Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzine:

Motoren, injectiesystemen etc.
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door leggymarco »

Verzamelaar schreef:
leggymarco schreef:Het nadeel van klepstoters en slijpers dat ze bij hoge toeren kunnen blijven open staan met alle gevolgen van dien.de koppen van de impreza 93-96 zijn ook met klepstoters maar die zijn toch wat beter,later zijn ze overgegaan naar verstelbare kleppen.
De setup met slepers is juist erg goed op hoge toeren, veel motoren hadden dat in de jaren 90, bijvoorbeeld ook de Nissan SR20DE(T) heeft een dergelijk systeem. Ook nu zie je het systeem weer terug met rollers in de slepers om de weerstand te verminderen (Volkswagen, Subaru FA/FB motoren o.a. in BRZ en Levorg).
Vreemd dat gerrit stoel dat toen tegen mij zei,hij zei letterlijk dat de kleppen bij hoge toeren open konden blijven staan.in mijn oude lt waren er verschillende van die stoters die gewoon muurvast zaten,1 poelie was versprongen op net op de plaats waar die slijpers zaten.
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door leggymarco »

Correctie niet slijper maar stoters
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

Ja doordat de hydraulische stoters bij hoge toeren en hoge oliedruk opgepompt kunnen blijven. Maar de Legacy Turbo koppen mochten af fabriek (met frisse stoters) 7500 toeren maken. De moderne motoren met slepers hebben geen hydraulische stoters maar stelbouten of shims (onder de pivots).

Ik ben bezig een setje Legacy Turbo koppen om te bouwen naar shims, eens kijken of dat werkt.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Verzamelaar schreef:
Justy1300AWD schreef:Da's een L-Jetronic blok of niet? Ik heb daar een werkplaatshandboek .pdfje van, heb ook meer Bosch handboekspul als .pdf trouwens, kan ze wel is uploaden als je wilt.
Het is geen Volkswagen...
Injectiesysteem is veel uitgebreider dan die Bosch-meuk van toen. Is gemaakt door Unisia Jecs. Dat klopt maar Bosch vind ik geen meuk!:)

**Als het geklepper gerelateerd is aan de stand van het oliepeil dan lijkt het te maken te hebben met de hydraulische stoters. De olie koekt aan als deze (te) heet wordt en dan gaan ze vast zitten. Bekend probleem. In Australie verving Subaru zelfs onder coulance de koppen en zuigers voor die van een 1992-1996 WRX, die hebben een heel ander systeem met hydraulische stoters wat wel goed blijft werken.**

Alle (Europese) Legacy turbo's hadden af fabriek een closed deck motor.
Het klinkt inderdaad als een olieprobleem. Wat je zegt is ook heel aannemelijk. Wel jammer zoiets.. heb je een EJ20 GT met onwijze kut klepstoters erin :o :)
80`s boxer power!
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Verzamelaar schreef:Ja doordat de hydraulische stoters bij hoge toeren en hoge oliedruk opgepompt kunnen blijven. Maar de Legacy Turbo koppen mochten af fabriek (met frisse stoters) 7500 toeren maken. De moderne motoren met slepers hebben geen hydraulische stoters maar stelbouten of shims (onder de pivots).

Ik ben bezig een setje Legacy Turbo koppen om te bouwen naar shims, eens kijken of dat werkt.
Cool experiment! Wat zijn shims ookalweer? (doet me aan heel andere dingen denken..)

Dat open blijven staan bij hoge druk is een leuke race mod maar lijkt me nie echt een lange levensduur hebben..


wat voor olie gooien jullie in je legacy turbo? gewoon 5w40 of misschien iets dunnere die net zo goed smeert, vloeit etc...?
80`s boxer power!
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Justy1300AWD »

Jo4WD schreef:
Verzamelaar schreef:Ja doordat de hydraulische stoters bij hoge toeren en hoge oliedruk opgepompt kunnen blijven. Maar de Legacy Turbo koppen mochten af fabriek (met frisse stoters) 7500 toeren maken. De moderne motoren met slepers hebben geen hydraulische stoters maar stelbouten of shims (onder de pivots).

Ik ben bezig een setje Legacy Turbo koppen om te bouwen naar shims, eens kijken of dat werkt.
Cool experiment! Wat zijn shims ookalweer? (doet me aan heel andere dingen denken..)

Dat open blijven staan bij hoge druk is een leuke race mod maar lijkt me nie echt een lange levensduur hebben..


wat voor olie gooien jullie in je legacy turbo? gewoon 5w40 of misschien iets dunnere die net zo goed smeert, vloeit etc...?
Shims stel je de klepspeling mee af. Wat jij denkt zijn dempershims die in voorvorken of dempers gebruikt. (ik heb een voorvork met shimdemping die ik zelf getuned heb :p)
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

Jo4WD schreef:wat voor olie gooien jullie in je legacy turbo? gewoon 5w40 of misschien iets dunnere die net zo goed smeert, vloeit etc...?
Wat je kunt proberen is voor een oliewissel een kleine 500 km te rijden met een half litertje ATF olie toegevoegd. ATF heeft een groot vermogen aangekoekte olieresten op te lossen.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Verzamelaar schreef:
Jo4WD schreef:wat voor olie gooien jullie in je legacy turbo? gewoon 5w40 of misschien iets dunnere die net zo goed smeert, vloeit etc...?
Wat je kunt proberen is voor een oliewissel een kleine 500 km te rijden met een half litertje ATF olie toegevoegd. ATF heeft een groot vermogen aangekoekte olieresten op te lossen.
Ok. gaan we een keer doen. Meestal lost het zich wel op na het verversen van olie.. misschien gewoon vaker alle olie verversen.. Zal er eens half liter van dat spul kopen. goede schoonmaak is altijd goed.
Maar bedoelde ook om te voorkomen dat het gaat aankoeken na een tijdje.
80`s boxer power!
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Justy1300AWD schreef: Shims stel je de klepspeling mee af. Wat jij denkt zijn dempershims die in voorvorken of dempers gebruikt. (ik heb een voorvork met shimdemping die ik zelf getuned heb :p)
Aah gewoon vulplaatjes of ringetjes dus? Nee daar dacht ik nog niet aan maar nu wel :)
80`s boxer power!
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door leggymarco »

Je kan ook wel een oilflush doen,maar wat verzamelaar zegt atf werkt prima.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Met verse olie tot het gaatje en alleen "warme" stukken bijna geen last van de klepjes. maar toch opeens bij stationair voor het stoplicht voordat ie echt warm is komt het soms toch ietwat terug..
Toch maar eens die snelle olie erin gooien.. :)
80`s boxer power!
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

Als het bij warme motor bij stationair terug komt kan het ook zijn dat de oliepomp aan het overlijden is!
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

Dat hoop ik niet...! Het is trouwens al heel lang.. ook bij de vorige eigenaren al die zeiden dat het geen kwaad kan/kon
80`s boxer power!
Subarumouse

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Als er een olie drukventiel op zit is deze wellicht niet goed.
Te lage druk?
Dit heb ik op mijn kart meegemaakt, waar de druk veel te hoog werd door origineel ongeveer 3800 toeren en op de kart meer dan 9000.
Regelmatige opgeblazen keering en pakking wren de gevolgen.

benno
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

Jo4WD schreef:Dat hoop ik niet...! Het is trouwens al heel lang.. ook bij de vorige eigenaren al die zeiden dat het geen kwaad kan/kon
Het is bekend dat de schroeven van de achterplaat van de oliepomp los kunnen raken waardoor de druk lager wordt. Bij warme olie stationair is de druk dan te laag om de plunjers voor de kleppen op druk te houden.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door erichendri »

Gaat je oliedruklampje niet branden of is hij stuk?

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Verzamelaar »

Oliedruklampje gaat pas branden bij 0,15 bar druk, de plunjers hebben een werkdruk van 0,7 bar.
Gewoon omdat het kan.
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door leggymarco »

Verzamelaar schreef:
Jo4WD schreef:Dat hoop ik niet...! Het is trouwens al heel lang.. ook bij de vorige eigenaren al die zeiden dat het geen kwaad kan/kon
Het is bekend dat de schroeven van de achterplaat van de oliepomp los kunnen raken waardoor de druk lager wordt. Bij warme olie stationair is de druk dan te laag om de plunjers voor de kleppen op druk te houden.
Het beste is misschien een oliedrukmeter aanschaffen,heb je uitsluitsel of dat het probleem is.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Pingelen hoogvermogen motoren/ schrale dure schijtbenzin

Bericht door Jo4WD »

leggymarco schreef:
Verzamelaar schreef:
Jo4WD schreef:Dat hoop ik niet...! Het is trouwens al heel lang.. ook bij de vorige eigenaren al die zeiden dat het geen kwaad kan/kon
Het is bekend dat de schroeven van de achterplaat van de oliepomp los kunnen raken waardoor de druk lager wordt. Bij warme olie stationair is de druk dan te laag om de plunjers voor de kleppen op druk te houden.
Het beste is misschien een oliedrukmeter aanschaffen,heb je uitsluitsel of dat het probleem is.
Goeie! Ik zal eens informeren naar een oliedrukmeter.
80`s boxer power!
Plaats reactie