Niet helemaal Subaru specifiek, maar wellicht weet iemand hier een goed adres voor mij:
M-B motoren zijn extern gebalanceerd.
Voor een ombouw die in de planning staat moet de balancering van het ene vliegwiel (die bij de motor komt en dus door M-B als totale rotating assembly is gebalanceerd) gematched/gekopieerd worden op een ander vliegwiel waardoor het donorblok past op de versnellingsbak.
Kort gezegd, ik heb straks twee losse vliegwielen waarvan de balancering van vliegwiel A gekopieerd moet worden op vliegwiel B.
Welk bedrijf met ervaring in het extern balanceren zou dat kunnen doen?
Bram
Vliegwiel balanceren
Vliegwiel balanceren
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Vliegwiel balanceren
Heb je al eens een willekeurige 'machinefabriek' geprobeerd?
Ik ben in elk geval blij dat bij Subaru gewoon alle onderdelen 'los' gebalanceerd zijn.
Ik ben in elk geval blij dat bij Subaru gewoon alle onderdelen 'los' gebalanceerd zijn.
Re: Vliegwiel balanceren
dat vroeg ik me dan nog af Marnix.Marnix schreef:Heb je al eens een willekeurige 'machinefabriek' geprobeerd?
Ik ben in elk geval blij dat bij Subaru gewoon alle onderdelen 'los' gebalanceerd zijn.
Bij monteren andere (lichtere) drijfstangen en zuigers moet toch eigenlijk ook de krukas opnieuw gebalanceerd worden?
Boren dan gaatjes (of vullen die met mallory/wolfram?) in de kruk-wangen.
In Amerika noemen ze de 'testgewichtjes' die de totale massa drijfstang plus zuiger representeren 'bob weights'. In Nederland is er geloof ik een bedrijf die zo V8 krukassen kan balanceren.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Vliegwiel balanceren
Een setje van 4 zuigers of 4 drijfstangen worden als het goed is zo uitgezocht dat ze alle 4 een nagenoeg gelijk gewicht hebben. Of dat deze dan zwaarder of lichter zijn dan standaard heeft voor de balans van de krukas geen invloed.
Het is eigenlijk niet de bedoeling om uit willekeurige blokken de zuigers/drijfstangen te vissen en deze te monteren zonder nauwkeurig het gewicht te meten.
Het is eigenlijk niet de bedoeling om uit willekeurige blokken de zuigers/drijfstangen te vissen en deze te monteren zonder nauwkeurig het gewicht te meten.
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Vliegwiel balanceren
Zuigers zitten vrij dicht bij elkaar qua gewicht; bij drijfstangen is dat een ander verhaal. Die moet je echt als set gebruiken, als je bij Subaru vier losse STI stangen besteld is de kans groot dat er een spreiding van 20g in het gewicht zit!!! Op de stangen staan ook klasses vermeld, die betrekking hebben op het gewicht.
De krukas is opzichzelf gebalanceerd, dus zolang je ook een set drijfstangen en set zuigers pakt die qua gewicht 'gematched' zijn is het goed. Dat is het voordeel van single part balancing.
De krukas is opzichzelf gebalanceerd, dus zolang je ook een set drijfstangen en set zuigers pakt die qua gewicht 'gematched' zijn is het goed. Dat is het voordeel van single part balancing.