misfire tribeca
misfire tribeca
even een vraagje om er zeker van te zijn wat het probleem werkelijk is.
betreft een tribeca 3.0 uit 2009 op LPG.
er is af en toe een misfire op 1 cylinder die steeds vaker en regelmatiger terugkomt.
wat kan hier de oorzaak van zijn, mijn eerste indruk denk ik aan een bobine.
op benzine (nog ) geen problemen
wat is jullie mening?
betreft een tribeca 3.0 uit 2009 op LPG.
er is af en toe een misfire op 1 cylinder die steeds vaker en regelmatiger terugkomt.
wat kan hier de oorzaak van zijn, mijn eerste indruk denk ik aan een bobine.
op benzine (nog ) geen problemen
wat is jullie mening?
Re: misfire tribeca
Ik zou niet in de ontsteking zoeken als het probleem op benzine er niet is.
95% dat het toch echt in de LPG installatie zit.
95% dat het toch echt in de LPG installatie zit.
"I feel Legacy"
Re: misfire tribeca
Hmm,ik ben genoeg auto's tegen gekomen die alleen op LPG een merkbaar probleem hadden,vaak waren dat toch de bougies(oud of staan te wijd) of het ''vonk transport''...kabels of in dit geval een bobine!?
Op LPG openbaart een ontsteking probleem zich eerder doordat de spanning die nodig is om een vonk te creëren hoger is dan op benzine.(ionisatiespanning) Benzine geleid meer dan LPG dus slaat de vonk eerder/makkelijker over.
Het kan natuurlijk geen kwaad om de ''gas fabriek'' ook te controleren.
Gr. Quikfit
Op LPG openbaart een ontsteking probleem zich eerder doordat de spanning die nodig is om een vonk te creëren hoger is dan op benzine.(ionisatiespanning) Benzine geleid meer dan LPG dus slaat de vonk eerder/makkelijker over.
Het kan natuurlijk geen kwaad om de ''gas fabriek'' ook te controleren.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: misfire tribeca
Is het niet zo dat een bobine goed of niet goed is. Een storing die af en toe en steeds vaker voorkomt zou dan niet van de bobine afkomstig kunnen zijn.
Een kapotte nokkenassensor geeft ook problemen met LPG terwijl de problemen op benzine (lange tijd) weg kunnen blijven. Maar dat laatste moet je kunnen uitlezen, is dat al gebeurt?
Een kapotte nokkenassensor geeft ook problemen met LPG terwijl de problemen op benzine (lange tijd) weg kunnen blijven. Maar dat laatste moet je kunnen uitlezen, is dat al gebeurt?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: misfire tribeca
Bobines worden slechter of kappen er in 1x mee,alles is mogelijk,soms zijn er geen problemen als de bobine koud is en begint het pas als ze warm worden.(dan neemt de weerstand toe).
Zelfs de stand van het gaspedaal(vullingsdruk in de cilinder)heeft invloed op de vonk...vaak loopt een auto mooi stationair en begint deze pas bij gas geven(zwaardere belasting) te stotteren/inhouden.(bij een slechte bobine)
Gr. Quikfit
Zelfs de stand van het gaspedaal(vullingsdruk in de cilinder)heeft invloed op de vonk...vaak loopt een auto mooi stationair en begint deze pas bij gas geven(zwaardere belasting) te stotteren/inhouden.(bij een slechte bobine)
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: misfire tribeca
bedankt allen voor de feedback.
hoelang de kaarsjes erin zitten weet ik niet, auto aangeschaft en niet naar gevraagd, staat ook niet in onderhoudsboekje.
mss wel een goeie om nieuwe te plaatsen.
ik krijg wel steeds de zelfde foutcode, misfire cylinder 1, alle anderen doen het prima.
toch maar die bobine vernieuwen of anders een ander plaatsen om te kijken wat er dan gebeurt.
volgt
hoelang de kaarsjes erin zitten weet ik niet, auto aangeschaft en niet naar gevraagd, staat ook niet in onderhoudsboekje.
mss wel een goeie om nieuwe te plaatsen.
ik krijg wel steeds de zelfde foutcode, misfire cylinder 1, alle anderen doen het prima.
toch maar die bobine vernieuwen of anders een ander plaatsen om te kijken wat er dan gebeurt.
volgt
Re: misfire tribeca
Als het een bougie blijkt te zijn...is het nutteloos om een nieuwe bobine te kopen.
Je moet de bougies vervangen en 0,1mm krapper (i.v.m. LPG) zetten als opgegeven,de sticker met afstelgegevens zit aan de binnenzijde van de motorkap als het goed is.
Je kan natuurlijk wel de bobine van cilinder 1 omwisselen met een andere cilinder! Verplaatst de foutmelding zich naar de andere cilinder dan kan je altijd nog een nieuwe bobine kopen.
P.S. als je toch gaat ''knutselen''...kijk dan meteen of de bougiegaten niet vet van de olie zijn.
Gr. Quikfit
Je moet de bougies vervangen en 0,1mm krapper (i.v.m. LPG) zetten als opgegeven,de sticker met afstelgegevens zit aan de binnenzijde van de motorkap als het goed is.
Je kan natuurlijk wel de bobine van cilinder 1 omwisselen met een andere cilinder! Verplaatst de foutmelding zich naar de andere cilinder dan kan je altijd nog een nieuwe bobine kopen.
P.S. als je toch gaat ''knutselen''...kijk dan meteen of de bougiegaten niet vet van de olie zijn.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: misfire tribeca
Normaal moeten jouw bougies om de 100 000km vervangen worden. Bij de dealer is dat een relatief dure klus (vergeleken met een lijnmotor) die niet altijd wordt uitgevoerd.
Als jouw onderhoudshistorie onbekend is en je wagen heeft meer dan die 100 000km gelopen, ga er dan maar van uit dat het een bougie is.
Als jouw onderhoudshistorie onbekend is en je wagen heeft meer dan die 100 000km gelopen, ga er dan maar van uit dat het een bougie is.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: misfire tribeca
Ik heb laatst ook een storing in 1 cilinder gehad.
Dus de volgende methode toegepast (zoals Quik ook al voorsteld)
Eerst alle bougies vervangen en gelijk de bobines onderling geruild.
Probleem bleef een tijdje weg, maar kwam toch terug op een andere cilinder.
Dus toen de muitende bobine vervangen door een nieuwe
Loopt sindsdien weer prima.
Greetz, Q
Dus de volgende methode toegepast (zoals Quik ook al voorsteld)
Eerst alle bougies vervangen en gelijk de bobines onderling geruild.
Probleem bleef een tijdje weg, maar kwam toch terug op een andere cilinder.
Dus toen de muitende bobine vervangen door een nieuwe
Loopt sindsdien weer prima.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: misfire tribeca
gevonden, bobine zoals verwacht.
riet weer als een tiet
riet weer als een tiet
Re: misfire tribeca
Bedankt voor de terugkoppeling.
Greetz, Q
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: misfire tribeca
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: misfire tribeca
Mijn ervarig is dat de opgegeven 100k veel te lang is voor bougies.
Ik zou ze eerder bij 60k vervangen, scheelt je ook bobine ellende.
Subaru loopt het mooist op ngk bougies, zet ze wel op 0,8 mm.
Een auto op lpg heeft een hogere eind compressiedruk.
Daardoor is er een hogere vonkspanning nodig.
Die daardoor eerder een andere kortere weg zoekt.
En dan krijg je een misfire.
Eric
Ik zou ze eerder bij 60k vervangen, scheelt je ook bobine ellende.
Subaru loopt het mooist op ngk bougies, zet ze wel op 0,8 mm.
Een auto op lpg heeft een hogere eind compressiedruk.
Daardoor is er een hogere vonkspanning nodig.
Die daardoor eerder een andere kortere weg zoekt.
En dan krijg je een misfire.
Eric