krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door supervaags »

hallo,

nadat ik aan het lassen ben geweest wou ik de auto verzetten en na 10 meter was het gebeurt.
geen vonk meer. daarna bobine, ontsteking, ecm vervangen geen resultaat.
wouden we hem afslepen naar de garage, deden de alarmslichten het niet.. vervang de zekering en ineenkeer liep die weer perfect.. echter na een paar meter was het weer gebeurt.

zekeringen uiteraard nagekeken maar hier ligt het probleem niet. ik vermoed dat het de krukassensor is, alleen ik kan deze echt niet vinden.

waar zit deze? ik heb mijn vraag ook hier > http://subarujusty.proboards.com
gesteld maar daar kwam ik niet echt verder mee.

bvd.
groeten,

mathijs
Laatst gewijzigd door supervaags op 08 mei 2010 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: krukassensor justy 1.0 89'

Bericht door niksnut »

tijdens het lassen wel de massa los genomen ???
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

Re: krukassensor justy 1.0 89'

Bericht door supervaags »

nope dat is dus ook de fout geweest :oops:

aan mijn chevy heb ik altijd met polen erop gelast.. maarja die heeft ietjes minder electronica erop.

maar ik heb dus eigenlijk alles al vervangen behalve deze sensor.. hoop dit het is.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: krukassensor justy 1.0 89'

Bericht door SP-Boxer »

Is er nu (na vervangen van die zekering) niets meer dat het doet, of slaat de motor alleen nu niet aan en doet de verlichting (bijv.) het nog wel?
"I feel Legacy"
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

Re: krukassensor justy 1.0 89'

Bericht door supervaags »

ik zal het iets gedetailleerder vertellen. (zon hele lange eerste post leest wat irritant)

ik loop op dit moment stage bij een garage, en had ook afgesproken hem daarheen te slepen. ik zet hem in grote lijnen in elkaar. behalve het luchtfilter erop.
bougies e.d er wel weer in, en ik probeerde hem nog te starten voor de zekerheid. helemaal niks..
vervolgens duwen we heb de weg op en deed de verlichting het niet.. zekering kapot, ik haal vervolgens een zekering uit een andere groep, bleek de groep van de ontsteking (toevallig, zag ik later) had zo geen andere bij de hand. toch nog even een zekering uit de groep van verwarming gepakt.. en die weer terug in die van de ontsteking. weer starten en toen deed hij het.
ik rijd het oprit weer op, zet het luchtfilter er weerop.. start hem weer rijd weg en vervolgens was het weer gebeurt.. heel apart.

de verlichting en de rest werkt nog steeds, hij wil alleen niet meer aanslaan.

alvast bedankt voor het meedenken trouwens.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: krukassensor justy 1.0 89'

Bericht door justyfever »

De Justy heeft geen krukassensor

Ik vrees dat je ergens kortsluiting hebt zitten door het lassen, ik vermoed dus dat er nu -na die 10 meter- weer een zekering uit ligt.
Vergeet niet dat er ook nog 3 (hoofd)zekeringen in de motorruimte zitten.

Heb je trouwens nadat hij het weer niet deed weer gekeken of je wel of geen vonk had?
Laatst gewijzigd door justyfever op 05 mei 2010 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

Re: krukassensor justy 1.0 89'

Bericht door supervaags »

oke maar hoe werkt de ontsteking dan? hij heeft namelijk geen hall gever dus hoe maakt hij het signaal dan?
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: krukassensor justy 1.0 89'

Bericht door justyfever »

Had je de aanpassingen in m'n vorige post ook nog gelezen?

De ontsteking zit in de nokkenas en tsja, deze zit via de distributieriem natuurlijk op de krukas :P
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

Re: krukassensor justy 1.0 89'

Bericht door supervaags »

de aanpassing had ik niet gelezen, maar dat is op zich wel duidelijk. een krukas sensor heeft hij dus niet.

de eerste keer na het lassen vonkte hij niet meer, de laatste keer heb ik niet meer gekeken, maar ik weet zeker dat hij nu weer niet vonkt want hij pakt totaal niet op, en hij viel tijdens het rijden compleet dood.
in de motor ruimte heb ik 3 aansluitingen en maar 2 zekeringen zitten(middelste is leeg, altijd al geweest zo), deze zijn beide goed. had ik als eerste gecheckt.

kortsluiting ligt dan wel voor de hand.. alleen waar.. :(

nogmaals bedankt voor de snelle reacties :okeee:
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: krukassensor justy 1.0 89'

Bericht door justyfever »

Je zou ook nog een weigerende brandstofpomp kunnen hebben natuurlijk,
die (zekering?) zou zelfs tegelijkertijd met de ontsteking er uit kunnen zijn gegaan.
De carburateur blokken willen namelijk nog wel even door lopen op "lege" leidingen.

Het klopt inderdaad dat de middelste zekering "mist", die is alleen aanwezig bij injectie motoren.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

Re: krukassensor justy 1.0 89'

Bericht door supervaags »

opzich heb je daar wel een punt inderdaad, de eerste keer was het wel duidelijk de pomp het wel deed want hij stonk heel erg naar benzine.
na de 2e keer heb ik eigenlijk nog niet verder gekeken ik reed immers richting de parkeerplaats en 5 meter voordat ik er was sloeg die af..
(parkeerplaats is 20 meter verder ofzo) en daar heb ik hem maar ff laten staan en ging er eigenlijk vanuit dat hij weer niet vonkte.
wel heb ik na de 2e uitval alle zekeringen gecheckt en die waren allemaal wederom in orde.. ook wel lastig want dan weet je nog niet waar je moet zoeken

wel frustrerend zoiets, gelukkig waren de onderdelen van de sloop niet zo duur alleen hij staat toch al een maand stil.
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

Re: krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door supervaags »

hij doet het weer! ik heb toch redelijk wat gesleuteld maar dit heb ik nog nooit meegemaakt..

ik heb bij het lassen de draad van het 3e remlicht verbrand, deze maakte sluiting. hierdoor ging de zekering van de alarmslichten en remlichten (linksbovenin) telkens eruit..
wat blijkt.. zonder deze zekering loopt de motor dus gewoon niet heh!!

het viel me op dat de zekering wederom erdoor was.. normaal geef ik er geen aandacht aan wat dit staat helemaal los van de motor. echter toen ik hem verving liep de motor weer.. ik trok de zekering er tijdens het lopen uit en toen sloeg hij af, toen wist ik dat, dat het moest zijn.
ik hield het rempedaal ingetrapt en na 2 seconden.. dood.. bekabeling bekeken.. voila, de eerste 30 km zijn weer gemaakt.

ik heb nog nooit zoiets mee gemaakt.. sluiting in het remlicht tot gevolg dat de hele motor niet meer loopt.

afijn, hij doet het weer, bedankt voor het meedenken! :D
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door justyfever »

Was ik zo gek nog niet met m'n benzinepomp, want volgens mij zit die ook op die zekering ;)

Mooi dat 'ie weer loopt!
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

Re: krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door supervaags »

hier had ik het ook even nagevraagd maar deze persoon beweerd dus dat hij wel zonder deze zekering zou moeten lopen.. vond het ook al heel bijzonder moet ik zeggen.

maar afijn, de eerste paar 100 km zijn weer gemaakt, had nog wel even een vraag over het afstellen van de ontsteking, ik heb deze dmv markeringen precies gezet zoals die zat en hij loopt prima.
maar moet je deze ook nastellen? er zit geen vervroeger op die er af zou moeten om hem af te stellen. en volgens mij berekend hij zelf het tijdstip dus hoef ik hem namelijk niet na te stellen.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door justyfever »

Danimal wil graag gelijk hebben :mrgreen:

Maar is dit al het "nieuwe" type? dus met stadslichten aan de buitenzijde van de koplampen?
Van de "oude" blokken weet ik dat je ze wel kunt stellen maar bij het nieuwe type zou dit best eens door de ECU geregeld kunnen worden.

(voor SP-B ja een carburateur met ECU, zo gek was je reactie nog helemaal niet :mrgreen: http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=362)

Ik zag in het "how rusty is your justy"-topic trouwens dat je beste gaten hebt in je Justy. Nog niet op de dragende delen? :)
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

Re: krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door supervaags »

haha ja die gaten zaten achter ook bij de dragen delen, maar dat is helemaal dicht gelast. ik loop (nog) stage bij een garage en ik laat hem binnenkort daar ook keuren. als er dan nog iets is kan ik dat zo bijwerken.
hij is aan beide kanten achter compleet al aan de dorpel en de complete wielrand gelast. daar heb ik zo geen foto's meer van maar er zit een hoop nieuw staal aan.
ik vind die topic wel zo geweldig trouwens :lol:

ja dit is het nieuwe type, met de stadslichtjes aan de buitenzijde, ik ben er vrijwel zeker van dat hij dit zelf bij regelt, maar wil natuurlijk geen beschadiging aan de motor vandaar even de vraag.

en inderdaad een carburatiemotor met ECU, het is best een slim karretje al. al is die ECU niet veel meer als een oude rekenmachine :mrgreen: .
maar het is meer een "semi" carburateur want er zit wel weer een soort injectortje in.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door justyfever »

Schade aan een Justy-motor.. dan moet je heel erg je best doen, of een van de life-juices vergeten :)
In de crossauto had ik hem maximaal vervroegd, dit liep goed op euro 98, op 95 hoorde je hem pingelen.

Zolang je hem niet hoort pingelen is er in mijn ogen niks aan de hand. Ik zou het na kunnen kijken in
een FSM maar die heb ik momenteel niet bij de hand, dat zou a.s. donderdag worden.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

Re: krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door supervaags »

hij pingelt niet en loopt verder prima, maar als je even zou kunnen kijken dan zou dat heel fijn zijn. dan weet ik het immers ook zeker.

motorisch zal hij niet kapot gaan, het is meer het "rusty" gedeelte wat nogal wat werk mee zich meebrengt ;)
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door justyfever »

Bah, ik was het vergeten!
Morgenavond ga ik het opzoeken :)
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

Re: krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door supervaags »

oke geen probleem, hij loopt vooralsnog prima*, ik wacht het wel af. ;)

*(op de choke na, die doet met dit warme weer niks als die koud is.. ook maar eens een keer verstellen, rijd voor geen meter het eerste stuk.)
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door justyfever »

Ik had het wel opgezocht, maar nog niet gepost.
Beetje vergeten in de hectiek van vorige week..

Dit is wat het handboek zegt:
1. de motor helemaal opwarmen
2. de TEST-MODE stekkers aansluiten (alleen modellen voor Zwitserland en Oostenrijk)
3. de motor starten en het ontstekingstijdstip controleren met een stroboscoop.
(op je krukaspoulie staan de graden aangeduid)

het ontstekingstijdstip moet op 800tpm een vervroeging hebben van 5 graden met maximaal 2 graden afwijking.
(voor een automaat geld hetzelfde op 850tpm)

Het tijdstip vervroegen doe je door de ontsteking rechtsom te draaien, verlaten linksom.

Verder vind het werkplaatshandboek het belangrijk om het volgende te noemen:
Versnellingsbak in z'n vrij, alle verbruikers uit.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
supervaags
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2010 11:37

Re: krukassensor justy 1.0 89' up and running!

Bericht door supervaags »

oke bedankt, dan ga ik dat nog eens een keer nakijken :okeee:
Plaats reactie