Ik rij zelf een 4at automaat en het grootste nadeel vind ik inderdaad het opschakelen bij gasliften,hier zijn veel steile heuvels met scherpe bochten daar lift je,je gas en dan wil de bak opschakelenerichendri schreef:Bih flipperen of handschakelen automaat zet je hem al in het ideale toerengebied.
Heb je gelijk powerr als je wilt inhalen.
Scheelt je ook denktijd van de automaat.
Tegenwoordig al 7,8 of 9 verzetten.
En je voorkomt opschakelen bij het liften van je gaspedaal.
Nog iets over het intrappen.
Doe je het rustig gaat hij versnellen in dezelfde verzet.
Doe je het snel tot halverwege of 3/4de bv, dan schakelt hij 1 of 2 verzetten terug.
Zo was het al bij mijn legacy en div mazda's.
Eric
Meestal voldoet de derde versnelling(keuzehendel) omdat de snelheid vrij hoog is,nu er sneeuw ligt voldoet de 2e versnelling zodat ie niet naar 3 opschakeld.
Ik heb in NL een Levorg gereden met CVT en dat reed goed maar of ik ook in de toekomst een CVT ga rijden...daar moet ik nog even over nadenken.
De nieuwere Foresters...daar kan ik niet aan wennen(niet mooi,zwaarder en minder vermogen),de XV zou een 2.0 moeten worden (maar is nog te duur) en heeft alleen CVT(ik moet de betrouwbaarheid/storingen nog aanzien van de CVT)
De Impreza 2.0 heeft wel een handbak maar ook een lage instap...kortom ''ik weet het nog niet''. Gelukkig heb ik nog een paar jaar bedenktijd want de 2006 Forester met 294.000km is nog in topconditie en reageert als een jonge hond.
Gr. Quikfit