Re: Klepstellen Legacy 2.5 uit 2006
Geplaatst: 12 dec 2016 11:37
De grafiet pakking zat alleen op de allereerste DOHC 2.5L. Alle 2.5 SOHC (dus ook Legacy III) hebben de stalen pakking. Blijft een probleem, voor alle 2.5L motoren.SP-Boxer schreef:Even over het preventief vervangen van de koppakking. Hieronder mijn overpeinzing, LET OP: is niet per definitie waarheid!
T/m de Legacy III werd er door Subaru een grafietpakking gemonteerd welke langzaam weg slijt ten gevolge van het vervormen van de cilinderbussen.
Bij een lekke pakking een kwestie van de pakking vervangen en de kop vlakken.
Vanaf de Legacy IV plaatste Subaru stalen pakkingen (in de hoop hiermee het probleem te verhelpen???). Gevolg: Zowel de pakking als de cilinderbussen slijten nu, waardoor bij lekkage nu zowel het deck (blok) als de kop gevlakt moeten worden.
Als bovenstaande volledig correct is, dan zou het t/m de Legacy III zin hebben om de pakking preventief te vervangen. De dunner gesleten pakking er uit, nieuwe ertussen. Vlakken kan achterwege gelaten worden, omdat de kop nog niet krom getrokken kan zijn.
Bij een Legacy IV ben je altijd aangewezen op vlakken van het deck, aangezien de slijtage van de bussen vanaf dag 1 optreedt. En zou je er dan niet beter aan doen om juist weer een grafietpakking terug te plaatsen??
Iemand die hier een zinvolle reply op kan geven?