Motorschade, maar waarom?

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Keverkevin
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016 21:53

Motorschade, maar waarom?

Bericht door Keverkevin »

Goedeavond iedereen.

Ik heb me net even kort voorgesteld, bij de voorstelling. Ik heb een tijdje geleden een motor met motorschade gekocht eje20t voor in mijn kever. Deze zou een lekke klep hebben. Aangezien ik de motor zoiezo helemaal uit elkaar wilde halen( als ik een goede had gekocht) had ik me bedacht deze helemaal fris te maken. Bij een lektest bleek dat de 2 cilinders aan de linkse kan lek waren. In eerste instantie na de klepseling gekeken. Allemaal iets te ruim. Aan geen speling ligt het dus niet, Dus kopje eraf aan die kant. Kopje eraf, en wat zien we daar?? Een zuiger/veer die gevreten heeft aan de achterste cilinder. Cilinder stond vol met olie. Het een en ander gegoogled, bleek vaker voor te komen. Door pingelen, en knullige tuning. Dan maar eens kijken of de kleppen afsluiten. Wat benzine in de in en uitlaatkanalen geschud. 2 lekkende kleppen..... Nog maar een beetje verder kijken dan. Kop mooi schoongemaakt, 2 kleine scheurtjes zichtbaar van bougiegat richting de klepzitting. Waarschijnlijk zal de zitting los/scheef zitten waardoor de klep lekt. Ik ben zelf automonteur, maar vraag me af wat hiervan de oorzaak is. Dat ik de kop kan weggooien is me bekend, wil alleen evengoed graag weten wat hiervan de oorzaak is zodat ik het in de toekomst kan voorkomen. Over een gescheurde subaru kop kan ik niks vinden. Misschien iemand een idee?

Groetjes kevin
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motorschade, maar waarom?

Bericht door Mrdjc »

Ik heb wel eens wat gelezen over de verkeerde temperatuur bougie in combinatie met verkeerde lucht/brandstof mengsel, dat dit kan resulteren in over-verhitte kleppen (en zittingen).

De zittingen zijn als het goed is een ander soort metaal omdat het aluminium hier te zacht voor is, het lijkt mij dat het waarschijnlijk een combinatie is van te veel spanning op het aluminium (Bougies die uitzetten in het gat) veroorzaakt door te hoge temperaturen.

Als dit toevallig ook nog eens cylinder 1 en 3 zijn dan is een verkeerd mengsel waarschijnlijk nog grotere kans.

De brandstof leiding loopt namelijk via 4 -2 -1- 3 dus die 2 cylinders krijgen als het laatste de brandstof in het circuit..
Als er toevallig bij hoge toeren al te weinig druk overblijft nadat 4 en 2 al gehad hebben.. helaes pindakaas.

Nummer 3 is bij de EJ motoren meestal degene met kapotte drijfstang lagers door pingelen.

Een van de fixen hiervoor is Parallel fuel rails, zodat beide evenveel brandstof druk krijgen.

En uiteraard helpt een wideband lambda sensor in combinatie met een uitlaat temperatuur sensor kan een hoop helpen met detecteren of alles goed gaat... 14.7 is een geweldig getal op papier maar in realiteit creeer je zo veel hitte dat je motor er enorm onder gaat lijden. Het is meestal een tikje rijker om ervoor de zorgen dat de brandstof juist de motor afkoelt.

Alles hierboven zou je bij een normale afstelling NIET nodig hebben... maar ik verwacht haast wel dat je een EJ20T motor van een JDM (Japanse markt) hebt gekregen die voor 102 octaan gemapt zijn, of dat iemand er een hoop aan heeft lopen hobbyen met als resultaat wat je nu helaas ziet.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Keverkevin
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016 21:53

Re: Motorschade, maar waarom?

Bericht door Keverkevin »

Ik heb een aantal jaren bij een subaru dealer gewerkt, en het pingelverhaal dat komt me bekend voor. Zoals ik al zei is het bij mij nog nooit gebeurt dat er bij het bougiegat een scheur zat. De motor komt uit een duitse forester, (ingevoerd) ik heb het kenteken en chassisnummer bij de hand. Ik heb de motor bij iemand gekocht omdat hij geen complete revisie wou, een complete "goeie" kon hij goedkoper krijgen. Voor mij is het hobby en een uitdaging deze weer fris te krijgen. De nu ontstane problemen krijg ik zeker wel opgelost. Alleen wil zeker voorkomen dat het weer gebeurt. De andere kant van de motor is gewoon in orde( wat betreft de lektest) natuurlijk is hierover niks te zeggen als je m aan die kant nog niet hebt opengemaakt. Als de motor weer fris is en in de kever zit, wil ik ook allemaal geen flauwekul met tuningsgebeun e.d. Ik wil voor standaard gaan, en als er iets met mappen oid gebeurt dan wil ik dat het fatsoenlijk gedaan word en anders niet, om dit gedoe te voorkomen.

Wat jij zegt over de japanse motoren, is dit uit de motorcode of iets dergelijks te herleiden?

Op deze cilinderkop staat; ej20 lhs 005. Voor zover ik gegoogeld heb zitten deze koppen op een wrx? Lhs staat voor links dat weet ik. Of werden deze koppen ook op foresters gebruikt? Kan hier in al mijn werkplaats-cd's niks over terugvinden.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Motorschade, maar waarom?

Bericht door erichendri »

Bij mazda zaten er ook wel eens scheurtjes rond de bougiegaten, wie
weet hoe lang ze daar zaten.
Fuelrail geloof ik niet, er staat druk op en de pomp heeft flinke overcapaciteit.
Brandstofsoort en pruts tunining is vveel slechter.

Eric

Eric
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motorschade, maar waarom?

Bericht door Mrdjc »

Keverkevin schreef: Wat jij zegt over de japanse motoren, is dit uit de motorcode of iets dergelijks te herleiden?

Op deze cilinderkop staat; ej20 lhs 005. Voor zover ik gegoogeld heb zitten deze koppen op een wrx? Lhs staat voor links dat weet ik. Of werden deze koppen ook op foresters gebruikt? Kan hier in al mijn werkplaats-cd's niks over terugvinden.
Aan het uiterlijk van het blok is dit geloof ik helaas niet te zien.
Ik denk dat je dit waarschijnlijk wel kunt zien op de ECU.
Als het goed is zijn bepaalde revisies alleen voor de japanse of europeese markt geleverd (en weer een andere markt voor de US of A (91 Octaan)

Qua pruts tuning:

Als het een JECS ECU is is het wat moeilijker om aan te pongelen dan een DENSO qua remappen, dan zou er al een dochterbordje in moeten zitten meestal samen met een sticker van het merk/tuner.

Helaas zijn over de jaren heen een influx aan japanse auto's geimporteert naar de UK (Een stuk goedkoper dan een orgineel europeese auto), daar gestript en de blokken door heel europa te koop gezet.
Het enige probleem is dat de ECU een heel ander fabrieks tabel heeft voor de brandstof, en met "gewone" 95 octaan gaan pingelen.

Ook al heb je een orginele duitse forrester, betekend het helaas niet dat er ook nog het origneel blok in zit :(
Wel zou je moeten kunnen zien wat er orgineel in zou moeten hebben gezeten, maar vaak komt de code op het blok zelf niet overeen met de code op het metale plaatje qua types...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Plaats reactie