Secundaire luchtpomp Forester SG
Secundaire luchtpomp Forester SG
Hallo,
Vandaag begon m’n cruise control en check engine lampje te knipperen en branden. Bij thuiskomst de zaak uitgelezen en kreeg de volgende foutcode’s P 1410 en P 2432.
Even wat Slangen losgemaakt om een te kijken hoe de kleppen er uitzagen.
Nu heb ik hier wat foto’s gevonden van zwaar verroeste klephuizen maar bij mij valt dat mee.
Geen roestige bedoeling en ook de slangen zijn schoon van binnen. Ik heb de storingen gereset en na een proefrit zijn ze (nog) niet terug gekomen. Klopt het dat de sec.pomp alleen draait de eerst 30 sec bij een koude motor? Ik kon nml niet voelen dat hij draaide net na het starten ( warme motor)
Vandaag begon m’n cruise control en check engine lampje te knipperen en branden. Bij thuiskomst de zaak uitgelezen en kreeg de volgende foutcode’s P 1410 en P 2432.
Even wat Slangen losgemaakt om een te kijken hoe de kleppen er uitzagen.
Nu heb ik hier wat foto’s gevonden van zwaar verroeste klephuizen maar bij mij valt dat mee.
Geen roestige bedoeling en ook de slangen zijn schoon van binnen. Ik heb de storingen gereset en na een proefrit zijn ze (nog) niet terug gekomen. Klopt het dat de sec.pomp alleen draait de eerst 30 sec bij een koude motor? Ik kon nml niet voelen dat hij draaide net na het starten ( warme motor)
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
De pomp draait alleen bij koude motor.(controleer dat!)
Wat wel eens gebeurd is dat de kleppen blijven hangen naarmate ze ouder worden...het begin van het einde.
Gebeurde bij mij ook,maar kon nog redelijk lang doorrijden voordat de storing permanent was.
De foto's die je gemaakt hebt...die zeggen niet zoveel,de rubber afdichtingsringen en de membranen zijn niet zichtbaar.
Gr. Quikfit
Wat wel eens gebeurd is dat de kleppen blijven hangen naarmate ze ouder worden...het begin van het einde.
Gebeurde bij mij ook,maar kon nog redelijk lang doorrijden voordat de storing permanent was.
De foto's die je gemaakt hebt...die zeggen niet zoveel,de rubber afdichtingsringen en de membranen zijn niet zichtbaar.
Gr. Quikfit
- Bijlagen
-
- DSC06825.JPG (33.4 KiB) 5286 keer bekeken
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
Zou je die kleppen kunnen smeren?
Als je die klepbehuizing openmaakt voor evt controle moet je dan een pakking of rubber vervangen?
Als je die klepbehuizing openmaakt voor evt controle moet je dan een pakking of rubber vervangen?
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
Je kan ze als je ze gedemonteerd hebt weer aansluiten op de stekkers en kijken of ze open en dicht gaan en of de pomp draait(bij koude motor)
Smeren zou je kunnen proberen maar of het lang werkt...
De rubberpakking kan je gewoon weer gebruiken.
Mocht je nieuwe nodig hebben...in Noorwegen zijn ze prijzig.
https://sbutikken.no/catalog/produkter/ ... ter_06_09/
https://sbutikken.no/catalog/produkter/ ... ter_06_09/
Ik zou me hengeltje in Duitsland uitgooien...let wel op de verzendkosten,vanuit Duitsland naar Norge was ongeveer 80€uro
Vanuit Duitsland naar NL 20€uro...en vanuit NL naar Norge ook 20€uro...een tussenstop via NL(familie) scheelt alleen al 40€uro op de verzendkosten.
Helaas is de webwinkel in Duitsland waar ik ze bestelde (originele onderdelen) verdwenen.
Gr. Quikfit
Smeren zou je kunnen proberen maar of het lang werkt...
De rubberpakking kan je gewoon weer gebruiken.
Mocht je nieuwe nodig hebben...in Noorwegen zijn ze prijzig.
https://sbutikken.no/catalog/produkter/ ... ter_06_09/
https://sbutikken.no/catalog/produkter/ ... ter_06_09/
Ik zou me hengeltje in Duitsland uitgooien...let wel op de verzendkosten,vanuit Duitsland naar Norge was ongeveer 80€uro
Vanuit Duitsland naar NL 20€uro...en vanuit NL naar Norge ook 20€uro...een tussenstop via NL(familie) scheelt alleen al 40€uro op de verzendkosten.
Helaas is de webwinkel in Duitsland waar ik ze bestelde (originele onderdelen) verdwenen.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
Da's idd een dure bedoeling hier in Noorwegen (maarja wat niet), ik zal eens kijken in Duitsland wat ze daar doen.
Er is gelukkig mee te rijden
In ieder geval bedankt
Er is gelukkig mee te rijden
In ieder geval bedankt
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
In NL zijn ze ook goedkoper dan in Noorwegen.
De pomp kost in Noorwegen 11.000 kronen en in NL 675€uro
viewtopic.php?f=17&t=3155&hilit=wat+heb+jij&start=20
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?t=2082
OEM Nr. Links (OEM Nr: 14845AA220) En rechts (OEM Nr: 14845AA230)
Gr. Quikfit
De pomp kost in Noorwegen 11.000 kronen en in NL 675€uro
viewtopic.php?f=17&t=3155&hilit=wat+heb+jij&start=20
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?t=2082
OEM Nr. Links (OEM Nr: 14845AA220) En rechts (OEM Nr: 14845AA230)
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
Helaas, de rechter klep (bank 1) losgehaald en schoon gemaakt, getest en weer gemonteerd.
Foutcode gerest, maar helaas de storing blijft terug komen. Gelukkig is ee niets mis met de luchtpomp zelf. Nu op zoek naar nieuwe onderdelen.
Foutcode gerest, maar helaas de storing blijft terug komen. Gelukkig is ee niets mis met de luchtpomp zelf. Nu op zoek naar nieuwe onderdelen.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
Ik zou links ook ff controleren als ik jou was.
Let ook even op de pennetjes van de contacten en de stekkers.
Gr. Quikfit
Let ook even op de pennetjes van de contacten en de stekkers.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
Vergeet niet, als je klaar bent, om even langs de dealer te gaan voor een ecu reset. Dat kan alleen met een 'dealer level computer'. Die kan veel verder in de ecu kijken dan menig zelfscan apparaat. Alleen dan verdwijnen alle foutmeldingen en zelfs eerder gewiste meldingen vindt ie.
Als je een foutmelding krijgt en je verwijdert 'm zelf omdat de cruise control anders niet werkt, blijft de melding opgeslagen in de ecu maar op een niveau waar de zelfscanner niet bij kan. Een soort van elektronische bescherming die ervoor zorgt dat je niet om die dealer level computer heen kan.
De hele secundaire lucht voorziening verwijderen, afdoppen en uitprogrammeren kan alleen bij een motor met turbo maar dat uitprogrammeren is ook werk voor een specialist.
Als je een foutmelding krijgt en je verwijdert 'm zelf omdat de cruise control anders niet werkt, blijft de melding opgeslagen in de ecu maar op een niveau waar de zelfscanner niet bij kan. Een soort van elektronische bescherming die ervoor zorgt dat je niet om die dealer level computer heen kan.
De hele secundaire lucht voorziening verwijderen, afdoppen en uitprogrammeren kan alleen bij een motor met turbo maar dat uitprogrammeren is ook werk voor een specialist.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
Met ''blijft terug komen'' bedoel je dat je MIL brand?Norge schreef:Helaas, de rechter klep (bank 1) losgehaald en schoon gemaakt, getest en weer gemonteerd.
Foutcode gerest, maar helaas de storing blijft terug komen. Gelukkig is ee niets mis met de luchtpomp zelf. Nu op zoek naar nieuwe onderdelen.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
Ik bedoel dat de CEL brand en de cruise control knippert.
Verder de foutcode P 1410 en P 2432
Groeten vanuit Sundebru
Verder de foutcode P 1410 en P 2432
Groeten vanuit Sundebru
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
CEL en MIL.... https://en.wikipedia.org/wiki/Check_engine_lightNorge schreef:Ik bedoel dat de CEL brand en de cruise control knippert.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Secundaire luchtpomp Forester SG
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.