Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Motoren, injectiesystemen etc.
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ForesterWillem »

Hallo, ik kom jullie weer even vervelen met mijn subaru problemen, het is echt irritant zo langzamerhand.

Het volgende, ik start hem koud, loopt meteen goed. Duurt 20 seconden ofzo en dan begint hij onregelmatig te lopen. Klinkt enigzins als op 3 cilinders. Hij blijft wel lopen. Als ik dan te vroeg weg rij moet ik wat toeren houden. Zodra hij onder een 1500 toeren gaat hij uit als een kaarsje. Ik kan dan met het gas spelen wat ik wil. Hij komt er niet meer bij. Start ik hem dan weer dan klinkt het bijna als totaal compressieloos. Dan wacht ik 15 seconden en dan start hij normaal. Loopt wel nog steeds klote. Als ik dan eenmaal rij heeft hij weinig vermogen, krijg em dan niet boven 80kmh.
Gister kon ik de gaspedaal op 1 stand houden en dan merk je dat hij beter loopt naarmate hij opwarmt. Volledig warm is er ook niks aan de hand.

Ok, wat is er al vervangen, bdp sensor, map sensor, tps sensor, kvs sensor, lambda sensor en 2x klop sensor.

Ik kan dus niet heel veel meet vervangen wat sensoren betreft. Mijn auto heeft geen obd2 en geeft geen knipper codes. Bobine lijkt me niet het probleem, dat is meestal warm een probleem.

Hebben jullie nog ideeën? Lekke klep lijkt me niet aangezien hij eerst wel een aantal seconden goed loopt.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

Doet ie dat op zowel benzine als LPG? Schakelt ie na 20 seconden over op LPG?

''tps sensor''...bedoel je daarbij ''throttle position sensor'' of temperatuursensor?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door erichendri »

Denk throttle positie sensor.
Staat mij bij dat hij ingeleerd moet worden.

Even over freessm, je moet ook drivers downloaden van internet.
Ten 2de moest ik bij mijn '99er legacy ook 2 à 3 keer proberen voordat ik conract met de ecu had.

Sommige merken gebruiken 2 temp sensoren.
1 voor de ecu en 1 voor de meter.

Hoe oud is de benzine in je tank en welk merk tank je.
Zitten de ontluchtingslangen van je tank wel goed?
Met name die van de dampafzuigsysteem onder je motorkap.
Vaak merk je dat, dat er na nieuwe benzine getankt te hebben dat hij weer als nieuw loopt.

Eenmaal op lpg loopt hij goed???

Eric
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ForesterWillem »

Tps is gaspositiesensor.

En freessm kan ik niet gebruiken. Als je obd2 hebt moet je pin 7 hebben. Die zit er bij mij niet in. Kwam ik achter na mn 3de kabel, steeds duurder uiteraard...

Hoe leer je de gaspositiesensor in? Ik heb dus niks aan freessm.
En hij doet het op benzine en gas. Schakelt over op basis van temperatuur, duurt ongeveer 5 minuten denk ik. Maar dan loopt ie nog steeds hetzelfde.

Vorige week nog benzine getankt. Dit was bij een amigo.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

Deze al vervangen/gecontroleerd? https://www.motor-doctor.nl/temperatuur ... f/8785-2-0
Gasklephuis schoon?
Zuigt geen valse lucht aan?
Vacuüm slangen heel?
Bobine,bougies en kabels zijn ook nog steeds een mogelijkheid.
Massa aansluitingen blok enz.
Elektrische aansluitingen van het gas/benzine geheel?

Neem aan dat de rest van het onderhoud goed is uitgevoerd?

Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ForesterWillem »

Die inlaatlucht temperatuur sensor is de enige die nog niet is vervangen. Valt me mee qua prijs. Doe ik die ook maar.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door dj rene »

Dit lijkt me eerder een gevalletje smerige stationair regel klep.
Komt vaak voor bij deze motoren.
Hij is dan zoekende naar een constante afstelling maar het lukt hem niet doordat het asje niet lekker loopt en de computer dan niet de juiste afstelling voor elkaar krijgt.
Gevolg hiervan is vaak onregelmatig lopen.
Toerental gaat omhoog en weer naar beneden.

De gaskleppositiesensor blijf daar alsjeblieft vanaf als het niet echt nodig is.
Ok hij kan vanbinnen vies worden, maar haal hem niet eerder los voordat je afstel gegevens hebt.
De gasklep sensor zit er op een bepaalde positie op (denk aan het verdraaien van een oude ontsteking).
Dit werkt met voltages bij gesloten gasklep en geheel open gasklep.

Bij gesloten gasklep moet hij een bepaalde voltage hebben, en bij volledig geopende gasklep moet er ook een bepaalde voltage ontstaan op het derde signaal draadje.
Met een goede multimeter is dit te doen, maar zelf hang ik hem altijd aan de computer om een goede afstelling te krijgen.
De waarden/voltages hiervan verschillen per model en bouwjaar.

Heb veel mensen meegemaakt die de gasklepsensor er afgehaald hebben en het niet weer goed voor elkaar kregen om hem weer netjes lopend te krijgen.
Dus weet goed wat je doet.


Groet René Hofstede
Evolution Speed Barn
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door dj rene »

Nu ik je verhaal nog een keer lees lijkt het wel of de nieuwe gasklep sensor er een fractie verkeerd op zit.
Heb dit toevallig vorige week meegemaakt en had het zelf eerst ook niet door.
Hij reageerde extreem slecht op gas geven en ging na een minuutje stationair lopen gewoon uit omdat het toerental te laag en onregelmatig was.
Wel gaf hij bij mij continu een foutcode op de gasklep sensor.
Blijft je Check engine lampje niet branden bij een draaiende motor?

Als dit wel het geval is dan kun je hem uitlezen met de 2 zwarte stekkertjes die onder je dashboard bungelen.
Dit geld alleen voor de modellen die nog geen OBDII hebben.
Klik de stekkertjes in elkaar en zet je auto alleen op contact (niet starten) je check engine lampje gaat in een bepaald patroon knipperen.
Hiermee bedoel ik, eerst een paar langzame knipperingen gevolgd door 1 of meerdere korte knipperingen.
Zo ja, dan heb je een code.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door wivoorst »

Oeps, foutje met versturen..
Laatst gewijzigd door wivoorst op 22 jan 2018 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door wivoorst »

Ik had een soortgelijk geval met zelfde type auto. Bij mij was het oa. de IACV. Ik kon hem ook niet uitlezen en 'cel -patroon' kon ook niet. Na reinigen van koelsysteem en mn. IACV zelf, was het stationair weer goed.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door sufos »

wivoorst schreef:Ik had een soortgelijk geval met zelfde type auto. Bij mij was het oa. de IACV. Ik kon hem ook niet uitlezen en 'cel -patroon' kon ook niet. Na reinigen van koelsysteem en IACV zelf was het stationair weer goed.
bovenkant-IAVC.JPG
IACV-vuil.JPG
Wat is IACV ? De foto's zijn overigens ook niet zichtbaar.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door wivoorst »

Ik had gezien dat de pics niet doorkwamen, probeer nogmaals.
De IACV staat voor Idle Air Control Unit ofwel lucht-doorstroom voor stationair en langzaam draaien vd motor. Die van mij was supervies, werkte gewoon niet meer en ging pendelen. De langwerpige klep (lijkt op waterturbine) wordt 'voortgedreven' door koelvloeistof. Was blijkbaar heel lang niet ververst.
voor veel meer info:

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... 1999-2002/
bovenop carb
bovenop carb
schroevendraaiertje nodig
schroevendraaiertje nodig
zo hoort het
zo hoort het
Schoon.JPG (21.8 KiB) 11020 keer bekeken
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door frankyb »

Hele fijne link, bedankt :okeee:
Super veel info te vinden waar ik wat mee kan!
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

ik heb alleen bij de koude start slecht lopen op benzine. daarna op gas en warm nergens meer last van ook niet na overschakelen op benzine.
Het lijkt niet of hij geen benzine genoeg krijgt: afslaan na koude start is dan alleen mogelijk met veel pompen van het gaspedaal.
Moet ik het zoeken bij de IAC?
al vervangen:
bougies en kabels
verdeelkap
alle filters
nogmaals 1 maal warm loopt ie perfect. Een beetje oud draadje maar toch.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

Kleppen nou al eens gesteld ReinO?
viewtopic.php?f=12&t=3898&p=46748#p46748

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door snoef »

Ff tussendoor: :okeee: :okeee: :okeee: :okeee: :okeee: wat een kennis en ervaring hier!
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

@ReinO; Hier een vergelijkbaar probleem...en oplossing. ;)

https://www.problemcar.nl/nl/profession ... otor,.html

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

beetje late reactie maar nee, de kleppen zijn nog niet gedaan vanwege geldgebrek. En lijkt me wel een prutsklus door die gasinstallatie.
Ik heb ontdekt dat er een klein gaatje was geboord in het spruitstuk voor de sonde. na het dichtmaken en een tijdje rijden liep ie al veel beter. Alleen
gaat ie nu wel erg laat over op lpg. De koude loop is wel iets beter maar nog steeds niet goed. Ook is ie een stuk zuiniger geworden.
Wel: nieuwe bandjes en voor en achter uitgelijnd. Dat was echt nodig. Hij gaat weer supersnel de bocht om :)

Waar zit eigenlijk de temperatuursensor? En is dat nog per lpg installatie verschillend.
Alvast dank voor de tips.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

-motor komt goed op temperatuur: meter staat goed in het midden
- toerenteller werkt goed
- stationair: rond de 800rpm lekker stabiel
- gkh is schoon
- bougies en kabels nieuw, verdeelblokje nieuw
- luchtfilter nieuw
- slangen allemaal heel
- koud boven de 2000rpm: alles prima daaronder loopt ie niet en slaat ie af vanaf de 2e versnelling.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door erichendri »

Lpg en benzine?
Valse lucht?
Drukken afgesteld van lpg?
Uitgelezen?
Ngk bougies op 0.8 en originele kabels?

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

lpg en benzine: allebei gelijk
nieuwe slangen er en geen valse lucht: loopt ook prima als ie warm is, geen wisselende toerentallen
lpg nog niet afgesteld: specialist zit in emmeloord of wezep
uitlezen benzine: geen codes. lpg komen we niet in zelfs niet met een snap on van 8000 euro..... .
bougies op 0.8 en nieuwe kabels

hij schakelt pas over wanneer je stationair staat en ff gereden hebt -20 minuten- Daarna stoppen en meteen starten dan begint het hele verhaal weer opnieuw.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

hij blijkt 2 sensoren te hebben, dus de eigen temp sensor is gewoon goed want hij staat keurig snel in het midden, en wiebelt niet.
Straks maar eens de gastempsensor zoeken, ergens onder het filterhuis/gkh?
Kan verdikkie niet eens vinden wat voor installatie het is.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

de normale sensor zit goed in beeld maar die gassensor? geen idee. De hele auto ligt vol met troep maar morgen maar eens op de tank kijken wat het nu
eigenlijk is.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door erichendri »

Is denk ik een koltec, zit er een verdeelhuis met 4 slangen en 2 loze inbusdoppen?
Deze zijn heel erg gevoelig voor goedkoop vervuild (sludge) gas.
Als het de koltec is zit er een draadje achter de schakelaar, weet alleen niet meer of
die aan de massa moet of plus.
Rode lampje in de schakelaar gaat dan knipperen.
LPG installaties kan je nooit met universele uitleeskasten uitlezen.
Hebben namelijk een eigen diagnose stekker.

Dus hij slaat af op benzine en ook op lpg?
Tempzender lpg zit vaak in waterslang naar verdamper.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 28 mar 2019 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

ik ga zo even kijken. die verdamper is toch dat grote ronde ding bijrijderskant tegen de wielkast?

4 slangen idd. Die gasinstallaties zijn idd goed afgeschermd altijd.

Bij de koude start rijdt ie niet op gas. Gisteren een ritje van 40 minuten, dan schakelt ie pas op gas over
wanneer ik stil sta voor een stoplicht. Bij warm rijdt ie op beide gassen goed, idem stationair.
Meestal is er aan 1 van beiden iets niet goed maar in de geval verdenk ik toch temp sensor van de lpg -ook op aangeven de subaru dealer-.

Bedankt voor het meedenken in elk geval.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door erichendri »

Ga eerst nou maar kleppen stellen voordat het te laat is of dat je nog meer
onzinnege kosten gaat maken.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

voor kleppen stellen heb ik geen geld -al aangegeven- De subarudealer gaf aan dat ook niet nodig te vinden en wees dat ook niet aan als mogelijke oorzaak.
Mocht de motor toch daardoor op de sloop belanden dan is het niet anders.
Kosten heb ik nog niet gemaakt, bougies, kabels en een filter, nieuwe banden en uitlijnen daargelaten.
By the way: ik doe alles zelf.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door quikfit »

ReinO schreef:voor kleppen stellen heb ik geen geld -al aangegeven- De subarudealer gaf aan dat ook niet nodig te vinden en wees dat ook niet aan als mogelijke oorzaak.
Dat ie dat niet aangaf als mogelijke oorzaak lijkt me logisch,als een dealer zegt dat je,je kleppen niet moet/hoeft te stellen na 40 a 50 duizend kilometer op LPG...dan zou ik met een wijde boog om deze dealer heenrijden...het is duidelijk dat ie het niet snapt. :shock: :? :roll:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door erichendri »

Kleppen kan je zelf stellen als je handig bent.
Anders ff op youtube kijken.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Forester 2.0 lpg 1999 koude start problemen.

Bericht door ReinO »

ik heb even geoefend op een sloper zonder gasinstallatie en vond het nogal een priegelklusje. Maar misschien moet ik nog eens gaan oefenen,
alleen is die subaruspecialist wel een echte kenner en ik snap ook niet het verband tussen niet op gas overschakelen en kleppen stellen -die niet tikken- .
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Plaats reactie