Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzine:

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

leggymarco schreef:Controleer je bougies eens,een witte aanslag duid op een arm mengsel.zo nu en dan heb ik wel eens klepstoters die herrie maken en dat is ook geen aangenaam geluid maar binnenkort komt hier een ander blok in met andere koppen dan ben ik van dat getik af.ik zou het meer zoeken in de injectoren,brandstofpomp en brandstofdrukregelaar.
In die hoek ben ik ook meer aan het zoeken nu..! En bij de intercooler. Bougies heeft ie niet, maar de bobines worden ook vervangen. In samenwerking met een goede schoonmaak/afstel beurt komt dat wel weer goed hopelijk.Anders inderdaad hier ook een nieuw blok en die opknappen en omhangen. Deze klepstoters maken ook vanaf het begin al herrie. Ook bij de vorige eigenaar.. Weet jij hier iets meer over Marco? Stuk gaat het niet maar klinkt soms wel klein beetje eng :o
Gister een stuk snelweg en binnendoor gereden op echte super 98. Moest bij een of andere vage pomp vandaan komen helemaal achter in Leiden, maar bijna geen gepingel meer he en loopt als een trein/snort tevreden :)

Grtz
Jo
80`s boxer power!
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door leggymarco »

Bougies heeft hij wel degelijk,alleen is het een lekker klusje om er aan te kunnen :lol:
Ik heb ook dat irritant geklapper van die klepstoters maar bij mij komt er een ander blok in,ik heb alles al gedaan maar hij blijft inhouden ,de klepstoters klapperen dan wel en dan weer niet.bij mijn vorige lt is de riem versprongen en volgens mij kwam het door een klepstoter die hard geworden was.alle bougies hebben een witte schijn dus hij loopt te arm,of hij trekt valse lucht...
Uiteindelijk rest er me niks anders dan een blok volledig terug op te bouwen met alle pakkingen en slangen nieuw,houd hij dan nog in steek m in de fik :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Aaah Lekker blond van mij :? Waar zitten die bougies dan? Ik heb alleen maar gehoord dat hij ze niet heeft steeds.. Laats begon ik ook te denken dat het haast wel moet :roll: Waar zitten die dan? :P
Het geklepper is heel onvoorspelbaar ook hier. Wat ik wel merk is dat het belangrijk is om het oliepijl goed rond het max te houden!
Als je timing versprongen is dan heeft ie wel een flinke tik gehad dan..! Een snellere/of wellicht nieuwe benzinepomp incl injectoren en bobines..? bobines slijten en de benzinepomp is een beetje een kwaaltje heb ik net geleerd :)
Als het probleem kan zijn dat hij valse lucht aanzuigt, kan het ook zijn dat je luchtmassameter verkeerde waarde aangeeft of je brandstofdruk verdeler? Heb eens bij een Audi 80 van 1990 van alles vervangen en getest..pomp, sensoren, koelsysteem etc., toen bleek dat de "spinnenkop" niet oke was en daarom in de war raakte en voor geen meter meer liep.

Heb jij trouwens ook een closed deck- blok? dat is niet standaard toch? Dat zou hier wel verklaren dat de koppakking er nog in zit en alles nog rolt..

Grtz
J
80`s boxer power!
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Justy1300AWD »

Jo4WD schreef:Aaah Lekker blond van mij :? Waar zitten die bougies dan? Ik heb alleen maar gehoord dat hij ze niet heeft steeds.. Laats begon ik ook te denken dat het haast wel moet :roll: Waar zitten die dan? :P
Het geklepper is heel onvoorspelbaar ook hier. Wat ik wel merk is dat het belangrijk is om het oliepijl goed rond het max te houden!
Als je timing versprongen is dan heeft ie wel een flinke tik gehad dan..! Een snellere/of wellicht nieuwe benzinepomp incl injectoren en bobines..? bobines slijten en de benzinepomp is een beetje een kwaaltje heb ik net geleerd :)
Als het probleem kan zijn dat hij valse lucht aanzuigt, kan het ook zijn dat je luchtmassameter verkeerde waarde aangeeft of je brandstofdruk verdeler? Heb eens bij een Audi 80 van 1990 van alles vervangen en getest..pomp, sensoren, koelsysteem etc., toen bleek dat de "spinnenkop" niet oke was en daarom in de war raakte en voor geen meter meer liep.

Heb jij trouwens ook een closed deck- blok? dat is niet standaard toch? Dat zou hier wel verklaren dat de koppakking er nog in zit en alles nog rolt..

Grtz
J
Da's een L-Jetronic blok of niet? Ik heb daar een werkplaatshandboek .pdfje van, heb ook meer Bosch handboekspul als .pdf trouwens, kan ze wel is uploaden als je wilt.

Hier een screenshot van een L-Jetronic schema in dat pdf bestandje:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Ik zit nog even te neuzen Justy, naar het injectie systeem.. thx voor de info/ aanbieding!

Volgens wiki is het dit blok:

EJ20G[edit]
EJ20G engines fall into 3 categories:

1. Rocker-style HLA EJ20G usage[edit]
Legacy RS 89-93*Legacy RS-RA 89-93 <<<-------
Legacy GT 89-93
Power output ranges from 197 bhp (147 kW; 200 PS) @ 6000 rpm and 260 Nm for the GT to 220 PS (162 kW; 217 bhp) @ 6400 rpm and 270 Nm for the RS versions. Engines can be identified by coil on plug, and with 2 M6 bolts per coil and valve covers with 4CAM 16VALVE and horizontal lines above and below the plug holes. All these engines have the air-to-water intercooler setup (chargecooler) and oil squirters.

Het is dus een EJ20G. in the USA een RS genoemd.
Code: EJ20G NWIBA
Misschien staat er iets over in in je programma.
80`s boxer power!
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door leggymarco »

De bougies zitten in het gat waar de bobines zitten,zou sterk zijn mocht je mengsel niet ontsteken ;) .
De bobines kunnen bij een gtt turbo vervangen worden door wrx bobines,veel betrouwbaarder.of het bij een legacy turbo gaat weet ik niet.

Elke legacy turbo heeft een full closed deck blok.de slijpers die in de koppen zitten zijn niet de beste die ze ooit gemaakt hebben helaas...

Ik ga een sti v7 onderblok combineren met sti v3 koppen,krijg ik een lekker hoogtoerig blok zonder die ellendige slijpers...
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

leggymarco schreef:De bougies zitten in het gat waar de bobines zitten,zou sterk zijn mocht je mengsel niet ontsteken ;) .
De bobines kunnen bij een gtt turbo vervangen worden door wrx bobines,veel betrouwbaarder.of het bij een legacy turbo gaat weet ik niet.
Elke legacy turbo heeft een full closed deck blok.de slijpers die in de koppen zitten zijn niet de beste die ze ooit gemaakt hebben helaas...
Ik ga een sti v7 onderblok combineren met sti v3 koppen,krijg ik een lekker hoogtoerig blok zonder die ellendige slijpers...
Dat klinkt goed.. dat laagtoerige karakter vind ik juist zo leuk aan de Legacy:)
Wat is er precies mis met die "schrapers" dan?
80`s boxer power!
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door leggymarco »

Het nadeel van klepstoters en slijpers dat ze bij hoge toeren kunnen blijven open staan met alle gevolgen van dien.de koppen van de impreza 93-96 zijn ook met klepstoters maar die zijn toch wat beter,later zijn ze overgegaan naar verstelbare kleppen.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

Justy1300AWD schreef:Da's een L-Jetronic blok of niet? Ik heb daar een werkplaatshandboek .pdfje van, heb ook meer Bosch handboekspul als .pdf trouwens, kan ze wel is uploaden als je wilt.
Het is geen Volkswagen...

Injectiesysteem is veel uitgebreider dan die Bosch-meuk van toen. Is gemaakt door Unisia Jecs.

Als het geklepper gerelateerd is aan de stand van het oliepeil dan lijkt het te maken te hebben met de hydraulische stoters. De olie koekt aan als deze (te) heet wordt en dan gaan ze vast zitten. Bekend probleem. In Australie verving Subaru zelfs onder coulance de koppen en zuigers voor die van een 1992-1996 WRX, die hebben een heel ander systeem met hydraulische stoters wat wel goed blijft werken.

Alle (Europese) Legacy turbo's hadden af fabriek een closed deck motor.
Gewoon omdat het kan.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

leggymarco schreef:Het nadeel van klepstoters en slijpers dat ze bij hoge toeren kunnen blijven open staan met alle gevolgen van dien.de koppen van de impreza 93-96 zijn ook met klepstoters maar die zijn toch wat beter,later zijn ze overgegaan naar verstelbare kleppen.
De setup met slepers is juist erg goed op hoge toeren, veel motoren hadden dat in de jaren 90, bijvoorbeeld ook de Nissan SR20DE(T) heeft een dergelijk systeem. Ook nu zie je het systeem weer terug met rollers in de slepers om de weerstand te verminderen (Volkswagen, Subaru FA/FB motoren o.a. in BRZ en Levorg).
Gewoon omdat het kan.
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door leggymarco »

Verzamelaar schreef:
leggymarco schreef:Het nadeel van klepstoters en slijpers dat ze bij hoge toeren kunnen blijven open staan met alle gevolgen van dien.de koppen van de impreza 93-96 zijn ook met klepstoters maar die zijn toch wat beter,later zijn ze overgegaan naar verstelbare kleppen.
De setup met slepers is juist erg goed op hoge toeren, veel motoren hadden dat in de jaren 90, bijvoorbeeld ook de Nissan SR20DE(T) heeft een dergelijk systeem. Ook nu zie je het systeem weer terug met rollers in de slepers om de weerstand te verminderen (Volkswagen, Subaru FA/FB motoren o.a. in BRZ en Levorg).
Vreemd dat gerrit stoel dat toen tegen mij zei,hij zei letterlijk dat de kleppen bij hoge toeren open konden blijven staan.in mijn oude lt waren er verschillende van die stoters die gewoon muurvast zaten,1 poelie was versprongen op net op de plaats waar die slijpers zaten.
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door leggymarco »

Correctie niet slijper maar stoters
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

Ja doordat de hydraulische stoters bij hoge toeren en hoge oliedruk opgepompt kunnen blijven. Maar de Legacy Turbo koppen mochten af fabriek (met frisse stoters) 7500 toeren maken. De moderne motoren met slepers hebben geen hydraulische stoters maar stelbouten of shims (onder de pivots).

Ik ben bezig een setje Legacy Turbo koppen om te bouwen naar shims, eens kijken of dat werkt.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Verzamelaar schreef:
Justy1300AWD schreef:Da's een L-Jetronic blok of niet? Ik heb daar een werkplaatshandboek .pdfje van, heb ook meer Bosch handboekspul als .pdf trouwens, kan ze wel is uploaden als je wilt.
Het is geen Volkswagen...
Injectiesysteem is veel uitgebreider dan die Bosch-meuk van toen. Is gemaakt door Unisia Jecs. Dat klopt maar Bosch vind ik geen meuk!:)

**Als het geklepper gerelateerd is aan de stand van het oliepeil dan lijkt het te maken te hebben met de hydraulische stoters. De olie koekt aan als deze (te) heet wordt en dan gaan ze vast zitten. Bekend probleem. In Australie verving Subaru zelfs onder coulance de koppen en zuigers voor die van een 1992-1996 WRX, die hebben een heel ander systeem met hydraulische stoters wat wel goed blijft werken.**

Alle (Europese) Legacy turbo's hadden af fabriek een closed deck motor.
Het klinkt inderdaad als een olieprobleem. Wat je zegt is ook heel aannemelijk. Wel jammer zoiets.. heb je een EJ20 GT met onwijze kut klepstoters erin :o :)
80`s boxer power!
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Verzamelaar schreef:Ja doordat de hydraulische stoters bij hoge toeren en hoge oliedruk opgepompt kunnen blijven. Maar de Legacy Turbo koppen mochten af fabriek (met frisse stoters) 7500 toeren maken. De moderne motoren met slepers hebben geen hydraulische stoters maar stelbouten of shims (onder de pivots).

Ik ben bezig een setje Legacy Turbo koppen om te bouwen naar shims, eens kijken of dat werkt.
Cool experiment! Wat zijn shims ookalweer? (doet me aan heel andere dingen denken..)

Dat open blijven staan bij hoge druk is een leuke race mod maar lijkt me nie echt een lange levensduur hebben..


wat voor olie gooien jullie in je legacy turbo? gewoon 5w40 of misschien iets dunnere die net zo goed smeert, vloeit etc...?
80`s boxer power!
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Justy1300AWD »

Jo4WD schreef:
Verzamelaar schreef:Ja doordat de hydraulische stoters bij hoge toeren en hoge oliedruk opgepompt kunnen blijven. Maar de Legacy Turbo koppen mochten af fabriek (met frisse stoters) 7500 toeren maken. De moderne motoren met slepers hebben geen hydraulische stoters maar stelbouten of shims (onder de pivots).

Ik ben bezig een setje Legacy Turbo koppen om te bouwen naar shims, eens kijken of dat werkt.
Cool experiment! Wat zijn shims ookalweer? (doet me aan heel andere dingen denken..)

Dat open blijven staan bij hoge druk is een leuke race mod maar lijkt me nie echt een lange levensduur hebben..


wat voor olie gooien jullie in je legacy turbo? gewoon 5w40 of misschien iets dunnere die net zo goed smeert, vloeit etc...?
Shims stel je de klepspeling mee af. Wat jij denkt zijn dempershims die in voorvorken of dempers gebruikt. (ik heb een voorvork met shimdemping die ik zelf getuned heb :p)
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

Jo4WD schreef:wat voor olie gooien jullie in je legacy turbo? gewoon 5w40 of misschien iets dunnere die net zo goed smeert, vloeit etc...?
Wat je kunt proberen is voor een oliewissel een kleine 500 km te rijden met een half litertje ATF olie toegevoegd. ATF heeft een groot vermogen aangekoekte olieresten op te lossen.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Verzamelaar schreef:
Jo4WD schreef:wat voor olie gooien jullie in je legacy turbo? gewoon 5w40 of misschien iets dunnere die net zo goed smeert, vloeit etc...?
Wat je kunt proberen is voor een oliewissel een kleine 500 km te rijden met een half litertje ATF olie toegevoegd. ATF heeft een groot vermogen aangekoekte olieresten op te lossen.
Ok. gaan we een keer doen. Meestal lost het zich wel op na het verversen van olie.. misschien gewoon vaker alle olie verversen.. Zal er eens half liter van dat spul kopen. goede schoonmaak is altijd goed.
Maar bedoelde ook om te voorkomen dat het gaat aankoeken na een tijdje.
80`s boxer power!
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Justy1300AWD schreef: Shims stel je de klepspeling mee af. Wat jij denkt zijn dempershims die in voorvorken of dempers gebruikt. (ik heb een voorvork met shimdemping die ik zelf getuned heb :p)
Aah gewoon vulplaatjes of ringetjes dus? Nee daar dacht ik nog niet aan maar nu wel :)
80`s boxer power!
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door leggymarco »

Je kan ook wel een oilflush doen,maar wat verzamelaar zegt atf werkt prima.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Met verse olie tot het gaatje en alleen "warme" stukken bijna geen last van de klepjes. maar toch opeens bij stationair voor het stoplicht voordat ie echt warm is komt het soms toch ietwat terug..
Toch maar eens die snelle olie erin gooien.. :)
80`s boxer power!
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

Als het bij warme motor bij stationair terug komt kan het ook zijn dat de oliepomp aan het overlijden is!
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Dat hoop ik niet...! Het is trouwens al heel lang.. ook bij de vorige eigenaren al die zeiden dat het geen kwaad kan/kon
80`s boxer power!
Subarumouse

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Als er een olie drukventiel op zit is deze wellicht niet goed.
Te lage druk?
Dit heb ik op mijn kart meegemaakt, waar de druk veel te hoog werd door origineel ongeveer 3800 toeren en op de kart meer dan 9000.
Regelmatige opgeblazen keering en pakking wren de gevolgen.

benno
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

Jo4WD schreef:Dat hoop ik niet...! Het is trouwens al heel lang.. ook bij de vorige eigenaren al die zeiden dat het geen kwaad kan/kon
Het is bekend dat de schroeven van de achterplaat van de oliepomp los kunnen raken waardoor de druk lager wordt. Bij warme olie stationair is de druk dan te laag om de plunjers voor de kleppen op druk te houden.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door erichendri »

Gaat je oliedruklampje niet branden of is hij stuk?

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

Oliedruklampje gaat pas branden bij 0,15 bar druk, de plunjers hebben een werkdruk van 0,7 bar.
Gewoon omdat het kan.
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door leggymarco »

Verzamelaar schreef:
Jo4WD schreef:Dat hoop ik niet...! Het is trouwens al heel lang.. ook bij de vorige eigenaren al die zeiden dat het geen kwaad kan/kon
Het is bekend dat de schroeven van de achterplaat van de oliepomp los kunnen raken waardoor de druk lager wordt. Bij warme olie stationair is de druk dan te laag om de plunjers voor de kleppen op druk te houden.
Het beste is misschien een oliedrukmeter aanschaffen,heb je uitsluitsel of dat het probleem is.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

leggymarco schreef:
Verzamelaar schreef:
Jo4WD schreef:Dat hoop ik niet...! Het is trouwens al heel lang.. ook bij de vorige eigenaren al die zeiden dat het geen kwaad kan/kon
Het is bekend dat de schroeven van de achterplaat van de oliepomp los kunnen raken waardoor de druk lager wordt. Bij warme olie stationair is de druk dan te laag om de plunjers voor de kleppen op druk te houden.
Het beste is misschien een oliedrukmeter aanschaffen,heb je uitsluitsel of dat het probleem is.
Goeie! Ik zal eens informeren naar een oliedrukmeter.
80`s boxer power!
Plaats reactie