Pendelen bij stationair draaien

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 167
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 30 Okt 2017 18:32

Forester F uit '99.
Hoi, ik heb een vervelend dingetje: de motor draaide stationair. Per ongeluk kwam er een doek in de aanzuigbuis vóór het luchtfilter. De motor sloeg nét niet af maar begon na verwijderen van doek meteen te pendelen... langzaam, sneller, langzaam, sneller etc.
Motor uit en aan: geen verbetering, Accupool los en weer starten: idem, koude motor starten: idem. Heeft iemand idee hoe dit op te lossen? Lijkt me onwaarschijnlijk dat de lamdasonde er iets mee van doen heeft.. Alvast bedankt voor suggesties!
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 167
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 30 Okt 2017 19:29

Ben er ws al achter! Omdat hij elektronische ontsteking heeft zoekt hij steeds naar de juiste samenstelling van de brandstof. Deze was dus heel erg ontregeld. Eerst 15 min rijden en de chips weer inleren. Klaar (hoop ik).
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1981
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 30 Okt 2017 21:57

Opgelost :|

Gr. Quikfit :okeee:
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 167
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 10 Nov 2017 17:57

Blijkt dus niet te helpen... als ik stil sta in D dan schokt hij alsof hij wil wegrijden, bij N te hoog toerental. Rijdt verder goed en reageert op alles.. Het schokken kan komen doordat het toerental te hoog staat, maar is pas gekomen nadat de luchtinlaat was verstopt. Kan ik de computer zelf resetten?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1981
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 10 Nov 2017 18:40

Accupool 5 a 10min. loshalen...maar dan heb je kans dat ie in het begin klote loopt omdat de computer zichzelf weer moet inleren.(stuk gaan rijden en een keer uitzetten en weer starten)
Kruipen van een automaat in D is niet raar.
Hoeveel toeren draait ie stationair(in P of N) :?:
Wat heb je aan onderhoud gedaan sinds je de auto hebt :?:
ECU heeft ook gezwommen? :shock:

Ik zou hem eens (laten) uitlezen als ik jou was :!: Je cruisecontrol deed het toch ook niet :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 167
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 11 Nov 2017 01:09

De accu heb ik idd al een tijd los gehad, maakt niets uit. Het kruipen gaat niet als een slak maar als een spin (alsof je een beetje gas geeft), toerental in D én in N is na een paar minuten gezakt naar ongeveer 1200 t/min. Maar vóórdat het luchtfilter dicht was deed hij het gewoon goed, ongeveer 800.

Gedaan: LPG eruit, aandrijfas vervangen, veren verhoogd, imperiaal erop voor tent, nieuwe Grabber banden, camber bijgesteld, Beugel voor reservewiel (nog niet klaar). De ECU heeft voor zover ik kon zien niet onderwater gestaan, de linker voorzijde wel, ongeveer 1 mtr. zie:

viewtopic.php?f=18&t=3900

Ik ben hier niet mee verder gegaan omdat fotootjes (ook kleine) niet meer geüpload konden worden.
btw: Forester uit 1999 heeft toch 3 diffs? Midden, voor en achter? Of is dit met een automaat anders dan? Heeft viscokoppeling

Ik ben trouwens ook op andere forums bezig... beide op ander gebied.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1981
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 11 Nov 2017 02:31

Hmm...ik zou je luchtfilter en de slangen (aansluitingen) controleren of alles goed(dicht)zit aangesloten en of er niks in de aanzuigroute zit.
Toevallig geen vacuümslangen lek,losgetrokken...of verkeerd aangesloten(nadat je de LPG installatie verwijdert hebt)
Zitten er gaten in het spruitstuk waar je gasinjectoren zaten :?:
Ik vermoed dat ie op de een of andere manier valse lucht aanzuigt.
Wat betreft je ''zwemactie''...gecontroleerd of er geen water in je diffen,bak en motor is gekomen :?:
Nogmaals...laat hem uitlezen :!:

Aan motorisch onderhoud heb je dus nooit wat gedaan :?:

Wat bedoel je met; ''Maar vóórdat het luchtfilter dicht was deed hij het gewoon goed'' :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 167
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 11 Nov 2017 12:10

Ik heb de wagen 2 mnd geleden aangeschaft ivm de Barrel challenge in 2018, met de bedoeling hem om te bouwen. Subaru Forester zou hier heel goed voor zijn.
- ik heb per ongeluk de luchttoevoer dicht gehouden waarna het motorisch gedoe begon.
- net laten uitlezen maar geen foutmeldingen. Maar krijg wel check engine te zien...
- loopt zo te horen en aan de uitlaatgassen te voelen op 3 cilinders. Luchtmassameter is dus niet kaduuk, alles schoongemaakt, met filter, zonder filter. Geen effect. Ik weet niet waar te zoeken. Ik ben best technisch maar subaru Forester awd en automaat is nieuw voor me. Het lijkt alsof hij steeds beetje meer benzine krijgt en dan gaat bonken.
op lucht lekkage geen probleem te vinden, liep tot voorkort op lpg maar deed het ook goed op benzine. Waar de injectoren zaten is alles goed dicht.
Het hele werkplaatshandboek zo'n beetje bestudeerd. Zit ws wel ergens in electronica? Raar en vervelend gedoe. Ik ga pas verder met verbouwen als hij technisch goed is.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1981
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 11 Nov 2017 12:46

Bougies en bougiekabels even demonteren schoonmaken/inspuiten en kijk of er geen olie in 1 van de bougiegaten in het klepdeksel zit.
Kijk of er een bougie bijzit die een andere kleur heeft dan de andere :!: Dan weet je welke cilinder slecht loopt.
Controleer de bougies visueel en stel de bougies af op de juiste elektrodeafstand :!:
Aangezien de auto op LPG heeft gelopen zou ik ook de klepspeling eens controleren/afstellen :!:
Lambdasondes gaan ook wel eens stuk. Ik zou beginnen met de basis alles afstellen zoals het hoort...een motorische grote beurt(Luchtfilter,benzinefilter,bougies,kleppenstellen)
Haal alle stekkers en contacten los en spuit ze in met wat WD40 o.i.d. :!:
Check engine lampje brand...maar geen foutcode :?: :roll: Lambdasondes gaan ook wel eens stuk.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 167
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 11 Nov 2017 15:33

Ga ik straks weer eens doen. Bedankt voor al je hulp.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 167
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 11 Nov 2017 17:16

Nou, veel ervan gedaan behalve kleppenstellen, dat is me net een beetje teveel, speciaal omdat hij voor het gedoe met de luchtinlaat goed liep. Dinsdag naar Subarudealer om uit te lezen, vandaag was het een gewone garage.
Hij liep nu trouwens op 2 cilinders! Als je bij de verdeelkap (..) de kabels een voor een los trekt dan doen de voorste cilinders het niet goed (de 2 aan de kant van de radiator). Maar.... ik heb opnieuw de luchtinlaat dicht gehouden en hij liep stationair meteen weer op 4. Zonder check engine. Wel weer sneller, langzamer,sneller, langzamer.. lijkt toch iets met regeling van benzinetoevoer te zijn. ik weet het niet meer en wacht maar tot dinsdag. Anders gaat hij de oudijzerbak in. Bij Fúrstenau..
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1981
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 11 Nov 2017 17:30

Jou auto heeft geen verdelerkap...je bedoeld de bobine...is juist goed als je een kabel eraf trekt en de motor begint klote te lopen(dan weet je dat die cilinder/bougie en kabel goed is.
Als je geen of nauwelijks verschil merkt bij het loshalen van een bougiekabel...dan weet je dat die cilinder geen vonk krijgt...
Lijkt me heeel verstandig om naar een Subarudealer te gaan aangezien jij (met alle respect) niet veel kaas hebt gegeten van auto's ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
GerritSubaru
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 Okt 2017 09:51
Type auto: bestelauto

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor GerritSubaru » 11 Nov 2017 17:43

Hoi allemaal.

Even over de stationaire toerental regeling. De regeling van het stationaire toeren tal gaan met een zogenaamde door de ECU geregelde omloopklep! Deze klep gaat pas aan het werk als de ECU een input heeft gekregen dat de gasklep dicht staat ( idle switch) Daarnaast kan de omloopklep door een vervuiling niet goed kan bewegen! Begin eerst maar eens te controleren of de gasklep goed dicht gaat! Je hebt dan wat speling op de gaskabel! Succes
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1981
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 11 Nov 2017 17:52

Vervuiling...yep mogelijkheden te over...die hele kar heeft gezwommen... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 167
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 11 Nov 2017 19:02

Ga ik zeker doen. Had ik elders ook gelezen, dat deze (eigenlijk alles) best kwetsbaar zijn voor vuil .
Oh ja, verdeelkap staat tussen aanhalingstekens de contactpuntjes zijn niet versleten :P
Electronica en software voor auto's hebben nooit mijn kennis bereikt (wel steeds meer nodig heden ten dage) en zwemmen met Subaru Forester automaat is ook nieuw voor mij :D Maar deze begin ik nu aardig te kennen door oa. jullie!Wat ik niet weet leer ik door anderen. Vrienden verklaarden me voor gek om deze wagen verder te bouwen na de duik. De motor is trouwens niet geheel onder water geweest en geen water in carburatie)
Zónder jullie kennis en behulpzaamheid duurt het allemaal veel langer om kennis van deze te vergaren, zowel de praktische als de theoretische. Daar maak ik graag en heel dankbaar gebruik van. :)
Ik heb inmiddels een uitleesapparaat gekocht, kost net zoveel als de garage vraagt voor het uitlezen. Morgen proberen maar.
Bijlagen
obd2.jpg
obd2.jpg (8.43 KiB) 1232 keer bekeken
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 167
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 14 Nov 2017 20:03

Welnu, is binnen... geeft aan dat geen verbinding gemaakt kan worden met ECU. Sys-setup is ISO9141, snik... Geen vacuüm-lekkage, alle zekeringen oké. Daarom kon de garage ook geen uitsluitsel geven. De scanport ziet er netjes en schoon uit, ook geen beschadiging aan kabel. bah,
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1981
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 14 Nov 2017 20:22

Bouwjaar '99 kan je niet uitlezen met een OBD2.... :( Jou auto heeft OBD1.

https://www.youtube.com/watch?v=3GEYepYzyiY

search.php?keywords=uitlezen+1999

Gr. Quikfit
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 167
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor wivoorst » 15 Nov 2017 01:54

Sh.t! Zit me allemaal niet mee.!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1981
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor quikfit » 15 Nov 2017 06:47

Misschien eerst eens ff wat googelen op Subaru Forester '99 ( SF ) en dan de zoekterm waar je info over wilt hebben...lukt het niet met de NL zoekterm dan is er vast wel wat met de Engelse zoekterm te vinden.Bijna alles is op het net te vinden...je bent vast niet de eerste met een specifiek probleem... ;)

Ik rade ook aan om hem te laten uitlezen bij de Subaru dealer,de oude types zijn niet zo makkelijk uit te lezen als de moderne :!:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3500
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Pendelen bij stationair draaien

Berichtdoor erichendri » 15 Nov 2017 10:58

Je kunt hem ook zelf uitlezen.
Dan moet je het programma FREESSM van internet downloaden, google maar.
Op je laptop installeren en een VAG KKL kabel of zoiets kopen.
Dan kan je hem uitlezen ,codes wissen ende sensor waardes realtime bekijken.

Hier een handleiding van een verkopende site, zijn ook goedkopere maar of ze beter zijn??
Ben zelf ook niet voor een alie kabel gegaan.

https://obdwarenhuis.nl/obd-informatie/ ... andleiding

Daarbij zijn hier ook leden die al zo'n kabel hebben, misschien willen zij je helpen met uitlezen.

Eric

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten