Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Motoren, injectiesystemen etc.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

hoe lang doet de ecu er over om in te leren by the way?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

ik blijk een AG sgi installatie te hebben, maar overschakelen op gas doet ie nog steeds niet.
Nu las ik dat hij ook boven de 3000 rpm moet doen voordat ie naar gas gaat?

Ik zoek nog even verder. Maar tips welkom en waar kan ik de buurt van Lelystad een AG expert vinden?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

maandag even bij Nieuwenhuizen in Emmeloord langs voor een diagnose.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

:okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

jij nog bedankt voor tips natuurlijk.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

Geen dank,graag gedaan. :D

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door erichendri »

Hoeft geen toerental signaal te hebben bij omschakelen.
Meen dat het op een bepaalde temperatuur gaat al heel lang.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

gisteren gaf Nieuwenhuizen -lpg specialist- ook al aan dat dat voor installaties voor 1997 of zo gold.

Hij werkt op vacuümaansturing voor het overschakelen -en temp idd- , dus hij gaf aan om toch nog weer de vacuümslangen te checken.
De 2 slangen toch maar afgeknipt en weer opnieuw geplaatst want ze waren nog erg goed van kwaliteit. 1 tje leek wat ruim maar
dat zullen we straks merken. Ze waren lekker lang dus dat ging 1-voudig. Maar goed als dat het niet is dan weet ik maandag meer en dan komt het wel goed.

Slangetje FPR ook maar gedaan: die was keihard geworden en vervangen door blauwe siliconen slang.

Nog ff over dat kleppen stellen. Ik moet blijkbaar wennen aan die boxermotor, die loop is zo anders en idem voor de kleppen.
Echt allemaal veel te strak, ook de inlaatkant en dan toch niets horen tikken. Slechte loop bij de koude start en hoog verbruik waren de enige symptomen.
Ok, hij is een stuk sneller nu ook dus snap dat die turbo versie echt lekker vlot kan zijn:)

De handleiding voor het kleppen stellen heb ik apart aangemaakt, die was er nog niet: terwijl het toch vaak gebruikt wordt lijkt me.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

ReinO schreef: Nog ff over dat kleppen stellen. Ik moet blijkbaar wennen aan die boxermotor, die loop is zo anders en idem voor de kleppen.

Echt allemaal veel te strak, ook de inlaatkant en dan toch niets horen tikken. Slechte loop bij de koude start en hoog verbruik waren de enige symptomen.

Ok, hij is een stuk sneller nu ook dus snap dat die turbo versie echt lekker vlot kan zijn:)

De handleiding voor het kleppen stellen heb ik apart aangemaakt, die was er nog niet: terwijl het toch vaak gebruikt wordt lijkt me.
Het eerste wat ik doe bij aankoop van een auto is een grote beurt,als er een motor inzit waarvan de kleppen gesteld moeten worden is dat het eerste waar je aandacht aan moet geven omdat dit de basis is van waaruit je verder gaat,je kan alle filters,sensoren,bougies enzovoort vervangen maar als de basis niet goed is...
De motor gaat bij een juist afgestelde klepspeling inderdaad merkbaar beter lopen(ademhaling) en word veel meer efficiënt en haalt een hoger rendement.
Kleppen die te krap staan,staan minder lang dicht en aangezien een klep zijn hoge temperatuur afgeeft (koelen) aan de cilinderkop tijdens het dichtstaan is dit belangrijk omdat anders de kans bestaat dat ze verbranden(vooral de uitlaatklep en met rijden op LPG).

Nog ff over het tikken van kleppen...als kleppen te krap staan tikken ze juist minder of helemaal niet :!:
Na het juist afstellen van een te krappe klepspeling bestaat de kans dat de kleppen juist wel(meer/harder)gaan tikken...dat is niet schadelijk :!:

Handleiding...de meeste mensen die kleppen kunnen stellen willen alleen de klepspeling weten en of dat moet gebeuren bij een warme of koude motor...de rest zit in het hoofd...degene die het niet kunnen of nooit gedaan hebben blijven er meestal van af.
Daarom vind ik het erg dapper van je dat je,je eigen kleppen hebt gesteld. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

Goede info mee eens natuurlijk. De verkoper gaf aan dat de kleppen gesteld waren en de distributieriem was vervangen 40.000 km geleden - dealerinfo-. Op de sticker staat een interval van 100.000km
Achteraf veel verstandiger om toch meteen die speling te checken ook door de lpg. Wellicht destijds al niet goed gesteld want ik moest herhaaldelijk -na het vastdraaien - corrigeren naar iets meer ruimte. Maar goed nu schakelt hij nog steeds niet over op lpg ook vandaag niet. Dus we zijn er nog niet.
Kleppen stellen moest ff naast het andere werk maar vond ik goed te doen. Een brug is wel handig dan en op een oprit wordt het toch een knoeiboel. Ik doe ook motorrevisies / wissels dus ben wel iets gewend natuurlijk.
thnx in elk geval.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door erichendri »

Bij jouw auto is 40k echt de grens tussen de klepstelrondes.
Mijn legacy doe ik ongeveer elke 30-35k als ik ga stellen, ligt eraan hoe het uitkomt.
Hiervoor speciaal 2 oprijbokjes gekocht via marktplaats.
Had ik 10 jaar eerder moeten doen.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

Na dit verhaal sluit ik me daar helemaal bij aan. Gisteren wat meer moeten rijden maar best snel ding zeg voor een ongeblazen editie. Koude start en lopen zijn weer zoals het hoort.
Het verbruik zal ook stukken beter zijn.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

uitlezen leverde een kapotte temp sensor op de verdamper op.
uitlezen, filter, garagetarief, sensor: 106 euro.
Maar goed zelf vinden lukt slecht en het bijpassende onderdeel idem.

Donderdag is ie binnen dus dan er nog even op prutsen. Vanaf de onderkant kun je er goed bij gelukkig.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

ik zie nu pas dat ik forester willem zijn topic heb gekaapt.
Maar hij is niet meer actief.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

het kleppen stellen heeft het verbruik van 1 op 7 naar 1 op 11 gebracht. Op LPG. Sowieso herken ik de motor niet weer terug, nog stiller en soepeler dan ie
al was. Ik begin fan te worden.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

ReinO schreef:het kleppen stellen heeft het verbruik van 1 op 7 naar 1 op 11 gebracht.Op LPG.
Geld verdienen tijdens het rijden...wie wil dat niet? :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie