Haperen, stotteren, vermogen, ... Outback 2.5
Geplaatst: 28 apr 2016 18:14
Hallo iedereen..
Ik heb sinds enkele dagen echt een probleem waar ik niet uitkom... zal het even proberen uit te leggen met een korte geschiedenis..
Het betreft een onlangs aangekochte daily outback 2.5 op lpg.
Auto aangekocht en stationair soms wat zijdelingse trilling. Niets erg dacht ik, ik ga toch groot onderhoud uitvoeren, komt dit wel boven water.
Groot onderhoud begonnen met het vervangen van de luchtfilter, oliefilter en nieuwe olie. Tijdens onderhoud gezien dat bougiekabel van cilinder 1 helemaal over is (of per ongeluk overgetrokken met aanzuig luchtfilter?? Vermoedelijk marter, kleine puntjes zichtbaar rond scheur) ). Heb toen een set van vier besteld. Kleppen heb ik eveneens gecontroleerd en allemaal op 0,25 of 0,20mm gezet. Bougies hadden ook hun beste tijd dus eveneens besteld.
Alles terug in elkaar gestoken, bougiekabel tijdelijk hersteld. Motor liep duidelijk op 4 cilinders. Enkele dagen mee rondgereden zonder problemen, buiten wat stationair gewiebel.
Bougiekabels (japanparts) en Bosch LPG bougies (0.7mm gap) aangekomen. Dit alles gemonteerd en naar huis gereden. Volgende dag korte rit op benzine gedaan, met enorme haperingen en stottering bij vertrekken/optrekken. Hetzelfde op LPG... volgende dag net hetzelfde, geen vermogen bij het optrekken in de lagere toeren en dan schiet ie ineens wel weg.
Besloten om LPG bougies er terug uit te halen en tijdelijk de oude er weer in te steken (NGK BKR5E-11). Allemaal gegapped op 1.0mm. Leek goed te gaan maar bij warme motor weer haperingen en stotterende motor bij optrekken.
Volgende dag bougiekabelset eruit gehaald en oude opnieuw gestoken, met een andere OEM kabel voor de eerste cilinder. Leek goed en ikke blij! Na 10km even de autostrade op en bij het optrekken weer stotteren. Dit is zowel op benzine als LPG, elke keer. .. Dus, nu nieuwe bougies NGK BKR5E-11 besteld en daar wacht ik nu op.
Vandaag vertrokken Smorgens bij -2graden. Start en doet hij meteen. Stationair gaat hij na een half minuutje even een paar keer op en neer (best laag) en regelt zich dan weer bij. Paar kilometer verder als ie warm heeft, terug haperen... zonet naar huis gereden, opnieuw haperen. Best gevaarlijk bij het willen vertrekken... eerst geeft hij het gevoel geen vermogen te hebben en dan schiet ie voorruit... tijdens het continu 70km/h rijden ging mijn hoofd voor en achteruit door het inhouden/niet inhouden..
Kan toch onmogelijk aan de bougies liggen? Hi lelijk heb ik mijn nieuwe morgen al. Kan het ad kleppen liggen? Bobine?
Ik weet het even niet meer en het is best frustrerend:(
Alvast bedankt om dit rommelig verhaal te wille lezen!
Ik heb sinds enkele dagen echt een probleem waar ik niet uitkom... zal het even proberen uit te leggen met een korte geschiedenis..
Het betreft een onlangs aangekochte daily outback 2.5 op lpg.
Auto aangekocht en stationair soms wat zijdelingse trilling. Niets erg dacht ik, ik ga toch groot onderhoud uitvoeren, komt dit wel boven water.
Groot onderhoud begonnen met het vervangen van de luchtfilter, oliefilter en nieuwe olie. Tijdens onderhoud gezien dat bougiekabel van cilinder 1 helemaal over is (of per ongeluk overgetrokken met aanzuig luchtfilter?? Vermoedelijk marter, kleine puntjes zichtbaar rond scheur) ). Heb toen een set van vier besteld. Kleppen heb ik eveneens gecontroleerd en allemaal op 0,25 of 0,20mm gezet. Bougies hadden ook hun beste tijd dus eveneens besteld.
Alles terug in elkaar gestoken, bougiekabel tijdelijk hersteld. Motor liep duidelijk op 4 cilinders. Enkele dagen mee rondgereden zonder problemen, buiten wat stationair gewiebel.
Bougiekabels (japanparts) en Bosch LPG bougies (0.7mm gap) aangekomen. Dit alles gemonteerd en naar huis gereden. Volgende dag korte rit op benzine gedaan, met enorme haperingen en stottering bij vertrekken/optrekken. Hetzelfde op LPG... volgende dag net hetzelfde, geen vermogen bij het optrekken in de lagere toeren en dan schiet ie ineens wel weg.
Besloten om LPG bougies er terug uit te halen en tijdelijk de oude er weer in te steken (NGK BKR5E-11). Allemaal gegapped op 1.0mm. Leek goed te gaan maar bij warme motor weer haperingen en stotterende motor bij optrekken.
Volgende dag bougiekabelset eruit gehaald en oude opnieuw gestoken, met een andere OEM kabel voor de eerste cilinder. Leek goed en ikke blij! Na 10km even de autostrade op en bij het optrekken weer stotteren. Dit is zowel op benzine als LPG, elke keer. .. Dus, nu nieuwe bougies NGK BKR5E-11 besteld en daar wacht ik nu op.
Vandaag vertrokken Smorgens bij -2graden. Start en doet hij meteen. Stationair gaat hij na een half minuutje even een paar keer op en neer (best laag) en regelt zich dan weer bij. Paar kilometer verder als ie warm heeft, terug haperen... zonet naar huis gereden, opnieuw haperen. Best gevaarlijk bij het willen vertrekken... eerst geeft hij het gevoel geen vermogen te hebben en dan schiet ie voorruit... tijdens het continu 70km/h rijden ging mijn hoofd voor en achteruit door het inhouden/niet inhouden..
Kan toch onmogelijk aan de bougies liggen? Hi lelijk heb ik mijn nieuwe morgen al. Kan het ad kleppen liggen? Bobine?
Ik weet het even niet meer en het is best frustrerend:(
Alvast bedankt om dit rommelig verhaal te wille lezen!