Pagina 2 van 2

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 03 apr 2019 14:50
door ReinO
hoe lang doet de ecu er over om in te leren by the way?

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 03 apr 2019 16:08
door ReinO
ik blijk een AG sgi installatie te hebben, maar overschakelen op gas doet ie nog steeds niet.
Nu las ik dat hij ook boven de 3000 rpm moet doen voordat ie naar gas gaat?

Ik zoek nog even verder. Maar tips welkom en waar kan ik de buurt van Lelystad een AG expert vinden?

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 03 apr 2019 16:17
door ReinO
maandag even bij Nieuwenhuizen in Emmeloord langs voor een diagnose.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 03 apr 2019 17:27
door quikfit
:okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 03 apr 2019 17:33
door ReinO
jij nog bedankt voor tips natuurlijk.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 03 apr 2019 17:44
door quikfit
Geen dank,graag gedaan. :D

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 03 apr 2019 19:47
door erichendri
Hoeft geen toerental signaal te hebben bij omschakelen.
Meen dat het op een bepaalde temperatuur gaat al heel lang.

Eric

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 04 apr 2019 08:05
door ReinO
gisteren gaf Nieuwenhuizen -lpg specialist- ook al aan dat dat voor installaties voor 1997 of zo gold.

Hij werkt op vacuümaansturing voor het overschakelen -en temp idd- , dus hij gaf aan om toch nog weer de vacuümslangen te checken.
De 2 slangen toch maar afgeknipt en weer opnieuw geplaatst want ze waren nog erg goed van kwaliteit. 1 tje leek wat ruim maar
dat zullen we straks merken. Ze waren lekker lang dus dat ging 1-voudig. Maar goed als dat het niet is dan weet ik maandag meer en dan komt het wel goed.

Slangetje FPR ook maar gedaan: die was keihard geworden en vervangen door blauwe siliconen slang.

Nog ff over dat kleppen stellen. Ik moet blijkbaar wennen aan die boxermotor, die loop is zo anders en idem voor de kleppen.
Echt allemaal veel te strak, ook de inlaatkant en dan toch niets horen tikken. Slechte loop bij de koude start en hoog verbruik waren de enige symptomen.
Ok, hij is een stuk sneller nu ook dus snap dat die turbo versie echt lekker vlot kan zijn:)

De handleiding voor het kleppen stellen heb ik apart aangemaakt, die was er nog niet: terwijl het toch vaak gebruikt wordt lijkt me.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 04 apr 2019 10:10
door quikfit
ReinO schreef: Nog ff over dat kleppen stellen. Ik moet blijkbaar wennen aan die boxermotor, die loop is zo anders en idem voor de kleppen.

Echt allemaal veel te strak, ook de inlaatkant en dan toch niets horen tikken. Slechte loop bij de koude start en hoog verbruik waren de enige symptomen.

Ok, hij is een stuk sneller nu ook dus snap dat die turbo versie echt lekker vlot kan zijn:)

De handleiding voor het kleppen stellen heb ik apart aangemaakt, die was er nog niet: terwijl het toch vaak gebruikt wordt lijkt me.
Het eerste wat ik doe bij aankoop van een auto is een grote beurt,als er een motor inzit waarvan de kleppen gesteld moeten worden is dat het eerste waar je aandacht aan moet geven omdat dit de basis is van waaruit je verder gaat,je kan alle filters,sensoren,bougies enzovoort vervangen maar als de basis niet goed is...
De motor gaat bij een juist afgestelde klepspeling inderdaad merkbaar beter lopen(ademhaling) en word veel meer efficiënt en haalt een hoger rendement.
Kleppen die te krap staan,staan minder lang dicht en aangezien een klep zijn hoge temperatuur afgeeft (koelen) aan de cilinderkop tijdens het dichtstaan is dit belangrijk omdat anders de kans bestaat dat ze verbranden(vooral de uitlaatklep en met rijden op LPG).

Nog ff over het tikken van kleppen...als kleppen te krap staan tikken ze juist minder of helemaal niet :!:
Na het juist afstellen van een te krappe klepspeling bestaat de kans dat de kleppen juist wel(meer/harder)gaan tikken...dat is niet schadelijk :!:

Handleiding...de meeste mensen die kleppen kunnen stellen willen alleen de klepspeling weten en of dat moet gebeuren bij een warme of koude motor...de rest zit in het hoofd...degene die het niet kunnen of nooit gedaan hebben blijven er meestal van af.
Daarom vind ik het erg dapper van je dat je,je eigen kleppen hebt gesteld. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 04 apr 2019 17:43
door ReinO
Goede info mee eens natuurlijk. De verkoper gaf aan dat de kleppen gesteld waren en de distributieriem was vervangen 40.000 km geleden - dealerinfo-. Op de sticker staat een interval van 100.000km
Achteraf veel verstandiger om toch meteen die speling te checken ook door de lpg. Wellicht destijds al niet goed gesteld want ik moest herhaaldelijk -na het vastdraaien - corrigeren naar iets meer ruimte. Maar goed nu schakelt hij nog steeds niet over op lpg ook vandaag niet. Dus we zijn er nog niet.
Kleppen stellen moest ff naast het andere werk maar vond ik goed te doen. Een brug is wel handig dan en op een oprit wordt het toch een knoeiboel. Ik doe ook motorrevisies / wissels dus ben wel iets gewend natuurlijk.
thnx in elk geval.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 04 apr 2019 21:45
door erichendri
Bij jouw auto is 40k echt de grens tussen de klepstelrondes.
Mijn legacy doe ik ongeveer elke 30-35k als ik ga stellen, ligt eraan hoe het uitkomt.
Hiervoor speciaal 2 oprijbokjes gekocht via marktplaats.
Had ik 10 jaar eerder moeten doen.

Eric

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 05 apr 2019 07:44
door ReinO
Na dit verhaal sluit ik me daar helemaal bij aan. Gisteren wat meer moeten rijden maar best snel ding zeg voor een ongeblazen editie. Koude start en lopen zijn weer zoals het hoort.
Het verbruik zal ook stukken beter zijn.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 08 apr 2019 12:49
door ReinO
uitlezen leverde een kapotte temp sensor op de verdamper op.
uitlezen, filter, garagetarief, sensor: 106 euro.
Maar goed zelf vinden lukt slecht en het bijpassende onderdeel idem.

Donderdag is ie binnen dus dan er nog even op prutsen. Vanaf de onderkant kun je er goed bij gelukkig.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 10 apr 2019 12:38
door ReinO
ik zie nu pas dat ik forester willem zijn topic heb gekaapt.
Maar hij is niet meer actief.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 14 apr 2019 07:28
door ReinO
het kleppen stellen heeft het verbruik van 1 op 7 naar 1 op 11 gebracht. Op LPG. Sowieso herken ik de motor niet weer terug, nog stiller en soepeler dan ie
al was. Ik begin fan te worden.

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Geplaatst: 14 apr 2019 07:44
door quikfit
ReinO schreef:het kleppen stellen heeft het verbruik van 1 op 7 naar 1 op 11 gebracht.Op LPG.
Geld verdienen tijdens het rijden...wie wil dat niet? :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen: