welke olie in de FB20

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke olie in de FB20

Bericht door quikfit »

Het is toch logisch dat een motor zijn warmte minder goed kwijt kan in een omgeving met een hogere temperatuur?
Natuurlijk moet je de viscositeit van de leverancier respecteren...maar er zit wel degelijk verschil tussen rondrijden in -30 of +30.
Bij -30 komt een motor bijna niet op temperatuur en bij +30 zit de boel al gauw op de grens met een flinke belasting...dan is het fijn dat je een dunnere olie gebruikt in het koude klimaat
Wat ook meespeelt is de slijtage in de motor,bij de mijne word 5-30 opgegeven...maar word 5-40 aanbevolen als de auto 100 of 150k gedraaid hebt,een dikkere olie dus bij grotere (slijtage) toleranties.


Het net staat vol met ''olie wetenschap''...teveel om op te noemen.
Zoek maar op olie temperatuur/viscositeit.

https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... ie-kies-je
http://www.tribolex.nl/sae_j300.html
http://www.tribolex.nl/temperatuurgevoeligheid.html
http://www.tribolex.nl/faq1.html

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

Geweldig, daar heb ik wat aan. Weet je, ik heb tientallen jaren vele kilometers gereden en me dit alles nooit afgevraagd, net als vele anderen denk ik. Maar het is interessante info. Ja -30 of +30 zie ik wel, maar 20 graden of 25 graden maakt kennelijk ook al veel uit. Nu zijn dat natuurlijk wel schaduwtemperaturen en in werkelijkheid rijd je in de volle zon. De verwarring is bij mij onstaan na het zien van enekele youtube videos waaronder van engineeringexplained waarin werd verteld dat multigrade mogelijk is doordat de motorolie uit moleculen bestaat die bij een hogere temperatuur een grotere hoedanigheid aannemen en als het ware de olie dikker maakt dan bij een enkele sae. Blijft me wel verbazen dat het koelsysteem een verschil tussen 20 en 30 graden niet kan opvangen. Sowieso ben ik nu wel overtuigd dat een iets dikkere multigrade met zwaarder trekwerk en hogere temperaturen, waarbij je dat juist doet, zinvol is.Bedankt!
Forester 2011 FB20
wpelupessy
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2018 04:42

Re: welke olie in de EZ 30 SUBARU OUTBACK

Bericht door wpelupessy »

IK WOON OP CURACAO EN HEB EEN SUBARU OUTBACK VAN 2003 ENGINE MODEL EZ30 CHASSIS UA-BPE.
MOET IK DE SYNTHETISCHE 10W40 OF 5W30 MOTOROLIE GEBRUIKEN. WIE HEEFT ER ERVARING MEE.
EN WELKE BOUGIES KAN IK HET BESTE GEBRUIKEN.
DE KILOMETERSTAND 87.500 KM. DE AUTO KOMT DIRECT UIT JAPAN MET EEN RECHTSSTUUR.....

BIJ VOORBAAT MIJN DANK........
wpelupessy
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2018 04:42

Re: welke olie in de EZ 30 SUBARU OUTBACK

Bericht door wpelupessy »

IK WOON OP CURACAO EN HEB EEN SUBARU OUTBACK VAN 2003 ENGINE MODEL EZ30 CHASSIS UA-BPE.
MOET IK DE SYNTHETISCHE 10W40 OF 5W30 MOTOROLIE GEBRUIKEN. WIE HEEFT ER ERVARING MEE.
EN WELKE BOUGIES KAN IK HET BESTE GEBRUIKEN.
DE KILOMETERSTAND IS 87.500 KM. DE AUTO KOMT DIRECT UIT JAPAN MET EEN RECHTSSTUUR.....

BIJ VOORBAAT MIJN DANK........
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: welke olie in de FB20

Bericht door erichendri »

Snoef, wat bedoel je hiermee ; Blijft me wel verbazen dat het koelsysteem een verschil tussen 20 en 30 graden niet kan opvangen.
Ik pas nooit mijn olie aan op de weersomstandigheden en toch haal ik iedere keer makkelijk 4 ton met mijn auto's.
Veel belangrijker is om een kwaliteitsmerk olie te kopen.
Kortom, ik zou mij er niet druk om maken, zo ja, dan moet je ook aan je bakolie, stuurbekrachtiging en schokdemper olie denken.
Alhoewel soepeler rubber voor banden bij -25 graden ook veel beter is.
Ik heb 1 soort olie voor het hele jaar, voor de warme zomervakantie naar zuid Europa en de koude wintersportvakantie.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

Hiermee bedoel ik dat ik me afvraag voor welk land Subaru de auto dan zou hebben ontworpen, als zo'n beetje van hier tot de VS en Australië men vindt dat het klimaat te gematigd is en er tegen het advies van Subaru in 5W30 moet, omdat anders alles te heet wordt. Dit terwijl Subaru het koelsysteem juist heeft verbeterd. En als 0W20 te dun is voor bijvoorbeeld 30 graden buitentemperatuur, dan kan ik me voorstellen dat bij gebruik met 20 graden dit ook al het geval is. Niettemin vind ik Subaru's eigen bevindingen interessant dat de auto wel soepeler loopt op een 30. Maakt aannemelijk dat Subaru de 0W20 echt alleen maar adviseert om de eco redenen. Ik ben er nu wel van overtuigd dat 5W30 nog zo gek niet is. Subaru adviseert nu al 7 jaar 0W20 te gebruiken in de FB20 achtige motoren. Vond ik tot nu toe een goede reden om 0W20 te gebruiken/proberen. Mijn motor loopt er goed op, maar als het beter kan... Niet zozeer dus vanwege het klimaat, maar vanwege de soepeler loop bij een 30. Ik heb trouwens nu geen enkel olieverbruik of lekkage en dat bij een kilometerstand van meer dan 130.000.
erichendri schreef:Snoef, wat bedoel je hiermee ; Blijft me wel verbazen dat het koelsysteem een verschil tussen 20 en 30 graden niet kan opvangen.
Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke olie in de EZ 30 SUBARU OUTBACK

Bericht door quikfit »

wpelupessy schreef:IK WOON OP CURACAO EN HEB EEN SUBARU OUTBACK VAN 2003 ENGINE MODEL EZ30 CHASSIS UA-BPE.
MOET IK DE SYNTHETISCHE 10W40 OF 5W30 MOTOROLIE GEBRUIKEN. WIE HEEFT ER ERVARING MEE.
EN WELKE BOUGIES KAN IK HET BESTE GEBRUIKEN.
DE KILOMETERSTAND IS 87.500 KM. DE AUTO KOMT DIRECT UIT JAPAN MET EEN RECHTSSTUUR.....

BIJ VOORBAAT MIJN DANK........
Ik zou er 5-30 in doen of zelfs 5-40.
Ga met je chassisnummer naar de automaterialenzaak voor het juiste type bougie maar koop NGK bougies!

EDIT: 10-40 is een half synthetische olie gebaseerd op minerale en synthetische basisoliën.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

Ik las ergens dat je het hele jaar op winterbanden rijdt Eric,
Is dat nog zo en kun je wat over je ervaringen vertellen? Bij nat weer zouden ze beduidend minder functioneren, maar bij droog weer met weinig profiel met 4mm juist nog heel goed. Ik zou er zelf dat niet meteen on the edge mee gaan rijden... Ik heb een paar Vredestein Wintracs extreme van 2014 met 4mm en ik vernam in een ander forum dat die banden heel goed de zomer door kunnen. :D

erichendri schreef:Snoef, wat bedoel je hiermee ; Blijft me wel verbazen dat het koelsysteem een verschil tussen 20 en 30 graden niet kan opvangen.
Ik pas nooit mijn olie aan op de weersomstandigheden en toch haal ik iedere keer makkelijk 4 ton met mijn auto's.
Veel belangrijker is om een kwaliteitsmerk olie te kopen.
Kortom, ik zou mij er niet druk om maken, zo ja, dan moet je ook aan je bakolie, stuurbekrachtiging en schokdemper olie denken.
Alhoewel soepeler rubber voor banden bij -25 graden ook veel beter is.
Ik heb 1 soort olie voor het hele jaar, voor de warme zomervakantie naar zuid Europa en de koude wintersportvakantie.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke olie in de FB20

Bericht door quikfit »

Met winterbanden in de zomer rijden is niet aan te bevelen...je kan zelf wel bedenken waarom.
Ik weet niet wat de verzekering in NL doet maar hier in Noorwegen word er niet uitbetaald bij een ongeluk,dat geld zowel voor opgelopen schade als veroorzaakte schade (de veroorzaakte schade mag je dan zelf betalen):!:
Bij een onverwachte rem/uitwijk manoeuvre wil je niet weten wat er gebeurd met winterbanden op 30 a 40 graden wegdek...totaal geen grip :!:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: welke olie in de FB20

Bericht door DucATIRadeon »

ik doe een voorzichtige uitspraak, en klop het ook nog steeds af:
met de Michelin cross climate (met M+S symbool) is het verbruik ietsje hoger omdat het een zachtere band is met winterband profiel, en de grip is werkelijk waar heel goed.
in de regen is het al veel beter dan de vorige (originele) yokohama geolandar (die waren zuiniger in verbruik maar iets meer geluid tijdens rijden), en met droog weer zelfs met de huidige 30graden nog steeds goede grip.
in NL zullen we voorlopig geen 40graden bereiken maar de wegen zijn gemaakt voor die temperaturen; kijk maar naar het verschil in wegdek in midden-oosten en europa...

voor hun die bekend zijn in Groningen: neem de A7 richting Hoogezand maar blijf links aanhouden dat e de 3/4 afrit neemt. daar komt de outback en de forester met gemak en zonder glijden/geluiden buitenbocht 100kmph. en die bocht knijpt halverwege! geen centje pijn...
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

Bedankt voor je veelzeggende reactie DucAtiRadeon. En jij ook quikfit. Ik heb vorig jaar voor het eerst weer een auto gekocht en toen we onze vorige auto hadden, was er nog niet zoveel discussie over winterbanden. De consensus lijkt nu dat winterbanden op droog wegdek altijd de mindere zijn van zomerbanden, maar dit is gebaseerd op een aantal tests waarvan we niet weten hoe die hebben plaatsgevonden. Reed men 210 km? Of reed men gematigd zoals je in de winter mag verwachten. Daarnaast vernam ik van iemand die vermoedelijk goed wist waar hij het over had, dat iets verharde winterbanden met weinig profiel toch uitstekend op droog wegdek in de zomer rijden. Alleen oppassen met zware regenval. De Michelin Cross climates lijken nu inderdaad de hele discussie overbodig te gaan maken. Ja, wat zijn goede zomerbanden waar je op kunt rekenen? Ik hoor inderdaad veel klachten over Geolanders die de AWD niet op de rotonde in koers houden, knap tricky vind ik bij een iets wijdere bocht met hogere snelheid. Wat is dan wijsheid. Wat ik al zei, ik zou op de winterbanden niet bij voorbaat on the edge gaan rijden.
Weten jullie trouwens of de Subaru Forester stalen velg zwaarder is dan de aluminium velg? Van de Audi pepperboxen weet ik dat die erg licht zijn. Ik vind zwarte stalen velgen n.l. veel mooier onder een zwarte auto en als het gewicht niet verschilt van aluminium........
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: welke olie in de FB20

Bericht door erichendri »

Je hebt ook mooie zwarte aluminium velgen.
Op winterbanden rijdt ik niet meer maar op AT banden, de general tire AT2.
Helaas geen berg met sneeuwvlok maar die heeft de opvolger wel, de AT3.
Rijdt wel 2 maatjes breder met de AT's, iets wat ik ook altijd gedaan met de winterbanden.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke olie in de FB20

Bericht door quikfit »

snoef schreef:Weten jullie trouwens of de Subaru Forester stalen velg zwaarder is dan de aluminium velg? Van de Audi pepperboxen weet ik dat die erg licht zijn. Ik vind zwarte stalen velgen n.l. veel mooier onder een zwarte auto en als het gewicht niet verschilt van aluminium........
''Lichtmetalen'' velgen zijn vaak zwaarder omdat ze dikker uitgevoerd (moeten) zijn. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: welke olie in de FB20

Bericht door erichendri »

Overigens is de wegligging als je de adviezen op volgt minder als de zomerbanden.
(advies is een smallere winterband te monteren ter herinnering)
Logisch want het profiel is grover dus minder rubber op het wegdek bij gelijke maatvoering.
Dat compenseerde ik door met 2 maatjes breder te rijden.
En laten we eerlijk zijn, in de formule 1 hebben ze met zacht rubber de beste ronde tijden.
Ook is het algemeen bekend dat bredere banden een hogere bochtsnelheid mogelijk maakt
en dat de remweg meters korter wordt.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

Dank je quikfit!

quikfit schreef:
snoef schreef: ''Lichtmetalen'' velgen zijn vaak zwaarder omdat ze dikker uitgevoerd (moeten) zijn. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Forester 2011 FB20
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

Goh, bredere banden, betere kortere remweg. Dat wist ik niet. Ik dacht dat breder juist sneller ging glijden vanwege minder puntbelasting.
Dat twee maatjes breder, kan dat op dezelfde velg of moet je dan echt ook bredere velgen?
Bedankt zover!
erichendri schreef:Overigens is de wegligging als je de adviezen op volgt minder als de zomerbanden.
(advies is een smallere winterband te monteren ter herinnering)
Logisch want het profiel is grover dus minder rubber op het wegdek bij gelijke maatvoering.
Dat compenseerde ik door met 2 maatjes breder te rijden.
En laten we eerlijk zijn, in de formule 1 hebben ze met zacht rubber de beste ronde tijden.
Ook is het algemeen bekend dat bredere banden een hogere bochtsnelheid mogelijk maakt
en dat de remweg meters korter wordt.

Eric
Forester 2011 FB20
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: welke olie in de FB20

Bericht door DucATIRadeon »

bredere band is grotere wegdek contactvlak.
vergelijkbaar met remblokken, of koppelingsplaten: hoe groter de remblokken, of aantal koppelingsplaten, hoe meer koppel/vermogen (energie) je kunt overbrengen voordat het begint te slippen.

dus bredere banden (meer oppervlak) brengt met zich mee een hogere drempelpunt waarbij het kan/gaat slippen. in reeserij termen komt dat neer op harder door de boch en/of later, maar harder, op de rem trappen.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

Ik snap het nog niet helemaal. Winterband grover profiel, dus minder rubber op de weg. Maar advies smallere winterband te monteren? Maar Eric, jij compenseerde dit door 2 maatjes breder te rijden (dan het advies?)

Zou er een procentuele inschatting kunnen worden gemaakt in verschil in wegligging tussen zomer banden en winterbanden van de zelfde maat? Ik bedoel, wanneer zou het gevaarlijk worden.

(advies is een smallere winterband te monteren ter herinnering)
Logisch want het profiel is grover dus minder rubber op het wegdek bij gelijke maatvoering.
Dat compenseerde ik door met 2 maatjes breder te rijden.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke olie in de FB20

Bericht door quikfit »

DucATIRadeon schreef:en met droog weer zelfs met de huidige 30graden nog steeds goede grip.
in NL zullen we voorlopig geen 40graden bereiken
Ik doelde op de wegdek temperatuur...die gaat al gauw richting 50 graden als de buitentemperatuur 30 graden is en de zon er op staat. ;)
Maar als mensen het interessant vinden om op winterbanden te rijden in de zomer... :roll:

https://www.anwb.nl/auto/themas/winterb ... or-kan-dat

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

Zeker iets om rekening mee te houden, wegdektemperatuur. Maar ik lees hier nu ook dat je in de zomer toch met winterbanden kan rijden als je je rijstijl en snelheid maar aanpast. En dat alleen m.b.t. remmen. Wegligging valt mee. De stelling dat zomerbanden in de winter af te raden zijn, is ronduit ongenuanceerd, omdat dit vooral voor sneeuw en ijzel geldt en dus vooral voor beroepsvervoer geldt. Een particulier die de winter doorgaat met zomerbanden en de auto laat staan bij ijzel en sneeuw is goed bezig hoor ik veel, omdat winterbanden ook in de winter bij droge condities het afleggen tegen zomerbanden. Maar de vraag is dan wel hoe er getest is.



quikfit schreef: Ik doelde op de wegdek temperatuur...die gaat al gauw richting 50 graden als de buitentemperatuur 30 graden is en de zon er op staat. ;)
Maar als mensen het interessant vinden om op winterbanden te rijden in de zomer... :roll:

https://www.anwb.nl/auto/themas/winterb ... or-kan-dat

Gr. Quikfit :mrgreen:
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: welke olie in de FB20

Bericht door hummie »

snoef schreef:Subaru Japan did a study on the effects of various oil on their engines.
Ja leuk he al die onderzoeken.
Lees deze maar eens. Dan zit je helemaal met je oren te flapperen. :mrgreen:

"Olie verversen is overbodig"
De strijd van ex-Castroldirecteur De Groot tegen de smeerboel

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -overbodig
Het bewijs dat zijn theorie klopt, is volgens De Groot enkele jaren geleden geleverd, toen bij enkele auto''s van de ANWB-Wegenwacht geen olie meer werd ververst: Voorheen moest bij deze auto''s (de oude Renaults 4) om de 5000 kilometer olie worden ververst,- maar op aanraden van De Groot werd gedurende de hele gebruiksduur (240,000 kilometer) geen enkele keer olie ververst en werden er ook geen oliefilters vervangen. De wagentjes reden probleemloos.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

Ik ken dit verhaal. En logisch dat de ANWB er niet achter staat. Zo ging het ook met de Stabifix caravankoppeling, die volgens de ANWB gevaarlijk zou zijn destijds. Vandaar mijn vragen hier ook aan echte gebruikers. De Groot had ook mooie veerbollen te koop die je bij een Saab in de schroefveren kon duwen en licht oppompen. Dat gaf een enorme verbetering kwa rijeigenschappen, vooral met belading. Maar die dingen kostten ook veel te weinig, dus zijn ze weer verdwenen. Kennelijk heeft zijn zoon de zaak niet kunnen voortzetten. Zelf ben ik nog net niet technisch en handig genoeg om het risico van het niet verversen te gaan nemen voor wanneer ik pech krijg. Maar het blijft een mooi verhaal om in het achterhoofd te houden.
Forester 2011 FB20
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: welke olie in de FB20

Bericht door DucATIRadeon »

quikfit schreef:
DucATIRadeon schreef:en met droog weer zelfs met de huidige 30graden nog steeds goede grip.
in NL zullen we voorlopig geen 40graden bereiken
Ik doelde op de wegdek temperatuur...die gaat al gauw richting 50 graden als de buitentemperatuur 30 graden is en de zon er op staat. ;)
Maar als mensen het interessant vinden om op winterbanden te rijden in de zomer... :roll:

https://www.anwb.nl/auto/themas/winterb ... or-kan-dat

Gr. Quikfit :mrgreen:
voor mij dus de middenweg: de Michelin Cross Climate zijn all-season banden...
de geolandars gaan langer mee dan de all-season banden, dat wordt ondersteunt door het ANWB verslag.
echter, en wederom afkloppen, doen de cross climates het beter dan de geolandars die standaard op de outback 2015 zijn gemonteerd, in mijn beleving in elke aspect en weersomstandigheden.

overigens, ik geef mijn bevindingen aan en ga niet blind staren op de verslagen, hoe goed ze ook wel niet zijn en bedoeld.
dit is geen aanval of kritiek op quickfit of wie dan ook, dont get me wrong!
het is voor mij, net als hummie in zn eerdere betoog mbt aankoop autos, zien/ervaren is geloven/leren en dat deel ik met jullie.

mbt olie: ik meen dat de huidige (high- performance) motorblokken hele ruime toleranties hebben met joekels van oliepompen, om te zorgen dat de motoren met koude motor niet vastlopen en alsnog (bijna) vol vermogen kunnen leveren, ook met nieuw-rijden lage toeren...
doe maar wat in het boekje staat aanbevolen, ze hebben zelf al lang dat soort experimenten uitgevoerd, waarom wiel opnieuw uitvinden? tuurlijk, als er beter/goedkoper is met minstens dezelfde "prestaties", doen!

nu ga ik met bordeel sluipers richting schuur om aan de KTM te knutselen, groter/moderner blok in gelepeld met de nodige aanpassingen.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

thanks!
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: welke olie in de FB20

Bericht door erichendri »

Ach, renault 4 had weinig vermogen toen.
Nu halen ze al 125 pk uit een 1000 cc.
Er staat niet bij wat ze bijvulden wegens olie verbruik.
Wij hadden een zuunige rijschoolhouder in 1987.
Dacht ook dat olie verversen niet hoefde, motor haalde net de ton.
Toen was het over, olie was zo dik dat het er niet meer uitliep.
Tegenwoordig zit de olie vol met dopes, die hebben een houdbaarheid.
Net zoiets als bij melk, iets met versheids verlengers.
Toleranties zijn juist veel minder geworden, wie heeft het nog over inrijden tegenwoordig.
Grote toleranties hebben een slechte oliedruk opbouw namelijk.
Hyundai vind het goed dat hun motor 5000 rpm mag draaien bij koude motor.
Ik zeg vooral doen en gas op de plank.

Eric. :mrgreen:
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

Goed om te weten Eric, Bedankt!
Forester 2011 FB20
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welke olie in de FB20

Bericht door snoef »

Sinds mijn aandrijfas linksvoor is vernieuwd en de motorolie is terug vernieuwd naar 5w30, merk ik een flinke verbetering in trekkracht. In het heuvelachtige traject waar ik in eerste instantie met 5w30 reed, vond ik toen de trekkracht van de auto bergop tegenvallen. Hetzelfde bergaf met remmen op de motor. Vandaar mijn switch naar 0w20. De motor voelde daarmee losser aan en gemakkelijker op toeren. Terwijl je zou verwachten dat 5w30 tot mindere prestaties leidt, vanwege dikker, lijkt dit laatste echter de compressie te hebben verhoogd, en daarmee de trekkracht omhoog en het afremmen omlaag. Echt geweldig, alsof de auto 0w20 nodig heeft gehad om weer wat losser te worden en nu 5w30 om weer beter te presteren. Ik rijd nu een redelijk steile helling op in 3 waarvoor ik eerder echt naar 2 terug moest. Overal kan ik nu dus met minder toeren rijden, lekker zuinig, met behoud van trekkracht. En het geluid van de auto is veel mooier nu en 5w30, indien wat gezweet en verbrand, ruikt lekkerder :)
Forester 2011 FB20
Plaats reactie