Check engine-lampje...soms

Motoren, injectiesystemen etc.
Fredo
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2017 15:38

Re: Check engine-lampje...soms

Bericht door Fredo »

Weer een update
Kleppen zijn nu goed gesteld, had gegoogled en kwam op 0.2 in en 0.3 uit dus daar zijn ze uiteindelijk op gesteld. Boutjes heeft anderhalve week geduurd eer die er waren.
Hij is met een lange dunne magneet alle gaatjes en hoekjes afgegaan en heeft niks gevonden.
@quikfit Moest wel doorrijden want moet naar mijn werk en lopend zou dat te lang duren....

Ben iig wel klaar met die monteur want dit gaat wss nog uit de klauwen lopen. Heb nu dus bij stationair toerental met warme motor het olielampje branden...zit voldoende olie in. Heb het idee ( ook omdat ie nog steeds ratelt) dat er miss iets bij de oliepomp zit, is dit mogelijk ?

Goed, over drie weken op vakantie ....dus budget is ondertussen nihil om aan de Soeb te spenderen....ben d'r zowat depri van....maar goed, we komen er wel
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Check engine-lampje...soms

Bericht door quikfit »

Hoeveel toeren loopt ie stationair :?:
Welke olie zit erin :?: Mineraal of synthetisch en wat is de viscositeit :?:

Die ratel zit vast in je blok.(piston slap?)heeft ie dat bij een koude en/of warm motor en doet ie dat al lang :?: Als het piston slap is kan ie er oud mee worden...maar ratels vanachter mijn beeldscherm beoordelen is wat lastig. ;)
Hoeveel kilometer ga je rijden op vakantie :?:

Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Fredo
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2017 15:38

Re: Check engine-lampje...soms

Bericht door Fredo »

Stationair loopt ie ( wat ik eruit op kan maken ) tussen de 750 tot 900 tpm....niet helemaal in balans, zeg maar.
Olie, ehm 5w30 beetje dun naar mijn idee, volgens mij mineraal.

Die ratel is heel duidelijk hoorbaar als je hem met s'morgens start, ff klakkend zeg maar een seconde of twee , drie. Maar de ratel die ik doorlopend hoor klinkt meer als kleppen...weet niet hoe ik het beter kan uitleggen maar de kleppen staan allemaal goed gesteld. Misschien dat die tapeindjes in moeten lopen of zoiets ?

Het afslaan is wel een stuk minder moet ik zeggen...das iig positief...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Check engine-lampje...soms

Bericht door quikfit »

Hmm,bij dat toerental hoort je oliedruk lampje niet te gaan branden. :shock: Het lampje brand niet op het moment dat ie tijdelijk heel laag in de toeren loopt :?:
Minerale olie zou ik er niet ingooien,gewoon een vol syntheet en bij een oudere auto zoals de jouwe zou ik er een wat dikkere olie in doen,bijvoorbeeld een 5w40.
Die ratel bij het starten is niet erg.En als je,je kleppen hoort ook niet. ;)
Ik maak me zorgen over het oliedruklampje :!: En je monteur... :roll:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Fredo
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2017 15:38

Re: Check engine-lampje...soms

Bericht door Fredo »

Die monteur monteert niks meer aan mijn auto....hij is een geweldige plaatwerker en spuiter maar mechanisch doet die niks meer aan mijn auto.
En dat olielampje is idd heel zorgwekkend vooral omdat nog niet brandde voordat de kleppen werden gesteld.

Vakantie wordt trouwens Zuid-Frankrijk met een sleurhut van 1100 kg, beetje heuvels maar geen bergen...ongeveer 2500 km

Grt Fredo
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Check engine-lampje...soms

Bericht door SP-Boxer »

Een EJ20 van 1998 vindt zelfs 10w40 half syntheet het lekkerst! 5w30 is echt te dun als je met een sleurhut de warmte in gaat.
"I feel Legacy"
Fredo
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2017 15:38

Re: Check engine-lampje...soms

Bericht door Fredo »

Zo, ik ben thuis....de Soeb helaas niet.....heen ging de reis met ratel en tikkende klep goed, caravan erachter en na twee dagen gewoon aangekomen in Zuid-Frankrijk bij de Mont Ventoux. Gisteren werd terug reis naar huis wreed onderbroken, ter hoogte van Nancy in Frankrijk hoorde ik eerst een plofje als in een misfire gevolgd door een harde knal en luid tikken.....vermogen viel weg en happend naar adem heeft de machtige Soeb nog twee heuvels aangevallen om bij de eerste de beste afslag aan de kant gezet te worden. Auto wilde niet meer starten, leek wel of de accu leeg was of werd leeg getrokken door de dynamo. ANWB gebeld die redelijk snel ter hulp kwam. Had de auto niet echt netjes neergezet en de caravan stond nog een beetje te dicht langs dekant van de weg volgens mijn vriendin. Dus ik startte de auto...hij liep.....soort van....onbalans is een understatement, blok schudde als een dolle. Maar kon de auto een klein stukje rechter zetten. Depannage kwam en vroeg of ik de motor wilde starten, onbalans was minder maar tikken deed ie......oorverdovend. Chauffeur schudde meteen van laat maar en heeft ons met de auto en de caravan naar zijn werkplek gebracht om ons daar een Suzuki Vitara als leen-auto mee te geven. Moet eerlijk zeggen, rijd niet verkeerd maar mijn Soeb rijd ( reed ??? ) beter. Morgen mag de leen-auto weer naar een breng-locatie hier in de buurt en de Soeb word vanuit Frankrijk naar Harteveld te Pijnacker gebracht. Ben benieuwd en bevreesd wat de schade is maar ik ga jullie op de hoogte houden...fingers crossed.....
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Check engine-lampje...soms

Bericht door quikfit »

Vervelend voor je...maar echt verrast ben ik niet. :|
Dat word zoeken naar een andere motor of auto.

Succes Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Fredo
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2017 15:38

Re: Check engine-lampje...soms

Bericht door Fredo »

Finale update.....bleek dat zowel de krukas-lagers als de drijfstang-lagers naar de knoppen waren, einde oefening dus. Vanmorgen de auto leeg gehaald en vrijgewaard. Kort maar krachtig was de kennismaking met Subaru. En hoewel de auto mij niet lang vergezeld heeft ( 4 maanden......) heeft deze wel een blijvende indruk gemaakt. Was onder de indruk van de trekkracht van de motor en afgezien van het technisch ongemak reed de auto heel fijn.
Dusss.....misschien tot wederziens....ga sparen voor een auto, wat het word weet ik nog niet.
Iedereen bedankt voor de hulp en gezelligheid.

Groetjes Fredo
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Check engine-lampje...soms

Bericht door quikfit »

Niet zo raar als je met een auto op vakantie gaat waarvan het oliedruklampje te pas en te onpas gaat branden...
Veel succus met de aankoop van je nieuwe auto toegewenst. :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Check engine-lampje...soms

Bericht door erichendri »

Zonde dat je hem niet thuis had laten neerzetten.
Voor iets meer als 1000€ had je er een nieuwe motor in gehad.
Dealer rekend de hoofdprijs en dat was hij niet waard.
Stond hier of bij de scn een forester motor voor ik meen 200€
Nou ja, misschien zien we je hier nog terug.

Eric
Plaats reactie