Weer inhouden

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Weer inhouden

Bericht door Ted »

Hi, sinds een paar dagen is het weer feest. Na een aantal weken zeer soepel te hebben gereden, begon de Legacy 2.0 (2010) weer i te houden. Weer rond de 1500 tpm. Uitgelezen, geen foutcode, geen cel. Via torque pro de testresultaten bekeken en ik zag de melding:
Catalyst monitor bank 1 min 0 ratio max 2,33 ratio current 3,30 ratio.

Wat houdt deze melding in? Kat kapot? Of lambda 2 kapot?
Auto rijdr wel veel korte stukken van ongeveer 10 km.
Doortrekken loopt goed vanaf 2k tpm zonder problemen door naar de 6k tpm, dus kat niet vetstopt. Kan deze op een andere manier slijten of kapot gaan?

Suggesties?
Hoor het graag.

Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Ik neem aan dat je de wagen niet meer nokvol aftankt?
Jammer dat je geen foutcode kreeg...Controleer de stekkers en bedrading van de lambdasondes en ga eens een flink stuk lekker gassen zodat de motor en kat goed heet is geworden,controleer dan de waardes van beide lambdasondes.De eerste moet pendelen tussen de 0,1 en 0,9 volt en de tweede moet een zo goed als stabiele waarde aangeven (ong. 0,5 volt) Als dat in orde is moeten we het ergens anders zoeken.
Ik ga ervan uit dat je luchtfilter schoon is en je bougies juist zijn afgesteld (staat op een sticker op de motorkap) en je geen olielekkage rond je bougies hebt.
Wat voor type bougies zitten erin? En hoeveel heeft de auto gelopen?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Hi,
Nokkievol gaat hij niet meer :-)
Bobines en bougies zijn 35k geleden vervangen, deze waren doorgeslagen.
luchtfilter (high flow 4k geleden). KM nu 174k. Brandstofpomp en filter vernieuwd. Pomp was overleden. LMM nieuw, kreeg melding low voltage.
Bougies door Subaru geplaatst, ga er van uit dit de goede zijn.

Gisterenavond een stukje wezen trappen (kleine 20 km tussen de 150 en 160), geen problemen. Klimt alleen minder snel in toeren als hiervoor.
Brandstof verbruik is iets hoger dan normaal, maar niet schrikbarend.

Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Waardes van de lambdasondes op bedrijfstemperatuur?(half uurtje rijden)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Dat probeer ik vanmiddag. Zoonlief mee, laptop en freessm. Wordt vervolgd.

Ted
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Hi, net met freessm wezen rijden. Achterste o2 sensor fluctueet tussen de 0.8 en 0.9 maar blijft onder de 1. De air/fuelsensor lambda 1 geeft geen waarde. Niet op ohms en niet op V. Staat op 0.99 en verder niets. Stekker los geeft geen effect, kabel bewegen ook niet.
Conclusie lambda 1 overleden?

Gr.
Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Het lijkt er wel op,merk je geen verschil in het lopen van de motor en tijdens het rijden zonder aangesloten stekker?
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Hi,
Motor draait iets meer toeren met de stekker los. Stekker weer aangesloten lijkt het wel of hij geknepen wordt

Ted
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Kan ik rijden met de stekker los of krijg ik dan andere problemen?

Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Kan je beter niet doen...jij gaf in de eerste instantie aan dat er geen verschil was.
Je kan em ook ff meten met een multimeter.
https://www.autoweetjes.com/Lambdasonde.html

Wat betreft je bougies...er zijn types die 100.000km meegaan en andere die je veel frequenter moet vervangen....vandaar mijn vraag :!: :?:
Dat ''high flow'' luchtfilter...is dat zo'n uitwasbaar type dat je moet behandelen met luchtfilterolie?
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Durf niet te zeggen welke er in zitten. Weet alleen dat ze 18 euries per stuk kosten en dat ze er nu ongeveer 35k inzitten.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

18 Pleuries...dan heb je de goede... ;)
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Weer inhouden

Bericht door erichendri »

Lambdasonde moet een foutcode geven.
Haal voor de zekerheid weer nieuwe NGK bougies en vervang ze.
Stel ze wel eerst af op 0,8 mm voor je ze monteert.
Daarna, als het niet beter wordt toch maar bij de dealer uit laten lezen.
Kan niet toevallig iets van valse lucht zijn??
Vergeten vacuumslangetje of zo.

Eric
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Ben nu alles minitieus aan het nalopen. Lambda 1 geeft gewoon 0 signaal. Misschien blok niet goed op temperatuur. Wst mij wel opviel is dat de fans niet aansloeben bij een kvs temp van 93 graden. Is er een verband tussen de temp sensor en de lambda? De enige foutcode die ik heb is p0172 te rijk mengsel

Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Als je geen signaal krijgt van je lambdasonde moet je die vervangen....dat verklaart ook je hogere verbruik.
Ik had ook een lambdasonde die niet de juiste waardes aangaf en het verbruik liet stijgen zonder MIL melding.
Volgens de fabrikanten zelf heeft een lambdasonde een levensduur van 160.000 km....de ene gaat korter mee en de andere langer.

Koop een originele of een Denso!

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Geen vacuumlek kunnen vinden. Wel is de code p0172 verdwenen. Het enige dat ik heb losgehaald is de vacuumslang van de hoofdremcylinder naar het blok. Het evapklepje doorgeblazen en weer gemo teerd. Auto houdt niet meer in. Evapklepje kapot of vast?

Enige wat nog rest is de sensor 1 die geen signaal geeft, ook al test torque pro hem wel als zijnde goed. En dat de coolingfan niet aanslaat bij 97 graden. Zekeringetje?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Misschien heeft jouw auto een breedband-lambdasonde Volgens deze link kan je die niet meten. https://www.mvwautotechniek.nl/Woordenb ... asonde.htm
Ga lekker rijden nu die niet inhoud.
Wat betreft je coolfan...ik heb de mijne nog nooit horen/zien aanslaan in 4 jaar tijd.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Hi, een breedband lambda heeft 5 draden. De mijne heeft er 4. P0172 is niet meer terug gekomen. Nu echter wel p0130. Coolfan sloeg bij mij regelmatig aan. Zekeringen vervangen, maar geen oplossing. Lijkt mij toch dat bij een temp van 97 graden, de fans moeten gaan meedraaien.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Aangezien je telkens met wat anders aankomt...lijkt het me verstandig om de boel eens te laten uitlezen bij de dealer...
Dat met die ''bedrijfstemperatuur'' heb je al eens laten fiksen...volgens mij kijk je teveel op je App.
Wis je codes en ga rijden,als er iets fout zit komt er vanzelf een foutcode uit.
P0130 is je lambdasonde...vervangen is de enige oplossing als je niks meet.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Dat is dus precies wat ik gedaan heb.....
Codes gewist en gaan rijden gekeken of de code terug kwam en ja hoor een andere code.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Dan weet je nu wat je moet doen. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Al een nieuwe gehaald/gemonteerd?
En meet je daar wel een voltage?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Op 4 mei heb ik bij Subaru de cvt olie laten verversen en de olie van de differentielen. Tijdens het rijden hoorden zij een rammel alsof de stabilisatoren kapot waren. Bleek niet het geval. Nadere controle leerde dat et een uitlaatsteun was afgebroken en dat de uitlaat iets doorrhing. Hier ontdekten zij ook een scheur in de cat. Vermoedelikk door het doorhangen. Steun weer vastgelast en de scheur in het catalysatorhuis ook. Volgens de dealer heeft de auto daar lucht aangezogen, die de foutcodes hebben veroorzaakt.

Hopelijk is dit de oorzaak geweest. Vooralsnog 14 dagen probleemloos
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

:okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Weer inhouden

Bericht door Mr.Q »

Top, dat je dit even vermeld.
Hopelijk blijf je nu probleemloos.

Greetz, Q

Waarom heb je de CVT-olie ververst? (is toch lifetime)
Ik heb nl. de originele olie er nog in zitten (Km-stand: 180k)
Wat is jouw Km-stand?

PS. met de app "ActiveOBD" kan je oa. de Automatic transmission (AT / CVT) Oil deterioration degree en de AT/CVT Fluid temperature uitlezen.
https://play.google.com/store/apps/deta ... .app&hl=nl
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Mr.Q schreef:PS. met de app "ActiveOBD" kan je oa. de Automatic transmission (AT / CVT) Oil deterioration degree en de AT/CVT Fluid temperature uitlezen.
https://play.google.com/store/apps/deta ... .app&hl=nl
Ja...dan smeer je wat bakolie op je scherm en de App doet de rest....net als met zo'n koelvloeistofmeter. :lol: :lol: :lol: :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Ik heb het nagevraagd en Subaru Nederland geeft aan dat het lifetime is. Maar op het amerikaanse Outback forum lees je weer dat de olie iedere 100k ververst wordt. Ik heb maar besloten te verversen. Jan Hop in Roosendaal houdt ook 100k aan voor de CVT en 60K voor de diffs.
De auto pakt nu enorm soepel maar ik weet dus niet of dit ligt aan het verversen van de olie of aan het gerepareerde scheurtje in de uitlaat.
Het constante hobbelen in lage toeren wat ik al vaker beschreven heb is ook weg. Olie?, scheurtje? of combinatie?
Ik ben in ieder geval erg blij. Mijn kmstand is 179.000

Antwoord Subaru:
Inderdaad schrijf Subaru geen olieverversingen meer voor, voor de CVT transmissie.
Tijdens her normale verversen van een automatische transmissie vervangt men ongeveer 4 liter van de 16 liter die er in zit en dit doet met om slijtdeeltjes van de koppelingsplaten in de transmissie uit te spoelen.
De CVT transmissie heeft geen koppelingsplaten meer in de transmissie en hoeft deze deeltjes er niet meet uit te spoelen.
Spoelen kan geen kwaad als er maar gebruik gemaakt wordt van de juiste CVT vloeistof.

Overleg hoierover met uw dealer, deze heeft de juiste vloeistof op voorraad.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Weer inhouden

Bericht door hummie »

Mooi dat je probleem opgelost lijkt.

Wat de CVT olie betreft een klein algemeen attentiepuntje.
Ook lifetime is geen volledige zekerheid voor gegarandeerd eindeloos gebruik, of in elk geval hooguit bij normaal gebruik.
Als je je bak/olie een keer flink oververhit rijdt verbrand je olie, kun je lifetime vergeten en kun je gaan verversen. Dit had ik bij mijn vorige auto (geen subaru). Bleef daarna problemen geven totdat de olie vervangen was.
Plaats reactie