Pagina 1 van 1

CO2 op het randje

Geplaatst: 12 dec 2017 15:48
door hummie
De CO2 is op het randje. Twijfelgeval voor goedkeur (dus niet :( ).
Waar kan ik het beste beginnen?

De auto zelf rijdt verder lekker. Geen verlies trekkracht of zo. Geen pingelen. Houdt niet in of dergelijke.
"Check engine" brand nooit.
Lambda is nog geen 2 jaar terug vernieuwd. Verder geen sprake van olieverbruik of wat dan ook wat de lambda kan vernielen.
Catalisator ook slechts 2 jaar oud.
Grote beurt lijkt al even geleden want ik vind er weinig over terug in de laatste rekeningen. Zelf wel een oliebeurtje gegeven.

En nu is de co2 op het randje.
Wat naar mijn idee eigenlijk niet veel meer kan zijn dan dat wat nog niet gebeurd is. De grote beurt, en eventueel aan het stellen van de kleppen.
Ik denk te beginnen met het vervangen van de bougies. Luchtfiltertje meteen ook even doen. Heeft deze auto eigenlijk een verdeelkap met rotor? Dan wordt dat ook vervangen.

Denk ik de goede richting in? Of zie ik nog iets over het hoofd?
Zijn dit gangbare klusjes goed te doen, of zijn hier hindernissen te verwachten?
Zijn dit betaalbare handelingen in de garage? Wat voor kosten moet ik dan aan denken? Wat kost een grote beurt met stellen bijvoorbeeld?

Re: CO2 op het randje

Geplaatst: 12 dec 2017 18:36
door quikfit
Kleppenstellen,een vers luchtfiltertje,een brandstofsysteem-reiniger erin?
Bougies op 1.0mm afstellen...turbo op 0,8mm.
Is die kat in de juiste richting gemonteerd?
Waardes uitlezen van de lambdasonde!?
Kortom...een grote beurt...met alleen olieverversen kom je er niet.
Nee...geen verdeelkap met rotor.
Auto goed warm rijden voordat je naar de APK gaat.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: CO2 op het randje

Geplaatst: 12 dec 2017 20:34
door erichendri
Ik zou eerst de auto goed warm rijden, jaag hem ff een paar keer over de 5000 rpm.
En dan meteen aan de CO tester.
Subaru 's staan er om bekend dat de kat wat langzaam opwarmt, moet een subarudealert weten.
Voor de rest kunnen andere NGK bougies en een luchtfiltertje geen kwaad.
Daarna verder zoeken.

Eric

Re: CO2 op het randje

Geplaatst: 14 dec 2017 12:06
door hummie
Ik rijdt altijd eerst een stuk om de motor lekker schoon te branden voor ik naar de keuring ga. En toen nog.
Dus met nieuwe bougies begonnen en opgelost. Stickertje weer op de nummerplaat. :D