welke olie in de FB20

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: welke olie in de FB20

Berichtdoor hummie » 23 Jul 2018 15:25

snoef schreef:Subaru Japan did a study on the effects of various oil on their engines.

Ja leuk he al die onderzoeken.
Lees deze maar eens. Dan zit je helemaal met je oren te flapperen. :mrgreen:

"Olie verversen is overbodig"
De strijd van ex-Castroldirecteur De Groot tegen de smeerboel

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -overbodig

Het bewijs dat zijn theorie klopt, is volgens De Groot enkele jaren geleden geleverd, toen bij enkele auto''s van de ANWB-Wegenwacht geen olie meer werd ververst: Voorheen moest bij deze auto''s (de oude Renaults 4) om de 5000 kilometer olie worden ververst,- maar op aanraden van De Groot werd gedurende de hele gebruiksduur (240,000 kilometer) geen enkele keer olie ververst en werden er ook geen oliefilters vervangen. De wagentjes reden probleemloos.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
snoef
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH II FB20

Re: welke olie in de FB20

Berichtdoor snoef » 23 Jul 2018 18:10

Ik ken dit verhaal. En logisch dat de ANWB er niet achter staat. Zo ging het ook met de Stabifix caravankoppeling, die volgens de ANWB gevaarlijk zou zijn destijds. Vandaar mijn vragen hier ook aan echte gebruikers. De Groot had ook mooie veerbollen te koop die je bij een Saab in de schroefveren kon duwen en licht oppompen. Dat gaf een enorme verbetering kwa rijeigenschappen, vooral met belading. Maar die dingen kostten ook veel te weinig, dus zijn ze weer verdwenen. Kennelijk heeft zijn zoon de zaak niet kunnen voortzetten. Zelf ben ik nog net niet technisch en handig genoeg om het risico van het niet verversen te gaan nemen voor wanneer ik pech krijg. Maar het blijft een mooi verhaal om in het achterhoofd te houden.
DucATIRadeon
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 Jan 2015 14:53
Type auto: 2011 forester en 2015 outback 2.5 CVT Lineartronic eyesight
Locatie: Huis ter Heide, Drenthe

Re: welke olie in de FB20

Berichtdoor DucATIRadeon » 23 Jul 2018 18:20

quikfit schreef:
DucATIRadeon schreef:en met droog weer zelfs met de huidige 30graden nog steeds goede grip.
in NL zullen we voorlopig geen 40graden bereiken


Ik doelde op de wegdek temperatuur...die gaat al gauw richting 50 graden als de buitentemperatuur 30 graden is en de zon er op staat. ;)
Maar als mensen het interessant vinden om op winterbanden te rijden in de zomer... :roll:

https://www.anwb.nl/auto/themas/winterb ... or-kan-dat

Gr. Quikfit :mrgreen:

voor mij dus de middenweg: de Michelin Cross Climate zijn all-season banden...
de geolandars gaan langer mee dan de all-season banden, dat wordt ondersteunt door het ANWB verslag.
echter, en wederom afkloppen, doen de cross climates het beter dan de geolandars die standaard op de outback 2015 zijn gemonteerd, in mijn beleving in elke aspect en weersomstandigheden.

overigens, ik geef mijn bevindingen aan en ga niet blind staren op de verslagen, hoe goed ze ook wel niet zijn en bedoeld.
dit is geen aanval of kritiek op quickfit of wie dan ook, dont get me wrong!
het is voor mij, net als hummie in zn eerdere betoog mbt aankoop autos, zien/ervaren is geloven/leren en dat deel ik met jullie.

mbt olie: ik meen dat de huidige (high- performance) motorblokken hele ruime toleranties hebben met joekels van oliepompen, om te zorgen dat de motoren met koude motor niet vastlopen en alsnog (bijna) vol vermogen kunnen leveren, ook met nieuw-rijden lage toeren...
doe maar wat in het boekje staat aanbevolen, ze hebben zelf al lang dat soort experimenten uitgevoerd, waarom wiel opnieuw uitvinden? tuurlijk, als er beter/goedkoper is met minstens dezelfde "prestaties", doen!

nu ga ik met bordeel sluipers richting schuur om aan de KTM te knutselen, groter/moderner blok in gelepeld met de nodige aanpassingen.
snoef
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH II FB20

Re: welke olie in de FB20

Berichtdoor snoef » 23 Jul 2018 18:59

thanks!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3611
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: welke olie in de FB20

Berichtdoor erichendri » 23 Jul 2018 23:24

Ach, renault 4 had weinig vermogen toen.
Nu halen ze al 125 pk uit een 1000 cc.
Er staat niet bij wat ze bijvulden wegens olie verbruik.
Wij hadden een zuunige rijschoolhouder in 1987.
Dacht ook dat olie verversen niet hoefde, motor haalde net de ton.
Toen was het over, olie was zo dik dat het er niet meer uitliep.
Tegenwoordig zit de olie vol met dopes, die hebben een houdbaarheid.
Net zoiets als bij melk, iets met versheids verlengers.
Toleranties zijn juist veel minder geworden, wie heeft het nog over inrijden tegenwoordig.
Grote toleranties hebben een slechte oliedruk opbouw namelijk.
Hyundai vind het goed dat hun motor 5000 rpm mag draaien bij koude motor.
Ik zeg vooral doen en gas op de plank.

Eric. :mrgreen:
snoef
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH II FB20

Re: welke olie in de FB20

Berichtdoor snoef » 24 Jul 2018 00:14

Goed om te weten Eric, Bedankt!
snoef
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH II FB20

Re: welke olie in de FB20

Berichtdoor snoef » 17 Dec 2018 19:33

Sinds mijn aandrijfas linksvoor is vernieuwd en de motorolie is terug vernieuwd naar 5w30, merk ik een flinke verbetering in trekkracht. In het heuvelachtige traject waar ik in eerste instantie met 5w30 reed, vond ik toen de trekkracht van de auto bergop tegenvallen. Hetzelfde bergaf met remmen op de motor. Vandaar mijn switch naar 0w20. De motor voelde daarmee losser aan en gemakkelijker op toeren. Terwijl je zou verwachten dat 5w30 tot mindere prestaties leidt, vanwege dikker, lijkt dit laatste echter de compressie te hebben verhoogd, en daarmee de trekkracht omhoog en het afremmen omlaag. Echt geweldig, alsof de auto 0w20 nodig heeft gehad om weer wat losser te worden en nu 5w30 om weer beter te presteren. Ik rijd nu een redelijk steile helling op in 3 waarvoor ik eerder echt naar 2 terug moest. Overal kan ik nu dus met minder toeren rijden, lekker zuinig, met behoud van trekkracht. En het geluid van de auto is veel mooier nu en 5w30, indien wat gezweet en verbrand, ruikt lekkerder :)

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten