Pendelen bij stationair draaien

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 15 Nov 2017 11:33

Hoi, het aantal uren dat ik aan het zoeken ben naar info overschrijdt mijn 43-jarig huwelijk hahah. Ben inmiddels op meerdere forums info aan het verzamelen, ook op diverse Amerikaanse. Ik zal ook de bovenstaande bezoeken.
Ik heb eerst uitgezocht welke OBD mijn sub heeft maar kwam er na lang zoeken achter dat OBD2 in USA vanaf 1996 en in Europa vanaf 2001 zijn ingebouwd. De ECU bevindt zich niet onder een metalen plaat bij de bijrijders voetenbank, deze plaat is er niet eens. Bwjr is 1999. Dus vóór 2001, ofwel OBD2 toch? De (Bosch)garage heeft met 4 verschillende meters getracht verbinding te maken, zonder effect. Bosch-dealer zou alles over subs moeten weten en kunnen uitlezen..las ik.
Ik zit met het feit dat ik niet de straat op mag ivm schorsing en verzekering.... en ik wil alles van de auto weten omdat ik mijn droom najaag: Overland2 Asia. En eerst thebarrelchallenge.nl
Als ik speciaal gereedschap nodig heb koop ik dat mits mijn budget dat toelaat.

Eric heb jij mijn PB's ontvangen?
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 15 Nov 2017 16:02

Ik heb contact gehad met Smeets diagnoseapparatuur. Vlgs hen kan alleen een dealer dit goed uitlezen. Ze hadden er zelf geen apparaat voor. Was net de overgangsperiode. Ik ga een dialoog met mezelf aan om te bekijken wat ik nu zal doen.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 15 Nov 2017 18:11

Ben weer wat verder: Contact gehad met Smeet diagnoseapparatuur. Vlgs hem moest ik echt naar een Subaru of Bosch-dealer omdat alleen zij dit type kunnen uitlezen. Zelfs zíj hadden geen scanner hiervoor.
Vlgs nabijgelegen Bosch-garage is het de IACV. Uitlezen/communiceren was lastig, maar hij heeft de oorzaak wel gevonden. Morgen sleutelen maar weer. Tevens leuke bijkomstigheid: een monteur doet ook mee met Barrelchallenge en Baltic rally, met - je raadt het al:- een Subaru Forester SF 1999! Maar net niet dezelfde elektronische uitvoering..OBD2
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 15 Nov 2017 19:31

wivoorst schreef:maar hij heeft de oorzaak wel gevonden.


Vertel! ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor erichendri » 15 Nov 2017 21:27

Jep, er schijnt ook heel even een forester geweest te zijn met een ECU onder de motorkap.
Normaal zit hij rechtsvoor onder de vloerbedekking, achter een stalen plaat.
Meen zelfs op de motor.
Soweso moet de subarudealer een selectmonitor hebben.
Ik heb je PB gehad en beantwoord.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 17 Nov 2017 18:25

HIJ DOET HET!!!!! YEAH YEAH!!! :D :D :D :) :) :lol: :lol: :sti:
Hoe de monteur het precies ontdekt heeft weet ik niet. Het aangesloten apparaat gaf geen foutcodes, maar op een of andere manier wel aan dat er iets loos was met de iac.
Deze heb ik gedemonteerd en goed schoongemaakt. Hij was zó vies en dichtgeslibd dat de klep -lijkt op turbine- niet meer kon draaien. Hierdoor kon ook de sensor van de koelvloeistoftemperatuur zijn werk mbt stationair draaien niet meer doen.
Na her-monteren heb ik een eindje gereden en trekt nu als een lier, ook langzaam optrekken gaat mooi smoothly.
Toen ik hem 3 mnd geleden kocht reed hij niet zo mooi. Ik heb onlangs de koelvloeistof vervangen hoewel deze er niet verkeerd uitzag. Ws. heeft de vorige eigenaar dit lange tijd niet gedaan.

bovenkant.JPG
BOVENKANT


Vies!.jpg
WAS HEEL ERG VIES!!


monteren.JPG
RUBBER WEER TERUG, WAS SOEPEL EN LEKTE NADERHAND NIET


Schoon.jpg
ZELFS SCHROEVENDRAAIERTJE NODIG OM SLIB TE VERWIJDEREN


Start.jpg
RPM DIRECT NA STARTEN


Statio.jpg
RPM NA 10 SEC


Wat een zoektocht!! Maar weer een stuk wijzer geworden!!
Bijlagen
turb1b.jpg
HIER ZIT DE KLEP
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 17 Nov 2017 18:50

Opgelost. :okeee:

EDIT: Foto's van het net gehaald? :shock:
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 17 Nov 2017 19:22

Yeah!
Op naar de volgende klus ;-) Een snorkel, een daktent, camber achterwielen, pushbar, verstralers ea.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 17 Nov 2017 19:49

Dit zijn de originele

iac.jpg
mijn originele, 'huis' open


turb2.jpg
klep, jammer dat ik geen fotootje heb vóór het cleanen!


20171117_125713.jpg
Kraakte zelfs een beetje en draaide zwaar.


20171117_124157.jpg
schoner ging niet


De klep was echt zwart van de prut en de wilde haast niet draaien. Het afsluitrubber heb ik netjes met speciale kit in de oorspronkelijke behuizing kunnen krijgen. Was nog soepel en tevens een dun laagje hittebestendige kit eronder.

Trouwens een goede site!
https://forums.nasioc.com/forums/showth ... p?t=781242
Bijlagen
20171117_125230.jpg
dit kwam uit het huis, excl. prut!
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor boswachterfan » 18 Nov 2017 10:13

Knap gevonden, hoor. :okeee: Mooi verhaal!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor erichendri » 18 Nov 2017 12:22

Nasioc is een Amerikaans forum en aangezien subaru daar +500000 auto's
per jaar verkoopt krijg je ook een veel groter forum.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Topic gesloten

Berichtdoor wivoorst » 18 Nov 2017 17:53

Ik ben jullie dankbaar voor alle input!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 18 Nov 2017 19:13

:okeee:
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Topic weer open helaas..

Berichtdoor wivoorst » 20 Nov 2017 13:07

Tja, topic nog niet gesloten helaas..
Opnieuw pendelen maar nu blijft ook de hoofd-koelfan continue draaien (dus de sub-fan niet). Ook al is sleutel eruit. Niet om nog even af te koelen maar de hele nacht door... draait nu ook op 2 cil. Gedaan: gisteren achterveer nog iets verhoogd en radiator met tuinslang schoongespoten, niet met hoge druk maar gewoon dichtgeknepen tuinslang. Klein stuk gereden maar gisteren geen probleem. Eergisteren de koelvloeistof vervangen; tijdens het spoelen/reinigen een afwasblokje erin verkruimeld (van Amerikaanse site gehaald) , daarna heel lang gespoeld en geleegd, onderaan via de radiator. Vervolgens de voorgeschreven spoelvloeistof erin. De iac gereset.
Gisteravond nog geen probleem, vannacht dus wel. Accu was nagenoeg leeg. Ook al was sleuteltje eruit. Het relais verwisseld met andere gelijke, geen verschil, zekeringen goed. Als hij van de accu is draait hij niet meer, lijkt me logisch. De sensor kan misschien contact blijven houden omdat hij nu schoon is, of juist andersom. De buitentemperatuur-sensor -in de buurt van radiator vlgs handleiding- kan ik ook niet vinden maar lijkt me niet van toepassing. ;-( Ook op geen enkel plaatje op www.
Weer een uitdaging? Vering lijkt me uitgesloten, IAC is schoongemaakt en werkte 2 dg goed, (nog niet weer geopend) vloeistof niet meer verontreinigd.
De ECU zit idd. onder de motorkap.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 20 Nov 2017 15:37

Accu goed opladen en auto warm laten draaien(airco uit) en voel aan de slangen(boven en onderaan de radiateur) of je thermostaat open gaat na verloop van tijd. Na een tijdje moeten beide slangen heet worden :!:
Hoe zit het met het koelvloeistofniveau wanneer de motor echt op bedrijfstemperatuur is :?: Controleer ook het niveau van de radiateur(pas op staat onder druk en is heet :!: ) en niet alleen van het expansievat :!:
Komt er warme lucht binnen in de auto als ie warm is :?:
Er bestaat een kans dat er lucht in het systeem zit...haal voorzichtig een koelslang los van je IAT...dat gedeelte zit vrij hoog en er kan lucht in blijven zitten :!:

Wat gebeurd er als je de sleutel eruit hebt,de ventilator nog draait en je trekt de stekker van de temperatuursensor los :?:
ECU...waar zit ie precies onder de kap :?: Al eens aan gedacht om die eens een dag of zo voor de kachel te leggen of te openen wanneer mogelijk i.v.m. je ''zwemtocht'' :roll:

Gr. Quikfit :mrgreen:

P.S. Nog een goed bedoelde tip...''blijf af van zaken waar je geen verstand van hebt. ;)
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 20 Nov 2017 17:16

Heb ik allemaal gedaan, zelf s een kacheltje onder de motorkap en binnen in de wagen zelf. Fan blijft maar draaien ook als motor loopt, maar geen warme lucht naar binnen. Vrij logisch omdat de fan blijft draaien en de motor niet... Bij draaien van de motor zijn de slangen hard dus doorloop is er wel. Ofwel waterpomp is nog oké.
Ecu zit onder de kap aan de bijrijderszijde verticaal.
Jíj hebt er een boel verstand van merk ik al een tijdje, maar dat heb je toch ook ergens geleerd? Ik weet heel erg veel van muziek en IT, ook best wel van auto's hoor ;-) ooit compleet een VW-boxer gereviseerd, een L207 van MB netzo, een J5, evenals een Honda 500 (motor), een aantal brommers en scooters, el. fiets en skatebord. Mhhahaha. Maar softwarematig mbt auto's ben ik nog niet heel erg bekend, dat geef ik toe. Maar doen is leren, en wat je niet weet vergaar je (ik tenminste). Áls ik ooit een heel lange rit ga maken wil ik het paard van achter naar voren en van boven naar beneden kennen....
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 20 Nov 2017 18:52

Nog mooier: als ik de sleutel eruit trek blijven alle lichten op dashboard branden, fan blijft draaien, motor slaat echter wel af. Schakelt heel langzaam door (automaat). Sensor koelvloeistof in blok stekker eraf/erop maar de fan blijft draaien, thermostaat is goed anders loopt hij niet door, slangen zijn hard. Lijkt op een defect in de stuurconsole...
Nog iemand interesse in een Forester?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor boswachterfan » 20 Nov 2017 20:11

Het is maar een schot voor de boeg: Heb je niet ergens een flink massaprobleem? Bij een aanhangwagen heb je een kerstboom als de massa niet goed is en bij de motorfiets die ik heb bestaat ook zoiets. Een bepaalde constructie in het elektro circuit (alleen bij die motorfiets) zorgt voor de meest krankzinnige verschijnselen door gebrek aan massa. Vernieuw je dat (in dit geval koolborstels in de startmotor) dan ben je er van af. Ik zou alle massakabels eens goed nalopen, ook een beetje n.a.v. die zwempartij.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 20 Nov 2017 21:01

Contactslot? Aangezien er veel niet doet op je stuurkolom...Ik bedoelde de sensor op de radiateur!
En warme lucht kan alleen naar binnen komen als je motor draait!
Wat bedoel je met een kacheltje onder je motorkap? Wat is daar het nut van? :roll:
Slangen hard...dat vroeg ik niet...ik vroeg of beide slangen warm werden.
Beantwoord vragen duidelijk zonder zinloos geneuzel over muziek,paarden,verdelers,contactpuntjes,carburatie enz,enz... :(

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 20 Nov 2017 22:52

Boswachterfan (leuke naam): Ik kon na de natte ervaring daar gewoon nog rijden, op 3 cil weliswaar maar na schoonmaken van betreffende bougie gewoon weer op 4.De motor is niet helemaal onder water gegaan, de problemen zijn tevoorschijn gekomen nadat hij thuis (per ongeluk) geen lucht meer kreeg. De massa nog eens bekeken, lijkt me goed.

Quickfit: Dit heb ik dus allemaal gedaan:
-na motor opwarmen worden slangen naar/van radiator hard, toevoer heet en 'uit' iets minder, de fan draait dan ook hè.
-komt warme lucht naar binnen (idd moet de motor natuurlijk draaien, verkeerd geschreven),
-vanmiddag heeft een monteur sensoren gecheckt ook die op het blok maar had ook geen antwoord. Uitlezen gaat bij hun niet ivm OBD1
-kacheltje was ivm natte toestand van allerlei dingen zodat ik minder nat wordt bij sleutelen.

Morgen maar weer naar Subaru-garage om uit te lezen.

Iig allemaal bedankt! vr gr Willem van Voorst.

clownmuis.jpg
clownmuis.jpg (8.61 KiB) 884 keer bekeken

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast