Welk juist motortype LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroenf
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2018 08:36

Welk juist motortype LPG inbouwen

Bericht door jeroenf »

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jeroen en woon in het noorden. Wegens gezinsuitbreiding én het maken van meer kilometers ben ik op zoek naar een frisse legacy of forester.
De bedoeling is om hier een LPG installatie in te bouwen. Nu ben ik al een tijdje aan het lezen op verschillende fora en zie door de bomen het bos niet meer.
Ik lees dat bij bepaalde motortypes de kleppen gesteld moeten worden om de 30.000km, anderen pas weer om de 100.000km?. En dat dat een aardig dure ingreep is (motor eruit enzo en € 1000.- kosten?).
Dus mijn vragen:
- Welke motortypes (bouwjaar) doen het goed op gas?
- Welke motortypes hebben een lange interval qua kleppen stellen?
- Op welk verbruik kan ik rekenen op gas?

Alvast bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Welk juist motortype LPG inbouwen

Bericht door Mr.Q »

Ik beperk me even tot de Non-Turbo-blokken.
Een 2.0 motor met meer dan 149 pk heeft klepstelbekers en zal op LPG om de plm. 90-100k gesteld moeten worden, hierbij moet de motor uitgebouwd worden.

Een 2.0 motor met minder dan 149pk heeft een boutje/moertje-klepstelmechanisme en zal op LPG om de plm. 30-45k gesteld moeten worden. Weet niet of dat dit altijd kan zonder de motor te kantelen.

Een 2.5 motor heeft een boutje/moertje-klepstelmechanisme en zal op LPG om de plm. 30-45k gesteld moeten worden. Bij mij moet de motor wel gekanteld worden. Maar alle aansluitingen (airco/koeling/electronica/etc.) kunnen blijven zitten.

Een 3.0/3.6 motor is niet geschikt voor LPG. tenzij je er geharde klepzittingen in laat zetten.

Ik heb een Prins G3-installatie er in liggen.
En een Prins Valve-care-systeem. Het schijnt dat dit helpt.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Welk juist motortype LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Bij gezinsuitbreiding zou bij mij de forester afvallen.
De legacy en outback is veel ruimer.
De 2.0 en 2.5 kunnen prima op lpg.
De 2.0 is duurder om te stellen maar hoeft minder vaak en advies is gelijk met de snaren te doen.
De 2.5 moet vaker en verbruikt nog wel eens olie en heeft wel eens een koppakking.
Naar welke bouwjaren bent u naar op zoek?
LPG inbouw heeft bij mij ook de voorkeur, nieuwe installatie en met 3 jaar garantie.
En een benzine loper heeft vaak minder gelopen.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 04 sep 2018 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroenf
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2018 08:36

Re: Welk juist motortype LPG inbouwen

Bericht door jeroenf »

Bedankt voor de snelle reacties.
Dus als ik het goed begrijp is de 2.0r een goede keuze voor LPG? Moeten de kleppen altijd gesteld worden of alleen op LPG?
@erichendri: ik ben opzoek naar een bouwjaar 2003/2004.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welk juist motortype LPG inbouwen

Bericht door SP-Boxer »

2003/2004 is geen R-motor.
Dat is de 2.0i met 138pk. Deze valt in de categorie 30-45k stellen en boutje-moertje constructie.
Eigenlijk is dit de allerbetrouwbaarste motor op LPG.

Bij de R-motor is uit het chassisnr. af te leiden of de koppen geharde zittingen hebben of niet.
"I feel Legacy"
Subarumouse

Re: Welk juist motortype LPG inbouwen

Bericht door Subarumouse »

Hallo Jeroen

2003-04 is een 2 liter 125 pk en geen R. (Model 2006, vanaf eind 2005 heeft een R motor.)
Deze types kunnen zeer goed op LPG, motor hoeft er niet uit en controle / stellen moet op LPG 30-45 duizend.
Bij mijn benzineblok was er na 105.000 alleen controle nodig.
Dit zijn de blokken met de minste problemen bij goed onderhoud.
We hebben er 2 sinds 5 jaren en elk ruim 100.000 km. Totaalstand beide nu rond 245.000 km.
Onderhoud alleen bij een van de oudste dealers.
Overigens, dit model 2003 en 4 en 5 was bij de TÜV in 2013 de auto met de minste problemen of reparatie's.
Voor mij de reden om er 1 te kopen.
Benno
Gebruikersavatar
jeroenf
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2018 08:36

Re: Welk juist motortype LPG inbouwen

Bericht door jeroenf »

Nuttige info, daar kan ik iets mee. Bedankt!
Hoeveel verbruikt een 2.0 op gas ongeveer?
En een 2.5?
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Welk juist motortype LPG inbouwen

Bericht door mikage »

Op https://www.spritmonitor.de/ kun je de echte praktijkverbruiken voor de auto's vinden.

Voorbeeld: mijn vorige Forester https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 54524.html

Het kleppen stellen moest om de 30k kilometer en kostte mij ergens tussen de 120 en 150 euro (ik weet het niet meer precies omdat ik de facturen heb meegegeven aan de verkoper).

Bij mijn nieuwe Forester moet na 100k kilometer de motor eruit om kleppen te stellen. Dat wordt een aanzienlijk hogere rekening. Dat weet ik nu al.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Welk juist motortype LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Daar moet je mee naar een subaruspecialist gaan.
Garage nuland in Volkel bv.
Of meerdere prijsopgaves vragen.

Eric
Plaats reactie