Moeilijk optrekken en P0172

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Moeilijk optrekken en P0172

Bericht door Ted »

Hi, vanavond op weg naar de sporthal wilde de auto na een kortstondig (2 a 3 minuten) stationair draaien , niet meer optrekken. Hortend en stotend naar de 1500 toeren en daarna liep het wel weer lekker. Dit gebeurde een paar keer. Auto meteen uitgelezen. Foutcode P0172.

Nieuwe bougies en bobines 35k geleden
Nieuwe brandstofpomp en filter 30k geleden
Nieuw luchtfilter, nieuwe maf 2k geleden
Brandstof euro 95 e10

De auto trekt moeiteloos door van zeg 1500/2000 rpm naar de 5000 rpm.
Foutcode gewist, is ook niet meer terug gekomen

Wat kan de oorzaak zijn?

Gr.
Ted
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Moeilijk optrekken en P0172

Bericht door Ted »

Nu heb ik begrepen dat een P0172 ook kan worden veroorzaakt door een vacuüumlek. Sinds enige tijd heb ik ook een keihard rempedaal na het rijden op de CC.
Ook dit kan worden veroorzaakt door een vacuümlek.

Is er iemand die een schema heeft van de vacuümleiding van een Legavy V?

Gr.
Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Moeilijk optrekken en P0172

Bericht door quikfit »

Ik heb geen schema maar vergeet niet de dikke vacuümslang te controleren (visueel) die van de rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk loopt,inclusief terugslagklep.
Je rembekrachtiging test je door bij afgezette motor een paar keer op je pedaal te trappen totdat deze keihard word....hou je voet op het rempedaal en start de motor...nu moet het pedaal wegzakken.
Vanzelfsprekend hoor je de rest van de vacuümslangen ook te controleren,het kan ook een vacuümklepje zijn dat af en toe blijft ''hangen''. Foutcode P0172 kan trouwens meerdere oorzaken hebben.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Moeilijk optrekken en P0172

Bericht door Ted »

Klopt, er kunnen meerdere oorzaken zijn. MAF sluit ik uit. Die is nieuw en als ik hem los trek slaat de motor af. Ik ga er dan ook vanuit dat die goed is. Zou de brandstofdruk kunnen zijn. Lekkende uitlaat voor de eerste lambda, maar dat zou je denk ik moeten horen. Brandstofpomp en filter zijn nieuw. Dus ga ik maar beginnen met het meest eenvoudige denk ik, vacuüm, zeker in combi met het harde rempedaal na rijden op cruise control.

Vreemde is dat ik 15 km eerder de tank heb volgegooid. Daarnaast heb i de auto lang met contact op on laten staan bij vertrek....

Groet,
Ted
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Moeilijk optrekken en P0172

Bericht door erichendri »

Draai de dop eens los van de tank voor je gaat rijden.
Vaccuumslang van rembekrachtiger kan je zo zien zitten.
Toevallig diesel getankt?

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Moeilijk optrekken en P0172

Bericht door quikfit »

Ted schreef:Vreemde is dat ik 15 km eerder de tank heb volgegooid.
Gooi je hem vol tot het randje? Zoja...niet meer doen,na het afslaan gewoon stoppen met tanken. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Moeilijk optrekken en P0172

Bericht door Ted »

Nee, geen diesel getankt. Eens meegemaakt en dat hoeft voor mij niet meer :-)
Ik gooi hem inderdaad zo vol mogelijk.

Ted
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Moeilijk optrekken en P0172

Bericht door Ted »

Hi,
Geen vacuumlek ontdekt, maar wel dat de luchtslang niet goed zat gemonteerd op hrt gasklephuis. De onderzijde was naar binnen gevouwen. De slang klem zat half op het gkh en op de slang. Blok loopt wel rustiger nu. Mogelikk dat valse lucht de p0172 heeft veroorzaakt. We wachten af.

Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Moeilijk optrekken en P0172

Bericht door quikfit »

Ted schreef:Mogelikk dat valse lucht de p0172 heeft veroorzaakt. We wachten af.
Hmm,daar geloof ik niet zo in,de lambdasonde meet de zuurstof in de uitlaatgassen en past de inspuiting daar op aan dus dat zou onder normale omstandigheden altijd het juiste/optimale mengsel moeten opleveren.
Foutcode P0172 ie een te rijk mengsel (System Too Rich) en ik zet m'n geld op het systeem dat in de tank de benzinedampen terugvoert naar de motor om daar verbrand te worden(milieumaatregel),als je de tank helemaal tot de nok vol gooit bestaat de kans dat er i.p.v. benzinedampen benzine teruggevoerd word naar de motor en dat is dan teveel van het goede voor de lambdasonde om dat netjes te compenseren naar een ideaal benzine/luchtmengsel(1:14,7) 1Kilo benzine op 14,7 kilo lucht.
Om het verbruik te meten heb ik het zelf ook wel eens gedaan (nokvol tanken) bijna altijd hield ie daarna een periode in,bij het laten afslaan van de benzinepomp en niet handmatig verder volgooien heb ik daar nooit meer last van gehad.
Baat het niet....schaad het niet ;)

Gr Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Moeilijk optrekken en P0172

Bericht door erichendri »

Sowieso werkt dat systeem pulserend en alleen bij warme motor en als je rijdt.
Mengsel te rijk kan ook door de drukregelaar op je fuelrail komen.
Membraampje wil wel eens gaan lekken.
Kijk eerst daar eens naar en anders even tijdens rijden je lambdasignaal bekijken.

Eric
Plaats reactie