Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Motoren, injectiesystemen etc.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

lpg en benzine: allebei gelijk
nieuwe slangen er en geen valse lucht: loopt ook prima als ie warm is, geen wisselende toerentallen
lpg nog niet afgesteld: specialist zit in emmeloord of wezep
uitlezen benzine: geen codes. lpg komen we niet in zelfs niet met een snap on van 8000 euro..... .
bougies op 0.8 en nieuwe kabels

hij schakelt pas over wanneer je stationair staat en ff gereden hebt -20 minuten- Daarna stoppen en meteen starten dan begint het hele verhaal weer opnieuw.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

hij blijkt 2 sensoren te hebben, dus de eigen temp sensor is gewoon goed want hij staat keurig snel in het midden, en wiebelt niet.
Straks maar eens de gastempsensor zoeken, ergens onder het filterhuis/gkh?
Kan verdikkie niet eens vinden wat voor installatie het is.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

de normale sensor zit goed in beeld maar die gassensor? geen idee. De hele auto ligt vol met troep maar morgen maar eens op de tank kijken wat het nu
eigenlijk is.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door erichendri »

Is denk ik een koltec, zit er een verdeelhuis met 4 slangen en 2 loze inbusdoppen?
Deze zijn heel erg gevoelig voor goedkoop vervuild (sludge) gas.
Als het de koltec is zit er een draadje achter de schakelaar, weet alleen niet meer of
die aan de massa moet of plus.
Rode lampje in de schakelaar gaat dan knipperen.
LPG installaties kan je nooit met universele uitleeskasten uitlezen.
Hebben namelijk een eigen diagnose stekker.

Dus hij slaat af op benzine en ook op lpg?
Tempzender lpg zit vaak in waterslang naar verdamper.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 28 mar 2019 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

ik ga zo even kijken. die verdamper is toch dat grote ronde ding bijrijderskant tegen de wielkast?

4 slangen idd. Die gasinstallaties zijn idd goed afgeschermd altijd.

Bij de koude start rijdt ie niet op gas. Gisteren een ritje van 40 minuten, dan schakelt ie pas op gas over
wanneer ik stil sta voor een stoplicht. Bij warm rijdt ie op beide gassen goed, idem stationair.
Meestal is er aan 1 van beiden iets niet goed maar in de geval verdenk ik toch temp sensor van de lpg -ook op aangeven de subaru dealer-.

Bedankt voor het meedenken in elk geval.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door erichendri »

Ga eerst nou maar kleppen stellen voordat het te laat is of dat je nog meer
onzinnege kosten gaat maken.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

voor kleppen stellen heb ik geen geld -al aangegeven- De subarudealer gaf aan dat ook niet nodig te vinden en wees dat ook niet aan als mogelijke oorzaak.
Mocht de motor toch daardoor op de sloop belanden dan is het niet anders.
Kosten heb ik nog niet gemaakt, bougies, kabels en een filter, nieuwe banden en uitlijnen daargelaten.
By the way: ik doe alles zelf.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

ReinO schreef:voor kleppen stellen heb ik geen geld -al aangegeven- De subarudealer gaf aan dat ook niet nodig te vinden en wees dat ook niet aan als mogelijke oorzaak.
Dat ie dat niet aangaf als mogelijke oorzaak lijkt me logisch,als een dealer zegt dat je,je kleppen niet moet/hoeft te stellen na 40 a 50 duizend kilometer op LPG...dan zou ik met een wijde boog om deze dealer heenrijden...het is duidelijk dat ie het niet snapt. :shock: :? :roll:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door erichendri »

Kleppen kan je zelf stellen als je handig bent.
Anders ff op youtube kijken.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

ik heb even geoefend op een sloper zonder gasinstallatie en vond het nogal een priegelklusje. Maar misschien moet ik nog eens gaan oefenen,
alleen is die subaruspecialist wel een echte kenner en ik snap ook niet het verband tussen niet op gas overschakelen en kleppen stellen -die niet tikken- .
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

ReinO schreef:ik heb even geoefend op een sloper zonder gasinstallatie en vond het nogal een priegelklusje. Maar misschien moet ik nog eens gaan oefenen,
alleen is die subaruspecialist wel een echte kenner en ik snap ook niet het verband tussen niet op gas overschakelen en kleppen stellen -die niet tikken- .
Oefenen is niet erg...maar wel als je het niet onder de knie hebt en je,je eigen auto als proefkonijn gaat gebruiken :!:
In Jip en Janneke taal....Als je kleppen te krap staan loopt de auto niet lekker en gaat de computer constant het klote lopen proberen te corrigeren en word er laat of helemaal niet overgeschakeld op LPG :!:
Ook al een paar keer verteld...je kan beter je kleppen horen tikken als ze juist zijn afgesteld...dan dat je ze niet hoort en te krap staan :!:
Als je kleppen te krap staan,wat zeer aannemelijk is...kunnen wij je niet verder helpen voordat dit in orde is :!:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

Ik vrees toch dat mijn eigen auto het proefkonijn gaat worden. Boekje er bij, you tube erbij en wat geduld.
En ik laat het wel weten hier.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

filmpje bekeken:
expansievat, accu, luchtfilter en fan verwijderen dan kun je bij de deksels. dop 22 om aan de poelie te draaien. ring 10 en een schr. draaier en een voelermaat.
bougies en kabels aan de kant. Het gaat lukken. Je moet alleen wat meer weghalen dan ik dacht om er bij te kunnen. Komt goed.

De juiste speling kon ik niet vinden onder de kap.
inlaat: .6 en 1.1?
uitlaat .8 en 1.6?

type motor is 816, ik zal nog eens zoeken zo en anders is er hier wel iemand, alvast dank.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

De klepspeling: Inlaat 0,20mm en de uitlaat 0,35mm

En de ontstekingsvolgorde is 1-3-2-4...distributie op de merktekens zetten,dan kan je cilinder 1 afstellen,daarna 3-2 en 4.
Haal de min pool van de accu los voor de zekerheid :!:
Draai de bougies eruit,dan draait de motor veel makkelijker :!:

Succes :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

de sticker zat helemaal onder de zwarte troep, hoefde alleen ff schoongemaakt te worden.
Die accu gaat er helemaal uit, thnx voor de volgorde en de tips nog.
Ik vond die bougies het werk ook niet, dus zeker anders draai je je misschien een ongeluk: ga het wel ff proberen.

Op de sticker staat:
inlaat 0.18 - 0.22 dus gaan we voor .2 natuurlijk
uitlaat 0.23 - 0.27 dat wordt dan .25

Gelijk nog maar eens de bougies gappen: zou op 1.0 - 1.1 moeten. Beetje veel ruimte mag dat niet iets krapper bij een non turbo?
Ik hou me het liefst aan de voorschriften maar bij mijn saab zet ik .9 en dat vindt ie echt fijner.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

Gewoon de klepspeling aanhouden die op de sticker staat.
Elektrode afstand,als er 1.0 -1.1 mm word opgegeven...zou ik ze op 0.90-0.95 zetten i.v.m. het rijden op LPG.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

perfect thnx.!
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

de uitlaatkant stond echt veel te strak, .10 nog maar...... . terwijl het .25 moest zijn
de inlaatkant moesten allemaal .05 losser, dus ook allemaal te strak.

Gelijk even een handleiding neer gezet bij techniek.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ferluci »

@reino

je kent de fozzie niet meer terug.
erg veel te strak hoor die uitlaatklep, was ook wel opnieuw stellen toe.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

Een enorm verschil idd, nog even wat meer testkilometers maken. maar dit klinkt en rijdt allemaal stukken beter.
Voor de zekerheid toch ook maar weer nieuwe bougies er in. De oude waren nog goed, maar al dat slechte lopen
is misschien ook niet prettig voor die kaarsjes.

Bedankt voor de tipgevers die toch gelijk hebben gekregen!
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

hoe lang doet de ecu er over om in te leren by the way?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

ik blijk een AG sgi installatie te hebben, maar overschakelen op gas doet ie nog steeds niet.
Nu las ik dat hij ook boven de 3000 rpm moet doen voordat ie naar gas gaat?

Ik zoek nog even verder. Maar tips welkom en waar kan ik de buurt van Lelystad een AG expert vinden?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

maandag even bij Nieuwenhuizen in Emmeloord langs voor een diagnose.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

:okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

jij nog bedankt voor tips natuurlijk.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

Geen dank,graag gedaan. :D

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door erichendri »

Hoeft geen toerental signaal te hebben bij omschakelen.
Meen dat het op een bepaalde temperatuur gaat al heel lang.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

gisteren gaf Nieuwenhuizen -lpg specialist- ook al aan dat dat voor installaties voor 1997 of zo gold.

Hij werkt op vacuümaansturing voor het overschakelen -en temp idd- , dus hij gaf aan om toch nog weer de vacuümslangen te checken.
De 2 slangen toch maar afgeknipt en weer opnieuw geplaatst want ze waren nog erg goed van kwaliteit. 1 tje leek wat ruim maar
dat zullen we straks merken. Ze waren lekker lang dus dat ging 1-voudig. Maar goed als dat het niet is dan weet ik maandag meer en dan komt het wel goed.

Slangetje FPR ook maar gedaan: die was keihard geworden en vervangen door blauwe siliconen slang.

Nog ff over dat kleppen stellen. Ik moet blijkbaar wennen aan die boxermotor, die loop is zo anders en idem voor de kleppen.
Echt allemaal veel te strak, ook de inlaatkant en dan toch niets horen tikken. Slechte loop bij de koude start en hoog verbruik waren de enige symptomen.
Ok, hij is een stuk sneller nu ook dus snap dat die turbo versie echt lekker vlot kan zijn:)

De handleiding voor het kleppen stellen heb ik apart aangemaakt, die was er nog niet: terwijl het toch vaak gebruikt wordt lijkt me.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

ReinO schreef: Nog ff over dat kleppen stellen. Ik moet blijkbaar wennen aan die boxermotor, die loop is zo anders en idem voor de kleppen.

Echt allemaal veel te strak, ook de inlaatkant en dan toch niets horen tikken. Slechte loop bij de koude start en hoog verbruik waren de enige symptomen.

Ok, hij is een stuk sneller nu ook dus snap dat die turbo versie echt lekker vlot kan zijn:)

De handleiding voor het kleppen stellen heb ik apart aangemaakt, die was er nog niet: terwijl het toch vaak gebruikt wordt lijkt me.
Het eerste wat ik doe bij aankoop van een auto is een grote beurt,als er een motor inzit waarvan de kleppen gesteld moeten worden is dat het eerste waar je aandacht aan moet geven omdat dit de basis is van waaruit je verder gaat,je kan alle filters,sensoren,bougies enzovoort vervangen maar als de basis niet goed is...
De motor gaat bij een juist afgestelde klepspeling inderdaad merkbaar beter lopen(ademhaling) en word veel meer efficiënt en haalt een hoger rendement.
Kleppen die te krap staan,staan minder lang dicht en aangezien een klep zijn hoge temperatuur afgeeft (koelen) aan de cilinderkop tijdens het dichtstaan is dit belangrijk omdat anders de kans bestaat dat ze verbranden(vooral de uitlaatklep en met rijden op LPG).

Nog ff over het tikken van kleppen...als kleppen te krap staan tikken ze juist minder of helemaal niet :!:
Na het juist afstellen van een te krappe klepspeling bestaat de kans dat de kleppen juist wel(meer/harder)gaan tikken...dat is niet schadelijk :!:

Handleiding...de meeste mensen die kleppen kunnen stellen willen alleen de klepspeling weten en of dat moet gebeuren bij een warme of koude motor...de rest zit in het hoofd...degene die het niet kunnen of nooit gedaan hebben blijven er meestal van af.
Daarom vind ik het erg dapper van je dat je,je eigen kleppen hebt gesteld. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

Goede info mee eens natuurlijk. De verkoper gaf aan dat de kleppen gesteld waren en de distributieriem was vervangen 40.000 km geleden - dealerinfo-. Op de sticker staat een interval van 100.000km
Achteraf veel verstandiger om toch meteen die speling te checken ook door de lpg. Wellicht destijds al niet goed gesteld want ik moest herhaaldelijk -na het vastdraaien - corrigeren naar iets meer ruimte. Maar goed nu schakelt hij nog steeds niet over op lpg ook vandaag niet. Dus we zijn er nog niet.
Kleppen stellen moest ff naast het andere werk maar vond ik goed te doen. Een brug is wel handig dan en op een oprit wordt het toch een knoeiboel. Ik doe ook motorrevisies / wissels dus ben wel iets gewend natuurlijk.
thnx in elk geval.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Plaats reactie