carterpan pakking

Motoren, injectiesystemen etc.
niksnut
Type auto: Impreza 2.0 plus (98) & Forester 2.0 SF (98)

carterpan pakking

Berichtdoor niksnut » 06 Nov 2017 23:53

hoi luitjes.
mijn carterpan pakking van de impreza 2.0 1998 (EJ20) lekt vermoedelijk. kan nergens anders de lekkage aan toe schrijven.
nu zag en begrijp ik dat de achterste 2 bouten van de pan eigenlijk onbereikbaar zijn op een normale manier.
je leest her en der dat de motorsteunen los moeten en het blok een paar cm opgekrikt moet worden om er net bij te kunnen
iemand misschien een gouden tip en dit al eens aan de hand gehad ???
Mooi rood is niet lelijk
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
hummie
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L

Re: carterpan pakking

Berichtdoor hummie » 07 Nov 2017 14:19

Kun je daar echt niet bij? Eigenlijk nog nooit mee gemaakt dat je een karterpan niet vrij simpel los kunt draaien.
Soms wat onhandig, maar ik kon er altijd nog bij.

Weet je zeker dat de pakking lek is? De bouten willen namelijk ook wel eens wat los gaan zitten. Ze een keer handvast aandraaien wil nog wel eens helpen (niet de pakking er tussenuit persen uiteraard).
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
niksnut

Berichtdoor niksnut » 07 Nov 2017 15:38

je komt er echt niet bij. subframe zit er voor. zoek maar eens op internet. bouten waar ik bij kan al voorzichtig nagetrokken. zaten niet los. ook niet muurvast maar toch.
carterpan ziet er nieuw uit en er komt grijze vloeibare pakking (gasket maker) tussenuit dus heb een vermoeden............ vandaar dat ik hem gewoon los wil hebben.
ook omdat ik verder niets kan vinden. vliegwiel is droog, distributiekap is van binnen droog. mokkenas deksels op de koppen zijn droog , maar de olie zit na een ritje Dusseldorf tot de achterdemper :) . hele bodemplaat is nat.
Mooi rood is niet lelijk
hummie

Berichtdoor hummie » 07 Nov 2017 18:27

niksnut schreef:je komt er echt niet bij. subframe zit er voor. zoek maar eens op internet. bouten waar ik bij kan al voorzichtig nagetrokken. zaten niet los. ook niet muurvast maar toch.

Wist ik niet van dat subframe. Nog nooit gezien.
Als je met een pakking in de karter alle bouten maar amper 1/16e slagje kunt draaien ondervang je al veel. Zo heb ik al heel wat auto's irritant zweten afgeleerd.

niksnut schreef:carterpan ziet er nieuw uit en er komt grijze vloeibare pakking (gasket maker) tussenuit dus heb een vermoeden............ vandaar dat ik hem gewoon los wil hebben.

Mee eens. Ik ben ook geen voorstander van vloeibare pakkingen want ik vind dat een vrij amateuristische noodhandeling, leuk voor noodreparaties. :? En wat kost nou een karterpakking? Hooguit een paar tientjes? In elk geval zo weinig dat je dat bedrag snel aan olie verliest en je motor misschien nog een keer kapot rijdt als je niet op let.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
erichendri
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L

Berichtdoor erichendri » 07 Nov 2017 18:45

Veel carters worden met vloeibare pakking gemonteerd af fabriek.

Eric
quikfit
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Berichtdoor quikfit » 07 Nov 2017 19:42

Als je bodem onder de olie zit dan is het "station zweten" allang gepasseerd
niksnut

Berichtdoor niksnut » 07 Nov 2017 23:03

vloeibare pakking of gasket maker wordt inderdaad vaak toegepast maar veel gaat fout door haast. na het aanbrengen en plaatsten moet je de boel nog niet vast draaien maar eerst laten drogen en dan pas aantrekken. hiermee voorkom je dat het materiaal weg vloeit. ook moeten de pasvlakken super vetvrij en schoon zijn. pas dan is het gebruik ervan gerechtvaardigd.
morgen gaat ze op de brug. we gaan t zien
Mooi rood is niet lelijk
erichendri
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L

Berichtdoor erichendri » 07 Nov 2017 23:43

Nog even ietsvaak is het de dikkere grijze vloeibare pakking.
En altijd meteen vastzetten.
Laten drogen en dan vastzetten vind het blik van je carter niet fijn.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 08 Nov 2017 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
boswachterfan
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)

Berichtdoor boswachterfan » 08 Nov 2017 10:41

Voor mijn motor heb ik op sommige plekken DreiBond 1209 nodig. Dat is waanzinnig spul. Is na montage gelijk bestand tegen 5 bar, hardt sneller uit bij contact met olie of kvs en ik heb het al overal voor gebruikt. Benzinekraan van het klassieke brommertje zweet? Gelijk dicht, en duurzaam dicht. Wordt ook voor de carterpan gebruikt.
niksnut

Berichtdoor niksnut » 08 Nov 2017 13:56

wij gebruiken veel de 1207B staat voorgeschreven in het wp handboek . (suzuki outboard. )
auto vannochtend afgegeven bij de dokter. we gaan t zien
Mooi rood is niet lelijk
niksnut

Berichtdoor niksnut » 08 Nov 2017 14:06

erichendri schreef:Nog even ietsvaak is het de dikkere grijzevloeibare pakking.
En altijd meteen vastzetten.
Laten drogen en dan vastzetten vind het blik van je carter niet fijn.

Eric

wat er nu op zit is inderdaad die grijze. kan niet beoordelen wat voor soort. wat ze mij vertelde was dat de boutjes wel aangedraaid moeten worden maar nog niet vast trekken dat doe later. denk niet dat t blik van de pan hinder ondervind van een pakking film die dunner is dan de normale pakking.

maar vermoedelijk is het niet het carter maar een keering achter de distributie kap en loopt de olie tussen het blok en de achterste kap naar beneden. alles is schoongemaakt en er wordt nu een stuk mee gereden. vanmiddag weet ik meer . zou wel raar zijn als net de distributie is vervangen. dan had er toch al zichtbaar moeten zijn geweest.

we gaan t zien
Mooi rood is niet lelijk
hummie

Berichtdoor hummie » 08 Nov 2017 15:50

erichendri schreef:Veel carters worden met vloeibare pakking gemonteerd af fabriek.

Eric

Dat kan zijn. Ik vervang toch alleen met echte pakking, en zou dat van mijn garage ook vereisen. Vloeibaar gaat mij te vaak fout dus geen vloeibare pakkingen terug in mijn auto.

Impreza pakking. Al te koop vanaf 6 euro.
https://www.auto-onderdelen24.nl/subaru ... terpakking

quikfit schreef:Als je bodem onder de olie zit dan is het "station zweten" allang gepasseerd

Als 1-2-3 schroefjes meer nodig hebben dan 1/16e slag wil je niet weten hoe veel olie daardoor verdwijnt. Vaak dat er op een hoek 1 tot 3 schroeven toch echt serieus los zitten.
Je zult een punt hebben dat schoeven aandraaien dan in een aantal gevallen niet altijd meer helpt, maar in een deel van de gevallen is dat toch vaak simpel de oplossing.

Carterpan schroeven aandraaien is een van de eerste dingen die ik doe als ik een andere auto heb, en ik heb nog vaker niet een auto meegemaakt waar ze allemaal nog netjes vast zaten dan wel. Standaard klusje dus.
SP-Boxer
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97

Berichtdoor SP-Boxer » 08 Nov 2017 16:16

Subaru heeft nog nooit een pakking gemonteerd op een EJ motor. En lekken doen ze zelden. Heb juist van pakkingen vaker slechte verhalen gehoord.

Gewoon de Threebond (ik dacht 1207B, maar moet ik ook opzoeken) gebruiken en monteren volgens Subaru voorschrift. Dan gaat het weer 20+ jaar goed.
"I feel Legacy"
niksnut

Berichtdoor niksnut » 08 Nov 2017 17:18

geloof t of niet. niks gevonden. alles schoon gemaakt. stuk getreden (Amsterdam Haarlem) nergens een drup olie te vinden. schiet mij maar lek. voorlopig dus ff regelmatig in de gaten houden.

top Marcel . mocht hij alsnog lekken weet ik wat me te doen staat en wat ik onder de werkbank op de zaak moet halen ;)
Mooi rood is niet lelijk
hummie

Berichtdoor hummie » 08 Nov 2017 18:06

niksnut schreef:geloof t of niet. niks gevonden.

niksnut schreef:bouten waar ik bij kan al voorzichtig nagetrokken. zaten niet los. ook niet muurvast maar toch.

Zou het dan toch ...... ? ;)

Terug naar “Motoren”