tune pedal / pedalbox

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Bih flipperen of handschakelen automaat zet je hem al in het ideale toerengebied.
Heb je gelijk powerr als je wilt inhalen.
Scheelt je ook denktijd van de automaat.
Tegenwoordig al 7,8 of 9 verzetten.
En je voorkomt opschakelen bij het liften van je gaspedaal.

Nog iets over het intrappen.
Doe je het rustig gaat hij versnellen in dezelfde verzet.
Doe je het snel tot halverwege of 3/4de bv, dan schakelt hij 1 of 2 verzetten terug.
Zo was het al bij mijn legacy en div mazda's.

Eric
Ik rij zelf een 4at automaat en het grootste nadeel vind ik inderdaad het opschakelen bij gasliften,hier zijn veel steile heuvels met scherpe bochten daar lift je,je gas en dan wil de bak opschakelen :roll:
Meestal voldoet de derde versnelling(keuzehendel) omdat de snelheid vrij hoog is,nu er sneeuw ligt voldoet de 2e versnelling zodat ie niet naar 3 opschakeld.
Ik heb in NL een Levorg gereden met CVT en dat reed goed maar of ik ook in de toekomst een CVT ga rijden...daar moet ik nog even over nadenken.
De nieuwere Foresters...daar kan ik niet aan wennen(niet mooi,zwaarder en minder vermogen),de XV zou een 2.0 moeten worden (maar is nog te duur) en heeft alleen CVT(ik moet de betrouwbaarheid/storingen nog aanzien van de CVT)
De Impreza 2.0 heeft wel een handbak maar ook een lage instap...kortom ''ik weet het nog niet''. Gelukkig heb ik nog een paar jaar bedenktijd want de 2006 Forester met 294.000km is nog in topconditie en reageert als een jonge hond. :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door snoef »

Er circuleren twijfels rond de kracht van de CVT. Gek, want een Forester met mag meer trekken dan een zonder. Aan de andere kant liet TFL Car zien dat hun Outback met CVT de VDC de aandrijving steeds stopte op een relatief gemakkelijk traject, om de CVT te sparen. Dat sparen is fijn dat het gebeurt, want een CVT vervangen is heel duur. Maar het idee van: ik koop een Outback om er off road mee te crossen, komt er wel wat door in gevaar als hij niet verder gaat, waar een handgeschakelde bak dat wel had gekund. Fair enough: de Outback is niet gemaakt voor off-road. Nissan komt met een heavy duty CVT, als het ware een dubbele. Dat moet genoeg zijn :)
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door quikfit »

Hmmm,na het zien van de video gaat het in de toekomst waarschijnlijk een handbak worden. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=WjmIke01KqE

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door erichendri »

Ja, had ik al gezien maar zelf ervaren dat een forester, XV en outback kruipend omhoog komen
op een helling van ruim 45 procent, alle drie met cvt.
Zelfs als er af en toe een wiel in de lucht hangt zoals vandaag het geval was.
X-mode maakt dan echt over uren.
Een xt turbo kwam er ook op maar met veel gas en snelheid, wel spectaculair.
Vergelijkings testen zijn heel gemakkelijk te beinvloeden en moet je met een korreltje zout nemen

Quikfit, de forester is inderdaad zwaarder, heeft 9 pk minder maar een hoger koppel
plus dat hij een betere spreiding van de versnellingen heeft, namelijk doordat hij er 6 heeft.
Pakt beter op na overschakelen wat prettiger rijdt.
Ook is de nieuwe veel zuiniger dan die van jou, je leest dat hij vrij simpel 1:13,5 loopt en bij
de Noorse snelheden is 1 op 18 ook geen probleem.
Dat lees je ook van de XV op de SCN.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door snoef »

Naarmate auto's steeds meer electronica gaan bevatten, gecombineerd met automatische bakken, die allemaal kapot kunnen en dan heel veel kosten met zich mee kunnen brengen, ben ik geneigd voor een zo oud mogelijke auto te gaan met zo weinig mogelijk kilometers. Een SJ/SK met CVT zal het heel leuk doen op de weg en met gladheid, maar een SF/SG/SH met low gear vind ik toch veel leuker. De SH lijkt het meest op de huidige modellen kwa ruimte en prestaties. Belangrijk voor de langere personen onder ons. De eerste jaren hebben wat te zachte veren, maar dat is met pro veren van Car Support voor 250 euro opgelost. Benzineverbruik vind ik minder belangrijk, want de aanschaf is al veel lager. In de V.S. stoppen enkelen ook de SF low gear versnellingsbak in de SH, zelfs in die met een turbo. Wat een lol :) Maar ook stock zijn de SF/SG en SH erg leuk met twaalf versnellingen, onder meer omdat je als je dat wilt, heel veel zelf kunt repareren.
Forester 2011 FB20
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door DucATIRadeon »

omhoog kruipen op een 45% helling heb ik nog mee gemaakt (ook niet geprobeerd), lijkt mij wel erg steil...
overigens, in de video heeft de zoon gelijk: de auto wordt in gehouden door iets. en in mijn ervaring op de Maasvlakte op los zand en gehard zand en gladde keien en met knoppen spelen, X-mode maakte niet veel ui tov zonder, en dat "weird" knopje naast de x-mode is controlled hill decent (dwz ze auto probeert een constante snelheid KRUIPEND te houden met onafhankelijk 4 wiel remmen en rollen). dat laatste werkt wel degelijk echter kan ik mij goed voorstellen dat het soms wat aan de rappe kant kan aanvoelen.

maar vast komen met optrekken in los zand (tot net voorbij de velg rand) en heuvel op (mss niet 45% maar steil was het wel) is nog niet gelukt met mijn outback. VDC heb ik nog niet eens uitgeschakeld gehad.

zou graag een modderrit willen doen echter is Assen-Eindhoven-Assen toch aardige wat weg kms voor een stukje modderen. had graag gezien dat er in provincie Drenthe/Groningen wat was, wil heel graag echt zien wat de outback kan doen (behalve snorkelen)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door erichendri »

Duc, er was pas een rit bij Greenlane rit bij Pesse en ik meen vorig jaar bij Hardenberg.
Beide met veel modder als het nat is.
Beide zijn van internet te downloaden maar advies is om deze niet alleen te rijden.
En monteer je winterbanden ook maar.
Ik zal kijken of ik een keer zo'n ritje daar kan organiseren, ik zal het dan hier plaatsen.
Is erg leuk om te rijden, bijna verslavend.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door DucATIRadeon »

verneem het graag!
moet ik wel in NL zijn ivm werk olie/gas...
Subarumouse

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door Subarumouse »

Hallo,
Keertje naar Fürstenau aan de B214 vanuit Lingen?
Verschillende routes voor elk type eigen auto.
Benno

www.furstenforest.eu/de
Laatst gewijzigd door Subarumouse op 16 dec 2018 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door quikfit »

Subarumouse schreef:Hallo,
Keertje naar Fürstenau aan de B214 vanuit Lingen?
Verschillende routes voor elk type eigen auto.
Benno
Wivoorst had een leuke route uitgestippeld... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door erichendri »

Kan ook.
Furstenau staat ook op mijn bucketlist.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door DucATIRadeon »

we houden het in de gaten, en noteren Furstenau.
zal nu stoppen met dit topic vervuilen over off-road.
Plaats reactie