatst hebben. Tja, ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet denken. Als het werkt is het goed maar als het leidt tot gedoe met de cc, dan is het minder natuurlijk. Morgen inpakken en tanken, dus dan moet ie weer een stukje rijden.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door quikfit »

RJS schreef:De dealer vertelde me dat zij het kastje geplaatst hebben.


Opmerkelijk,zal wel een kostenkwestie zijn,maar dan nog. :roll:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Het laatste woord is er nog niet over gesproken.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Niettemin reed de auto ons vandaag perfect naar ons vakantieadres. Erg fijne auto, echt wel een ferme upgrade ten opzichte van het model uit 2001.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Even een update. Stekker aangesloten = volgende dag accu leeg. Stekker los is goed functioneren maar soms een cc lampje bij het starten. Het heeft zich hier op Ærø overigens niet meer voorgedaan. We zien het even aan. Kan dus zijn dat het kastje dat het secundaire luchtsysteem omzeilt wel werkt. Dat zou goed nieuws kunnen zijn voor anderen met auto's met dit systeem..
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door quikfit »

Als het CC lampje maar uitgaat na het starten anders heb je er nog niets aan.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de kleppen te vernieuwen i.p.v. een fop-systeem te monteren.De kleppen gaan vrij lang mee en hoeven maar 1x op een autoleven vervangen te worden...prijzig zijn ze wel,ik heb ze ooit in Duitsland besteld(leverancier bestaat niet meer)
Links (OEM Nr: 14845AA220) Rechts (OEM Nr: 14845AA230)
187,19 € incl. voor de linker en
149,62 € incl. voor de rechter
2x pakking a 6,72 € incl.
Opsturen naar NL 20,75

Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Volgens mij is de pomp ook stuk. Dat meende ik o te maken uit de woorden van de dealer. Ik ga ze erover aan de tand voelen.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Volgens mij is de pomp ook stuk. Dat meende ik op te maken uit de woorden van de dealer. Ik hoor de pomp oom niet als hrt contact erop gaat. Ik ben ook niet voor dit soort fopvoorzieningen. Ik ga de dealer er zeker over aan de tand voelen, temeer omdat dit een subarudealer is. Vind het niet prettig om als proefpersoon voor dit experiment (want ik heb het gevoel dat het dat is) te dienen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door quikfit »

De pomp is een dure,ik heb hier bedragen van 600€uro voorbij horen komen,een pomp van een Smart of Vectra is ook pas te maken
Het systeem werkt alleen in de eerste 20 a 30 seconden bij de koude start,een fopsysteem dat dit systeem uitschakelt is goedkoper.
Als de auto goed rijd en het verbruik zo'n 1:11 is zou ik me niet teveel zorgen maken. ;)

Info :!:
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... 0&start=40
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... tra#p46368
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... lep#p25491

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door *thomas* »

RJS schreef:Volgens mij is de pomp ook stuk. Dat meende ik o te maken uit de woorden van de dealer. Ik ga ze erover aan de tand voelen.
Ik hoop dat ze het netjes oplossen, want zoals je zelf aangeeft, zijn de bevindingen van velen met deze dealer prima...
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Tja... Ik wil het even aanzien. Heb per slot van zaken een half jaar garantie. Auto reed naar Denemarken op en neer bij 120 km p/u een op 10, met dakbak en op de heenweg een kerstboom op het dak. Niet beter of slechter dan de vorige.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

Nog even wat plaatjes van het gefröbel onder de motorkap van mijn Forester.

Afbeelding

De pijltjes geven de plek van de wijzigingen aan...

Afbeelding

Luchtklep bestuurderszijde: doorgeknipte draden...

Afbeelding

Luchtklep passagierszijde: deze stekker ligt los. Bij bevestiging wordt de accu binnen 24 uur leeg getrokken...

Waar het zogeheten kastje zit weet ik niet.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door SP-Boxer »

Lol, en ik onderweg naar Oostenrijk maar denken: “welke halve zool neemt er nu een kerstboom op het dak mee naar zijn vakantieadres”.
Jij dus :mrgreen:

Inmiddels wel 100% dat die stekker voor het leegtrekken van de accu zorgt? Want dat was dan ook een onjuiste conclusie van de dealer.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

ja, 100% zeker. Stekker erop, accu leeg. Verschillende keren geprobeerd. Gelukkig heb ik een heel mooie jumpstarter gekocht, dus ik kom altijd weer weg. Overigens heb ik sinds ik aankwam in Denemarken geen knipperend cc-lampje meer gezien. Dat geeft de burger moed.

Inderdaad kerstboom op het dak naar DK. En dan te bedenken dat heul veul kerstbomen uit DK worden geïmporteerd. Mijn vrouw is bang dat als we op 22 december aankomen alles is uitverkocht of dat we met de lelijke restjes te maken krijgen. Nu is het een soort traditie geworden... Ik heb er zelfs een speciaal rek voor gefabriceerd en zeg er maar niks meer over...
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Stekker secondaire luchtklep los

Bericht door RJS »

https://www.adverts.ie/engine-parts/sub ... r/15593771

Ik denk dat de dealer dit kastje erin gezet heeft (of iets vergelijkbaars). Helemaal onderaan staat een aantal foutcodes dat wordt uitgezet door dit kastje. Vraag is natuurlijk wel of dat uitzetten alleen gerelateerd is aan het secundaire luchtsysteem of dat het altijd gebeurt. Een aantal codes is ook in verband te brengen met andere mankementen. P0410 bijvoorbeeld heeft ook betrekking op het functioneren van de katalysator aan de linker kant. Moet er toch niet aan denken dat die code altijd wordt gewist terwijl er toch echt wat aan de hand is met sensor of de katalysator.
Plaats reactie