Pendelen bij stationair draaien

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Forester F uit '99.
Hoi, ik heb een vervelend dingetje: de motor draaide stationair. Per ongeluk kwam er een doek in de aanzuigbuis vóór het luchtfilter. De motor sloeg nét niet af maar begon na verwijderen van doek meteen te pendelen... langzaam, sneller, langzaam, sneller etc.
Motor uit en aan: geen verbetering, Accupool los en weer starten: idem, koude motor starten: idem. Heeft iemand idee hoe dit op te lossen? Lijkt me onwaarschijnlijk dat de lamdasonde er iets mee van doen heeft.. Alvast bedankt voor suggesties!
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Ben er ws al achter! Omdat hij elektronische ontsteking heeft zoekt hij steeds naar de juiste samenstelling van de brandstof. Deze was dus heel erg ontregeld. Eerst 15 min rijden en de chips weer inleren. Klaar (hoop ik).
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Opgelost :|

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Blijkt dus niet te helpen... als ik stil sta in D dan schokt hij alsof hij wil wegrijden, bij N te hoog toerental. Rijdt verder goed en reageert op alles.. Het schokken kan komen doordat het toerental te hoog staat, maar is pas gekomen nadat de luchtinlaat was verstopt. Kan ik de computer zelf resetten?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Accupool 5 a 10min. loshalen...maar dan heb je kans dat ie in het begin klote loopt omdat de computer zichzelf weer moet inleren.(stuk gaan rijden en een keer uitzetten en weer starten)
Kruipen van een automaat in D is niet raar.
Hoeveel toeren draait ie stationair(in P of N) :?:
Wat heb je aan onderhoud gedaan sinds je de auto hebt :?:
ECU heeft ook gezwommen? :shock:

Ik zou hem eens (laten) uitlezen als ik jou was :!: Je cruisecontrol deed het toch ook niet :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

De accu heb ik idd al een tijd los gehad, maakt niets uit. Het kruipen gaat niet als een slak maar als een spin (alsof je een beetje gas geeft), toerental in D én in N is na een paar minuten gezakt naar ongeveer 1200 t/min. Maar vóórdat het luchtfilter dicht was deed hij het gewoon goed, ongeveer 800.

Gedaan: LPG eruit, aandrijfas vervangen, veren verhoogd, imperiaal erop voor tent, nieuwe Grabber banden, camber bijgesteld, Beugel voor reservewiel (nog niet klaar). De ECU heeft voor zover ik kon zien niet onderwater gestaan, de linker voorzijde wel, ongeveer 1 mtr. zie:

http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=3900

Ik ben hier niet mee verder gegaan omdat fotootjes (ook kleine) niet meer geüpload konden worden.
btw: Forester uit 1999 heeft toch 3 diffs? Midden, voor en achter? Of is dit met een automaat anders dan? Heeft viscokoppeling

Ik ben trouwens ook op andere forums bezig... beide op ander gebied.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Hmm...ik zou je luchtfilter en de slangen (aansluitingen) controleren of alles goed(dicht)zit aangesloten en of er niks in de aanzuigroute zit.
Toevallig geen vacuümslangen lek,losgetrokken...of verkeerd aangesloten(nadat je de LPG installatie verwijdert hebt)
Zitten er gaten in het spruitstuk waar je gasinjectoren zaten :?:
Ik vermoed dat ie op de een of andere manier valse lucht aanzuigt.
Wat betreft je ''zwemactie''...gecontroleerd of er geen water in je diffen,bak en motor is gekomen :?:
Nogmaals...laat hem uitlezen :!:

Aan motorisch onderhoud heb je dus nooit wat gedaan :?:

Wat bedoel je met; ''Maar vóórdat het luchtfilter dicht was deed hij het gewoon goed'' :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Ik heb de wagen 2 mnd geleden aangeschaft ivm de Barrel challenge in 2018, met de bedoeling hem om te bouwen. Subaru Forester zou hier heel goed voor zijn.
- ik heb per ongeluk de luchttoevoer dicht gehouden waarna het motorisch gedoe begon.
- net laten uitlezen maar geen foutmeldingen. Maar krijg wel check engine te zien...
- loopt zo te horen en aan de uitlaatgassen te voelen op 3 cilinders. Luchtmassameter is dus niet kaduuk, alles schoongemaakt, met filter, zonder filter. Geen effect. Ik weet niet waar te zoeken. Ik ben best technisch maar subaru Forester awd en automaat is nieuw voor me. Het lijkt alsof hij steeds beetje meer benzine krijgt en dan gaat bonken.
op lucht lekkage geen probleem te vinden, liep tot voorkort op lpg maar deed het ook goed op benzine. Waar de injectoren zaten is alles goed dicht.
Het hele werkplaatshandboek zo'n beetje bestudeerd. Zit ws wel ergens in electronica? Raar en vervelend gedoe. Ik ga pas verder met verbouwen als hij technisch goed is.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Bougies en bougiekabels even demonteren schoonmaken/inspuiten en kijk of er geen olie in 1 van de bougiegaten in het klepdeksel zit.
Kijk of er een bougie bijzit die een andere kleur heeft dan de andere :!: Dan weet je welke cilinder slecht loopt.
Controleer de bougies visueel en stel de bougies af op de juiste elektrodeafstand :!:
Aangezien de auto op LPG heeft gelopen zou ik ook de klepspeling eens controleren/afstellen :!:
Lambdasondes gaan ook wel eens stuk. Ik zou beginnen met de basis alles afstellen zoals het hoort...een motorische grote beurt(Luchtfilter,benzinefilter,bougies,kleppenstellen)
Haal alle stekkers en contacten los en spuit ze in met wat WD40 o.i.d. :!:
Check engine lampje brand...maar geen foutcode :?: :roll: Lambdasondes gaan ook wel eens stuk.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Ga ik straks weer eens doen. Bedankt voor al je hulp.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Nou, veel ervan gedaan behalve kleppenstellen, dat is me net een beetje teveel, speciaal omdat hij voor het gedoe met de luchtinlaat goed liep. Dinsdag naar Subarudealer om uit te lezen, vandaag was het een gewone garage.
Hij liep nu trouwens op 2 cilinders! Als je bij de verdeelkap (..) de kabels een voor een los trekt dan doen de voorste cilinders het niet goed (de 2 aan de kant van de radiator). Maar.... ik heb opnieuw de luchtinlaat dicht gehouden en hij liep stationair meteen weer op 4. Zonder check engine. Wel weer sneller, langzamer,sneller, langzamer.. lijkt toch iets met regeling van benzinetoevoer te zijn. ik weet het niet meer en wacht maar tot dinsdag. Anders gaat hij de oudijzerbak in. Bij Fúrstenau..
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Jou auto heeft geen verdelerkap...je bedoeld de bobine...is juist goed als je een kabel eraf trekt en de motor begint klote te lopen(dan weet je dat die cilinder/bougie en kabel goed is.
Als je geen of nauwelijks verschil merkt bij het loshalen van een bougiekabel...dan weet je dat die cilinder geen vonk krijgt...
Lijkt me heeel verstandig om naar een Subarudealer te gaan aangezien jij (met alle respect) niet veel kaas hebt gegeten van auto's ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
GerritSubaru
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2017 09:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door GerritSubaru »

Hoi allemaal.

Even over de stationaire toerental regeling. De regeling van het stationaire toeren tal gaan met een zogenaamde door de ECU geregelde omloopklep! Deze klep gaat pas aan het werk als de ECU een input heeft gekregen dat de gasklep dicht staat ( idle switch) Daarnaast kan de omloopklep door een vervuiling niet goed kan bewegen! Begin eerst maar eens te controleren of de gasklep goed dicht gaat! Je hebt dan wat speling op de gaskabel! Succes
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Vervuiling...yep mogelijkheden te over...die hele kar heeft gezwommen... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Ga ik zeker doen. Had ik elders ook gelezen, dat deze (eigenlijk alles) best kwetsbaar zijn voor vuil .
Oh ja, verdeelkap staat tussen aanhalingstekens de contactpuntjes zijn niet versleten :P
Electronica en software voor auto's hebben nooit mijn kennis bereikt (wel steeds meer nodig heden ten dage) en zwemmen met Subaru Forester automaat is ook nieuw voor mij :D Maar deze begin ik nu aardig te kennen door oa. jullie!Wat ik niet weet leer ik door anderen. Vrienden verklaarden me voor gek om deze wagen verder te bouwen na de duik. De motor is trouwens niet geheel onder water geweest en geen water in carburatie)
Zónder jullie kennis en behulpzaamheid duurt het allemaal veel langer om kennis van deze te vergaren, zowel de praktische als de theoretische. Daar maak ik graag en heel dankbaar gebruik van. :)
Ik heb inmiddels een uitleesapparaat gekocht, kost net zoveel als de garage vraagt voor het uitlezen. Morgen proberen maar.
Bijlagen
obd2.jpg
obd2.jpg (8.43 KiB) 9065 keer bekeken
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Welnu, is binnen... geeft aan dat geen verbinding gemaakt kan worden met ECU. Sys-setup is ISO9141, snik... Geen vacuüm-lekkage, alle zekeringen oké. Daarom kon de garage ook geen uitsluitsel geven. De scanport ziet er netjes en schoon uit, ook geen beschadiging aan kabel. bah,
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Bouwjaar '99 kan je niet uitlezen met een OBD2.... :( Jou auto heeft OBD1.

https://www.youtube.com/watch?v=3GEYepYzyiY

http://www.subaruforum.nl/search.php?ke ... lezen+1999

Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Sh.t! Zit me allemaal niet mee.!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Misschien eerst eens ff wat googelen op Subaru Forester '99 ( SF ) en dan de zoekterm waar je info over wilt hebben...lukt het niet met de NL zoekterm dan is er vast wel wat met de Engelse zoekterm te vinden.Bijna alles is op het net te vinden...je bent vast niet de eerste met een specifiek probleem... ;)

Ik rade ook aan om hem te laten uitlezen bij de Subaru dealer,de oude types zijn niet zo makkelijk uit te lezen als de moderne :!:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door erichendri »

Je kunt hem ook zelf uitlezen.
Dan moet je het programma FREESSM van internet downloaden, google maar.
Op je laptop installeren en een VAG KKL kabel of zoiets kopen.
Dan kan je hem uitlezen ,codes wissen ende sensor waardes realtime bekijken.

Hier een handleiding van een verkopende site, zijn ook goedkopere maar of ze beter zijn??
Ben zelf ook niet voor een alie kabel gegaan.

https://obdwarenhuis.nl/obd-informatie/ ... andleiding

Daarbij zijn hier ook leden die al zo'n kabel hebben, misschien willen zij je helpen met uitlezen.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Hoi, het aantal uren dat ik aan het zoeken ben naar info overschrijdt mijn 43-jarig huwelijk hahah. Ben inmiddels op meerdere forums info aan het verzamelen, ook op diverse Amerikaanse. Ik zal ook de bovenstaande bezoeken.
Ik heb eerst uitgezocht welke OBD mijn sub heeft maar kwam er na lang zoeken achter dat OBD2 in USA vanaf 1996 en in Europa vanaf 2001 zijn ingebouwd. De ECU bevindt zich niet onder een metalen plaat bij de bijrijders voetenbank, deze plaat is er niet eens. Bwjr is 1999. Dus vóór 2001, ofwel OBD2 toch? De (Bosch)garage heeft met 4 verschillende meters getracht verbinding te maken, zonder effect. Bosch-dealer zou alles over subs moeten weten en kunnen uitlezen..las ik.
Ik zit met het feit dat ik niet de straat op mag ivm schorsing en verzekering.... en ik wil alles van de auto weten omdat ik mijn droom najaag: Overland2 Asia. En eerst thebarrelchallenge.nl
Als ik speciaal gereedschap nodig heb koop ik dat mits mijn budget dat toelaat.

Eric heb jij mijn PB's ontvangen?
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Ik heb contact gehad met Smeets diagnoseapparatuur. Vlgs hen kan alleen een dealer dit goed uitlezen. Ze hadden er zelf geen apparaat voor. Was net de overgangsperiode. Ik ga een dialoog met mezelf aan om te bekijken wat ik nu zal doen.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Ben weer wat verder: Contact gehad met Smeet diagnoseapparatuur. Vlgs hem moest ik echt naar een Subaru of Bosch-dealer omdat alleen zij dit type kunnen uitlezen. Zelfs zíj hadden geen scanner hiervoor.
Vlgs nabijgelegen Bosch-garage is het de IACV. Uitlezen/communiceren was lastig, maar hij heeft de oorzaak wel gevonden. Morgen sleutelen maar weer. Tevens leuke bijkomstigheid: een monteur doet ook mee met Barrelchallenge en Baltic rally, met - je raadt het al:- een Subaru Forester SF 1999! Maar net niet dezelfde elektronische uitvoering..OBD2
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

wivoorst schreef:maar hij heeft de oorzaak wel gevonden.
Vertel! ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door erichendri »

Jep, er schijnt ook heel even een forester geweest te zijn met een ECU onder de motorkap.
Normaal zit hij rechtsvoor onder de vloerbedekking, achter een stalen plaat.
Meen zelfs op de motor.
Soweso moet de subarudealer een selectmonitor hebben.
Ik heb je PB gehad en beantwoord.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

HIJ DOET HET!!!!! YEAH YEAH!!! :D :D :D :) :) :lol: :lol: :sti:
Hoe de monteur het precies ontdekt heeft weet ik niet. Het aangesloten apparaat gaf geen foutcodes, maar op een of andere manier wel aan dat er iets loos was met de iac.
Deze heb ik gedemonteerd en goed schoongemaakt. Hij was zó vies en dichtgeslibd dat de klep -lijkt op turbine- niet meer kon draaien. Hierdoor kon ook de sensor van de koelvloeistoftemperatuur zijn werk mbt stationair draaien niet meer doen.
Na her-monteren heb ik een eindje gereden en trekt nu als een lier, ook langzaam optrekken gaat mooi smoothly.
Toen ik hem 3 mnd geleden kocht reed hij niet zo mooi. Ik heb onlangs de koelvloeistof vervangen hoewel deze er niet verkeerd uitzag. Ws. heeft de vorige eigenaar dit lange tijd niet gedaan.
BOVENKANT
BOVENKANT
WAS HEEL ERG VIES!!
WAS HEEL ERG VIES!!
ZELFS SCHROEVENDRAAIERTJE NODIG OM SLIB TE VERWIJDEREN
ZELFS SCHROEVENDRAAIERTJE NODIG OM SLIB TE VERWIJDEREN
RUBBER WEER TERUG, WAS SOEPEL EN LEKTE NADERHAND NIET
RUBBER WEER TERUG, WAS SOEPEL EN LEKTE NADERHAND NIET
RPM DIRECT NA STARTEN
RPM DIRECT NA STARTEN
RPM NA 10 SEC
RPM NA 10 SEC
Wat een zoektocht!! Maar weer een stuk wijzer geworden!!
Bijlagen
HIER ZIT DE KLEP
HIER ZIT DE KLEP
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door quikfit »

Opgelost. :okeee:

EDIT: Foto's van het net gehaald? :shock:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Yeah!
Op naar de volgende klus ;-) Een snorkel, een daktent, camber achterwielen, pushbar, verstralers ea.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door wivoorst »

Dit zijn de originele
mijn originele, 'huis' open
mijn originele, 'huis' open
klep, jammer dat ik geen fotootje heb vóór het cleanen!
klep, jammer dat ik geen fotootje heb vóór het cleanen!
Kraakte zelfs een beetje en draaide zwaar.
Kraakte zelfs een beetje en draaide zwaar.
schoner ging niet
schoner ging niet
De klep was echt zwart van de prut en de wilde haast niet draaien. Het afsluitrubber heb ik netjes met speciale kit in de oorspronkelijke behuizing kunnen krijgen. Was nog soepel en tevens een dun laagje hittebestendige kit eronder.

Trouwens een goede site!
https://forums.nasioc.com/forums/showth ... p?t=781242
Bijlagen
dit kwam uit het huis, excl. prut!
dit kwam uit het huis, excl. prut!
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Pendelen bij stationair draaien

Bericht door boswachterfan »

Knap gevonden, hoor. :okeee: Mooi verhaal!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie