Spaghetti Spruitstuk EJ20
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:40
Spaghetti Spruitstuk EJ20
Hee Allemaal,
ik zit er over na te denken een spaghetti spruitstuk te monteren op mijn nonturbo MY97, dit samen met een nieuw uitlaat systeem.
Nou was ik benieuwd wie er hier allemaal ervaring mee hebben, wat het verschil is in geluid en of het bijvoorbeeld voor vermogenswinst zorgt.
En als laatste, waar je aan zoiets kan komen? Ik zelf al wat gegoogled, maar kan helaas niks vinden..
ik zit er over na te denken een spaghetti spruitstuk te monteren op mijn nonturbo MY97, dit samen met een nieuw uitlaat systeem.
Nou was ik benieuwd wie er hier allemaal ervaring mee hebben, wat het verschil is in geluid en of het bijvoorbeeld voor vermogenswinst zorgt.
En als laatste, waar je aan zoiets kan komen? Ik zelf al wat gegoogled, maar kan helaas niks vinden..
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Hallo,
Indien niet passend verkrijgbaar, laten maken.
Kijk o.a. op RVS uitlaten.Er zit een hele bekende ergens in de buurt van Groningen
Hij maakt ze op maat voor alle auto's (EPS uitlaten Hoogezand)
Indien niet passend verkrijgbaar, laten maken.
Kijk o.a. op RVS uitlaten.Er zit een hele bekende ergens in de buurt van Groningen
Hij maakt ze op maat voor alle auto's (EPS uitlaten Hoogezand)
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Is door Subaru ook origineel geleverd vanaf de Legacy IV:
Je hebt wel een andere carterpan nodig. Winst: ca. 10 pk (Legacy III 2.0 met normaal spruitstuk 125 pk, Legacy IV 2.0 met dit spruitstuk 137 pk, motor is verder hetzelfde).
Je hebt wel een andere carterpan nodig. Winst: ca. 10 pk (Legacy III 2.0 met normaal spruitstuk 125 pk, Legacy IV 2.0 met dit spruitstuk 137 pk, motor is verder hetzelfde).
Gewoon omdat het kan.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:40
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
@ Subarumouse
Ik had al gezocht op het op maat laten maken van een RVS spruitstuk,maar bij de meeste bedrijven zit je dan als snel op een bedrag van rond de 800 euro.. Dit vindt ik wel erg veel.
@ verzamelaar
Ik zal eens kijken of ik zoiets kan vinden op bijvoorbeeld marktplaats. Past dit 1 op 1 en wat voor carterpan moet er dan op? Ook die van een legacy 4?
Ik had al gezocht op het op maat laten maken van een RVS spruitstuk,maar bij de meeste bedrijven zit je dan als snel op een bedrag van rond de 800 euro.. Dit vindt ik wel erg veel.
@ verzamelaar
Ik zal eens kijken of ik zoiets kan vinden op bijvoorbeeld marktplaats. Past dit 1 op 1 en wat voor carterpan moet er dan op? Ook die van een legacy 4?
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Ja bijbehorende pan.
Ik weet een set te koop trouwens.
Ik weet een set te koop trouwens.
Gewoon omdat het kan.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:40
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Waar vindt ik die? en Quanta costa?
En heb jij ervaring hiermee? Is dit een beetje te doen voor een leek?
En heb jij ervaring hiermee? Is dit een beetje te doen voor een leek?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Verzamelaar, dus met dat spruitstuk 10 pk erbij?
Heb zelf nu zo'n unequal (roffel) spruitstuk, zijn dikkere pijpen
dus lijkt mij toch ook meer vermogen te geven.
Rest van de uitlaat komt bij EPS vandaan, op maat gemaakt met absorbtie achterdemper.
De beide katalysatoren zitten er nog wel onder.
Eric
Heb zelf nu zo'n unequal (roffel) spruitstuk, zijn dikkere pijpen
dus lijkt mij toch ook meer vermogen te geven.
Rest van de uitlaat komt bij EPS vandaan, op maat gemaakt met absorbtie achterdemper.
De beide katalysatoren zitten er nog wel onder.
Eric
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Hallo,
Meer vermogen / trekkracht zul je wel krijgen.
Doordat de pijpen nu even lang zijn en de lengte gezamenlijk op de resonanties afgestemd zijn zal de gasflow beter zijn.
Dikker zegt niet alles omdat je voor een optimale flow resonantie en meer of minder tegendruk nodig hebt.
Tegendruk is uiteraard minder van belang dan bij een tweetakt.
Lange spruitstukken geven meer koppel onderin en korte meer bovenin de toeren.
Voorbeeld
Matig getunede Honda 390 kart motoren hebben altijd een lang spruitstuk en hoog opgevooerde een kort.
Bij een meercylinder met kleine cylinderinhoud kun je het gebrek aan koppel iets opvangen door juist een lang spruitstuk.
Benno
Meer vermogen / trekkracht zul je wel krijgen.
Doordat de pijpen nu even lang zijn en de lengte gezamenlijk op de resonanties afgestemd zijn zal de gasflow beter zijn.
Dikker zegt niet alles omdat je voor een optimale flow resonantie en meer of minder tegendruk nodig hebt.
Tegendruk is uiteraard minder van belang dan bij een tweetakt.
Lange spruitstukken geven meer koppel onderin en korte meer bovenin de toeren.
Voorbeeld
Matig getunede Honda 390 kart motoren hebben altijd een lang spruitstuk en hoog opgevooerde een kort.
Bij een meercylinder met kleine cylinderinhoud kun je het gebrek aan koppel iets opvangen door juist een lang spruitstuk.
Benno
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Opmerking ; spruitstuk is nu ongelijk van lengte waardoor de roffel aanwezig is.
Originele spruitstuk was gelijk van lengte ; geen roffel hoorbaar.
Eric
Originele spruitstuk was gelijk van lengte ; geen roffel hoorbaar.
Eric
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
@ Verzamelaar
Wat kost dat geintje?
10 PK extra zijn altijd welkom...
Wat kost dat geintje?
10 PK extra zijn altijd welkom...
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Even nagevraagd, spruitstuk plus carterpan plus zeef (pan is dieper) samen 150. Je moet dan wel een verbinding maken tussen spruitstuk en middenpijp.
Spruitstuk wat ik bedoel is wel van gelijke lengte, minder roffel maar meer koppel en vooral vermogen.
Niet correct, ook originele spruitstuk is van ongelijke lengte (je moet kijken naar lengte vanaf kleppen tot aan het punt waar alle vier cilinders uiteindelijk samen komen), vandaar de roffel.Originele spruitstuk was gelijk van lengte; geen roffel hoorbaar.
Spruitstuk wat ik bedoel is wel van gelijke lengte, minder roffel maar meer koppel en vooral vermogen.
Gewoon omdat het kan.
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
@ Verzamelaar
Oke das niet gek. Voor de duidelijkheid er moet dus dan een verbinding gemaakt worden tussen katalysator en spruitstuk?
Oke das niet gek. Voor de duidelijkheid er moet dus dan een verbinding gemaakt worden tussen katalysator en spruitstuk?
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Oke ga ff informeren hoe en wat...
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:40
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Bij wie moet ik daarvoor zijn?Verzamelaar schreef:Even nagevraagd, spruitstuk plus carterpan plus zeef (pan is dieper) samen 150. Je moet dan wel een verbinding maken tussen spruitstuk en middenpijp.
En is dit allemaal een beetje zelf te doen? Klinkt niet heel ingewikkeld, of zit ik dan helemaal fout.
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
@ Verzamelaar:
De motor kan technisch dan wel dezelfde zijn, maar ook de compressie, timing, de inspuitcurve en de ontstekingscurve?
Hoezo?
Door een ander spruitstuk krijg je andere resonantie's en flow. Daardoor moet je bij het afstemmen wellicht ook aan het bovenstaande dingen veranderen in een op het oog zelfde motor?
Ik kan mij herinneren dat bij mijn 2 cilinder Subarukart de motor niet netjes liep en minder makkelijk de hoge toeren inliep als de spruitstukken niet even lang waren.
http://www.buggiesgonewild.com/picture. ... ureid=2896
http://www.buggiesgonewild.com/picture. ... ureid=2668
Benno
De motor kan technisch dan wel dezelfde zijn, maar ook de compressie, timing, de inspuitcurve en de ontstekingscurve?
Hoezo?
Door een ander spruitstuk krijg je andere resonantie's en flow. Daardoor moet je bij het afstemmen wellicht ook aan het bovenstaande dingen veranderen in een op het oog zelfde motor?
Ik kan mij herinneren dat bij mijn 2 cilinder Subarukart de motor niet netjes liep en minder makkelijk de hoge toeren inliep als de spruitstukken niet even lang waren.
http://www.buggiesgonewild.com/picture. ... ureid=2896
http://www.buggiesgonewild.com/picture. ... ureid=2668
Benno
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Heb nu dus een legacy lll 2.0.
Had geen roffel daarom ander spruitstuk gemonteerd.
De vorige legacy l 2.0 had wel een roffel.
Eric
Had geen roffel daarom ander spruitstuk gemonteerd.
De vorige legacy l 2.0 had wel een roffel.
Eric
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Wat versta jij dan precies onder wel of geen roffel?erichendri schreef:Heb nu dus een legacy lll 2.0.
Had geen roffel daarom ander spruitstuk gemonteerd.
De vorige legacy l 2.0 had wel een roffel.
Eric
80`s boxer power!
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Blop...blop...blop...blop...blop
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Ja, je hebt ongelijke lengte en ongelijke lengte. Feit blijft dan een Legacy III ook een ongelijk spruitstuk heeft, maar de roffel alleen heel erg op de achtergrond aanwezig is.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Heeeeeeeeeel erg zelfs.
Leek wel qua geluid een mazda motor.
Eric
Leek wel qua geluid een mazda motor.
Eric
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
@ Eric
Die verschil zou ik graag een keer in echt willen beluisteren...
Die verschil zou ik graag een keer in echt willen beluisteren...
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Om nog wat gewicht toe te voegen aan de discussie, ik had er eentje op mijn BD5 2.0 N/A
Het was een RVS Borla Replica die ik uit de VS heb laten opsturen, was geloof ik voor minder als 300 euro of iets.
Ik zou hem ook nog hebben liggen, alleen heeft iemand besloten vorig jaar de tuin hier leeg te halen waar alles lag, toen ik de auto aan het strippen was, dus weg aandrijflijn, weg uitlaat, weg ophanging weg subframe etc etc.
Zo klonk hij in ieder geval:
Heel subtiel in de lage toeren maar kwam wel los in de hogere toeren / onder flinke druk
https://www.youtube.com/watch?v=8PMLF99lcQY
Klonk "leuk" - maar volgens mij 0.00001PK meer.
Het was een RVS Borla Replica die ik uit de VS heb laten opsturen, was geloof ik voor minder als 300 euro of iets.
Ik zou hem ook nog hebben liggen, alleen heeft iemand besloten vorig jaar de tuin hier leeg te halen waar alles lag, toen ik de auto aan het strippen was, dus weg aandrijflijn, weg uitlaat, weg ophanging weg subframe etc etc.
Zo klonk hij in ieder geval:
Heel subtiel in de lage toeren maar kwam wel los in de hogere toeren / onder flinke druk
https://www.youtube.com/watch?v=8PMLF99lcQY
Klonk "leuk" - maar volgens mij 0.00001PK meer.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 aug 2016 08:31
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Vraagje past een ej20 uitlaatspruitstuk op een ej16 kan er namelijk redelijk goedkoop aan komen alleen weet niet of dit past alvast bedankt Gr roland
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
1600, 1800, 2000, 2200 en 2500 zijn volgens mij hetzelfde.
Praten hier wel over de non turbo.
1600 en 2000 weet ik 100% zeker.
Staan bij ons voor de deur met allebij dezelfde uitlaat.
Eric
Praten hier wel over de non turbo.
1600 en 2000 weet ik 100% zeker.
Staan bij ons voor de deur met allebij dezelfde uitlaat.
Eric
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Als hij 2e hands is zou ik graag foto's willen zien, ik vraag mij nogsteeds af waar die van mij is gebleven, zie 2 berichten terug...Rolandholten schreef: kan er namelijk redelijk goedkoop aan komen
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 aug 2016 08:31
Re: Spaghetti Spruitstuk EJ20
Hoop dat het zo goed is