tune pedal / pedalbox

Motoren, injectiesystemen etc.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

tune pedal / pedalbox

Bericht door snoef »

Voor mij nieuw, maar al jaren op de markt, de tune pedal van Tuningbox en Pedalbox van GTE. Een ding dat je tussen de contacten van het gaspedaal plaatst. Hiermee zou de standaard vertragende werking van het gaspedaal naar normalere proporties worden teruggebracht en je sneller over je trekkracht kunnen beschikken. Het dipje tussen 3300 en 4000 zou dan worden opgelost. Zijn er hier ook forumleden die deze dingen zelf hebben gebruikt? En een beroep doende op de expertise binnen dit forum: kan het überhaupt wat zijn?

Bedankt alvast.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door SP-Boxer »

Het door jouw genoemde dipje zegt mij niets? Wellicht iets wat specifiek van toepassing is op jouw auto.

Mijn Spec B is af-fabriek voorzien van een soortgelijk systeem. (SI-Drive) Op een ongeblazen auto met handgeschakelde bak doet dit niets anders dan de overbrengingsverhouding van het gaspedaal aanpassen. De gasrespons is dus te beïnvloeden op mijn auto.

Aftermarket pedalbox tuning lijkt me niets meer dan dit. Zie niet in hoe deze een dipje zou kunnen weghalen.
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door snoef »

De ECU "leert" van het rijgedrag of de bestuurder snel wil optrekken of niet en past dan de overbrengingsverhouding aan, heb ik begrepen. Om dit zo te houden, moet je dan zelf wel steeds pittig blijven rijden. De pedalbox zendt daarentegen een signaal naar de motor dat dit voorkomt: of je nu een slome of een pittige rijder bent, met de pedalbox zou dit dan altijd pittig on demand zijn. Het verloop van het intrappen van het gas en de reactie daarop van de motor verloopt daardoor progressief. Alsof het gas nog ouderwets analoog met de gaskabel werd aangetrokken. Nu wil ik wel eens pittig optrekken, maar merk dan een duidelijke traagheid. Nu moet ik wel zeggen dat ik de motor dan eerst rustig op toeren wilde laten komen. Echter als ik het gaspedaal meteen volledig indruk, schiet hij na een paar keer al wel flink pittig weg.
Bij de introductie van de Forester met FB20 motor, meldde Subaru dat ze de trekkracht in het laag en midden iets hadden kunnen verbeteren. Maar daar merk je pas echt wat van als de motor ook echt de informatie krijgt dat de bestuurder die kracht wil aanwenden.


SP-Boxer schreef:Het door jouw genoemde dipje zegt mij niets? Wellicht iets wat specifiek van toepassing is op jouw auto.

Mijn Spec B is af-fabriek voorzien van een soortgelijk systeem. (SI-Drive) Op een ongeblazen auto met handgeschakelde bak doet dit niets anders dan de overbrengingsverhouding van het gaspedaal aanpassen. De gasrespons is dus te beïnvloeden op mijn auto.

Aftermarket pedalbox tuning lijkt me niets meer dan dit. Zie niet in hoe deze een dipje zou kunnen weghalen.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door SP-Boxer »

Is dat niet meer een afstelling van de CVT?
De elektronische gasklep ervaar ik niet zozeer anders ten opzichte van een conventioneel exemplaar.
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door snoef »

Bij mijn weten werkt de cvt anders. Eerst schiet ie naar de 3500 toeren en als je meer gas geeft , gaat de auto harder rijden tot een hoger toerental nodig is voor een nog hogere snelheid.
Op zich zou ik heel goed kunnen leven met de huidige instellingen, maar het voelt wel als in het luchtledige trappen tot de motor oppakt. De pedalbox zou dat opheffen. Autofabrikanten schijnen dit soort grappen te hebben bedacht tbv de lagere emissie, maar zelf heb ik liever een auto die normaal optrekt evenredig met de druk op het gaspedaal. Lo gear doet hier wel iets, maar ook hier eerst die vertraging. De box fabrikanten zeggen er al honderdduizenden van te hebben verkocht, maar de vraag is aan wie? :) Er zijn wel YouTube filmpjes die "aantonen" dat het werkt :)
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door erichendri »

SI drive kijkt alleen hoe snel jij je gaspedaal intrapt, hij reageert dan sneller met terugschakelen van de bak of met het op toeren komen van de motor.
Weerstandsbaan kan niet veranderen en stappenmotor bij gasklep ook niet.

CVT zal eerst gaan opereren in het toerengebied waar de motor zijn maximaal koppel levert, daarna zal het toerental verder stijgen.
Dat levert een andere beleving op als met een gewone automaat.
Ook met een CVT of gewone automaat ben je sneller als je met de hand schakeld en reageert prettiger.
Je bent de denktijd kwijt die hij nodig heeft voor het terugschakelen.
Meen dat de 2018 modellen electronische schakelmomenten hebben.
Alsof je een ouderwetse automaat rijdt.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door SP-Boxer »

erichendri schreef:Weerstandsbaan kan niet veranderen en stappenmotor bij gasklep ook niet.
Ik weet dat ik natuurlijk een compleet andere auto heb, maar dit is echt het enige dat SI-drive doet in mijn auto.
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door snoef »

Wat ik inmiddels heb kunnen oppikken van youtube videos van echte gebruikers, komt dat overeen met het diagram dat DTE Pedalbox zelf ook laat zien: bijvoorbeeld als je het pedaal 10 procent indrukt, denk de auto dat je al op 50 zit en op 50 procent indrukken, op 70 procent. Gebruikers meldden dat de vertraging niet weg is, maar de auto wel een fractie eerder op gang komt. In sport plus is het oppassen, want de auto schiet er dan ook vandoor als je het pedaal 10 procent indrukt en juist rustig wilde wegrijden. Ik vind het zoals het dan nu blijkt te werken, niet de moeite waard. Zelf de auto laten leren dat de berijder pittig wil rijden, is dan kosteloos en effectiever - het benzineverbruik dan even buiten beschouwing latend :)
Bedankt voor het meedenken.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door Mrdjc »

Is het dan niet gewoon effectiever om als je 50% gaspedaal wilt, hem voor de helft in te duwen ipv 10%?

Met andere woorden als je hem straks in zijn achteruit zet om rustig uit een parkeervak te rijden en het gaspedaal 10% induwt om net over dat ene bultje in de weg te komen geeft hij gelijk 50% gas?

Klinkt gewoon "weer" als een of andere goedkope oplossing om sensoren te foppen (Statisch, niet dynamisch) en de auto minder rijd baar te maken zoals de fabrikant voor gedachten had (Idem met lucht massa foppers, temperatuur sensor foppers etc.)

Als je meer power wilt is er maar een veilige manier om dit te doen --> ECU Remap van fuelling en ignition timing door iemand die weet wat hij doet.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door quikfit »

Ik zie hier alleen maar een verkooppraatje in en als ik sneller vooruit wil druk ik op het power knopje en trap ik het rechter pedal to the metal. :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door SP-Boxer »

Toch is het iets dat Subaru af fabriek ook toepast of toegepast heeft. Ik kan uit eerste hand ervaring vertellen dat je er een wat dynamischer rijgedrag mee kan creëren, maar is vooral lekker als je al in beweging bent. Sport sharp modus (of S# zoals Subaru het noemt) is vanuit stilstand wat te nerveus naar mijn mening.

Uiteindelijk is het niets dat je met je rechtervoet niet kunt.
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door snoef »

Ja, daar zit je inderdaad niet op te wachten. :D

Mrdjc schreef: Met andere woorden als je hem straks in zijn achteruit zet om rustig uit een parkeervak te rijden en het gaspedaal 10% induwt om net over dat ene bultje in de weg te komen geeft hij gelijk 50% gas?
Forester 2011 FB20
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door DucATIRadeon »

erichendri schreef:
Meen dat de 2018 modellen electronische schakelmomenten hebben.
Alsof je een ouderwetse automaat rijdt.
dat heeft mijn 2015 outback CVT al standaard.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door erichendri »

Ook in de automaat modus?
Ik bedoel niet in de flipperstand.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door DucATIRadeon »

jep.

flipperen werkt overigens ook in de "D" stand.
in de "M" stand kun je enkel flipperen terwijl de bak zichzelf beschermd doordat je niet te hoog kan schakelen bij te lage toeren of belasting. heb niet geprobeerd of ze ook vanzelf door schakelt bij lange tijd in hoge toeren (wil ik ook niet proberen).

dan heeft ie ook nog [S] en standen, waarbij de S later "schakelt" en je dus vlotter aan de snelheid helpt.

jaha, het is een slimme bak geworden!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door quikfit »

''Flipperen'' verplicht je met 2 handen aan het stuur te zitten zoals in een lesauto,persoonlijk vind ik dat niks.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door erichendri »

Nee hoor, niet constant.

Overigens is het al vanaf ik meen 2000 (bij mazda) dat de ecu kijkt hoe snel jij je gaspedaal intrapt.
Aan de hand daarvan gaat hij op de sportieve modus.
En dan zijn er ook nog automaten met een "sport" schakelaartje naast de selectiehandel.
Dan zet je hem handmatig in de sportieve modus.
Maarrr, alles moet dan wel goed zijn, bougies en kabels etc…..
En een sloom bereden auto blijft sloom.
Kan je vertellen dat het verschil bij 2 dezelfde auto modellen met dezelfde motor wel 30 km topsnelheid verschil kan zijn.
Vlot berijden kan veel uitmaken.
Al iets veel langer zijn ecu's zelflerend.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door quikfit »

Dan ben je niet meer aan het ''flipperen''.
Ik vind het persoonlijk niks dat ik bij het op en terugschakelen twee handen moet gebruiken,dat kan veel relaxter met 1 hand via een conventionele versnellingsbak keuzehendel...nogmaals,het is persoonlijk dat ik die flippers geen toegevoegde waarde vind,leuk voor de racerij maar niet voor een gewone auto.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door erichendri »

Bih flipperen of handschakelen automaat zet je hem al in het ideale toerengebied.
Heb je gelijk powerr als je wilt inhalen.
Scheelt je ook denktijd van de automaat.
Tegenwoordig al 7,8 of 9 verzetten.
En je voorkomt opschakelen bij het liften van je gaspedaal.

Nog iets over het intrappen.
Doe je het rustig gaat hij versnellen in dezelfde verzet.
Doe je het snel tot halverwege of 3/4de bv, dan schakelt hij 1 of 2 verzetten terug.
Zo was het al bij mijn legacy en div mazda's.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door DucATIRadeon »

Eric, probeer de nieuwe cvt eens van een outback/legacy (had je gedaan met een forester?). of je moet in de buurt van assen komen dan mag je ook proberen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Bih flipperen of handschakelen automaat zet je hem al in het ideale toerengebied.
Heb je gelijk powerr als je wilt inhalen.
Scheelt je ook denktijd van de automaat.
Tegenwoordig al 7,8 of 9 verzetten.
En je voorkomt opschakelen bij het liften van je gaspedaal.

Nog iets over het intrappen.
Doe je het rustig gaat hij versnellen in dezelfde verzet.
Doe je het snel tot halverwege of 3/4de bv, dan schakelt hij 1 of 2 verzetten terug.
Zo was het al bij mijn legacy en div mazda's.

Eric
Ik rij zelf een 4at automaat en het grootste nadeel vind ik inderdaad het opschakelen bij gasliften,hier zijn veel steile heuvels met scherpe bochten daar lift je,je gas en dan wil de bak opschakelen :roll:
Meestal voldoet de derde versnelling(keuzehendel) omdat de snelheid vrij hoog is,nu er sneeuw ligt voldoet de 2e versnelling zodat ie niet naar 3 opschakeld.
Ik heb in NL een Levorg gereden met CVT en dat reed goed maar of ik ook in de toekomst een CVT ga rijden...daar moet ik nog even over nadenken.
De nieuwere Foresters...daar kan ik niet aan wennen(niet mooi,zwaarder en minder vermogen),de XV zou een 2.0 moeten worden (maar is nog te duur) en heeft alleen CVT(ik moet de betrouwbaarheid/storingen nog aanzien van de CVT)
De Impreza 2.0 heeft wel een handbak maar ook een lage instap...kortom ''ik weet het nog niet''. Gelukkig heb ik nog een paar jaar bedenktijd want de 2006 Forester met 294.000km is nog in topconditie en reageert als een jonge hond. :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door snoef »

Er circuleren twijfels rond de kracht van de CVT. Gek, want een Forester met mag meer trekken dan een zonder. Aan de andere kant liet TFL Car zien dat hun Outback met CVT de VDC de aandrijving steeds stopte op een relatief gemakkelijk traject, om de CVT te sparen. Dat sparen is fijn dat het gebeurt, want een CVT vervangen is heel duur. Maar het idee van: ik koop een Outback om er off road mee te crossen, komt er wel wat door in gevaar als hij niet verder gaat, waar een handgeschakelde bak dat wel had gekund. Fair enough: de Outback is niet gemaakt voor off-road. Nissan komt met een heavy duty CVT, als het ware een dubbele. Dat moet genoeg zijn :)
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door quikfit »

Hmmm,na het zien van de video gaat het in de toekomst waarschijnlijk een handbak worden. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=WjmIke01KqE

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door erichendri »

Ja, had ik al gezien maar zelf ervaren dat een forester, XV en outback kruipend omhoog komen
op een helling van ruim 45 procent, alle drie met cvt.
Zelfs als er af en toe een wiel in de lucht hangt zoals vandaag het geval was.
X-mode maakt dan echt over uren.
Een xt turbo kwam er ook op maar met veel gas en snelheid, wel spectaculair.
Vergelijkings testen zijn heel gemakkelijk te beinvloeden en moet je met een korreltje zout nemen

Quikfit, de forester is inderdaad zwaarder, heeft 9 pk minder maar een hoger koppel
plus dat hij een betere spreiding van de versnellingen heeft, namelijk doordat hij er 6 heeft.
Pakt beter op na overschakelen wat prettiger rijdt.
Ook is de nieuwe veel zuiniger dan die van jou, je leest dat hij vrij simpel 1:13,5 loopt en bij
de Noorse snelheden is 1 op 18 ook geen probleem.
Dat lees je ook van de XV op de SCN.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door snoef »

Naarmate auto's steeds meer electronica gaan bevatten, gecombineerd met automatische bakken, die allemaal kapot kunnen en dan heel veel kosten met zich mee kunnen brengen, ben ik geneigd voor een zo oud mogelijke auto te gaan met zo weinig mogelijk kilometers. Een SJ/SK met CVT zal het heel leuk doen op de weg en met gladheid, maar een SF/SG/SH met low gear vind ik toch veel leuker. De SH lijkt het meest op de huidige modellen kwa ruimte en prestaties. Belangrijk voor de langere personen onder ons. De eerste jaren hebben wat te zachte veren, maar dat is met pro veren van Car Support voor 250 euro opgelost. Benzineverbruik vind ik minder belangrijk, want de aanschaf is al veel lager. In de V.S. stoppen enkelen ook de SF low gear versnellingsbak in de SH, zelfs in die met een turbo. Wat een lol :) Maar ook stock zijn de SF/SG en SH erg leuk met twaalf versnellingen, onder meer omdat je als je dat wilt, heel veel zelf kunt repareren.
Forester 2011 FB20
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door DucATIRadeon »

omhoog kruipen op een 45% helling heb ik nog mee gemaakt (ook niet geprobeerd), lijkt mij wel erg steil...
overigens, in de video heeft de zoon gelijk: de auto wordt in gehouden door iets. en in mijn ervaring op de Maasvlakte op los zand en gehard zand en gladde keien en met knoppen spelen, X-mode maakte niet veel ui tov zonder, en dat "weird" knopje naast de x-mode is controlled hill decent (dwz ze auto probeert een constante snelheid KRUIPEND te houden met onafhankelijk 4 wiel remmen en rollen). dat laatste werkt wel degelijk echter kan ik mij goed voorstellen dat het soms wat aan de rappe kant kan aanvoelen.

maar vast komen met optrekken in los zand (tot net voorbij de velg rand) en heuvel op (mss niet 45% maar steil was het wel) is nog niet gelukt met mijn outback. VDC heb ik nog niet eens uitgeschakeld gehad.

zou graag een modderrit willen doen echter is Assen-Eindhoven-Assen toch aardige wat weg kms voor een stukje modderen. had graag gezien dat er in provincie Drenthe/Groningen wat was, wil heel graag echt zien wat de outback kan doen (behalve snorkelen)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door erichendri »

Duc, er was pas een rit bij Greenlane rit bij Pesse en ik meen vorig jaar bij Hardenberg.
Beide met veel modder als het nat is.
Beide zijn van internet te downloaden maar advies is om deze niet alleen te rijden.
En monteer je winterbanden ook maar.
Ik zal kijken of ik een keer zo'n ritje daar kan organiseren, ik zal het dan hier plaatsen.
Is erg leuk om te rijden, bijna verslavend.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door DucATIRadeon »

verneem het graag!
moet ik wel in NL zijn ivm werk olie/gas...
Subarumouse

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door Subarumouse »

Hallo,
Keertje naar Fürstenau aan de B214 vanuit Lingen?
Verschillende routes voor elk type eigen auto.
Benno

www.furstenforest.eu/de
Laatst gewijzigd door Subarumouse op 16 dec 2018 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: tune pedal / pedalbox

Bericht door quikfit »

Subarumouse schreef:Hallo,
Keertje naar Fürstenau aan de B214 vanuit Lingen?
Verschillende routes voor elk type eigen auto.
Benno
Wivoorst had een leuke route uitgestippeld... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie