Check engine-lampje...soms

Motoren, injectiesystemen etc.
Fredo
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 Apr 2017 15:38
Type auto: Subaru Legacy Wagon 1998

Check engine-lampje...soms

Berichtdoor Fredo » 23 Apr 2017 14:06

Aardig zitten zoeken maar niet gevonden dus vraag ik het maar even.
Mijn legacy 2.0 uit 98 heeft de volgende probleempjes ;
Af en toe bij het afremmen en ontkoppelen voor een stoplicht bijv slaat de motor af. Of hij duikt naar 100 tpm om vervolgens weer op te klimmen naar zijn normale stationair toerental. Er gaat dan geen lampje branden.
Nu heb ik wel enig ervaring met auto's en ik denk dan meteen aan de lmm maar normaliter is het zo , in mijn ervaring , dat de motor dan niet normaal stationair loopt maar gaat schommelen in toerental en dat doet de Soeb niet.

Verder wil het check-engine lampje wel eens gaan branden meestal bij een snelle bocht of als de auto naar beneden of omhoog rijdt.....olie ??? Want bij koude start ratelt de motor een tiental seconden.

Nu ben ik van plan om eind deze week de auto even naar een bevriende monteur te rijden om eens even goed te laten kijken naar de auto. Mijn verdenking is dat de auto niet echt liefdevol behandelt is door de laatste eigenaar en wat onderhoud mist.
Als er grotere problemen zijn rijd ik de auto terug naar de garage waar ik hem gekocht heb, geen garantie want die krijg je zelden of nooit voor een auto van 1250,-. Maar ik heb net een Opel Vectra weg gebracht wat een bodemloze put met problemen was en wil graag een auto die geen grote problemen heeft of een bodemloze put is.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor quikfit » 23 Apr 2017 14:13

Oliepeil gecontroleerd?
Is het benzinefilter wel eens vervangen
Alle vacuümslangen oké?
Bougies/kabels en klepspeling oké?
Lambdasonde?
Check-engine lampje...kan je uitlezen met een foutcodelezer voor een paar tientjes..

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subarumouse
Berichten: 181
Lid geworden op: 27 Aug 2014 21:12
Type auto: Ikke Forester 2.0X groen 2004, Zoon idem zwart 2004.
Locatie: 7581 Twente

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor Subarumouse » 24 Apr 2017 14:07

Hallo,
Twee weken geleden:
Motor stotteren, rommelig starten, naeen iets langere rit bijna afslaan en slecht stationair.
Af en toe enginelampje, dat vrijwel direct weer uitging.
Storing stond niet in geheugen.
Oorzaak olie bij bougies.dus nieuwe klepdeksel pakking en rubbers en bougies en weer perfect.
Rubbers kosten een drol, alleen het uurloon...... omdat je eea moet verwijderen voor je er bij kunt
Benno
Wat we willen, kunnen we ook! (hoop ik.....)
Fredo
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 Apr 2017 15:38
Type auto: Subaru Legacy Wagon 1998

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor Fredo » 24 Apr 2017 19:07

Gisteren ff oliepijl gecontroleerd, sodeknetter....naar mijn idee was die veel te hoog, koude motor...op de peilstok heb je twee inkepingen en daartussen twee gaatjes....olie stond boven de hoogste inkeping. Vandaag ff naar de buren gebracht en olie laten verversen, nieuw filtertje erbij...dat is iig al opgelost.
Vrijdag gaat de auto ff naar mijn monteurtje toe, zal daarvoor wel ff de pakkingen halen. Kan die ff lekker knutselen...Corsaatje van moeders de vrouw moet ook gekeurd worden.

En eind Mei zal ik eens vragen of hij kan kijken naar klepspeling en of die een prijs wil geven voor eventueel stellen. Zit net een filmpje te kijken op Youtube...wow...aardig klusje.... :shock:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor erichendri » 24 Apr 2017 21:48

Kleppen stellen is max 1,5 uur.

Eric
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 Sep 2013 22:12
Type auto: Forester 2.0 Luxery Plus (G3)
Locatie: Zwolle

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor mikage » 24 Apr 2017 22:05

Fredo schreef:Verder wil het check-engine lampje wel eens gaan branden meestal bij een snelle bocht of als de auto naar beneden of omhoog rijdt.....olie ??? Want bij koude start ratelt de motor een tiental seconden.


In dit topic het ik het over een losse krukaspoeli. Daar komt ook een ratel in voor. Dit is maar de helft van het hele verhaal.

Ik heb de ANWB er bij gehad omdat (los van de ratel die er was) bij mijn Forester het CheckEngine lampje op de terugweg van Arnhem naar huis tot 6x toe aanging en na +- 10 seconden weer uit.

De wegenwacht constateerde: Bougiekabels versleten. Er is dan doorslag op bv ijzer waar de kabels langslopen. Deze tijd is tekort om in de buffer te worden opgeslagen. Dus uitlezen van OBD stekker levert niets op. Dat klopte iig bij mijn garage ook: Hier was ook niets uit te lezen.

Op mijn expliciete vraag: "Kunnen versleten bougiekabels dit ratelende geluid uit de motor verklaren?" werd door de Wegenwacht bevestigend geantwoord: "Ja. Want je krijgt onvolledige verbranding en dat kan zo'n geluid opleveren".

Dus bij mij zijn gelijktijdig met het vastzetten van de krukaspoelie ook de bougiekabels vervangen (net geen 70.000 km oud, terwijl ze ongeveer 100.000 km mee zouden moeten gaan).

Lanpje heeft niet meer gebrand. Motor stottert niet meer en loopt ook regelmatig en slaat ook niet meer af bij wegrijden of uit/in-parkeren.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor quikfit » 25 Apr 2017 11:15

@mikage: Gas auto's zijn gevoeliger voor bougies die te ruim staan afgesteld(gewoon een tiende krapper afstellen dan fabrieksopgave) en kabels die minder beginnen te worden,dit omdat er meer spanning nodig is om een vonk over te laten springen op gas.
Benzine/lucht mengsel geleid beter dan een gas/lucht mengsel. De spanning die nodig is om een vonk over te laten slaan heet ionisatiespanning.
Daarom gaan kabels bij een gas auto vaak minder lang mee dan kabels op een benzine auto omdat op gas problemen zich eerder openbaren.

Gr. Quikfit
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor erichendri » 25 Apr 2017 21:34

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Mijn nieuwe originele kabels zitten er nu ruim 150000 km op waarvan
de laatste 100000 km op gas is gereden.
Zet wel altijd de electroden op 0,8 mm, ook toen ik
op benzine reed en elke 30000 km nieuwe ngk bougies.
LPG auto's hebben een hogere compressie einddruk, daarom dus
die hogere benodigde spanning.
Heb ruim 20 jaar als monteur bij mazda gewerkt en ook daar gingen de bougiekabels
op beide motoren (benzine of gas) even lang mee.
Wel gingen ze stuk door slijtageplekken of stuk trekken.
En de imitatie kabels, hou maar daar over op want bij de volgende beurt trok je die
dingen al stuk, gold ook voor de NGK kabels.

Eric
dj rene
Berichten: 494
Lid geworden op: 22 Jul 2013 07:48
Type auto: FT Bonito en een VW T4
Locatie: Workum (Friesland)

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor dj rene » 26 Apr 2017 13:28

Was hij nu wel of niet uitgelezen?
De meeste garages hebben namelijk niet de mogelijkheid om de 1998 Subaru's uit te lezen.
Soms zit er al een OBDII stekker aan, helaas is hij dan nog niet OBDII.
Op dit bouwjaar werd in europa nog steeds het SSMI en SSMII protocol gebruikt.

Je kunt je auto zelf uitlezen door boven het gaspedaal en rem ergens een oranje stekker te zoeken met twee groene en twee zwarte stekkertjes die je in elkaar kunt klikken.
Als je de twee zwarte stekkertje in elkaar klikt en je auto op contact zet, dan gaat je check engine lampje knipperen.
Knippert hij constant dan is er niets in het geheugen opgeslagen.
Zit er een patroon in de knipperingen ( lange en korte knipperingen) dan heb je een code.
Let op er kunnen meerdere codes achter elkaar zitten.

Omdat ik veel kabelbomen aanpas voor de mannen in de VW wereld heb ik hier bijna dagelijks mee te maken.
Bijna iedereen raad een beetje in het wilde weg wat er met hun auto aan de hand zou kunnen zijn.
Met de bovengenoemde methode kom je echter een stuk sneller bij de oplossing.

De klacht die de topic starter niemt lijkt wel een smerige stationair regel klep.
Veel van mijn klanten hebben dit probleem ook bij het inbouwen van hun motor.
De motor heeft namelijk dan al een poosje stil gelegen in een hoek en daar is vaak viezigheid of corrosie in de klep gekomen.
Door de klep te demonteren en goed schoon te maken met WD40 en perslucht is 9 van de 10 gevallen het probleem opgelost.

Ik zeg niet dat het je probleem is, maar het is goed mogelijk.

Dus even uitlezen en kijken wat hij aangeeft.
Code 24 is overigens de stationair regel klep.
Code 23 is de luchtmassa meter.


Groet René 8-)

Ps.
Heb 2 bestanden bijgevoegd over hoe je moet uitlezen met welke stekkers.
En een lijstje met codes.
Bijlagen
Trouble Codes 1988 and later models with Multi-Point Fuel Injection (including Legacy).doc
(30.5 KiB) 49 keer gedownload
Zelf uitlezen van je ECU met behulp van het Check Engine Lampje.docx
(208.98 KiB) 54 keer gedownload
dj rene
Berichten: 494
Lid geworden op: 22 Jul 2013 07:48
Type auto: FT Bonito en een VW T4
Locatie: Workum (Friesland)

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor dj rene » 26 Apr 2017 13:46

Fredo schreef:Gisteren ff oliepijl gecontroleerd, sodeknetter....naar mijn idee was die veel te hoog, koude motor.


Als hij veel te hoog is en boven je bovenste streepje uit komt kan er nog iets anders aan de hand zijn.
Je zegt dat je de olie hebt ververst nu.
Hou nu regelmatig je oliepijl in de gaten.
Heb wel eens meegemaakt dat de koppakking lek was en de koelvloeistof in de olie kwam.
Dan gaat je niveau van de olie ook omhoog en zul je af en toe ook eens koelvloeistof moeten bijvullen.
Met een compressietest kun je niet altijd een lekke koppakking vinden.
Hiervoor moet je een cilinder lektest doen.
Ook kun je bij warme motor kijken in je koelvloeistof reservoir of er belletjes in komen als je gas geeft.
Zo ja dan heb je een lek.

Ook hiervan zeg ik niet dat het zo is, maar hou het even in de gaten.



Groet René 8-)
Gebruikersavatar
Soep Baron
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 Mar 2017 00:18
Type auto: Subaru Forester SG 2.0X

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor Soep Baron » 27 Apr 2017 11:25

Fredo schreef:Aardig zitten zoeken maar niet gevonden dus vraag ik het maar even.
Mijn legacy 2.0 uit 98 heeft de volgende probleempjes ;
Af en toe bij het afremmen en ontkoppelen voor een stoplicht bijv slaat de motor af. Of hij duikt naar 100 tpm om vervolgens weer op te klimmen naar zijn normale stationair toerental. Er gaat dan geen lampje branden.
.............en wil graag een auto die geen grote problemen heeft of een bodemloze put is.


Aangaande je sterk schommelende toerental, heb je de nokkenas of krukas sensor (wanneer aanwezig ) gecontroleerd? Dit heb ik laatst nog bij een nissan meegemaakt, waarbij ik ineerdere instantie dacht aan de lmm en de lambdasonde combinatie aangezien er een melding werd weergegeven met een leanmixture probleem. vervangen en geen probleem meer.

Een probleemvrije auto willen we hier denk ik allemaal :mrgreen: maar aan de andere kant dan zou dit forum er ook niet zijn in deze vorm ;)
Nihil sine labore
Gebruikersavatar
Soep Baron
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 Mar 2017 00:18
Type auto: Subaru Forester SG 2.0X

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor Soep Baron » 27 Apr 2017 11:37

mikage schreef:
Op mijn expliciete vraag: "Kunnen versleten bougiekabels dit ratelende geluid uit de motor verklaren?" werd door de Wegenwacht bevestigend geantwoord: "Ja. Want je krijgt onvolledige verbranding en dat kan zo'n geluid opleveren".

Dus bij mij zijn gelijktijdig met het vastzetten van de krukaspoelie ook de bougiekabels vervangen (net geen 70.000 km oud, terwijl ze ongeveer 100.000 km mee zouden moeten gaan).



Een simpele oldschool methode is om de motor stationair te laten draaien en in het donker met een plantenspuit wat water vernevelenboven de bougiekabels. Als je dan wat electrische fenomenen te zien krijgt betekent het dat je isolatie doorslaat. waarschijnlijk droogte breuken. Maar check ook altijd de bougies op aanslag, wanneer dit opbouwd wordt de electrische weerstand ook steeds hoger, de vonk zal dus makkelijk door de lekke bougiekabel naarbuiten springen en gedeeltelijk via het blok terug naar de accu gaan. wat weer leidt tot meer aanslag wegens een nog slechtere verbranding. Ook geven al die spookvonken erg veel ruis en wellicht storende effecten op de ontsteking van andere cylinders of andere motormeetsystemen.

In het algemeen geld: zorg goed voor het electrische gedeelte onder de motorkap. De meeste storingen komen voort uit contactproblemen die blijven rondspoken omdat het probleem lastig te herleiden is.
Nihil sine labore
Fredo
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 Apr 2017 15:38
Type auto: Subaru Legacy Wagon 1998

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor Fredo » 28 Apr 2017 17:18

Moest vandaag toch ff naar mijn maat de monteur toe, Corsaatje kan weer een jaar mee...beetje bak en braad en 120,- verder.
Eind mei gaat die er ff wat beter naar kijken maar hij had al gezien dat bijna alle vacuumslangetjes gortdroog en uitgehard waren, dus dat wordt stap 1.
Maandag ff kijken of ik hem uit kan lezen en dan zie ik wel of er daar wat uitkomt. Maar zoals eerder gezegd, het lampje brandt heel af en toe en dan nog maar een seconde of twee.
Koppakking heb ik ervaring mee met andere auto's wat mij dan sowieso altijd opviel was het "wandelen" van de koelvloeistofmeter en dat doet "old grey" niet.
Maar wel goede tip, zal het in de gaten gaan houden met het controleren van olie en waterpeil.

Trouwens wel hulde aan jullie....zelden een forum gezien waar zoveel en vriendelijk op gereageerd werd. Dus bij deze alvast hartelijk bedankt voor het meedenken en het geven van de tips.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor erichendri » 28 Apr 2017 22:44

Heel even kan de pingelsensor zijn.

Eric
Fredo
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 Apr 2017 15:38
Type auto: Subaru Legacy Wagon 1998

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor Fredo » 26 Mei 2017 22:20

Nou..vandaag zijn de kleppen gesteld, pakkingen vernieuwd van de kleppendeksels ( hij had meteen de deksels mooi rood gespoten , de mafkees) . En de vacuumslangetjes vernieuwd.
Hij kan wederom aan de slag want rijd naar huis en het lijkt wel of de motor op drie pitten loopt en hij ratelt iets harder....Dus de vacuumslangetjes zijn wss goed. Ook het uitslaan was erger....
Had al een nieuwe afspraak gemaakt omdat hij nog niet alle ramen van folie had voorzien ( dit omdat het toch wel erg warm in de auto word als hij in de zon staat...) en heb hem bij thuis komst meteen geappt ivm die nieuwe problemen.
Pakkingen waren trouwens 48,- bij een Subaru/Saab-dealer hierin de buurt. Zal deze week nieuwe bougiekabels en bougies halen. En even vragen wat de klepspeling mag zijn.
Dat van de krusas-poelie zal ik ook even doorgeven maar het geratel lijkt van de achterzijde van de motor te komen.
Hopelijk kan hij het oplossen anders word het een duur tripje naar de dealer en wil toch wel erg graag op vakantie voor het eerst in vijf jaar...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor quikfit » 26 Mei 2017 23:10

''het lijkt wel of de motor op drie pitten loopt''

Deed ie dat al?
Bougie gat rubbers/ringen ook vervangen? Als die lekken heb je grote kans dat ie niet op vier poten loopt.
Waarom niet meteen die kabels en bougies vervangen als je bezig bent :?:

Lijkt me beter om eerst de motorische problemen op te lossen voordat je,je bezig gaat houden met folie. ;)

Ratel...moeilijk te zeggen maar kan komen doordat de kleppen wijder zijn gezet.Hoop voor jou dat het niet in het blok zelf zit.(ik neem aan dat je ''mannetje'' weet wat ie doet?)

Gr. Quikfit :mrgreen:
dj rene
Berichten: 494
Lid geworden op: 22 Jul 2013 07:48
Type auto: FT Bonito en een VW T4
Locatie: Workum (Friesland)

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor dj rene » 02 Jun 2017 23:37

Heb je de auto niet even laten lopen daar voordat je weg ging, dan had je toch ook gehoord dat hij op 3 cilinders draait?
Ook zou ik eerst een testrit doen voordat ik overtuigd was dat m'n problemen over zijn.
Heeeeeeel soms gaat mijn auto ook wel eens naar de plaatselijke garage, maar als er iets niet goed is dan ga onmiddellijk rechts omkeer.

Is de ECU al eens uitgelezen om te zien wat het probleem is.
Ik heb namelijk ook veel klanten die van alles speculeren over wat er met hun Subaru motor aan de hand is, maar uitlezen ho maar.
Ik blijf het raar vinden dat mensen van alles nieuw op hun motor monteren en vervangen zonder zeker te weten wat het probleem is.
Tot +/- juni 1998 heb je nog het oude SSM protocol. dus bijna nergens uit te lezen.
Maar klik even de 2 zwarte stekkertje in elkaar en kijk even aandachtig naar je check engine lampje.
Aan de knippercode is te zien welke foutmeldingen hij allemaal heeft opgeslagen.
Hier maak ik sinds jaar en dag veelvuldig gebruik van en kom ook altijd achter de aard van de storing.
Na Juni 1998 kreeg je af en toe al eens een wagen met obdII en vanaf 2000 was het helemaal feest en allemaal obdII (verplicht in Nederland bij alle benzine auto's), vanaf dan is het voor iedereen makkelijk om uit te lezen.
Koop op Aliexpress een apparaatje voor €6.00 en je bent de man.

Groet René
Evolution Speed Barn
Fredo
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 Apr 2017 15:38
Type auto: Subaru Legacy Wagon 1998

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor Fredo » 04 Jun 2017 18:13

Heeft ff geduurd maarre weer een update.....
Weet iig waarom die niet lekker liep....mijn mannetje mag het op gaan lossen want hij heeft dus een flater geslagen die je als monteur nooit mag maken. Bleek dat er vier ( !!!! ) klepstelbouten los waren geraakt....hoef niet te zeggen dat als dit opgelost is dat ik voortaan maar wat meer uitgeef en gewoon naar de dealer hier in Pijnacker ga want dit kan echt niet. Leuke is....twee bouten en moeren zijn gevonden, twee zijn nog vermist...heb nieuwe besteld maar al moet het blok uit elkaar die andere moeten eruit. Weet niet waar die dingen terecht kunnen komen maar weet wel dat als ze bij de oliepomp kunnen komen de "shit hits the fan".
@dj rene, op mijn werk hebben we een obd-uitleesapparaat dus dat is geen probleem, zit zelfs in mijn takenpakket.
@quikfit Mijn mannetje weet dus niet wat die doet want hij had ook de kleppen verkeerd gesteld, hij had gewoon de strakste genomen ( ofwel o,1 ) en de rest ook zo gezet....flater nummer 1 dus ....je kijkt toch ff na wat de speling mag/moet zijn ?
flater nummer 2 is dus dat hij de bouten niet goed vast heeft gezet of loctite heeft gebruikt.

Donderdag a.s gaat de Soeb weer zijn kant uit, dan krijgt hij 1 kans om het te repareren....anders gaat de Soeb naar de dealer en mag hij de rekening betalen. Lesson learned.....pfff.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor erichendri » 04 Jun 2017 18:28

Meen dat je de subaru's vanaf 2003 kunt uitlezen met een app en bt elm327 stekker.
Daarvoor, meen vanaf '99 kan het met freessm (kan je downloaden) en een VAG KKL kabel.
Helaas zijn er velen die als een kip zonder kop vanalles vervangen op de gok, terwijl het veel simpeler kan door eerst de auto uit te lezen, wissen en na een paar dagen weer laten uitlezen.
Boutjes zou ik inderdaad ook uit de motor willen hebben.
Dealers zijn wat prijzig maar je hebt in NL ook een aantal goedkopere subaru specialisten, oa in Wateringen.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Check engine-lampje...soms

Berichtdoor quikfit » 04 Jun 2017 19:46

Klepstelbouten en moeren zitten/liggen misschien in de oliekanalen van de kop...proberen met een sterke dunne magneet eruit te halen. Anders liggen ze in het carter,daar kunnen ze minder kwaad.De oliepomp heeft een zeef.
Olie aftappen :!: :?: En met een magneet over het carter gaan? En hopen dat ze door het aftapgat kunnen :!: :?:

Kleppen op 0,1 gezet...zelfs de inlaatklep staat/hoort niet zo strak. :shock:

''Donderdag a.s gaat de Soeb weer zijn kant uit, dan krijgt hij 1 kans om het te repareren....anders gaat de Soeb naar de dealer en mag hij de rekening betalen. Lesson learned.....pfff.''

Ik neem aan dat je niet gaat rijden :?: :?
Ik zou niet eens naar hem teruggaan...met zo'n figuur kan je,je auto ook naar de Hema brengen. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast