Weer inhouden

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Dan weet je nu wat je moet doen. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Al een nieuwe gehaald/gemonteerd?
En meet je daar wel een voltage?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Op 4 mei heb ik bij Subaru de cvt olie laten verversen en de olie van de differentielen. Tijdens het rijden hoorden zij een rammel alsof de stabilisatoren kapot waren. Bleek niet het geval. Nadere controle leerde dat et een uitlaatsteun was afgebroken en dat de uitlaat iets doorrhing. Hier ontdekten zij ook een scheur in de cat. Vermoedelikk door het doorhangen. Steun weer vastgelast en de scheur in het catalysatorhuis ook. Volgens de dealer heeft de auto daar lucht aangezogen, die de foutcodes hebben veroorzaakt.

Hopelijk is dit de oorzaak geweest. Vooralsnog 14 dagen probleemloos
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

:okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Weer inhouden

Bericht door Mr.Q »

Top, dat je dit even vermeld.
Hopelijk blijf je nu probleemloos.

Greetz, Q

Waarom heb je de CVT-olie ververst? (is toch lifetime)
Ik heb nl. de originele olie er nog in zitten (Km-stand: 180k)
Wat is jouw Km-stand?

PS. met de app "ActiveOBD" kan je oa. de Automatic transmission (AT / CVT) Oil deterioration degree en de AT/CVT Fluid temperature uitlezen.
https://play.google.com/store/apps/deta ... .app&hl=nl
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Weer inhouden

Bericht door quikfit »

Mr.Q schreef:PS. met de app "ActiveOBD" kan je oa. de Automatic transmission (AT / CVT) Oil deterioration degree en de AT/CVT Fluid temperature uitlezen.
https://play.google.com/store/apps/deta ... .app&hl=nl
Ja...dan smeer je wat bakolie op je scherm en de App doet de rest....net als met zo'n koelvloeistofmeter. :lol: :lol: :lol: :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Weer inhouden

Bericht door Ted »

Ik heb het nagevraagd en Subaru Nederland geeft aan dat het lifetime is. Maar op het amerikaanse Outback forum lees je weer dat de olie iedere 100k ververst wordt. Ik heb maar besloten te verversen. Jan Hop in Roosendaal houdt ook 100k aan voor de CVT en 60K voor de diffs.
De auto pakt nu enorm soepel maar ik weet dus niet of dit ligt aan het verversen van de olie of aan het gerepareerde scheurtje in de uitlaat.
Het constante hobbelen in lage toeren wat ik al vaker beschreven heb is ook weg. Olie?, scheurtje? of combinatie?
Ik ben in ieder geval erg blij. Mijn kmstand is 179.000

Antwoord Subaru:
Inderdaad schrijf Subaru geen olieverversingen meer voor, voor de CVT transmissie.
Tijdens her normale verversen van een automatische transmissie vervangt men ongeveer 4 liter van de 16 liter die er in zit en dit doet met om slijtdeeltjes van de koppelingsplaten in de transmissie uit te spoelen.
De CVT transmissie heeft geen koppelingsplaten meer in de transmissie en hoeft deze deeltjes er niet meet uit te spoelen.
Spoelen kan geen kwaad als er maar gebruik gemaakt wordt van de juiste CVT vloeistof.

Overleg hoierover met uw dealer, deze heeft de juiste vloeistof op voorraad.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Weer inhouden

Bericht door hummie »

Mooi dat je probleem opgelost lijkt.

Wat de CVT olie betreft een klein algemeen attentiepuntje.
Ook lifetime is geen volledige zekerheid voor gegarandeerd eindeloos gebruik, of in elk geval hooguit bij normaal gebruik.
Als je je bak/olie een keer flink oververhit rijdt verbrand je olie, kun je lifetime vergeten en kun je gaan verversen. Dit had ik bij mijn vorige auto (geen subaru). Bleef daarna problemen geven totdat de olie vervangen was.
Plaats reactie