Pagina 1 van 1

Inhouden Subaru Impreza OPGELOST

Geplaatst: 22 mei 2016 22:59
door dTb-Errol
Hallo,

Ik heb sinds vandaag in het bezit van een Subaru Impreza gt turbo uit 1999.
Nou is het soms het geval dat de motor soms stottert. Vaak is het 1 "hik" en dan gaat die weer door. Vaak is dit bij het hard optrekken +/- 4000 rpm.
Ik ben op internet al een beetje aan het zoeken geweest en ik kom uit bij de llm. De llm die er nu opzit lijkt me niet origineel. Ik heb getest om een klein stukje
met een losgekoppelde llm te rijden en dit geeft ongeveer de zelfde stotter alleen kom ik dan niet meer boven de 4000 rpm. Ik heb gelezen dat dit zou kunnen doordat
een niet originele llm valse waardes kan geven. Ik zat eerst te denken aan een brandstof probleem omdat de auto een tijdje heeft stilgestaan. Maar dan zou het constanter
moeten zijn denk ik. Volgende week wordt de auto uitgelezen door een autobedrijf in de buurt.

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Mvg, Errol

Re: Inhouden Subaru Impreza

Geplaatst: 23 mei 2016 00:48
door Subarumouse
Hallo Errol

Uitlezen bij een dealer?
Is altijd beter omdat ze dieper in het systeem kunnen, dus meer zien!
??? Doetinchem of Zuithof Bornerbroek.

Bij accelereren verbruikt hij meer benzine, daarom kan het alleen bij hard en vol optrekken zijn en niet bij rustig optrekken en bij losgekoppelde boven 4000 niets meer willen.
Brandstofdruk denk ik..... is pomp, filters en / of drukbegrenzer.

Re: Inhouden Subaru Impreza

Geplaatst: 23 mei 2016 08:38
door dTb-Errol
Bedankt voor je reactie.

Is de brandstofdruk te meten bij deze auto?

Bij het bedrijf hier in de buurt werkt een vriend van me. Das altijd wat makkelijker. Wou dit eerst even proberen.

Gr errol

Re: Inhouden Subaru Impreza

Geplaatst: 23 mei 2016 10:12
door Subarumouse
Ik ben geen monteur, alleen wat sleutelervaring.

Zover ik weet kun je de druk opmeten.
Is de druk goed, dan sensoren nalopen

Re: Inhouden Subaru Impreza

Geplaatst: 23 mei 2016 12:11
door dTb-Errol
Hoe moet je deze druk meten dan? Zit er een sensor in waarmee de druk kan worden afgelezen of moet ik er een drukmeter tussen maken?

Gr errol

Re: Inhouden Subaru Impreza

Geplaatst: 23 mei 2016 15:33
door Mrdjc
Het kan van alles zijn dat het veroorzaakt.

-Te hoge turbo werkdruk (Restrictieve stukken in de slangen kwijt / verkeerde slang diameter / iets losgekoppeld)
-Pingel gedetecteerd (Defectieve sensor / of echte pingel door slechte/verkeerde injector / onvoldoende brandstof)
-Vonk die uitgeblazen word op bougie (versleten of verkeerde bougie / bobine of bougiekabel kortsluiting of defect)
- Lucht massa meter of Lambda sensor kapot/verkeerde waardes - Ergens schakelt de ECU om naar "Open loop" dwz dat hij er van uit gaat dat alles goed is, en zijn lucht/brandstof tabellen kan aanhouden zonder de lucht en zuurstof van de lambda te meten en aan de hand daarvan te berekenen.

Zoals je zelf al aangeeft, uitlezen, de computer zal je meer vertellen en voorkomt onnodige kosten aan het verkeerde onderdeel.

Re: Inhouden Subaru Impreza

Geplaatst: 23 mei 2016 16:46
door dTb-Errol
Mrdjc bedankt voor je reactie.

Ik wil inderdaad de motor eerst uitlezen voordat ik iets ga bestellen.

Kun je de brandstofdruk uitlezen?

Gr errol

Re: Inhouden Subaru Impreza

Geplaatst: 24 mei 2016 21:22
door dTb-Errol
Hoe weet je of je fuelcut aanslaat? gaan er lampjes branden? Voor hoelang valt je vermogen weg? +/- 1 sec?

https://www.youtube.com/watch?v=nOroxqOJBGE

Volgens mij heb ik hetzelfde als in deze video hierboven..

Gr Errol

Re: Inhouden Subaru Impreza

Geplaatst: 24 mei 2016 21:49
door Mrdjc
Volgens mij word brandstofdruk niet uitgelezen zover ik weet.
Vrees dat je een extra drukmeter op een T stuk zou moeten zetten met een datalogger of iets.

De verhalen die ik gehoord heb, is Fuelcut alsof je tegen een muur op klapt qua ervaring, eerst volle mep acceleratie en dan spontaan uit het niets draait die positieve acceleratie om.
Het is niks meer als je ECU die in paniek modus schiet en om schade aan het blok te voorkomen niks meer laat inspuiten.
Hoe lang het duurt - volgens mij hangt het af tot wanneer de ECU het weer veilig acht. Ik geloof dat hij de Wastegate actuator open gooit (Dat je geen druk op kan bouwen) en gooit de ontsteking volledig in de rem, om zo weer langzaam op te bouwen.

Misschien heel flauw, maar heb je de ECU al een keer ge-reset dmv accu om zo zijn 'Geleerde' waardes zoek te maken?

Dan ben je wel je foutcode historie kwijt meen ik, althans dat is het geval op oude JECS ECU's - die van jou is als het goed is DENSO.

Re: Inhouden Subaru Impreza

Geplaatst: 24 mei 2016 21:55
door dTb-Errol
Het voelt inderdaad echt als een klap. Ben beetje verder aan het lezen en denk steeds mee aan een fuelcut. Nee ik heb mijn ecu nog niet gereset.

UPDATE: Ik was vandaag aan het zoeken naar rare dingen op het blok. Ik was de vacuumleidingen aan het checken en toen kwam ik een kapotte leiding tegen..
Deze leiding komt van het inlaatspruitstuk vandaan. Het is de linker als je er voor staat. De rechtse gaat naar mijn blowoff valve(of hoe heet zo een ding orgineel).
Nu heb ik van deze leiding een stukje afgesneden en opnieuw over de nippel gedaan geen verschil. Als ik de leiding los haal en de nippel afdop is het probleem weg:)

Nou is mijn vraag waar deze vacuumleiding precies heen gaat en waar deze voor zorgt. Ik kan op internet wel diagrammen vinden maar niet wat het nou precies is :| :?

Of heb ik nou gewoon mijn fuelcut systeem uitgeschakeld? :?

Gr Errol

Re: Inhouden Subaru Impreza OPGELOST

Geplaatst: 26 mei 2016 22:30
door dTb-Errol
UPDATE: Tijdens het optrekken sprong de auto in de beveiliging(fuelcut) door een te hoge inlaatdruk(turbodruk). Ik wou de auto vandaag laten uitlezen maar dit was al niet meer nodig. Nadat een monteur er 2 min na gekeken had kwamen we er achter dat de vacuumleiding naar de turbodrukregelaar gescheurd was :roll: Dit veroorzaakte dat de druk lager werd gemeten dan het daadwerkelijk was en de wastegate dus niet los ging. Wat dus weer een te hoge turbodruk opleverde. Meteen al mijn vacuum leidingen even vervangen:)

Bedankt voor het meedenken!

Gr Errol

Re: Inhouden Subaru Impreza OPGELOST

Geplaatst: 27 mei 2016 23:47
door Mrdjc
Nummer een op mijn lijstje dus ;)

Veel plezier ermee!

Re: Inhouden Subaru Impreza OPGELOST

Geplaatst: 07 jun 2016 07:15
door Verzamelaar
Bij een MY99/00 is het sowieso aan te bevelen om regelmatig (elke 4 jaar) de MAF preventief te vervangen! Is namelijk bekende kwaal en motoren lopen er op stuk.

Re: Inhouden Subaru Impreza OPGELOST

Geplaatst: 07 jun 2016 18:30
door dTb-Errol
Zit gelukkig net een nieuwe op:) Maar waarom zou de motor er kapot op lopen? alleen dat hij te arm zou kunnen gaan rijden door valse waardes? Het te rijk lopen is tot op een zekere hoogte toch niet schadelijk?

Gr errol

Re: Inhouden Subaru Impreza OPGELOST

Geplaatst: 07 jun 2016 20:59
door Mrdjc
Te arm = zelf onsteking (Pingelen) = zwaai zwaai naar krukas en drijfstang lagers = zwaai zwaai naar blok als hij spontaan er geen zin meer in heeft en er of een drijfstang besluit het blok te verlaten via de zijkant of de krukas zichzelf gewoon helemaal opvreet.
Niet te spreken over de hogere temperaturen die zich voortdoen als je een arm mengsel verbrand.

Te rijk (Moet wel heel extreem zijn) kan je de olie die de zuiger juist moet beschermen gaan oplossen met brandstof en met je zuigerveren proberen een blok te honen zonder lubricatie ;)

Maar het gaat hier voornamelijk om nr 1 en pingelen die tot schade kan lijden.