Rokende motor
Rokende motor
Hallo,
Sinds kort komt er bij het starten van mijn Forester 2008 (diesel) kortstondig veel rook uit de uitlaat. Witte rook, alleen bij koude motor. Is even behoorlijk veel, maar na 20 seconden weer weg. Als de auto afgekoeld is, zelfde verhaal. Kondens ? Doet het ook bij 35 graden, en niet alleen 's ochtends bij eerste keer starten.
Motor is vorig jaar gereviseerd, ik denk dus niet aan problemen met de koppakking, volgend mij zou de auto dan ook altijd roken. Auto verbruikt geen koelvloeistof en nauwelijks olie en rijdt verder prima. Auto heeft dit hiervoor nooit gedaan. De garage had niet echt een idee, dacht aan een gloeibougie, maar dat was het niet. Auto gaf ook geen foutmelding bij uitlezen. Olie, luchtfiler, benzine en oliefilter zijn allemaal vd week vervangen. Daar lag het dus ook niet aan. Zit ook niet teveel olie in de auto.
Ik heb er verder geen last van en de auto rijdt ook helemaal prima, maar ben toch wel benieuwd hoe dit van de ene op de andere dag zo gekomen is. Iemand een idee ?
Mvgr,
Rob
Sinds kort komt er bij het starten van mijn Forester 2008 (diesel) kortstondig veel rook uit de uitlaat. Witte rook, alleen bij koude motor. Is even behoorlijk veel, maar na 20 seconden weer weg. Als de auto afgekoeld is, zelfde verhaal. Kondens ? Doet het ook bij 35 graden, en niet alleen 's ochtends bij eerste keer starten.
Motor is vorig jaar gereviseerd, ik denk dus niet aan problemen met de koppakking, volgend mij zou de auto dan ook altijd roken. Auto verbruikt geen koelvloeistof en nauwelijks olie en rijdt verder prima. Auto heeft dit hiervoor nooit gedaan. De garage had niet echt een idee, dacht aan een gloeibougie, maar dat was het niet. Auto gaf ook geen foutmelding bij uitlezen. Olie, luchtfiler, benzine en oliefilter zijn allemaal vd week vervangen. Daar lag het dus ook niet aan. Zit ook niet teveel olie in de auto.
Ik heb er verder geen last van en de auto rijdt ook helemaal prima, maar ben toch wel benieuwd hoe dit van de ene op de andere dag zo gekomen is. Iemand een idee ?
Mvgr,
Rob
Re: Rokende motor
Rijdt je veel korte stukjes stadswerk? Dan blijft er elke keer een beetje extra water (neergeslagen condens) in de uitlaat staan wat op kan lopen tot uiteindelijk witte rook.
Dan zou de oplossing zijn om eens een flinke rit te maken zodat alles lekker warm wordt.
Maar blijf wel voor de zekerheid heel goed je koppakking en watersysteem in de gaten houden!
Dan zou de oplossing zijn om eens een flinke rit te maken zodat alles lekker warm wordt.
Maar blijf wel voor de zekerheid heel goed je koppakking en watersysteem in de gaten houden!
Re: Rokende motor
Dank je, maar rijdt eigenlijk met name grotere afstanden per keer.
Re: Rokende motor
Dan zou ik toch je watersysteem maar eens goed in de gaten houden want dit is inderdaad niet zoals het hoort.Robhoek schreef:Dank je, maar rijdt eigenlijk met name grotere afstanden per keer.
Wat nog kan zijn is dat je uitlaat zijn condens niet goed kwijt kan. Toestand van de uitlaat?
Re: Rokende motor
Koelvloeistof check ik bijna dagelijks, uitlaat vorig jaar vernieuwd. Net als de turbo en volledige motor revisie met nieuwe koppakking etc. Ik dacht zelf ook aan kondens, maar de auto doet het na 2 uur stil te hebben gestaan opnieuw. Ook in Zuid Frankrijk met dagelijkse temperaturen van 30+. Dan kan er weinig kondens overblijven.
Re: Rokende motor
Slangen worden hard en blijven dat nog een tijdje na afzetten? Heb je ook het niveau in de radiateur gechecked?(laten afkoelen en voorzichtig losdraaien )
Is het rook of damp? Kan misschien ook een verstuiver zijn die lekt of nadruppelt.
Gr. Quikfit
Is het rook of damp? Kan misschien ook een verstuiver zijn die lekt of nadruppelt.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Rokende motor
Het is rook, zie nooit druppels uit de uitlaat komen. Slangen zal ik eens checken na rijden, dat heb ik nog niet gedaan.
Re: Rokende motor
Rook...dus het ruikt verbrand en niet zoetig naar koelvloeistof?
Je kan de slangen van de turbo eraf halen en erin kijken of die nat/vet is.
Het is niet de eerste Forester diesel die in puin loopt doordat olie via de turbo naar binnen komt
Gr. Quikfit
Je kan de slangen van de turbo eraf halen en erin kijken of die nat/vet is.
Het is niet de eerste Forester diesel die in puin loopt doordat olie via de turbo naar binnen komt
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Rokende motor
Zit te denken aan een gloeistift of lekkende verstuiver.
Misschien even de raildruk laten uitlezen.
Neem eens contact op met büchli in Harderwijk.
Misschien weten zij het en adviseren zij een bepaalde brandstofreiniger voor in je tank.
Vraag ook hoe leeg die moet zijn bij er in gooien.
Büchli is de NL diesel specialist van NL.
Eric
Eric
Misschien even de raildruk laten uitlezen.
Neem eens contact op met büchli in Harderwijk.
Misschien weten zij het en adviseren zij een bepaalde brandstofreiniger voor in je tank.
Vraag ook hoe leeg die moet zijn bij er in gooien.
Büchli is de NL diesel specialist van NL.
Eric
Eric
Re: Rokende motor
Ja Eric. Dat kan ook nog bij diesel (stond ik even niet bij stil).erichendri schreef:Zit te denken aan een gloeistift of lekkende verstuiver.
Misschien even de raildruk laten uitlezen.
Neem eens contact op met büchli in Harderwijk.
Misschien weten zij het en adviseren zij een bepaalde brandstofreiniger voor in je tank.
Vraag ook hoe leeg die moet zijn bij er in gooien.
Büchli is de NL diesel specialist van NL.
Eric
Nu je over de brandstof begint. Kan ook nog te veel condens (water) in de tank zijn.
Witte rook is in elk geval geen olie of diesel. Ik persoonlijke zie liever wat zwarte rook dan witte.
@Robhoek, tank je vaak beetjes toevallig? Tank vaker leger dan vol?
Re: Rokende motor
Hi,
Ik tank gewoon tot de tank vol is en dan weer zodra hij bijna leeg is. Ik tank 2x per week en dit probleem heb ik nu een week of 6. Ik denk niet dat het daar aan ligt.
Verstuivers en bougies zijn vorig jaar allemaal vervangen, daar verwacht ik het ook niet van. Kan wel, maar lijkt wat onwaarschijnlijker. Ik breng hem binnenkort wel weer naar de garage, dan mag die zijn hoofd er over breken..
Ik tank gewoon tot de tank vol is en dan weer zodra hij bijna leeg is. Ik tank 2x per week en dit probleem heb ik nu een week of 6. Ik denk niet dat het daar aan ligt.
Verstuivers en bougies zijn vorig jaar allemaal vervangen, daar verwacht ik het ook niet van. Kan wel, maar lijkt wat onwaarschijnlijker. Ik breng hem binnenkort wel weer naar de garage, dan mag die zijn hoofd er over breken..
Re: Rokende motor
Doe dat maar eens want ik ben ook ver door de opties heen.
Als het geen water in de benzine is. Wat nog zou kunnen is dat je uitlaat niet goed blaast.
Dat plasje water verdampt dan vrij snel na koud starten, en een klein plasje/condens duurt niet zo lang.
Als het geen water in de benzine is. Wat nog zou kunnen is dat je uitlaat niet goed blaast.
hummie schreef:Wat nog kan zijn is dat je uitlaat zijn condens niet goed kwijt kan. Toestand van de uitlaat?
Leuk. Maar als hij niet helemaal goed hangt of bij reparatie verhangen is, of om andere reden niet goed afvoert kan er gewoon condens in neerslaan tot een miniem plasje/condens.Robhoek schreef:uitlaat vorig jaar vernieuwd.
Dat plasje water verdampt dan vrij snel na koud starten, en een klein plasje/condens duurt niet zo lang.
En dat gebeurd ook gewoon bij 35 graden (temperatuurdaling, condens slaat neer onder 100 graden zoals je weet, dus ook bij 35 ).Robhoek schreef:Witte rook, alleen bij koude motor. Is even behoorlijk veel, maar na 20 seconden weer weg. Als de auto afgekoeld is, zelfde verhaal. Kondens ? Doet het ook bij 35 graden, en niet alleen 's ochtends bij eerste keer starten.
Je zou de uitlaat nog kunnen laten nalopen.hummie schreef:Dan blijft er elke keer een beetje extra water (neergeslagen condens) in de uitlaat staan wat op kan lopen tot uiteindelijk witte rook.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Rokende motor
Nou, dat hoeft niet, hij tankt 2 x per week dus rijdt amper korte stukjes.
Eric
Eric
Re: Rokende motor
Precies. Ik kijk het nog even aan, de auto rijdt er niet
Slechter van. Of nog niet in ieder geval. Als de oorzaak boven water is dan zal ik dat hier nog even laten weten.
Slechter van. Of nog niet in ieder geval. Als de oorzaak boven water is dan zal ik dat hier nog even laten weten.
Re: Rokende motor
Hoeft niet inderdaad. Kan wel.erichendri schreef:Nou, dat hoeft niet, hij tankt 2 x per week dus rijdt amper korte stukjes.
Door verbranding komt er altijd condens in/door de uitlaat. En er kan net wat meer condens blijven hangen (slecht afgevoerd worden).
En er hoeft ook maar een pijpje/hoekje verkeerd te hangen en er kan al een minuscuul plasje ontstaan.
En beide mogelijkheden kunnen oorzaak zijn waardoor het bij koud even een pufje geeft. Dat hoef ik jou als monteur niet uit te leggen denk ik.
Als het dat is is het niet eens zo'n probleem, of kan het met een stuk uitlaat verdraaien misschien al verholpen zijn.
En misschien is het inderdaad ook iets heel anders, al is er al best veel uitgesloten inmiddels. Ik probeer ook alleen maar mee te denken.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Rokende motor
Ik houdt het toch echt op een verstuiver die iets lekt.
Laat hem eens een nachtje bij de dealert en meet de raildruk de volgende ochtend.
Weet niet of je/een app die optie ook heeft.
Eric
Laat hem eens een nachtje bij de dealert en meet de raildruk de volgende ochtend.
Weet niet of je/een app die optie ook heeft.
Eric
Re: Rokende motor
Ik had al gezegd dat dat ook nog kon.erichendri schreef:Ik houdt het toch echt op een verstuiver die iets lekt.
Waar ik vooral tegenaan loop in het inschatten naar de oorzaak is dat alles wat optie zou kunnen zijn blijkbaar recentelijk vervangen is. Dat maakt alles zo'n beetje onwaarschijnlijk.
Zo ook de verstuivers.
Robhoek schreef:Verstuivers en bougies zijn vorig jaar allemaal vervangen, daar verwacht ik het ook niet van. Kan wel, maar lijkt wat onwaarschijnlijker.
Re: Rokende motor
Zo...auto is weer bij de Subaru dealer geweest, en het roken is verleden tijd. EGR klep, brandstofpomp en verstuivers opnieuw “ingeleerd”. Je moet het maar net weten.
Auto staat nu te koop voor de volgende Subaru liefhebber.
Auto staat nu te koop voor de volgende Subaru liefhebber.