Pendelen bij stationair draaien

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Hoi, het aantal uren dat ik aan het zoeken ben naar info overschrijdt mijn 43-jarig huwelijk hahah. Ben inmiddels op meerdere forums info aan het verzamelen, ook op diverse Amerikaanse. Ik zal ook de bovenstaande bezoeken.
Ik heb eerst uitgezocht welke OBD mijn sub heeft maar kwam er na lang zoeken achter dat OBD2 in USA vanaf 1996 en in Europa vanaf 2001 zijn ingebouwd. De ECU bevindt zich niet onder een metalen plaat bij de bijrijders voetenbank, deze plaat is er niet eens. Bwjr is 1999. Dus vóór 2001, ofwel OBD2 toch? De (Bosch)garage heeft met 4 verschillende meters getracht verbinding te maken, zonder effect. Bosch-dealer zou alles over subs moeten weten en kunnen uitlezen..las ik.
Ik zit met het feit dat ik niet de straat op mag ivm schorsing en verzekering.... en ik wil alles van de auto weten omdat ik mijn droom najaag: Overland2 Asia. En eerst thebarrelchallenge.nl
Als ik speciaal gereedschap nodig heb koop ik dat mits mijn budget dat toelaat.

Eric heb jij mijn PB's ontvangen?
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Ik heb contact gehad met Smeets diagnoseapparatuur. Vlgs hen kan alleen een dealer dit goed uitlezen. Ze hadden er zelf geen apparaat voor. Was net de overgangsperiode. Ik ga een dialoog met mezelf aan om te bekijken wat ik nu zal doen.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Ben weer wat verder: Contact gehad met Smeet diagnoseapparatuur. Vlgs hem moest ik echt naar een Subaru of Bosch-dealer omdat alleen zij dit type kunnen uitlezen. Zelfs zíj hadden geen scanner hiervoor.
Vlgs nabijgelegen Bosch-garage is het de IACV. Uitlezen/communiceren was lastig, maar hij heeft de oorzaak wel gevonden. Morgen sleutelen maar weer. Tevens leuke bijkomstigheid: een monteur doet ook mee met Barrelchallenge en Baltic rally, met - je raadt het al:- een Subaru Forester SF 1999! Maar net niet dezelfde elektronische uitvoering..OBD2
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

wivoorst schreef:maar hij heeft de oorzaak wel gevonden.
Vertel! ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door erichendri »

Jep, er schijnt ook heel even een forester geweest te zijn met een ECU onder de motorkap.
Normaal zit hij rechtsvoor onder de vloerbedekking, achter een stalen plaat.
Meen zelfs op de motor.
Soweso moet de subarudealer een selectmonitor hebben.
Ik heb je PB gehad en beantwoord.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

HIJ DOET HET!!!!! YEAH YEAH!!! :D :D :D :) :) :lol: :lol: :sti:
Hoe de monteur het precies ontdekt heeft weet ik niet. Het aangesloten apparaat gaf geen foutcodes, maar op een of andere manier wel aan dat er iets loos was met de iac.
Deze heb ik gedemonteerd en goed schoongemaakt. Hij was zó vies en dichtgeslibd dat de klep -lijkt op turbine- niet meer kon draaien. Hierdoor kon ook de sensor van de koelvloeistoftemperatuur zijn werk mbt stationair draaien niet meer doen.
Na her-monteren heb ik een eindje gereden en trekt nu als een lier, ook langzaam optrekken gaat mooi smoothly.
Toen ik hem 3 mnd geleden kocht reed hij niet zo mooi. Ik heb onlangs de koelvloeistof vervangen hoewel deze er niet verkeerd uitzag. Ws. heeft de vorige eigenaar dit lange tijd niet gedaan.
BOVENKANT
BOVENKANT
WAS HEEL ERG VIES!!
WAS HEEL ERG VIES!!
ZELFS SCHROEVENDRAAIERTJE NODIG OM SLIB TE VERWIJDEREN
ZELFS SCHROEVENDRAAIERTJE NODIG OM SLIB TE VERWIJDEREN
RUBBER WEER TERUG, WAS SOEPEL EN LEKTE NADERHAND NIET
RUBBER WEER TERUG, WAS SOEPEL EN LEKTE NADERHAND NIET
RPM DIRECT NA STARTEN
RPM DIRECT NA STARTEN
RPM NA 10 SEC
RPM NA 10 SEC
Wat een zoektocht!! Maar weer een stuk wijzer geworden!!
Bijlagen
HIER ZIT DE KLEP
HIER ZIT DE KLEP
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Opgelost. :okeee:

EDIT: Foto's van het net gehaald? :shock:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Yeah!
Op naar de volgende klus ;-) Een snorkel, een daktent, camber achterwielen, pushbar, verstralers ea.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Dit zijn de originele
mijn originele, 'huis' open
mijn originele, 'huis' open
klep, jammer dat ik geen fotootje heb vóór het cleanen!
klep, jammer dat ik geen fotootje heb vóór het cleanen!
Kraakte zelfs een beetje en draaide zwaar.
Kraakte zelfs een beetje en draaide zwaar.
schoner ging niet
schoner ging niet
De klep was echt zwart van de prut en de wilde haast niet draaien. Het afsluitrubber heb ik netjes met speciale kit in de oorspronkelijke behuizing kunnen krijgen. Was nog soepel en tevens een dun laagje hittebestendige kit eronder.

Trouwens een goede site!
https://forums.nasioc.com/forums/showth ... p?t=781242
Bijlagen
dit kwam uit het huis, excl. prut!
dit kwam uit het huis, excl. prut!
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door boswachterfan »

Knap gevonden, hoor. :okeee: Mooi verhaal!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door erichendri »

Nasioc is een Amerikaans forum en aangezien subaru daar +500000 auto's
per jaar verkoopt krijg je ook een veel groter forum.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Topic gesloten

Bericht door wivoorst »

Ik ben jullie dankbaar voor alle input!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

:okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Topic weer open helaas..

Bericht door wivoorst »

Tja, topic nog niet gesloten helaas..
Opnieuw pendelen maar nu blijft ook de hoofd-koelfan continue draaien (dus de sub-fan niet). Ook al is sleutel eruit. Niet om nog even af te koelen maar de hele nacht door... draait nu ook op 2 cil. Gedaan: gisteren achterveer nog iets verhoogd en radiator met tuinslang schoongespoten, niet met hoge druk maar gewoon dichtgeknepen tuinslang. Klein stuk gereden maar gisteren geen probleem. Eergisteren de koelvloeistof vervangen; tijdens het spoelen/reinigen een afwasblokje erin verkruimeld (van Amerikaanse site gehaald) , daarna heel lang gespoeld en geleegd, onderaan via de radiator. Vervolgens de voorgeschreven spoelvloeistof erin. De iac gereset.
Gisteravond nog geen probleem, vannacht dus wel. Accu was nagenoeg leeg. Ook al was sleuteltje eruit. Het relais verwisseld met andere gelijke, geen verschil, zekeringen goed. Als hij van de accu is draait hij niet meer, lijkt me logisch. De sensor kan misschien contact blijven houden omdat hij nu schoon is, of juist andersom. De buitentemperatuur-sensor -in de buurt van radiator vlgs handleiding- kan ik ook niet vinden maar lijkt me niet van toepassing. ;-( Ook op geen enkel plaatje op www.
Weer een uitdaging? Vering lijkt me uitgesloten, IAC is schoongemaakt en werkte 2 dg goed, (nog niet weer geopend) vloeistof niet meer verontreinigd.
De ECU zit idd. onder de motorkap.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Accu goed opladen en auto warm laten draaien(airco uit) en voel aan de slangen(boven en onderaan de radiateur) of je thermostaat open gaat na verloop van tijd. Na een tijdje moeten beide slangen heet worden :!:
Hoe zit het met het koelvloeistofniveau wanneer de motor echt op bedrijfstemperatuur is :?: Controleer ook het niveau van de radiateur(pas op staat onder druk en is heet :!: ) en niet alleen van het expansievat :!:
Komt er warme lucht binnen in de auto als ie warm is :?:
Er bestaat een kans dat er lucht in het systeem zit...haal voorzichtig een koelslang los van je IAT...dat gedeelte zit vrij hoog en er kan lucht in blijven zitten :!:

Wat gebeurd er als je de sleutel eruit hebt,de ventilator nog draait en je trekt de stekker van de temperatuursensor los :?:
ECU...waar zit ie precies onder de kap :?: Al eens aan gedacht om die eens een dag of zo voor de kachel te leggen of te openen wanneer mogelijk i.v.m. je ''zwemtocht'' :roll:

Gr. Quikfit :mrgreen:

P.S. Nog een goed bedoelde tip...''blijf af van zaken waar je geen verstand van hebt. ;)
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Heb ik allemaal gedaan, zelf s een kacheltje onder de motorkap en binnen in de wagen zelf. Fan blijft maar draaien ook als motor loopt, maar geen warme lucht naar binnen. Vrij logisch omdat de fan blijft draaien en de motor niet... Bij draaien van de motor zijn de slangen hard dus doorloop is er wel. Ofwel waterpomp is nog oké.
Ecu zit onder de kap aan de bijrijderszijde verticaal.
Jíj hebt er een boel verstand van merk ik al een tijdje, maar dat heb je toch ook ergens geleerd? Ik weet heel erg veel van muziek en IT, ook best wel van auto's hoor ;-) ooit compleet een VW-boxer gereviseerd, een L207 van MB netzo, een J5, evenals een Honda 500 (motor), een aantal brommers en scooters, el. fiets en skatebord. Mhhahaha. Maar softwarematig mbt auto's ben ik nog niet heel erg bekend, dat geef ik toe. Maar doen is leren, en wat je niet weet vergaar je (ik tenminste). Áls ik ooit een heel lange rit ga maken wil ik het paard van achter naar voren en van boven naar beneden kennen....
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Nog mooier: als ik de sleutel eruit trek blijven alle lichten op dashboard branden, fan blijft draaien, motor slaat echter wel af. Schakelt heel langzaam door (automaat). Sensor koelvloeistof in blok stekker eraf/erop maar de fan blijft draaien, thermostaat is goed anders loopt hij niet door, slangen zijn hard. Lijkt op een defect in de stuurconsole...
Nog iemand interesse in een Forester?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door boswachterfan »

Het is maar een schot voor de boeg: Heb je niet ergens een flink massaprobleem? Bij een aanhangwagen heb je een kerstboom als de massa niet goed is en bij de motorfiets die ik heb bestaat ook zoiets. Een bepaalde constructie in het elektro circuit (alleen bij die motorfiets) zorgt voor de meest krankzinnige verschijnselen door gebrek aan massa. Vernieuw je dat (in dit geval koolborstels in de startmotor) dan ben je er van af. Ik zou alle massakabels eens goed nalopen, ook een beetje n.a.v. die zwempartij.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Contactslot? Aangezien er veel niet doet op je stuurkolom...Ik bedoelde de sensor op de radiateur!
En warme lucht kan alleen naar binnen komen als je motor draait!
Wat bedoel je met een kacheltje onder je motorkap? Wat is daar het nut van? :roll:
Slangen hard...dat vroeg ik niet...ik vroeg of beide slangen warm werden.
Beantwoord vragen duidelijk zonder zinloos geneuzel over muziek,paarden,verdelers,contactpuntjes,carburatie enz,enz... :(

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Boswachterfan (leuke naam): Ik kon na de natte ervaring daar gewoon nog rijden, op 3 cil weliswaar maar na schoonmaken van betreffende bougie gewoon weer op 4.De motor is niet helemaal onder water gegaan, de problemen zijn tevoorschijn gekomen nadat hij thuis (per ongeluk) geen lucht meer kreeg. De massa nog eens bekeken, lijkt me goed.

Quickfit: Dit heb ik dus allemaal gedaan:
-na motor opwarmen worden slangen naar/van radiator hard, toevoer heet en 'uit' iets minder, de fan draait dan ook hè.
-komt warme lucht naar binnen (idd moet de motor natuurlijk draaien, verkeerd geschreven),
-vanmiddag heeft een monteur sensoren gecheckt ook die op het blok maar had ook geen antwoord. Uitlezen gaat bij hun niet ivm OBD1
-kacheltje was ivm natte toestand van allerlei dingen zodat ik minder nat wordt bij sleutelen.

Morgen maar weer naar Subaru-garage om uit te lezen.

Iig allemaal bedankt! vr gr Willem van Voorst.
clownmuis.jpg
clownmuis.jpg (8.61 KiB) 7159 keer bekeken
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Dit topic kan gesloten worden
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Mag slotje op.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door SP-Boxer »

Zo werkt dat niet bij technische topics. Deze blijven gewoon open voor mensen die ooit soortgelijke problemen zullen hebben.
"I feel Legacy"
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door dj rene »

Het uitlezen kan nog makkelijker.
Als dit een SSM1 protocol auto is dan heb je ergens ter hoogte van je gaspedaal/rempedaal bediening 2 zwarte stekkertjes en 2 groene stekkertjes naast de stekker die lijkt op die van de OBDII aansluiting (maar is het niet).
Klik de 2 zwarte stekkertjes in elkaar en zet je auto alleen op contact en niet starten.
nu gaat je check engine lampje waarschijnlijk in een bepaald patroon knipperen.
Eerst een paar keer langzaam en dan een paar keer snel.
Dit is een code.
Er kunnen meerdere codes achter elkaar zitten.

Zal even proberen een plaatje bij te voegen van de stekkers die ik bedoel.
De locatie van de stekkers ben ik niet zeker van bij een forester.
Bij een Legacy en Impreza zit hij wel op deze plaats.

Je zegt dat je een foutmelding hebt na je ongevalletje met een doek die in het inlaat systeem is gezogen.
Ik vermoed dat je stationair regelklep nu niet goed werkt en waarschijnlijk vies is of een paar draadjes van de doek er in vast zitten.
Hierdoor kan hij niet goed regelen.



Groet René Hofstede
Evolution Speed Barn

Ps.
Er zitten ook 2 Word bestandjes bij over hoe het uitlezen werkt en een bestandje met foutcodes.
Bijlagen
Trouble Codes 1988 and later models with Multi-Point Fuel Injection (including Legacy).doc
(30.5 KiB) 186 keer gedownload
Zelf uitlezen van je ECU met behulp van het Check Engine Lampje.docx
(208.98 KiB) 177 keer gedownload
IMG_20150424_200148.jpg
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door dj rene »

Oeps niet goed genoeg gelezen.
Dacht dat dit topic 1 pagina had.
Riet dus, en het probleem is al opgelost.
Sorry. :oops: :oops: :oops:
Plaats reactie