Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 Apr 2017 23:16
Type auto: Subaru Forester 2.0

Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor ForRJ&S » 20 Mei 2017 00:13

Dag allen,

Vandaag heb ik de auto bij de dealer opgehaald, waar de bougies zijn vervangen vanwege klachten die ik ervaarde bij het rijden. De auto houdt bij lage toeren (vanaf 2000 toeren tot 3500 toeren) in bij het forser willen accelereren. De auto klimt langzaam op in zijn toeren wat niet vloeiend verloopt en dan aanvoelt alsof het volledige vermogen niet aangesproken kan worden. Vanaf 3400 -3500 toeren is het alsof er niets aan de hand is en merk je dat het volledige vermogen aangesproken/gebruikt wordt en gaat de auto als een "speer".
Op het advies van de monteur na een proefrit gemaakt te hebben, zijn de bougies vervangen om vanuit de basis te beginnen.

Helaas heeft deze diagnose niet tot het gewenste resultaat geleidt en blijft de auto bij het forser accelereren inhouden. Volgens de monteur loopt de motor wel erg mooi en doet de motor het goed bij gedoseerd gas geven (het is geen turbo). Ik ben echter van mening dat ook bij lagere toerentallen (vanaf 2000 toeren en juiste versnelling) bij het dieper het gaspedaal intrappen ook een mooie gelijkmatige versnelling moet kunnen plaatsvinden zonder inhouden. Wat zijn de ervaringen van medegebruikers (2ltr non turbo)? Trekt de auto bij jullie wel of niet gelijkmatig op bij forser accelereren? Als dit normaal is dan hoef ik niet verder te zoeken, alleen kan me dat niet goed voorstellen maar heb geen referentie kader bij deze auto.

Ik ben enigszins geschrokken van de kosten van het alleen vervangen van de bougies. Als dit het probleem zou hebben opgelost zou ik hier niet over vallen, maar ik wil niet een financiële cashcow worden door van alles te gaan vervangen wat niet tot een oplossing leidt. Bij het uitlezen worden er geen storingsmeldingen weergegeven, de lambda sondes (voor en achter) zijn door de vorige eigenaar bij de dealer vervangen.

Mogelijk hebben jullie zelf hiermee ervaringen gehad in het verleden of zijn er inzichten die hopelijk tot een oplossing kunnen leiden. Zou een octaangehalte van 98 Ron mogelijk een verbetering kunnen geven en ook een indicatie waar het probleem gezocht zou moeten worden??

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Robert Jan
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1579
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor quikfit » 20 Mei 2017 00:46

De bougies zijn dure jongens maar gaan geloof ik 100.000 km mee,ik vervang ze wel wat eerder.Linksachter is klote bij te komen :twisted:
Benzinefilter in de tank wel eens vervangen :?: Een verzadigd filter resulteert in een arm mengsel :!: Brandstofdruk gemeten :?:
Geen rammeltjes die opgepikt worden door de knocksensor :?:
Stekkers schoon :?: Vacuümslangen gecontroleerd :?:
Bobines :!: :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 Apr 2017 23:16
Type auto: Subaru Forester 2.0

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor ForRJ&S » 20 Mei 2017 00:57

quikfit schreef:De bougies zijn dure jongens maar gaan geloof ik 100.000 km mee,ik vervang ze wel wat eerder.Linksachter is klote bij te komen :twisted:
Benzinefilter in de tank wel eens vervangen :?: Een verzadigd filter resulteert in een arm mengsel :!: Brandstofdruk gemeten :?:
Geen rammeltjes die opgepikt worden door de knocksensor :?:
Stekkers schoon :?: Vacuümslangen gecontroleerd :?:
Bobines :!: :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:


Gezien de km stand en het lastig vervangen was voor de monteur de eerste vermoeden om hier naar te gaan kijken.
Mogelijk dat de vorige dealer deze niet had vervangen vanwege deze reden.
Volgens de monteur waren deze wel goed onderhouden en tijdig vervangen.
Er is geen historie of het benzine filter is vervangen in het verleden. Als ik een rijker mengsel zou gaan gebruiken (98 Ron / V shell power) en beter resultaat zou geven, kan ik dan de conclusie trekken dat het brandstof filter een eerste indicatie is?

Groet,
RJ
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 504
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor boswachterfan » 20 Mei 2017 07:55

Is hij al eens uitgelezen? Dat is meestal het eerste wat de kenners hier adviseren. Benzinegebrek twijfel ik aan, want dan zou hij op hoge toeren toch ook niet goed lopen? Wellicht geeft hij een foutcode, dan is het zoeken makkelijker.
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 Apr 2017 23:16
Type auto: Subaru Forester 2.0

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor ForRJ&S » 20 Mei 2017 09:24

boswachterfan schreef:Is hij al eens uitgelezen? Dat is meestal het eerste wat de kenners hier adviseren. Benzinegebrek twijfel ik aan, want dan zou hij op hoge toeren toch ook niet goed lopen? Wellicht geeft hij een foutcode, dan is het zoeken makkelijker.


Ik ben vergeten dat erbij te vermelden. De auto is uitgelezen en hierin kwamen geen foutcodes naar voren.
Daarnaast heeft er gisteren een software update plaatsgevonden i.v.m. een verouderde versie.

Groeten,
RJ
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1579
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor quikfit » 20 Mei 2017 10:46

''Er is geen historie of het benzine filter is vervangen in het verleden. Als ik een rijker mengsel zou gaan gebruiken (98 Ron / V shell power) en beter resultaat zou geven, kan ik dan de conclusie trekken dat het brandstof filter een eerste indicatie is?''

95RON of 98RON heeft niets te maken met het ''rijk of arm lopen'' de lambdasonde regelt het lucht/brandstof mengsel(uitlezen :!: )...98RON heeft een hogere klopvastheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
https://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
Met het tanken van 98RON zou je hoogstens een niet goed/perfect functionerende knocksensor kunnen ontmaskeren,maar dan moet de auto (echt) merkbaar beter rijden na het tanken van 98RON.

''Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motormanagement bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement'' BRON:Wiki

Het is verstandig om op vakantie met zware belading(bijv. bagage/personen/caravan) en hoge snelheden 98RON of hoger te tanken.(in Duitsland kan je langs de autobahn 100 of 102 tanken)

Zelf heb ik ook verbetering gemerkt na het vervangen van de 2 luchtkleppen...maar ik kreeg af en toe een MIL melding ''klep open of zit vast''

Rijd de auto beter met een volle tank :?: :?:
Wat betreft die Update,daar had een ander forumlid(adele1953) het ook over en ik heb gevraagd wat dat inhield...maar nooit antwoord gekregen. :o
Rijd ie beter of slechter na de Update :?: :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 Apr 2017 23:16
Type auto: Subaru Forester 2.0

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor ForRJ&S » 20 Mei 2017 15:54

Vandaag de caravan opgehaald en wat meer km gemaakt en merkte op dat de auto steeds soepeler ging rijden. Het is nu bijna zo dat tijdens het accelereren de motor niet meer inhoud en veel gelijkmatiger versneld :P . Het vreemde is dat ik die ervaring gisteren absoluut niet had toen ik de auto van de garage ophaalde en terug naar huis reed (5 km). Of dit te maken heeft met een warme of koude motor moet ik morgen nog maar eens ervaren, maar hopelijk blijven de klachten achterwege en kan ik binnenkort zeggen dat het in zijn geheel weg is.....

@ Quikfit, de auto rijdt niet beter of slechter met een volle tank, dit was continue aanwezig. Wat betreft de update kon de monteur mij ook weinig van vertellen, alleen dat er een nieuwere versie was dan dat er in mijn auto zat. De auto reed vandaag merkbaar beter, maar ik kan niet aangeven of dit geheel door de update komt omdat de bougies ook gelijktijdig vervangen zijn. Overigens de oude bougies waren nog niet helemaal op, deze zijn volgens de monteur in het verleden tijdig vervangen.

Groeten,
RJ
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1579
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor quikfit » 20 Mei 2017 16:04

Auto moest zich waarschijnlijk nog ''inleren''...gebeurd ook als je de accupool los haalt.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3194
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor erichendri » 20 Mei 2017 20:59

Rijk of arm heeft niks met 95 of 98 te maken.
98 bevat iets meer energie waardoor het net lijkt of de motor sterker is.
Maar iets anders, waar woon je?
Welke bougies zijn er in gekomen.
Wat voor subaru heb je en welk bouwjaar.

Eric
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 Apr 2017 23:16
Type auto: Subaru Forester 2.0

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor ForRJ&S » 20 Mei 2017 21:14

erichendri schreef:Rijk of arm heeft niks met 95 of 98 te maken.
98 bevat iets meer energie waardoor het net lijkt of de motor sterker is.
Maar iets anders, waar woon je?
Welke bougies zijn er in gekomen.
Wat voor subaru heb je en welk bouwjaar.

Eric


Hoi Eric,

Ik ben woonachtig in Veenendaal en voor mijn werk veelvuldig in de omgeving van Utrecht (maar dan met de auto van de zaak).
Op de nota staat bij het vervangen van de bougies "Plug-Spark", ik heb het vermoeden dat dit de bougies van NGK zijn :roll:
Mijn Sub is van december 2005 (model 2006) met de EJ204 motor. Het betreft een geïmporteerde auto en daarna in het bezit is geweest van 1 eigenaar.


Groeten,
RJ
Subarumouse
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 Aug 2014 21:12
Type auto: Ikke Forester 2.0X groen 2004, Zoon idem zwart 2004.
Locatie: 7581 Twente

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor Subarumouse » 21 Mei 2017 12:48

Hallo,
Dus 158 pk motor en andere grille dan 2003/4?
In de nokkenasverstelling zit een klein gaas oliefiltertje dat nog wel eens verstopt is en vaak vergeten word om schoon te maken
Daardoor verstelt de timing van de nokkenas zich niet of niet voldoende met als gevolg tot 4000 toeren vooral inhouden en wellicht wat stotteren.
Dit was bij onze vorige steeds na het resetten weg maar kwam binnen 50 tot 200 km terug.
Het uiteindelijke gevolg was dat de verstelling kapot liep.
Wij hebben deze auto 8 maand na aankoop weer ingeruild op een 2004 125 pk. met minder kilometers die het nog steeds perfect doet.
Simpel omdat we geen vertrouwen meer hadden in deze auto.
Alles overigens, met voor ons volle tevredenheid, door de dealer opgelost. (Geen spot!)
IVM garantie: wees dus duidelijk naar de verkoper omdat de uiteindelijke reparaties meer gekost hebben dan de waarde van de auto......
Wat we willen, kunnen we ook! (hoop ik.....)
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 572
Lid geworden op: 18 Nov 2011 12:19
Type auto: MY06 Subaru Forester 2.0 X Comfort Pack

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor Louis » 21 Mei 2017 13:09

Voorste lambda sensor misschien? Was bij mijn auto de oorzaak van inhouden en er bij 3.500 a 4.000 rpm ineens vandoor gaan.
Na vervanging trekt de auto vloeiend door om er bij 3.500 rpm een schepje bovenop te doen dankzij de avcs (verstelbare kleptiming).
Groeten, Louis
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3194
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor erichendri » 21 Mei 2017 13:31

Op kenteken besteld kreeg ik laatst bosch bougies.
Die heb ik laten ruilen voor ngk.
Geen goede ervaring gehad met bosch.

Eric
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 Apr 2017 23:16
Type auto: Subaru Forester 2.0

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor ForRJ&S » 21 Mei 2017 19:57

Bedankt voor jullie reacties en input/feedback.
Vandaag nog maar eens een rondje gereden om te kijken wat de stand van zaken is.
Al met al is er zeker een verbetering merkbaar en trekt de auto veel beter bij de lagere toeren en ook gelijkmatiger :D
Het is nog niet helemaal perfect, maar zeker een hele verbetering en zijn we op de goede weg. Hopelijk verdwijnt het naarmate er meer kilometers gemaakt worden in zijn geheel, als het met het inleren te maken heeft. Ik heb wel het idee, dat het met een koude motor iets meer op de voorgrond staat dan een warme motor maar durf dit nog niet met zekerheid te zeggen.

Groeten,
RJ
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3194
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor erichendri » 21 Mei 2017 20:20

Moiste is als je weet of de bougies op 0.8 zijn afgesteld.
Onstekingsproblemen zijn bij koude motor vaker aanwezig.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1579
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor quikfit » 21 Mei 2017 21:34

Bougies moeten tussen de 1.0.-1,1 mm worden afgesteld...de turbo op 0,7-0,8 Staat op de sticker op de motorkap. 8-)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3194
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor erichendri » 21 Mei 2017 22:53

Ik rij prima op 0.8 mm.

Eric
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 Apr 2017 23:16
Type auto: Subaru Forester 2.0

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor ForRJ&S » 21 Mei 2017 23:11

En ik hoop vooral prima te rijden..... :okeee:
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 504
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor boswachterfan » 22 Mei 2017 19:54

Staan de kleppen ok? De mijne liep ook een tijdje rommelig stationair en niet lekker bij lage toeren. Er bleek een klep te strak te staan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3194
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Inhouden bij forser accelereren tot 3500 r/pm

Berichtdoor erichendri » 22 Mei 2017 20:05

Dat is iets waar je bij problemen begint.
Luchtfilter idem dito.
Wat is wanneer gebeurt zeg maar.

Eric

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast