Pagina 1 van 1

Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 11 dec 2016 23:30
door Ted
Hoi,
Wat is de normale bedrinfstemperatuur van een 2.0 cvt. Als ik hem uitleest, dan geeft hij een temperatuur van van 95 - 98 graden.

Hoor het graag.

Groet.
Ted

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 12 dec 2016 05:31
door quikfit
Tussen de 90 en 105 graden is normaal en kan zelfs hoger zijn in extreme omstandigheden.Omdat het systeem onder druk staat ligt het kookpunt hoger dan de gebruikelijke 100 graden van een pannetje water op je fornuis(dat kookt bij 100 graden)
Koelvloeistof heeft een kookpunt dat op zo'n 135 graden ligt.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 12 dec 2016 19:38
door Ted
Oké, ik wil via obd2 en mijn telefoon de temperatuur in de gaten houden bij het rijden met een aanhanger. Ik kan dus een schaal verdeling aanhouden waarbij het rode gebied begint bij 120 - 125 Graden?

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 12 dec 2016 22:54
door erichendri
De forester cvt heeft een olietemperatuur meter in het bovenste display. (Toch?)
Houdt dat in de gaten.

Eric

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 13 dec 2016 05:35
door quikfit
Ted schreef:Oké, ik wil via obd2 en mijn telefoon de temperatuur in de gaten houden bij het rijden met een aanhanger. Ik kan dus een schaal verdeling aanhouden waarbij het rode gebied begint bij 120 - 125 Graden?
Hmm,ik zou het rode gebied al laten beginnen bij 110/115 om mee te beginnen(120 a 125 graden is al flink warm)
Probeer eens info in te winnen bij een dealer(niet de dame van de receptie maar een monteur)bij welke temperatuur het waarschuwingslampje van jouw auto gaat branden.
Dat moet wel in een werkplaatshandboek te vinden zijn.

Gr. Quikfit. :mrgreen:

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 13 dec 2016 09:56
door SP-Boxer
erichendri schreef:De forester cvt heeft een olietemperatuur meter in het bovenste display. (Toch?)
Houdt dat in de gaten.

Eric
Dit is een Legacy V, die heeft dat nog niet.

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 13 dec 2016 10:53
door erichendri
Wist niet wat hij reed, vandaar.

Eric

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 13 dec 2016 22:04
door Ted
Staat in mijn profiel (links van de tekst) ;) maar ik had het er ook even bij kunnen vermelden :D

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 13 dec 2016 22:08
door Ted
110/115 dan is de marge bij zwaardere omstandigheden maar max. een graad of 20. Is dat niet weinig.

Goed idee omdat bij de degaler na te vragen. Ook al hoorde ik dat er bij Sub''s niet veel koelingsproblemen voorkomen.

Groet.
Ted

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 14 dec 2016 10:00
door Verzamelaar
Moderne motoren kunnen inderdaad wel boven de 100 graden komen zonder problemen.

De EJ-motoren hebben een thermostaat die geheel open is bij 91 graden (opent bij 78 graden) of 95 graden (opent bij 82 graden) voor de laatste generatie motoren. De koelfan slaat aan bij 94 graden en weer uit bij 89 graden.

De optimale bedrijfstemperatuur ligt normaal gezien bij ca. 85 graden. Langdurig erboven gaat problemen opleveren met koppakking en olietemperatuur.

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 14 dec 2016 11:04
door Username
Je kunt de max temp gewoon uit een stoomtabel halen. Je moet alleen even op de dop kijken welke (over)druk erop staat. Bij mijn oldtimers is dit dacht ik ergens rond de 0.6 of 0.9 oid.

ff op de tabel gekeken: 1.0 op de dop geeft 120 graden
0.6 113
1.4 126
1.8 131
2.2 135

grt Raoul

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 14 dec 2016 12:00
door quikfit
Username schreef:Je kunt de max temp gewoon uit een stoomtabel halen. Je moet alleen even op de dop kijken welke (over)druk erop staat. Bij mijn oldtimers is dit dacht ik ergens rond de 0.6 of 0.9 oid.

ff op de tabel gekeken: 1.0 op de dop geeft 120 graden
0.6 113
1.4 126
1.8 131
2.2 135

grt Raoul
Dat is het aantal bar waarop de dop de overdruk weg laat lopen (open gaat) en de daarbij behorende temperatuur waarbij dat gebeurd.
Hoe hoger de openingsdruk(maximale koelsysteemdruk) van de dop des te hoger ligt het kookpunt.


Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 15 dec 2016 18:56
door Ted
Oke. Van het weekend even kijken. Wordt vervolgd.

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 16 dec 2016 16:06
door Ted
Wat mij wel is opgevallen, dat ik bij een warm blok de bovenste slang (goed heet) nauwelijks kan inknijpen. De onderste koele slang wel. Als ik in de onderste koele slang knijp dan voel ik reactie in de bovenste. Knijp ik in de bovenste, dan voel ik geen reactie in de koele onderste slang.

Blijf met het gevoel zitten dat 98 graden op de OBD hoog is.

Op mijn dop staat alleen vermeld 108Kpa

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 16 dec 2016 17:11
door quikfit
Koude slang betekend dat je thermostaat nog dicht staat(niet het hele systeem is al op temperatuur)
98 Graden is een prachtige temperatuur. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 17 dec 2016 21:47
door Ted
Klopt. Bij een koud blok kan je beide slangen in knijpen. Warm alleen de onderste. Geen overloop naar het reservoor. Conclusie thermostaat overleden. Nieuwe is al besteld. Alleen waar zit hij bij modeljaar 2010. Ik heb gezien dat hij bij een 97'er onderaan zit.

Hoor het graag.

Ted

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 19 dec 2016 07:34
door quikfit
Is gemonteerd in de waterpomp als ik me niet vergis http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... index.html Ga naar visual content en dan coolling en thermostat.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 23 dec 2016 21:53
door Ted
Ik rijd al de hele dag rond met een enorme grijns op mijn bakkes. Aangezien de auto nog in de garantie zit, besloten even terug te gaan naar Broekauto te Waalwijk. De diagnose was ook daar snel gesteld. Thermostaat overleden. Ze hebben hem nog wel getest en hij ging veel te laat open, op 98 graden en dan ook nog niet eens helemaal.

Thermostaat vervangen, bijgevuld, ontlucht en weer de baan op. Alle berichten die ik gepost heb over de auto, kan ik intrekken. Het schommelen van de cvt is weg. Het blijven hangen en niet op gang willen komen vanuit stilstand is weg. Het moeizame accelereren is ook weg. Verbruik is gedaald. De auto hangt aan het gas. Reageert op de minste beweging van het gaspedaal. Werkelijk fantastisch.

Ik moet mijzelf echt beheersen om niet gewoon even een stukje te gaan sturen.........

Zal wel iets met verkeerde waarden en motormanagement te maken hebben, but Who cares? Opgelost!

Bedankt voor met meedenken.

Groet.
Ted

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 23 dec 2016 23:12
door quikfit
:okeee:

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 31 jan 2017 20:39
door Keizerh
Wat is je odb2 temp nu?

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 31 jan 2017 22:17
door Ted
Hoi,

Temp nu een nette 88 gr.

Ted

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 31 jan 2017 23:02
door Keizerh
Thanks, de mijne is ook hoog zat, 98 graden.
Zetten we dat ook op het todo lijstje

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 13 feb 2017 22:21
door Ted
89 a 90 graden

Re: Bedrinfstemperatuur

Geplaatst: 21 feb 2017 18:27
door Ted
Bij mij was de bovenste slang loeiheet en keihard. De onderste slang bleef koud.