Pagina 1 van 2

welke olie in de FB20

Geplaatst: 08 mei 2018 13:09
door snoef
In mijn voor mij nieuwe Forester zit een FB20 motor en de handleiding beveelt 0W20 aan als olie voor de beste prestaties. Bijvullen ingeval van nood met conventionele 5W30 mag, maar daarna moet er weer 0W20 in bij de volgende verversing. Van wat ik heb begrepen van wat ik erover heb gelezen, is de FB20 een moderne motor die dunne olie nodig heeft. Daarom was ik verbaasd te zien dat de dealer waar ik hem kocht, 5W30 olie in de motor had gedaan. Desgevraagd werd me bericht dat deze olie "voor ons klimaat beter is". Nog wat rondgebeld en dealers lijken allemaal wel 5W30 te vullen of zelfs 15W40. Vond ik erg vreemd. Daarom met Subaru gemaild, waarop ik werd geantwoord dat ik me "geen zorgen hoefde te maken over de 5W30 olie". Nu ik heb gelezen dat de FB20 0W20 nodig heeft vanwege de precieze techniek, maar bovendien over een verbeterde koeltechniek beschikt, lijkt mij 0W20 dus toch echt de beste olie. Daarom een garage waar ik goede ervaringen mee heb, gevraagd 0W20 te vullen. Waar ik met de 5W30 erin dacht dat de auto lui moest zijn ingereden, want redelijk inhoudend in de lagere toerentallen, heeft de auto daar nu helemaal geen last meer van. Bovendien is de motor stiller. Lijkt mij niet meer dan logisch. Maar nu lees ik dat dunne olie met de FB20 tot meer olieverbruik leidt. Met name vanwege versleten zuigerveren na 100.000 km zou dit na verloop van tijd toenemen. Zelf rijd ik liever een mooier lopende auto, ook met het trekken van een caravan, dus tussendoor olie bijvullen vind ik geen probleem.
Maar wat wordt er zoal gebruikt in andere FB20 Subaru's hier? En wat zijn zoal de ervaringen? Ik hoor het graag.

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 08 mei 2018 14:23
door SP-Boxer
Geen ervaring met dergelijk dunne oliën, maar dit is inderdaad een bekend verhaal.
Voor de EJ en EZ motoren is 5W30 de standaard geworden, maar daar heb ik juist liever 5W40, omdat ik de 5W30 bij Autobahn gebruik gewoon niet zo veilig vind. Bij de dealer is dit echter wel de standaard olie tegenwoordig.
Hier komt direct de aap uit de mouw. 5W30 is de standaard bij de garage (nog wel). Over een jaar of 5 kan het goed zijn dat 0W20 de standaard geworden is, maar wellicht ook niet, want 5W30 kan zowel in nieuwe als oudere motoren. 5W30 wordt per bulk ingekocht en is dus goedkoop voor de garage.

Qua toleranties zijn de FB motoren inderdaad ontwikkeld voor 0W20, kans op meer olieverbruik is inherent aan een dunnere olie.
Ik zou er fijn in kieperen waar je zelf het beste gevoel bij hebt. Zo te horen is dat 0W20, helemaal prima. Garages spelden je over het algemeen ook maar wat op de mouw.

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 08 mei 2018 14:37
door quikfit
Persoonlijk vind ik 0W20 wel erg dun,die zou ik alleen gebruiken als het een langdurige strenge winter word en de auto weinig kilometers heeft gedraaid,ik zou de 5W30 gebruiken.
Wat betreft je inhouden met de dikkere olie...verwijder de minuscule zeefjes uit het variable valve timing system (AVCS),de zeefjes zitten in de banjo bout links en rechts op de cilinderkop(zie foto's),met 10 minuten ben je klaar.

In de onderstaande link word ook gerept over olieverbruik met 0W20...en er word aangeraden om eerder olie te verversen dan opgegeven,zelf vervang ik de olie elke 10.000km.
http://mywikimotors.com/subaru-fb20/

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 08 mei 2018 15:59
door snoef
Verandert dat alles? Dus 5W30 is dan beter? Waarvoor dienen die zeefjes eigenlijk? Bedankt trouwens. Kan me voorstellen dat ze vies / verstopt zijn, maar als ze nou schoon zijn, dan dus ook vervangen omdat 5W30 er gewoon niet goed doorkomt?


quikfit schreef: Wat betreft je inhouden met de dikkere olie...verwijder de minuscule zeefjes uit het variable valve timing system (AVCS),de zeefjes zitten in de banjo bout links en rechts op de cilinderkop(zie foto's),met 10 minuten ben je klaar.
Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 08 mei 2018 16:40
door snoef
[quote="SP-Boxer"][/quote]

Ik denk dat het inderdaad alleen maar een kosten probleem is. Een paar jaar geleden werd er veel geadverteerd dat een kleine beurt bij de dealer nauwelijks meer kostte dan bij een willekeurige garage. Met goedkope olie kan ik me dat voorstellen. De auto loopt echt erg veel beter en krachtiger met de dunnere olie...

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 08 mei 2018 18:32
door quikfit
snoef schreef:Verandert dat alles? Dus 5W30 is dan beter? Waarvoor dienen die zeefjes eigenlijk? Bedankt trouwens. Kan me voorstellen dat ze vies / verstopt zijn, maar als ze nou schoon zijn, dan dus ook vervangen omdat 5W30 er gewoon niet goed doorkomt?
Er word op diverse fora aanbevolen om de zeefjes te verwijderen(vanwege verstoppen door vervuiling in de olie),toen ik de mijne kocht zaten ze er al niet meer in,ik heb nu bijna 100.000km met de auto gereden gereden.Zeefjes verwijderen en gewoon 5W30 erin.
Ik ververs elke 10.000km.

Inhouden onder de 4000 toeren is wat anders,vanaf ong. 4000 toeren gaat je AVCS pas werken.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 08 mei 2018 21:22
door snoef
Bedankt!
quikfit schreef:
snoef schreef: Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 09 mei 2018 07:39
door SP-Boxer
@Quikfit, je lijkt te vergeten dat het hier om de nieuwe generatie motoren gaat.
Alle kennis die je hebt van de EJ motoren kun je dus overboord gooien, want deze motor steekt echt anders in elkaar dan de FB. Voor een EJ motor is 0W20 echt veel te dun, dat klopt.

Gezien het duidelijk voelbare verschil zou mijn voorkeur uitgaan naar 0W20 in dit geval. Het verbruik zou ik, net als de TS, voor lief nemen.

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 09 mei 2018 14:07
door quikfit
0W20 is geen probleem afgezien van het hoge olieverbruik,de FB20 had deze tekortkoming tot 2013. Het probleem ligt hoogstwaarschijnlijk in zuigerveren of in een defect cilinderblok.(zie link in de vorige reactie)
Op diverse sites word 0W20 voorgeschreven maar voor een gematigd klimaat 15W30.Een bijkomend probleem met een hoog olieverbruik is dat de kat zijn werk niet goed kan doen of stuk gaat....in hoeverre dat op de elektronische benzine-inspuiting werkt weet ik niet. :oops:

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 09 mei 2018 15:04
door snoef
Bedankt voor jullie reacties.
5W30 voor een gematigd klimaat snap ik nog steeds niet helemaal. Castrol Edge 0W20 bijvoorbeeld wordt geacht met extreem hoge temperaturen te kunnen werken. En of de kat kapot gaat van dunnere olie die verbrandt. Ik zal het verbruik de komende tijd in ieder geval goed in de gaten houden.

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 09 mei 2018 15:19
door quikfit
Nederland heeft een gematigd klimaat...Zuid Europa een warm klimaat....

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 09 mei 2018 22:18
door snoef
quikfit schreef:Nederland heeft een gematigd klimaat...Zuid Europa een warm klimaat....
Ja dat snap ik dan nog wel :D maar dan zou je juist verwachten dat je in Italie 5W30 zou gebruiken denk ik zo..
Hoe dan ook, voorlopig laat ik de 0W20 erin. Bedankt voor je input.

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 10 mei 2018 19:34
door erichendri
Zou voor iedereen omslachtig zijn als er een zomer en winter olie is.
Daarom heb je de multigrade olieën.
Geschikt voor zowel de winter en zomer.
Laat gewoon de voorgeschreven olie erin gooien en vraag daarom als je je auto wegbrengt.
0W30 of 5W30 zou ik mij geen zorgen over maken.
Over iets meerverbruik zou ik mij geen zorgen maken maar peil wel regelmatig.
Meen dat er in je boekje een schemaatje staat bij welke temperaturen welke olie je kunt gebruiken.

Eric

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 14 mei 2018 08:31
door *thomas*
Ik had het onlangs bij de dealer over olie voor de Outback, waarna ook olie voor de nieuwe generatie subaru's ter sprake kwam. 0w20 wordt aanbevolen, maar 5w30 kan volgens de werkplaatsverantwoordelijke even goed. Geen zorgen maken dus. Je kan natuurlijk ook op zoek naar een 0w30 olie, dan heb je het voordeel van dunne olie bij koud temperaturen en een olie die ook bij hoge temperaturen zijn eigenschappen beter bewaard.

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 16 mei 2018 17:48
door snoef
Wat ik er verder nog over tegengekomen ben, is een (vermoedelijk vertrouwelijk bedoelde ) verklaring van iemand van Louwman die bij een specifieke aanhoudende klacht over dit beleid t.a.v. een Lexus gebruiker, aangaf dat het echt inderdaad alleen maar om de kosten voor het bedrijf ging. Verder zag ik op youtube een bezoek van een vlogger over classic car racing aan een bedrijf dat oliën samenstelt voor specifieke doeleinden, o.m. race auto's moderne zowel als klassiek: allemaal een specifieke olie en geen andere. De voor automerken door de oliefabrikanten speciaal gefabriceerde oliën zijn ook specifiek voor die merken samengesteld en vereist. Dan nog een uitspraak van de maker van Mobil 1, ook terug te vinden op youtube: alleen maar de door de fabrikant aanbevolen olie gebruiken, in alle condities: van extreem koud tot extreem heet. De oliën zijn ervoor gemaakt. 0W20 is zo dus niet zomaar alleen een dunnere olie, maar een olie die zich gedraagt naar de omstandigheden, net als waar we al jaren met multigrades mee bekend zijn. Andere oliën zullen op den duur dus wel degelijk schade aanrichten aan de motoren waar ze niet voor bedoeld zijn, aldus elk van de sprekers. Shell verklaart: mensen moeten nog wennen aan deze nieuwe multigrades, maar in de nabije toekomst zullen de oliefabrikanten nog een aantal stappen verder gaan in deze richting. Kortom: autofabrikanten en oliefabrikanten, zeg maar de ontwikkelaars die het kunnen weten, adviseren de specifieke aanbevolen olie te gebruiken, maar degenen die een paar extra euros kunnen verdienen, schromen daarbij niet om de klant met een mooi verhaal naar huis te sturen. Bedrijf blij, want meer winst, klant blij want lager oliewisselbedrag. Iedereen blij.

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 17 mei 2018 11:06
door erichendri
Ach, deze multigrades zijn er al tientallen jaren en allemaal hun specifieke merk specificaties.
En allemaal doen ze hun werk bij de diverse temperatuur ranges.
Trend is wel dat deze olieën steeds dunner worden en dat heeft ook mede te maken
met de toleranties in de huidige motoren.
En tegenwoordig met de hele lange ververs termijnen is een kwaliteit (merk) olie wel een must.
Al denken sommige daar anders over.
En hoe dunner hoe duurder.

Eric

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 17 mei 2018 16:49
door hummie
Ik haal mijn olie altijd bij de betere automaterialenhandel en zij kunnen precies nakijken welke motor in een auto ligt (op kenteken) en welke olie daarin hoort en er verder ook nog in kan en mag. Dit werkt perfect, ook met andere vloeistoffen en onderdelen. Simpel doch ideaal.
Verder houd ik me altijd aan de aanbevolen types olie. Dat is nu eenmaal waarbinnen een auto ontworpen is en ik wijk daar niet graag vanaf.
De enige keer dat ik daar van af wijk is bij oudere (iets versleten) auto's met net iets dikkere, maar zulke auto's rijdt ik al lang niet meer. Of bij niet originele/aangepaste auto's zoals bv getuned of niet meer originele motor of wat dan ook, maar ook zulke auto's rijdt ik al een tijd niet meer.

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 18 jul 2018 10:35
door snoef
Subaru Japan did a study on the effects of various oil on their engines. This is a translation from their website as reported on the Crosstrek forum. Seems to confirm that 0W-20 benefits are mostly in lower fuel consumption.
**********************************************
For those interested in the Subaru Japan comparison of 0w-30 vs 0w-20, I have translated this page for everyone:
0w-30:
High oil temperature engine protection - 4/5
Fuel economy - 4/5
Dirt resistance inside the engine - 5/5
Low temperature starting performance - 4/5
Exhaust gas performance (emissions) - 3/5
Usage feeling (smooth feeling) - 5/5

0w-20 "eco"
High oil temperature engine protection - 2/5 (yikes!)
Fuel economy - 5/5
Dirt resistance inside the engine - 3/5
Low temperature starting performance - 5/5
Exhaust gas performance (emissions) - 4/5
Usage feeling (smooth feeling) - 3/5

0w-20 "standard"
High oil temperature engine protection - 2/5 (yikes!)
Fuel economy - 4/5
Dirt resistance inside the engine - 4/5
Low temperature starting performance - 4/5
Exhaust gas performance (emissions) - 5/5
Usage feeling (smooth feeling) - 3/5

https://www.subaruxvforum.com/forum/...-thoughts.html

Volgende keer toch maar weer 5W30 of 0W30
Na de wissel naar 0W20 merkte ik meer pit in de motor, maar de laatste tijd klinkt het allemaal wat rauwer. Het smeert wel, maar het kan kennelijk beter. Bescherming tegen hogere temperaturen wordt hier dus ook door Subaru bevestigd in tegenstelling tot hun eigen manual. Een smoother lopende motor is ook wel prettig, voor het gehoor zowel als niet in de laatste plaats: de motor.

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 18 jul 2018 15:44
door quikfit
snoef schreef:Volgende keer toch maar weer 5W30 of 0W30
Na de wissel naar 0W20 merkte ik meer pit in de motor, maar de laatste tijd klinkt het allemaal wat rauwer. Het smeert wel, maar het kan kennelijk beter. Bescherming tegen hogere temperaturen wordt hier dus ook door Subaru bevestigd in tegenstelling tot hun eigen manual. Een smoother lopende motor is ook wel prettig, voor het gehoor zowel als niet in de laatste plaats: de motor.
Meer pit komt doordat de motor minder inwendige weerstand heeft.
Alle gerenommeerde oliën beschermen tegen hoge (bedrijfs) temperaturen,dit is wat anders dan de omgeving temperatuur...als het 30 graden is buiten word een dunne olie als water...en word de inwendige bescherming minder(zie de 0-20 in je post)
Daarom hebben ze het over ''klimaat''...in Zuid Europa kan je een bijvoorbeeld (voorbeeld) een 5-30 gebruiken en in Scandinavië 0-30 of zelfs een 0-20 als het koud is...

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 18 jul 2018 17:00
door snoef
Het is hier inderdaad best warm geweest inderdaad :) Kan de auto ook rauwer door zijn gaan klinken, nu je schrijft dat dat wat uitmaakt. Maar kun je me ook nog uitleggen hoe dat nu zit? Motor op bedrijfstemperatuur lekker warm 200 graden? Hoe kan een buitentemperatuur die veel lager is, dan wat uitmaken? Kan de in de motor opgewekte warmte minder goed weg en wordt de olie dan te dun? M.a.w. , wordt de motor warmer bij 30 graden dan bij bijvoorbeeld 20 graden buiten? Ik dacht dat het geüpgrade koelsyteem dit opving, want Subaru stelde bij de introductie van de FB20 dat met 0W20 de smering tot extreem heet gegarandeerd bleef. Maar uit hun eigen tests blijkt dus anders. Maar ik begrijp graag hoe dit precies werkt.
En het is natuurlijk ook wat anders als je de auto met gemiddeld twee personen berijdt, of met vakantielading plus 1200 kg caravan te trekken. Daar wordt de motor ook best heet van.

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 18 jul 2018 17:51
door quikfit
Het is toch logisch dat een motor zijn warmte minder goed kwijt kan in een omgeving met een hogere temperatuur?
Natuurlijk moet je de viscositeit van de leverancier respecteren...maar er zit wel degelijk verschil tussen rondrijden in -30 of +30.
Bij -30 komt een motor bijna niet op temperatuur en bij +30 zit de boel al gauw op de grens met een flinke belasting...dan is het fijn dat je een dunnere olie gebruikt in het koude klimaat
Wat ook meespeelt is de slijtage in de motor,bij de mijne word 5-30 opgegeven...maar word 5-40 aanbevolen als de auto 100 of 150k gedraaid hebt,een dikkere olie dus bij grotere (slijtage) toleranties.


Het net staat vol met ''olie wetenschap''...teveel om op te noemen.
Zoek maar op olie temperatuur/viscositeit.

https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... ie-kies-je
http://www.tribolex.nl/sae_j300.html
http://www.tribolex.nl/temperatuurgevoeligheid.html
http://www.tribolex.nl/faq1.html

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 18 jul 2018 23:38
door snoef
Geweldig, daar heb ik wat aan. Weet je, ik heb tientallen jaren vele kilometers gereden en me dit alles nooit afgevraagd, net als vele anderen denk ik. Maar het is interessante info. Ja -30 of +30 zie ik wel, maar 20 graden of 25 graden maakt kennelijk ook al veel uit. Nu zijn dat natuurlijk wel schaduwtemperaturen en in werkelijkheid rijd je in de volle zon. De verwarring is bij mij onstaan na het zien van enekele youtube videos waaronder van engineeringexplained waarin werd verteld dat multigrade mogelijk is doordat de motorolie uit moleculen bestaat die bij een hogere temperatuur een grotere hoedanigheid aannemen en als het ware de olie dikker maakt dan bij een enkele sae. Blijft me wel verbazen dat het koelsysteem een verschil tussen 20 en 30 graden niet kan opvangen. Sowieso ben ik nu wel overtuigd dat een iets dikkere multigrade met zwaarder trekwerk en hogere temperaturen, waarbij je dat juist doet, zinvol is.Bedankt!

Re: welke olie in de EZ 30 SUBARU OUTBACK

Geplaatst: 20 jul 2018 05:30
door wpelupessy
IK WOON OP CURACAO EN HEB EEN SUBARU OUTBACK VAN 2003 ENGINE MODEL EZ30 CHASSIS UA-BPE.
MOET IK DE SYNTHETISCHE 10W40 OF 5W30 MOTOROLIE GEBRUIKEN. WIE HEEFT ER ERVARING MEE.
EN WELKE BOUGIES KAN IK HET BESTE GEBRUIKEN.
DE KILOMETERSTAND 87.500 KM. DE AUTO KOMT DIRECT UIT JAPAN MET EEN RECHTSSTUUR.....

BIJ VOORBAAT MIJN DANK........

Re: welke olie in de EZ 30 SUBARU OUTBACK

Geplaatst: 20 jul 2018 05:32
door wpelupessy
IK WOON OP CURACAO EN HEB EEN SUBARU OUTBACK VAN 2003 ENGINE MODEL EZ30 CHASSIS UA-BPE.
MOET IK DE SYNTHETISCHE 10W40 OF 5W30 MOTOROLIE GEBRUIKEN. WIE HEEFT ER ERVARING MEE.
EN WELKE BOUGIES KAN IK HET BESTE GEBRUIKEN.
DE KILOMETERSTAND IS 87.500 KM. DE AUTO KOMT DIRECT UIT JAPAN MET EEN RECHTSSTUUR.....

BIJ VOORBAAT MIJN DANK........

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 20 jul 2018 12:50
door erichendri
Snoef, wat bedoel je hiermee ; Blijft me wel verbazen dat het koelsysteem een verschil tussen 20 en 30 graden niet kan opvangen.
Ik pas nooit mijn olie aan op de weersomstandigheden en toch haal ik iedere keer makkelijk 4 ton met mijn auto's.
Veel belangrijker is om een kwaliteitsmerk olie te kopen.
Kortom, ik zou mij er niet druk om maken, zo ja, dan moet je ook aan je bakolie, stuurbekrachtiging en schokdemper olie denken.
Alhoewel soepeler rubber voor banden bij -25 graden ook veel beter is.
Ik heb 1 soort olie voor het hele jaar, voor de warme zomervakantie naar zuid Europa en de koude wintersportvakantie.

Eric

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 20 jul 2018 21:35
door snoef
Hiermee bedoel ik dat ik me afvraag voor welk land Subaru de auto dan zou hebben ontworpen, als zo'n beetje van hier tot de VS en Australië men vindt dat het klimaat te gematigd is en er tegen het advies van Subaru in 5W30 moet, omdat anders alles te heet wordt. Dit terwijl Subaru het koelsysteem juist heeft verbeterd. En als 0W20 te dun is voor bijvoorbeeld 30 graden buitentemperatuur, dan kan ik me voorstellen dat bij gebruik met 20 graden dit ook al het geval is. Niettemin vind ik Subaru's eigen bevindingen interessant dat de auto wel soepeler loopt op een 30. Maakt aannemelijk dat Subaru de 0W20 echt alleen maar adviseert om de eco redenen. Ik ben er nu wel van overtuigd dat 5W30 nog zo gek niet is. Subaru adviseert nu al 7 jaar 0W20 te gebruiken in de FB20 achtige motoren. Vond ik tot nu toe een goede reden om 0W20 te gebruiken/proberen. Mijn motor loopt er goed op, maar als het beter kan... Niet zozeer dus vanwege het klimaat, maar vanwege de soepeler loop bij een 30. Ik heb trouwens nu geen enkel olieverbruik of lekkage en dat bij een kilometerstand van meer dan 130.000.
erichendri schreef:Snoef, wat bedoel je hiermee ; Blijft me wel verbazen dat het koelsysteem een verschil tussen 20 en 30 graden niet kan opvangen.
Eric

Re: welke olie in de EZ 30 SUBARU OUTBACK

Geplaatst: 20 jul 2018 21:37
door quikfit
wpelupessy schreef:IK WOON OP CURACAO EN HEB EEN SUBARU OUTBACK VAN 2003 ENGINE MODEL EZ30 CHASSIS UA-BPE.
MOET IK DE SYNTHETISCHE 10W40 OF 5W30 MOTOROLIE GEBRUIKEN. WIE HEEFT ER ERVARING MEE.
EN WELKE BOUGIES KAN IK HET BESTE GEBRUIKEN.
DE KILOMETERSTAND IS 87.500 KM. DE AUTO KOMT DIRECT UIT JAPAN MET EEN RECHTSSTUUR.....

BIJ VOORBAAT MIJN DANK........
Ik zou er 5-30 in doen of zelfs 5-40.
Ga met je chassisnummer naar de automaterialenzaak voor het juiste type bougie maar koop NGK bougies!

EDIT: 10-40 is een half synthetische olie gebaseerd op minerale en synthetische basisoliën.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 22 jul 2018 13:51
door snoef
Ik las ergens dat je het hele jaar op winterbanden rijdt Eric,
Is dat nog zo en kun je wat over je ervaringen vertellen? Bij nat weer zouden ze beduidend minder functioneren, maar bij droog weer met weinig profiel met 4mm juist nog heel goed. Ik zou er zelf dat niet meteen on the edge mee gaan rijden... Ik heb een paar Vredestein Wintracs extreme van 2014 met 4mm en ik vernam in een ander forum dat die banden heel goed de zomer door kunnen. :D

erichendri schreef:Snoef, wat bedoel je hiermee ; Blijft me wel verbazen dat het koelsysteem een verschil tussen 20 en 30 graden niet kan opvangen.
Ik pas nooit mijn olie aan op de weersomstandigheden en toch haal ik iedere keer makkelijk 4 ton met mijn auto's.
Veel belangrijker is om een kwaliteitsmerk olie te kopen.
Kortom, ik zou mij er niet druk om maken, zo ja, dan moet je ook aan je bakolie, stuurbekrachtiging en schokdemper olie denken.
Alhoewel soepeler rubber voor banden bij -25 graden ook veel beter is.
Ik heb 1 soort olie voor het hele jaar, voor de warme zomervakantie naar zuid Europa en de koude wintersportvakantie.

Eric

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 22 jul 2018 14:12
door quikfit
Met winterbanden in de zomer rijden is niet aan te bevelen...je kan zelf wel bedenken waarom.
Ik weet niet wat de verzekering in NL doet maar hier in Noorwegen word er niet uitbetaald bij een ongeluk,dat geld zowel voor opgelopen schade als veroorzaakte schade (de veroorzaakte schade mag je dan zelf betalen):!:
Bij een onverwachte rem/uitwijk manoeuvre wil je niet weten wat er gebeurd met winterbanden op 30 a 40 graden wegdek...totaal geen grip :!:

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: welke olie in de FB20

Geplaatst: 22 jul 2018 16:07
door DucATIRadeon
ik doe een voorzichtige uitspraak, en klop het ook nog steeds af:
met de Michelin cross climate (met M+S symbool) is het verbruik ietsje hoger omdat het een zachtere band is met winterband profiel, en de grip is werkelijk waar heel goed.
in de regen is het al veel beter dan de vorige (originele) yokohama geolandar (die waren zuiniger in verbruik maar iets meer geluid tijdens rijden), en met droog weer zelfs met de huidige 30graden nog steeds goede grip.
in NL zullen we voorlopig geen 40graden bereiken maar de wegen zijn gemaakt voor die temperaturen; kijk maar naar het verschil in wegdek in midden-oosten en europa...

voor hun die bekend zijn in Groningen: neem de A7 richting Hoogezand maar blijf links aanhouden dat e de 3/4 afrit neemt. daar komt de outback en de forester met gemak en zonder glijden/geluiden buitenbocht 100kmph. en die bocht knijpt halverwege! geen centje pijn...