stotteren in "lock up" LPG

Motoren, injectiesystemen etc.
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor ferluci » 07 Sep 2016 12:48

goedendag allen
ik geef aan wat er stiekum ingeslopen is.
heel langzaam is het begonnen, de forester XT (uit 2003) stottert en bonkt bij lage toeren in de "lock up" van de automaatbak vooral bij 60 tot 70 km/u.
doet deze alleen bij koude motor en alleen op LPG. (op benzine zijdezacht rijden, heerlijk) als de schakelpook in "3" staat merk je niets, maar in de "D" en als de bak in de "lock up" zit het er plotseling.
10 km verder en met een warme motor later is het weg en rijdt de fozzie op LPG net zo goed en lekker als op benzine.
de LPG installatie zit er nu een 80K in en de totaal stand km teller staat op 270K.
geen lampjes of foutmeldingen.
nieuwe distributie, platina bougies en klepcontrole uitgevoerd bij 220K
wie kan mij vertellen wat de mogelijke reden zou kunnen zijn dat de fozzie dit doet??
Subarumouse
Berichten: 177
Lid geworden op: 27 Aug 2014 21:12
Type auto: Ikke Forester 2.0X groen 2004, Zoon idem zwart 2004.
Locatie: 7581 Twente

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor Subarumouse » 07 Sep 2016 13:24

Filter(s) in verdamper / LPG systeem schoonmaken.
Kleine lekkage in LPG systeem?
Wat we willen, kunnen we ook! (hoop ik.....)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3260
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor erichendri » 07 Sep 2016 20:26

Heb zelf gewoon de standaard bougies en die stel ik altijd op 0,8 af.
Dat stotteren is een ontstekings kwestie.
Heb je bougie kabels dan deze vervangen voor originele kabels.
Eventueel ff uitlezen, misfire is volgens mij ook een foutcode.
RIj zelf ook lpg.
Klepcontrole zou ik ook weer laten doen voor de zekerheid.

Eric
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor ferluci » 10 Sep 2016 13:38

heb de ECU laten uitlezen vanwege het gele motorcontrolelampje wat plots aanging en die ECU gaf drie storingen, alle drie te maken met de bobines die direct aan de bougies zitten.
penbougies worden die geloof ik genoemd.
op cylinder 1,3 en 2 een keer overgeslagen of iets dergelijks.
komt dit vaker voor bij forresters (en/of subaru algemeen) met turbo op lpg?
op benzine stotterde de auto niet en een paar kilometer later op lpg ook niet
indien iemand er ervaring mee heeft graag delen
en is het vervangen van die bobines een dure klus mocht dat de oplossing zijn?
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor ferluci » 10 Sep 2016 13:39

heb de ECU laten uitlezen vanwege het gele motorcontrolelampje wat plots aanging en die ECU gaf drie storingen, alle drie te maken met de bobines die direct aan de bougies zitten.
penbougies worden die geloof ik genoemd.
op cylinder 1,3 en 2 een keer overgeslagen of iets dergelijks.
komt dit vaker voor bij forresters (en/of subaru algemeen) met turbo op lpg?
op benzine stotterde de auto niet en een paar kilometer later op lpg ook niet
indien iemand er ervaring mee heeft graag delen
en is het vervangen van die bobines een dure klus mocht dat de oplossing zijn?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3260
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor erichendri » 10 Sep 2016 15:39

Gooi er eerst standaard ngk bougies in en stel de electroden af op 0,8.
Wis ook je ecu op foutcodes bij de dealer of met een app / freessm.
Accupool los kan ook maar dat moet de ecu weer inleren.

Op lpg slaan de bobines/kabels eerder door i.v.m. hogere compressiedruk.

Eric
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor ferluci » 20 Sep 2016 07:29

balen!!!
was het weg na uitlezen en wissen. komt het net zo hard weer terug.
afspraak gemaakt met de gasboer voor een goede onderhoudsbeurt en ik denk ook maar meteen andere kaarsjes laten plaatsen, ze zitten er ook al weer een 60K in na de laatste wissel.
hoelang kunnen die speciale bougies trouwens mee (platinum type van 25 Euro p/s :( ) in kilometers?
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 270
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor Mr.Q » 20 Sep 2016 08:33

LPG heeft een hogere ontstekingsspanning nodig.
Zoals Eric zegt: eerst de bougie-electrode afstand op 0.8 mm zetten.
Heb hiervoor een Galant gehad (die ook alleen op LPG ook ontstekingsproblemen had) zelfs nog kleiner gezet.
Hier had ik Irridium bougies in, wat al een verbetering gaf.
Irridiums gaan al snel 100k mee.

Kan je deze 2003 al uitlezen met een OBD2 steker?
Dan kan je zelf de storing uitlezen (en wissen) met een Smartphone.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor ferluci » 20 Sep 2016 20:21

zitten reeds irridium bougies in. deed voorheen alles precies goed, is iets van de laatste 1000 km.
LPG zit er pas 60K in dus ik vermoed toch vervuiling van een injector of meerdere.
kan altijd na de beurt de bougies vervangen.
hoeveel kilometers gaan die penbobines doorgaans mee, er staat nu 274K op de teller.
het frappante ervan is dat zodra je op benzine schakelt meteen al het stotteren en stuiteren weg is en de motor weer zijdezacht rijdt.het is echt een lpg dingetje.
weet iemand iets over die penbobines??
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 Sep 2013 22:12
Type auto: Forester 2.0 Luxery Plus (G3)
Locatie: Zwolle

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor mikage » 20 Sep 2016 20:29

erichendri schreef:Heb je bougie kabels dan deze vervangen voor originele kabels.


Het gaat ook om het hele traject: bougies, electrodenafstand, etc. In een vorige auto (250k Km) van mij was hetzelfde probleem een gevolg van "oude" bougiekabels. Aan de buitenkant is er dan niks te zien, maar de binnenkant van die kabels is als het ware versleten. Vervanging van die kabels loste het probleem op. Testen dus!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3260
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor erichendri » 20 Sep 2016 23:08

@ Ferluci.

Gooi er eerst standaard ngk bougies in en stel de electroden af op 0,8.
Wis ook je ecu op foutcodes bij de dealer of met een app / freessm.
Accupool los kan ook maar dat moet de ecu weer inleren.

Op lpg slaan de bobines/kabels eerder door i.v.m. hogere compressiedruk.


Dit doe ik (quoten) normaal NOOIT maar lees dit even goed.
Vooral de onderste regel.
Op benzine is de einddruk lager dus vonkt de bougie eerder.
Op lpg is de piekspanning hoger.
Daarom ook je bougie electrode afstand op 0,8 mm afstellen, dan is de vonkspanning ook lager.
Ook adviseer ik je om geen multi electrode bougies te monteren, zijn ook niet af te stellen.
En als de auto bij hogere toerentallen goed loopt is er niks met je injectoren aan de hand.
Nog een tip, tank alleen a merk lpg, is veel beter voor je lpg systeem.

Eric
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor ferluci » 21 Sep 2016 07:45

Eric-Hendri

is me helemaal duidelijk, ga ik ook doen bij mijn monteur.
maakt het dan geen verschil met de bougies die er nu in zitten (volgens boekje 100K levensduur) en de "eenvoudige" bougies die elke 15K gewisseld moeten worden?
en is het meten van de bobines en kabels een "klote" klus of eenvoudig te doen.
ik heb, helaas, het motorblok wat er compleet uit moet indien er iets met de kleppen aan de hand is, kan net de bougies vervangen de kleppen controleren maar dan is het ook kiele kiele om er bij te komen.
laten we hopen dat er niets met de kleppen aan de hand is. gevoelsmatig niet want op benzine is er werkelijk helemaal niets aan de hand, alleen op LPG doet hij sttteren tot een km of 10 verder en dan is het allemaal weer koek en ei onder de kap, vandaar mijn eerste storingsreactie de brandstof toevoer als boosdoener te zien.
vrijdag gaat ie naar de gasboer (nieuwenhuizen uit Rogat) die de installatie ook heeft ingebouwd, dus wel goede hoop.
ik hoor het wel en ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3260
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor erichendri » 21 Sep 2016 10:52

Ik monteer gewone bougies in mijn legacy en vervang deze 1 keer per jaar.
Zoals eerder gemeld stel ik die af op 0,8 mm.
Mazda gaf ook voorzijn bougies een vervangings termijn op van 60000 km of 90000 km.
Wanneer ik die dan op die km stand verving stonden ze naar mijn idee heel erg wijd.
Hetzelfde geld voor mijn luchtfilter die ik ook 1 keer per jaar vervang.
En aangezien dat ik probleemloos 25000-30000 km per jaar rijdt gaan ze zo lang mee.
Maar jouw boekje geeft 15000 (???) op, zijn dat geen mijlen of met je ze dan inspecteren.
Waar ik ook geen voorstander van ben gezien de pakkingsring
die dan al uitgewekt is met 1ste keer vastzetten.

Eric
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor ferluci » 21 Sep 2016 13:34

mijn onderhoudsboekje geeft aan om de 100K bougies wisselen, heeft te maken dat dit die special bougies zijn die inderdaad een 100K mee kunnen.
ik rijd op LPG dus de levensduur van die bougies zullen dan ook wat minder zijn dan 100K. deze zitten er nu 60K in.
de normale bougies werden elke 20K gewisseld in mijn vorige auto, een legacy uit "99, vandaar mijn opmerking over die 15K.
hoelang gaan die bobines dan ongeveer mee in kilometers uitgedrukt of anders gezegd, wanneer tonen ze slijtage wat doorslaan tot gevolg heeft.
eerder gaf de CELcontrole aan dat cylinder 1,2 en 3 een keer doorgeslagen waren, vandaar het cel-lampje. nu doettie weer branden na een 250 kilometer probleemloos en stotterloos gereden te hebben met dezelfde storing.(doorslaan cylinder 1, 2 en 3)
geeft de motorcontrole ook het doorslaan van de bobines aan als er geen brandstof is geweest wat ontstoken had moeten worden? want dat kan ook een reden zijn dat de auto stottert. dus wel vonk maar geen plof?
allemaal vragen die ik heb op een wat wazige storing en om nu rücksichtlos alles te vervangen kost me ook een rib uit me lijf. (bin there, done that, got the t-shirt)
ik hoop op antwoorden en mogelijkheden om het op te kunnen lossen binnen de marges van de portemonnee.
ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3260
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor erichendri » 21 Sep 2016 15:12

Bobines gaan mee tot ze stuk gaan.
Hoelang dat is ligt aan van alles.
Bougies vervangen zou ik als eerste mee beginnen.
Dan gewoon de normale erin doen of weer die dure.
Schrik niet van de opening tussen de electrode.
Die zal best groter als +1mm zijn en dat vinden je bobines niet fijn.
De 100k haalde ze bij mazda ook niet.
Vooral een probleem bij lpg.
Codes weer wissen en gaan rijden.
Zou zowieso geen bougies monteren met meerdere electroden, daar valt niks aan af te stellen.

Eric
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor ferluci » 26 Sep 2016 07:09

nou, vrijdag bij de gasboer geweest en duurde niet lang tot de dader bekend was.
"ernstige" vervuiling van de injectoren dus.
kan wel kloppen, want afgelopen zomer naar Italië geweest en daar ook LPG getankt en waarschijnlijk is daar de vervuilde LPG in gekomen wat het filter en de injectoren heeft aangetast.
liep daar ook al niet lekker en moest continu overschakelen op benzine, echte het cel-lampje ging niet branden dus gewoon doorrijden.
nu volgend weekeinde nog even de bougies vervangen en dan moet het schlüss zijn met stotteren, maar nu die nieuwe injectoren erin zitten scheelt het al een hele hoop.
ferluci
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor ferluci » 04 Okt 2016 07:18

van het weekeinde de bougies erin, NGK LPG laserline irridium. Zouden 120K mee kunnen gaan.
duurde "maar" 2 uur voordat ze er alle vier in zaten en met z'n tweeën eraan werken. er is echt geen ruimte tussen chassisbalken en het kleppendeksel om een bougie "normaal" te vervangen.
desalwelteplus toch gelukt. Motor rijdt weer heerlijk rustig en pakt weer lekker op.
cel gaat wel weer branden en geeft aan verkeerd mengsel, ik denk dat dit te maken heeft met de nieuwe injectoren en de gascomputer die nog even moet "inleren".
straks even laten wissen en dan kijken wat er gebeurt.
tot zover het stotteren, ik denk dat het over is.
gelukkig geen bobine of kleppen tot nu toe, ff afkloppen :)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1675
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: stotteren in "lock up" LPG

Berichtdoor quikfit » 04 Okt 2016 08:23

Als de CEL blijft branden zou ik als ik jouw was niet te lang blijven doorrijden met een verkeerd mengsel en de gasboer weer een bezoekje brengen.
Even aankijken...hoop dat je Forester weer als een zonnetje rijd. ;)

Gr. Quikfit :okeee:

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten