distributie en tuimelaars

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 Okt 2016 21:25
Type auto: Toyota Hilux

distributie en tuimelaars

Berichtdoor skogvokter » 05 Nov 2016 12:16

Heb wat zitten zoeken, lees hier en daar wat opmerkingen die weer worden tegengesproken. Dus ik vraag het maar:

1) Hoeveel werk is een distributieriem vervangen bij een Forester?
In principe ga ik uit van een ongeblazen twee liter versie. ( Is er überhaupt verschil in werk/kosten tussen de diverse motoren? )

2) Klopt het dat de subaru motoren klepveilig zijn? ( m.a.w. als de D-riem breekt heb je geen kleppen door de zuiger e.d.)

3) Ik werd gewaarschuwd dat tuimelaars rond de ton vervangen zouden moeten worden. Kan er eigenlijk niets van vinden, dus verwacht dat het een gerucht is of: bij een bepaald type jaartal/type.
In het laatste geval wil ik natuurlijk weten welk type ik met een boog omheen moet. Of moet nagaan dat dat al gebeurd is.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor quikfit » 05 Nov 2016 15:24

Heb laatst de distributie riem,alle looprollen en spanner laten vervangen.Ook heb ik de kleppen laten controleren.
Alles bij elkaar 1323 €uro incl.(zonder waterpomp) bij de Subaru dealer in NL.
Bij de Noorse dealer krijg je nog ernstigere hartkloppingen :shock:

Dit kreeg ik als antwoord op mijn vragen: Voor kleppen stellen gaan wij inderdaad eerst de spelling op meten,daarna wat nodig is bestellen,waterpomp ( 137,97) kunnen wij dan beoordelen of deze moet worden vervangen.Kosten dis-set incl. waterpomp 860,00 euro excl. Btw kleppen stellen als ze alle maal gesteld/vervangen kost dat aan onderdelen 614,64 euro excl.btw motor uit en weer inbouwen en klepstel platen is c.a. 680,00 euro excl. Btw.

Bij mij stonden de kleppen nog prima dus dat was niet nodig,je moet uiteraard wel de klepdekselpakking en bougie-gat rubbers vervangen.
Hij heeft 6,8 uur gerekend a 68€uro ex btw.(462,40€uro ex)

Volgens mij zijn ze niet ''klepveilig''...
En er zitten er geen tuimelaars in de mijne,oudere types wel dacht ik en daar hoeft de motor ook niet uit(bijv. 2.0 125pk)

Gr. Quikfit. :okeee:
Bijlagen
Cilinderkop Forester 2006.JPG
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 Okt 2016 21:25
Type auto: Toyota Hilux

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor skogvokter » 05 Nov 2016 17:10

Nee kvikklunsj :D Ik bedoel hoeveel 'werk' het is. Een garage kom ik alleen voor de PKK. En heel soms een band te laten balanceren.
De rest doe ik zelf.
Vandaar dat ik me zit te verdiepen in de materie, en zoals gezegd, lees klok zonder klepel verhalen.
En bedenk me nu....distributieriem EN tuimelaars..... dat zal niet :oops: . Als er tuimelaars zijn, gaan we uit van onderliggende nokkenas lijkt me.
Blijkt dus dat we beide systemen tegen kunnen komen. Is daar ergens een overzicht van? En dan welk jaar of uitvoering heeft welk systeem?
Is dat af te lezen uit bijvoorbeeld het chassisnummer?

Antwoord op vraag 2 zal dan ook wel verschillen per motortype.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor quikfit » 05 Nov 2016 18:10

Dan bel je toch een dealer op? En dan tel je er 2 dagen extra bij op vanwege je ''vakmanschap'' :lol:
Er zijn ook motoren met bovenliggende nokkenassen met tuimelaars. ;)
Ik weet niet welke types welke uitvoering hebben... 8-)

Gr. Kvikkluns :okeee:
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 Okt 2016 21:25
Type auto: Toyota Hilux

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor skogvokter » 05 Nov 2016 18:39

Lol kvik-kluns.... ik was nog netjes met een J erachter. Moet zeggen dat ik Freia erg lekkere chocolade vind, en de manier waarop ze het hier schrijven maakt het dubbel feest! (voor de niet noren: sjokolade)
Oh die twee dagen kan bij mij ook zomaar een week zijn, als ik geen haast heb. ( heb ik zelden)

Ik heb inderdaad net gezien dat er enkele en dubbele bovenliggende nokkenassen zijn. Wat een gedoe. Maar inderdaad met een enkele bovenliggende nokkenas zal je weer tuimelaars hebben.
Nou ik hoop dat er iemand een overzichtje heeft, want ik had wat gevonden maar volgens dat overzicht bestaan er alleen 2,5liter motoren.
Dat is wel een nadeel van internet, je krijgt veel informatie waar je niks aan hebt en wat je alleen op het verkeerde been zet.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor quikfit » 05 Nov 2016 20:08

Heb je hier wat aan? Staat een berg met info! http://wagenegaw.com/specificaties/subaru/forester/

Gr. Quikfit :okeee:
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 Okt 2016 21:25
Type auto: Toyota Hilux

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor skogvokter » 05 Nov 2016 20:23

Kijk daar komen we alweer een stukje verder mee! Takk!

Moet jij geen sneeuwruimen? Of zit jij niet in de Snøkaos? Ik lees maar wilde verhalen in de krant.
Hier is het KOUD! Het is slechts -6 maar het voelt vele malen kouder. Hebben nog geen sneeuw. Alleen vorst.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor quikfit » 05 Nov 2016 23:08

Hier rond het vriespunt en 40cm sneeuw...2 dagen geleden de spijkerbanden eronder gezet ;)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor erichendri » 05 Nov 2016 23:52

De forester met 2.0 motor met 125 pk en de outback 2.5 kan je simpel
gezegd zelf de kleppen stellen
De forester met 158 pk kan je de kleppen controleren met de motor nog in de auto.
Moet je stellen dan moet helaas (pindakaas) de motor eruit.
Vaak staan er maar een paar kleppen te strak en niet 16.
Op benzine hoeven ze amper gesteld te worden.
De kleppen raken bij snaar problemen helaas de zuigers.
Reken ook op klepdekselpakkingen plus bougieringen bij controle.
Bezuinig daar niet op want de olie druppelt op je uitlaat en stinkt best wel.

Eric
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 Okt 2016 21:25
Type auto: Toyota Hilux

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor skogvokter » 06 Nov 2016 00:15

tadaaa! Eric door voor de hoofdprijs!
Mijn zoektocht is voornamelijk gericht op de 2,0 met 125pk. Dus daar hou ik het dan ook maar bij.
Ja olie op de uitlaat stinkt. Is bij een kever niet anders, en dan lekt het ook nog op de kachel dus stinkt het helemaal in de hut :lol:

Aan de anders kant, vraag ik me af of een motor uitbouwen zo heel veel werk is. Zal ik me ook eens in verdiepen.
Jammer dat ze niet klepveilig zijn. Zag een paar foresters waarvan de distributie gedaan moest worden. Dan is de gok dus niet leuk om ermee te gaan rijden tot de zomer.
Maar bedankt voor de info!



@quickfit: Bah dan heb je kleffe sneeuw. Vind de sneeuwfrees niet leuk. Als je niet zelf hoeft te ruimen zal dat je worst wezen natuurlijk ;)
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Mrdjc
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 Jan 2015 20:57
Type auto: Legacy II 2.5GX Saloon
Locatie: Weert

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor Mrdjc » 06 Nov 2016 00:51

De SOHC (Dus 1 nokken-as boven iedere kop) is als het goed is interferance free... (123pk versie) de nokkenas zoekt de positie met het minste weerstand op, en gelukkig is dit een positie waar de kleppen nagenoeg dicht zijn. Althans dit is het geval op de "oude" EJ20 SOHC

Distributieriem is goed te vervangen met motor in auto, mits je geen airco hebt en gewoon de radiateur eruit kan halen en een beetje handig bent.

Persoonlijk ga ik altijd voor de motor eruit, werkt een stuk makkelijker als je eenmaal weet hoe het moet, en kun je idd gelijk goed aan de kleppen om fatsoenlijk te meten zonder de huid van je knokkels af te halen ;-)

De DOHC (Dus Quad Cam) vind het minder leuk als er een riem kapot loopt, daar steekt helaas altijd wel iets uit, en de motor ratelt nog even na met zijn eigen momentum...

Kleppen stellen hangt idd af van wat voor model het is, Verzamelaar had ergens een mooi lijstje gemaakt, maar je hebt plaatjes, hydraulisch, en ook "buckets"... Hydraulisch hoef je niks aan te doen zolang de olie er maar in blijft, plaatjes kan met een speciale tool gedaan worden, maar de "buckets" moet de nokkenas ervoor uit.
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 Okt 2016 21:25
Type auto: Toyota Hilux

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor skogvokter » 06 Nov 2016 02:15

Kijk weer een stapje dichterbij, begin het steeds meer te snappen.
Ik neem aan dat 'motor eruit' ook stuit op de airco. Neem aan dat de radiator er dan evengoed uit moet. Airco uitbouwen en in de kliko stoppen? Zie er toch weinig heil in.
Kan de pomp er ook uit, scheelt weer peekaas!

Buckets moest ik even opzoeken. Duidelijk. Dank!
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor quikfit » 06 Nov 2016 11:43

Normaal gesproken doe ik de distributie ook zelf,de mijne zat er 94.000 km in.
Maar omdat ie richting 250.000 ging wilde ik de kleppen laten controleren en wanneer nodig laten afstellen(motor moet eruit),dit viel samen met mijn vakantie in NL en dacht...als ze dan toch bezig zijn ;)
Nu ben ik er weer 100.000 km vanaf....en ik heb lekker een paar dagen in de nieuwe Levorg gereden 8-)
Binnenkort zal ik ff een topic starten over ''het vervangen van het brandstoffilter in de tank'' er zijn waarschijnlijk niet zoveel mensen die dat doen(wat je niet ziet is er niet) :shock:

Ik kan je wel een lijstje geven van dingen die je eruit kan slopen(pk-gewichtsverhouding) en als je van plan bent om dat in de kliko te kieperen...dan kom ik het wel ophalen.Graag van een rode SG met facelift! :mrgreen:

Gr. Quikfit :okeee:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor erichendri » 06 Nov 2016 11:55

Voor een distributie hoeft de motor er niet uit bij de 125 pk en voor kleppen stellen
al hhelemaal niet, rijd zelf een legacy lll.
Mijn subaruspecialist haalt wel de koelvinnen weg.
Motor onnodig uit en inbouwen kost je meen ik een uur of 3 en
als je slim bent ook een koppelingsset, je hebt het toch los.
Brandstoffilter, ene merk schrijft het wel voor, andere merk wel, subaru ook
en heb hem zelf nog niet gedaan afgelopen 240000 km en motor loopt prima.
En omdat we het er toch over hebben, waterpomp is ook nog nooit vervangen.
Pomp van de airco kan je opzij hangen als de motor eruit moet.

Eric
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 Okt 2016 21:25
Type auto: Toyota Hilux

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor skogvokter » 06 Nov 2016 12:36

Mmmh ik had al voorkeur voor de 125pk versie maar jij trekt me helemaal over de streep Eric! (totdat ik iets anders in de buurt tegenkom wat een eerlijke prijs heeft......dan heb ik ineens geen keus meer)

Jammer dat die airco kan blijven zitten. Voor quickfit dan. Dan hou ik 'm maar.
Maar op zich ben ik er niet vies van om onnodige dingen eenmaal te verwijderen en niet meer terug te zetten.
Vroeger als je een motorklep open deed zag je een motor. Bij veel auto's zie je tegenwoordig een nieuwe motorklep van plastic. Daar ben ik snel klaar mee hoor.

Brandstoffilter IN de tank? Komt vaker voor. Maar als ik de kans zie laat ik 'm achterwege en monteer ergens anders een brandstoffilter.
Maar niet zo'n link plastic dingetje!
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 187
Lid geworden op: 16 Apr 2014 18:11
Type auto: Forester 2.0X, SAAB 99

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor sufos » 06 Nov 2016 13:33

quikfit schreef:Heb laatst de distributie riem,alle looprollen en spanner laten vervangen.Ook heb ik de kleppen laten controleren.
Alles bij elkaar 1323 €uro incl.(zonder waterpomp) bij de Subaru dealer in NL.
Bij de Noorse dealer krijg je nog ernstigere hartkloppingen :shock:

Gr. Quikfit. :okeee:


Bij Jan Hop in Roosendaal zou het vervangen van de distributieriem €330 moeten kosten, ik heb het dan over een Subaru Forester bj 2006.
Ik ken de garage niet maar is blijkbaar wel eens dealer.

http://www.janhop.nl/werkplaats/afspraak-maken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor quikfit » 06 Nov 2016 14:18

Ik wil zeker als het de distributie betreft originele onderdelen hebben,als je,kleppen laat controleren komt er natuurlijk olie en filter bij...ook zijn de 2 multiriemen vervangen en de krukaskeerring.
Bijgevoegd de rekening...reken zelf maar uit ;)

En anders ''op naar Jan Hop'' :lol:

Gr. Quikfit :okeee:
Bijlagen
IMG_20161106_0001.pdf
(435.22 KiB) 66 keer gedownload
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 187
Lid geworden op: 16 Apr 2014 18:11
Type auto: Forester 2.0X, SAAB 99

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor sufos » 07 Nov 2016 17:46

Toch nog even hier wat facturen bekeken want ruim €1300 vind ik heel veel geld.

Heb onze auto gekocht en de facturen zaten erbij, het volgende onderhoud heb ik dus niet zelf laten doen:

Distributieriem, looprol ,geleiderol, spanrol en steunrol vervangen, kleppen stellen en APK was €772 ex BTW, waarvan €196 was voor arbeidsloon. Voor dat geld zijn ook nog 2 stabilisatorstangen vervangen, onderhoud is uitgevoerd door een cosis Subaru specialist, oftwel een ex dealer in dit geval. Factuur is van 2012 trouwens.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1789
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor quikfit » 07 Nov 2016 18:34

Is ook duizend €uro incl.Die 2 stabilisatorstangen kosten bijna niets.Bij mij zat er ook een kleine beurt bij.
Hebben ze originele onderdelen gebruikt? In 4 jaar tijd zijn de prijzen waarschijnlijk ook iets gestegen,plus het feit dat je voor het vernieuwen van de distr.set bij jouw type wat minder tijd nodig is,hetzelfde geld voor het controleren van de kleppen.(meer ruimte onder de kap bij jou type)

Het blijft een hoop geld maar 300€uro verschil vind ik niet schokkend. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: distributie en tuimelaars

Berichtdoor erichendri » 07 Nov 2016 19:59

Sufos, bij jou hoeft de motor er ook niet uit om kleppen te stellen, bij Quikfit wel.
Maar bij hem hoeft hij er ook niet uit om ze te controleren.
Stonden er trouwens stelbekers op je faktuur Quikfit??

Eric

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten