Bedrinfstemperatuur

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor Ted » 12 Dec 2016 00:30

Hoi,
Wat is de normale bedrinfstemperatuur van een 2.0 cvt. Als ik hem uitleest, dan geeft hij een temperatuur van van 95 - 98 graden.

Hoor het graag.

Groet.
Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1577
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor quikfit » 12 Dec 2016 06:31

Tussen de 90 en 105 graden is normaal en kan zelfs hoger zijn in extreme omstandigheden.Omdat het systeem onder druk staat ligt het kookpunt hoger dan de gebruikelijke 100 graden van een pannetje water op je fornuis(dat kookt bij 100 graden)
Koelvloeistof heeft een kookpunt dat op zo'n 135 graden ligt.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor Ted » 12 Dec 2016 20:38

Oké, ik wil via obd2 en mijn telefoon de temperatuur in de gaten houden bij het rijden met een aanhanger. Ik kan dus een schaal verdeling aanhouden waarbij het rode gebied begint bij 120 - 125 Graden?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3192
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor erichendri » 12 Dec 2016 23:54

De forester cvt heeft een olietemperatuur meter in het bovenste display. (Toch?)
Houdt dat in de gaten.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1577
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor quikfit » 13 Dec 2016 06:35

Ted schreef:Oké, ik wil via obd2 en mijn telefoon de temperatuur in de gaten houden bij het rijden met een aanhanger. Ik kan dus een schaal verdeling aanhouden waarbij het rode gebied begint bij 120 - 125 Graden?


Hmm,ik zou het rode gebied al laten beginnen bij 110/115 om mee te beginnen(120 a 125 graden is al flink warm)
Probeer eens info in te winnen bij een dealer(niet de dame van de receptie maar een monteur)bij welke temperatuur het waarschuwingslampje van jouw auto gaat branden.
Dat moet wel in een werkplaatshandboek te vinden zijn.

Gr. Quikfit. :mrgreen:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3765
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor SP-Boxer » 13 Dec 2016 10:56

erichendri schreef:De forester cvt heeft een olietemperatuur meter in het bovenste display. (Toch?)
Houdt dat in de gaten.

Eric


Dit is een Legacy V, die heeft dat nog niet.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3192
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor erichendri » 13 Dec 2016 11:53

Wist niet wat hij reed, vandaar.

Eric
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor Ted » 13 Dec 2016 23:04

Staat in mijn profiel (links van de tekst) ;) maar ik had het er ook even bij kunnen vermelden :D
Laatst gewijzigd door Ted op 14 Dec 2016 00:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor Ted » 13 Dec 2016 23:08

110/115 dan is de marge bij zwaardere omstandigheden maar max. een graad of 20. Is dat niet weinig.

Goed idee omdat bij de degaler na te vragen. Ook al hoorde ik dat er bij Sub''s niet veel koelingsproblemen voorkomen.

Groet.
Ted
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 Jan 2014 12:04
Type auto: Subaru Legacy Turbo, Leone 4WD, Leone Hatchback

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor Verzamelaar » 14 Dec 2016 11:00

Moderne motoren kunnen inderdaad wel boven de 100 graden komen zonder problemen.

De EJ-motoren hebben een thermostaat die geheel open is bij 91 graden (opent bij 78 graden) of 95 graden (opent bij 82 graden) voor de laatste generatie motoren. De koelfan slaat aan bij 94 graden en weer uit bij 89 graden.

De optimale bedrijfstemperatuur ligt normaal gezien bij ca. 85 graden. Langdurig erboven gaat problemen opleveren met koppakking en olietemperatuur.
Gewoon omdat het kan.
Username
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 Dec 2016 21:47
Type auto: Forester 2.0X sg5 2002

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor Username » 14 Dec 2016 12:04

Je kunt de max temp gewoon uit een stoomtabel halen. Je moet alleen even op de dop kijken welke (over)druk erop staat. Bij mijn oldtimers is dit dacht ik ergens rond de 0.6 of 0.9 oid.

ff op de tabel gekeken: 1.0 op de dop geeft 120 graden
0.6 113
1.4 126
1.8 131
2.2 135

grt Raoul
Groet, Raoul
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1577
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor quikfit » 14 Dec 2016 13:00

Username schreef:Je kunt de max temp gewoon uit een stoomtabel halen. Je moet alleen even op de dop kijken welke (over)druk erop staat. Bij mijn oldtimers is dit dacht ik ergens rond de 0.6 of 0.9 oid.

ff op de tabel gekeken: 1.0 op de dop geeft 120 graden
0.6 113
1.4 126
1.8 131
2.2 135

grt Raoul


Dat is het aantal bar waarop de dop de overdruk weg laat lopen (open gaat) en de daarbij behorende temperatuur waarbij dat gebeurd.
Hoe hoger de openingsdruk(maximale koelsysteemdruk) van de dop des te hoger ligt het kookpunt.


Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor Ted » 15 Dec 2016 19:56

Oke. Van het weekend even kijken. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor Ted » 16 Dec 2016 17:06

Wat mij wel is opgevallen, dat ik bij een warm blok de bovenste slang (goed heet) nauwelijks kan inknijpen. De onderste koele slang wel. Als ik in de onderste koele slang knijp dan voel ik reactie in de bovenste. Knijp ik in de bovenste, dan voel ik geen reactie in de koele onderste slang.

Blijf met het gevoel zitten dat 98 graden op de OBD hoog is.

Op mijn dop staat alleen vermeld 108Kpa
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1577
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor quikfit » 16 Dec 2016 18:11

Koude slang betekend dat je thermostaat nog dicht staat(niet het hele systeem is al op temperatuur)
98 Graden is een prachtige temperatuur. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor Ted » 17 Dec 2016 22:47

Klopt. Bij een koud blok kan je beide slangen in knijpen. Warm alleen de onderste. Geen overloop naar het reservoor. Conclusie thermostaat overleden. Nieuwe is al besteld. Alleen waar zit hij bij modeljaar 2010. Ik heb gezien dat hij bij een 97'er onderaan zit.

Hoor het graag.

Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1577
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor quikfit » 19 Dec 2016 08:34

Is gemonteerd in de waterpomp als ik me niet vergis http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... index.html Ga naar visual content en dan coolling en thermostat.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
co-02336.png
co-02336.png (9.45 KiB) 1494 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 Nov 2016 20:24
Type auto: Subaru Legacy 2.0 CVT Wagon voorheen VolvoV50 2.0 D gechipt 200pk en VW EOS 1.6 fsi
Locatie: Hoogerheide

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor Ted » 23 Dec 2016 22:53

Ik rijd al de hele dag rond met een enorme grijns op mijn bakkes. Aangezien de auto nog in de garantie zit, besloten even terug te gaan naar Broekauto te Waalwijk. De diagnose was ook daar snel gesteld. Thermostaat overleden. Ze hebben hem nog wel getest en hij ging veel te laat open, op 98 graden en dan ook nog niet eens helemaal.

Thermostaat vervangen, bijgevuld, ontlucht en weer de baan op. Alle berichten die ik gepost heb over de auto, kan ik intrekken. Het schommelen van de cvt is weg. Het blijven hangen en niet op gang willen komen vanuit stilstand is weg. Het moeizame accelereren is ook weg. Verbruik is gedaald. De auto hangt aan het gas. Reageert op de minste beweging van het gaspedaal. Werkelijk fantastisch.

Ik moet mijzelf echt beheersen om niet gewoon even een stukje te gaan sturen.........

Zal wel iets met verkeerde waarden en motormanagement te maken hebben, but Who cares? Opgelost!

Bedankt voor met meedenken.

Groet.
Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1577
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor quikfit » 24 Dec 2016 00:12

:okeee:
Keizerh
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 Dec 2016 21:31
Type auto: Subaru Forester 2008
Locatie: Wildervank

Re: Bedrinfstemperatuur

Berichtdoor Keizerh » 31 Jan 2017 21:39

Wat is je odb2 temp nu?

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten