Td04 turbo

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Woutertie
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jan 2018 21:51

Td04 turbo

Bericht door Woutertie »

Hierbij een Forester vraagje;
Ik wil mijn Forester s turbo upgraden naar een td04 turbo.
Turbo is aangeschaft , open downpipe 2,25 inch, koudere bougie,s, en ik moet nog een andere benzinepomp aanschaffen.
Nou heb ik een telefoontje gehad met vd Velde tuning, en die zei dat ik misschien ook een andere uppipe moest plaatsen omdat hier ook een catalisator in zit.
Kosten van inbouw 500 tot 1000 euro.
Remap rond de 1000 euro.
De remap kan ik wel begrijpen, maar inbouw van een turbo is toch niet zoveel werk?
En weet iemand of die andere uppipe ook nodig is?
Ik hoor het hopelijk van jullie
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Td04 turbo

Bericht door quikfit »

Woutertie schreef:Nou heb ik een telefoontje gehad met vd Velde tuning, en die zei dat ik misschien ook een andere uppipe moest plaatsen omdat hier ook een catalisator in zit.
Hoop geld voor iets dat ''misschien'' gedaan moet worden,ik zou eerst eens uitvogelen of het wel of niet gedaan moet worden. ;)
Bij de buren zijn ze er vaker mee bezig. http://www.subaruclub.nl/forum/

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Td04 turbo

Bericht door JSE »

Uppipe hoeft niet, maar veel mensen zien de catalysator in de uppipe als een vervelend iets; 1. hij geeft restrictie in de luchtdoorstroming, 2. er is kans dat hij afbrokkelt en wanneer hij dat doet is er weer kans dat die brokkels de turbo beschadigen.
Dat eerste is in te komen, maar als Subaru het af fabriek zo levert (ook op de wrx met td04 af fabriek) zal de optie van een cat in de uppipe + een cat in de downpipe een bewuste keuze zijn in plaats van 1 grotere in de downpipe.
Dat tweede; zoek eens hoe vaak die theoretische mogelijkheid van afbrokkelen nu in de praktijk de aangewezen oorzaak is van een kapotte turbo.

Mijn mening: het kan geen kwaad om de uppipe te vervangen door een open exemplaar. Let wel op dat de diameter niet groter wordt als origineel omdat dat veel meer snelheid in je uitlaatgas kost dan dat de cat doet. 90% van de aftermarket pijpjes zijn veel te dik.

Qua genoemde prijs; als de prijs van een nieuwe (kwaliteits-) uppipe daarin is inbegrepen is die reeel.
Aan arbeid is het hooguit 5 uur als je erg op je gemak doet. Er vanuit gaande dat de pakkingen, moeren en tapeindjes vernieuwd worden (door originele) komt er een 100-150€ materiaal bij. Daarbij de prijs van een uppipe en je zit aardig in de eerste helft van de genoemde indicatie. Zonder uppipe zie ik niet in waarom het meer dan 500€ moet kosten.
Als dat wel is mag je best een stukje richting het zuiden rijden, dan wil ik het ook wel voor je doen :mrgreen:
Woutertie
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jan 2018 21:51

Re: Td04 turbo

Bericht door Woutertie »

Top dank jullie voor de antwoorden!
Heb ik aardig wat aan, nu wetstenen sparen.
Eerst nog een vraagje, na controle bij een locale garage erachter gekomen dat de rotor teveel speling heeft.
De rotor raakt de behuizing , zodoende is het tijd om te reviseren.
Is het mogelijk om zelf te reviseren/vervangen van een nieuw inzet .
Moet dit met origineel spul of een goed alternatief?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Td04 turbo

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Td04 turbo

Bericht door JSE »

Als je een nieuwe cartridge koopt kun je het makkelijk zelf. Dat is het draaiend gedeelte wat al gebalanceerd is.

Reviseren met alleen een nieuw glijlager setje is ook goed zelf te doen, maar daarna wel even wegbrengen om te laten balanceren.

Wat voordeliger is zul je zelf even moeten afwegen...
Plaats reactie