Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door quikfit »

Ik heb ook gezocht naar zo'n grafiek maar niet gevonden. :(
Bij 4000tpm levert de motor 70kW,ong.95pk en het koppel begint dan al af te nemen,dat is niet genoeg om lekker de berg/helling op te komen met een zware aanhanger,vanaf het moment dat het koppel afneemt moet de motor het van de tpm hebben.
Daar komt bij dat de tangentiële krachten op de zuiger zo groot worden bij ''ondertoeren'' dat het small end en big end(bovenste lagerschalen) en drijfstang grote krachten te verduren krijgen....de gevolgen zijn een motor die in de soep loopt als dit langere tijd gebeurd.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door SP-Boxer »

Tijdens mijn studie een "verplicht" abonnement op de AMT gehad. (Auto & Motor Techniek)
Daarin stond ooit een stuk over een Legacy incl. deze grafiek. Snel ingescand en volgens mij al ooit eerder op dit forum gebruikt.
Mijn pa had eenzelfde Legacy.
"I feel Legacy"
Knutsel foz
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 20:56

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door Knutsel foz »

Ik denk dat je uitlaat iets verstopt zit.
Draai je spruitstuk er eens af en kijk hoeveel kool er in zit.
Kan je gelijk je uitlaat poort bekijken hoeveel kool er in zit,
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door quikfit »

Het is geen tweetakt...hij rijd op LPG. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door erichendri »

Die grafiekjes staan meestal ook in de folders.
Vind grafiekjes ook veeel beter als cijfers.
Er word regelmatig geklaagd dat Japanse auto's bij
hoge toerentallen hun koppelpiek hebben.
Maar vaak volgens de grafiek zie je dat ze dat piekje al veel eerder op 10-20 nm na bijna bereiken.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 09 aug 2017 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Knutsel foz
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 20:56

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door Knutsel foz »

Ik heb het ook gehad wel met een Honda Civic 1.3 zat geen gang meer in trekken 0,0
Was van een oud vrouwtje en altijd kleine stukjes mee gereden.
Spruitstuk zat bijna pot dicht.
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Persoonlijk vind ik alles boven 2500 geen wurgen. Hij kan het doen. Of niet. Maar dat dit ding pas kracht levert bij 4500 valt me tegen. Ik vind dst lui. Ik ben geen fan van zoveel toeren maken. Wat dat betreft is dit de verkeerde auto voor me. Maar ja, verder bevalt hij goed.

Wat doet chiptuning met dit blok? Ik heb ooit een bmw omgebouwd naar stand alone management. Door ontsreking in lager toeren hoger te zetten was daar de luiigheid wel uit te krijgen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door erichendri »

Ben ook geen fan van hoge toeren maar een roffel voorpijp en leuke absorptie achterdemper maakt het draaien van hoge toeren wel leuker.

Eric :-)
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Aan de hand van de grafiek zie ik wel waarom hij als hij eenmaal op die 4000 of 4500 niet verder trekt. Koppel neemt af als de pk's omhoog gaan. Al met al doet het blok dus eigenlijk niks extra boven 3800 toeren. Dan klopt dat wel dus.

Mijn spruitstuk zit niet dicht. Heb een andere motor ingebouwd toen ik hem kocht, vorige eigenaar had een waterlek in de stalen leidingen en alleen het expansievat bijgevuld. Resultaat, blok kapot.

Maar toen dat deel uiteraard bekeken en was goed. Einddemper kan nog wel maar klinkt niet gesmoord. Katalysator verwijderen heeft hem wel geholpen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door quikfit »

Een benzine motor moet het niet alleen van z'n koppel hebben bij zware last maar van zijn vermogen...dus die 125pk levert ie bij 5600tpm :!:
Maar het is maar net wat je verwacht van een 18 jaar oud motortje met 125pk en 1500 kilo erachter....die je maximaal 4000tpm laat draaien.
Ik ga ermee stoppen want ik krijg de indruk dat je het niet wilt begrijpen...no hard feelings... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door erichendri »

Uiteraard hoort hij solo in zijn 2 of 3 als een streep naar 6000 toeren te gaan.
Uiteraard rekening houdend met 125 pk.
Rijdt zelf op gas en auto doet dit na 415000 km nog op beide brandstoffen.
Wat je kunt doen is je lambda eens gaan bekijken tijdens het doortrekken.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Tussen de 3600rpm en 5600rpm is een mooi gebied zodra de omstandigheden wat zwaarder worden.
koppel- en vermogenskromme.JPG
Mooie grafiek. :okeee:

Turbo vrije 2L boxer hier. Is dat ook ej20?
Net terug uit de bergen met een volle auto en zejer 1000kg caravan, en 2700-3000 toeren in 4 of 5low deed het over het algemeen prima op de stijle hellingen. Gang houden dan hè, want door een trage vrachtwagen waar ik niet voorbij kon wel een keer naar 3 terug gemoeten.
Ik denk dat als ik naar 3600+ toeren was gegaan dat het een optrekkende beweging was geworden.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door erichendri »

Toch moet je als je eenmaal goed de gang hebt naar de hoge gearing.
Laag is een extra schuine vertanding en die kosten nou eenmaal iets vermogen.
Ik laat mijn 18 jaar oud motortje regelmatig tot de rode streep sporten.
Dat houdt hem jong en snel, hij wordt er ook niet lui van.
Eerlijk gezegd is het ook goedkoper om het op lpg te doen.
Sleep de caravan ook rustig op lpg door de Alpen heen.

Ik weet uit mijn automonteur verleden dat de '87er mazda 626 2.0 van
opa (een klant op leeftijd) net 170 liep en mijn 626 2.0 vrij gemakkelijk de 200 aantikte.

Eric. :mrgreen:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door SP-Boxer »

Ja hummie, die grafiek is ook voor jouw EJ20.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Toch moet je als je eenmaal goed de gang hebt naar de hoge gearing.
Laag is een extra schuine vertanding en die kosten nou eenmaal iets vermogen.
Zoals ik in een ander topic al aan gaf is trekken in de gewone versnellingen bij passende toerentallen ook prima te doen. Jarenlang met zware lasten door de bergen getuffeld.
Zolang je zoals jij daar ook zei maar in een lekker toerentalletje rijdt komt het wel goed. Al zal dat dan misschien net niet de hoogst haalbare snelheid zijn, je komt boven.
Zoals ik in dat andere topic ook aan gaf heb ik enkele voorvallen van voordeel door LOW inderdaad wel onderschat, maar nog steeds het meeste in gewone versnellingen gereden.

Een onnodig langdurig hard werkende LOW kan ook voor oververhitting van de dif olie zorgen. Toch ook een attentiepuntje denk ik.
Gebruikersavatar
Toniboy
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2014 21:08

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door Toniboy »

Heb je de klopsensor al doorgemeten ? heb ook een forester op LPG (365.000 km) trok ook slecht (inhouden enz) pas boven 3000 omw/min ging het beter. Klopsensor verwijderd en doorgemeten ( hoogste weerstand 2M) geeft die nog niks aan dan is die overleden. een nieuwe geplaatst . loopt weer prima en niet meer inhouden en stotteren.

Klopsenor zit recht onder je gaskabel bevesting gasklephuis.
Impreza GT Awd 2000
Forester 2.0 2002 LPG G3
Forester 2.0 S-Turbo 2000/ Sold
Nissan X-trail 2.5 2006/LPG G3
Legacy Outback H6 3.0 2001 / Sold
Forester 2.0 S-Turbo 2001 LPG G3 / Sold
Plaats reactie